Jump to content
Annons

Golvkonstruktion


Lee

Recommended Posts

Efter Andreas alla inflikningar om limning sandwich-konstruktioner i byggen så börjar jag bli lite osäker om vad som faktiskt gäller. Och behöver hjälp fort som bara den, för jag skulle ju gjort arbetet ikväll (men det får kanske vänta).

Om man bygger ett flytande golv på gummipuckar eller andra material som används (som Stepisol) för flytande golv, hur skall man göra materialet ovanpå?

Säg att man skall lägga spånskivor och gips i lager, varför skall man använda stötdämpande material som limning emellan lagren? Det är liksom det som regelkonstruktionen (eller Stepisolen) är till för. Det enda som Green Glue och liknande gör att man lägger till ett lager emellan som är flexibelt. När vill man ha ett golv som är flexibelt? Inte under parkett i alla fall. Plastmatta med stuns för en gymnastikhall, OK. Men i en studio är det golvet som helhet som skall flyta inte de enskilda delarna.

Helst skall dessutom övergolvet vara gjutet i betong och inte röra sig alls. I alla fall enligt denna länken.

http://www.saecollege.de/reference_material/pages/floors.htm

Svenska Maxit skall ha något liknande.

Det enda som räknas vad det gäller övergolvet är vikten som skall vara tung (som betong nog är...)

Så nu står jag återigen som en åsna och fattar inte hur jag skall göra. SKall jag använda det som gipstillverkarna Gyproc, Danogips och Norgips recommenderar och gjuta ihop skivorna med ARDEX S48 eller skall jag köpa hem "Noicekiller" och få ett rörligtgolv och lägga parketten på detta.

Tanksam för alla svar. (Speciellt AndreasB:s för det är han som gjort mig osäkert 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😆 läs mitt svar i den andra tråden. Kan utveckla det hela något här;

Att överhuvud taget flyta ett golv är val man gör när man vet att just stomljud kommer vara det största problemet. Att flyta golv med Neporen eller annat gummi på reglar ger en ok, dämpning om man bygger på rätt sätt. Att gjuta golvet är i princip det enda som fungerar men oftast så bygger ju folk härikring på en mer hobby nivå än proffs nivå.

Om du istället vill gå halva vägen så rekommenderar jag att du räknar ut linjevikt för din konstruktion och räknar ut vilka dämpkuddar du ska ha och vilket cc mått de ska vara utspridda på.

Därefter reglar du upp golvreglar, fyller med isolering, lägger ditt första lager spån och sen lägger du trädgårds betong plattor, det är oftast det alternativ men kan ha istället för att gjuta golvet. Limma betong mot nästa lager spån och sen är det bara stegljudsmatta och parkett kvar.

Det finns annars ett otal med trådar på john sayers forum med folk som just i detta nu gjuter fråstående betong golv, men min erfaranhet säger att det 9 av 10 gånger blir både för kostsamt och framförallt komplicerat för en hemma snickare. Om du bor i Stockholm kan du annars kontakta hantverksgruppen, de har ett helt gäng med grymma flytspacklare.

a

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan lagt Stepisol i hela bygget och att kasta det har jag inte råd med... 😉

Det enda råd jag fått från Stepisolpojkarna är att om jag inte gjuter det som grabbarna på Maxit (Ljudgolv.pdf) är att jag skall göra det så tungt som möjligt. Det betyder att man skall på med ett eller flera lager golvspån följt av ett eller flera lager golvgips. (När jag tänker på det så hade det nog fan varit lika enkelt att gjuta det... så dags nu...).

Men gör man det senare så kommer man tillbaka till det här med hur övergolvet skall vara beskaffat. Enligt gipstillverkare så skall man få en tyngre och hårdare konstruktion genom att använda sig av Ardex S48. Det gör att man inte får rörelser i övergolvet. (I princip spelar det ingen roll i nuvarande läge hur mycket övergolvet rör sig själv, eftersom det garanterat kommer att passera mycket lite ljudenergi genom Stepisolen.) Däremot undrar jag varför man skulle limma dämplim på en redan ljuddämpad konstruktion (eller Stepisol)? Det enda som händer är ju att man får ett övergolv som är rörligt, eller?

Skall väl tillägga att väggarna inte vilar på det flytande golvet innan någon säger det. Jag vet, jag vet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt att göra följande i mitt kontrollrum.

50*50mm naturgummikuddar likt reglar med vanlig byggmax ISO emellan sedan 2lager 13mm golvgips limmat med akustiklim sedan trädgårdsplattor sedan 22mm golvspånskiva sedan någon antistatmatta.

Jag vet inte om det är optimalt för budgeten men det blir väldigt billigt.

Andreas kanske kan ge synpunkter på denna konstruktion!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men gör man det senare så kommer man tillbaka till det här med hur övergolvet skall vara beskaffat. Enligt gipstillverkare så skall man få en tyngre och hårdare konstruktion genom att använda sig av Ardex S48. Det gör att man inte får rörelser i övergolvet. (I princip spelar det ingen roll i nuvarande läge hur mycket övergolvet rör sig själv, eftersom det garanterat kommer att passera mycket lite ljudenergi genom Stepisolen.) Däremot undrar jag varför man skulle limma dämplim på en redan ljuddämpad konstruktion (eller Stepisol)? Det enda som händer är ju att man får ett övergolv som är rörligt, eller?

Nej visst, kör på Ardex om du vill, har inte själv testat, personligen ser jag inte att det skulle vara problematiskt att limma ytterligare ett lager med dämplim, men gör några enkla flanking test.. dvs. banka med hammare på ena golvet och sätt örat mot det andra, hör du slagen så kanske du ska tänka om.

Jag har tänkt att göra följande i mitt kontrollrum.

50*50mm naturgummikuddar likt reglar med vanlig byggmax ISO emellan sedan 2lager 13mm golvgips limmat med akustiklim sedan trädgårdsplattor sedan 22mm golvspånskiva sedan någon antistatmatta.

Jag vet inte om det är optimalt för budgeten men det blir väldigt billigt.

Andreas kanske kan ge synpunkter på denna konstruktion!?

Jo, vänd på det hela och lägg först 22mm spån och sedan trädgårdsplattor, gipsskivorna kommer INTE att tåla den tyngden speciellt inte om du har 500x500 plattor och reglar på 600 cc då vilar plattorna inte på reglar utan direkt på gipset, kommer braka rakt igenom. Så Spån på reglar, sen plattor SEN dubbelt gips (se till att du får golvgips eller åtminstone högdensitet varianten från Gyproc) SEN stegljudsmatta och sist parkett.

@

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajamensan, jag skall dra hammaren i golvspånen när jag kommer hem och se vad som händer! 😛 Förhoppningsvis inte för mycket!

Jag är bara lite villrådig, framför allt som jag tänkte ha golvet klart i helgen...

Vikten, vilket lär vara den mest effektiva delen av ljudisolering, blir ju i princip densamma (OK, Ardex väger en del). Men golvets flexning skiljer rätt rejält. Ett betonggolv, som skall vara bäst, flexar inte ett skit. Green Glue flexar men tittar på deras reklam så är det en fördel jämfört med att ha helt fast golv.

Jag har redan lagt alldeles för mycket pengar på det här bygget och jag har inte lust bygga in en massa fel som gör att jag måste riva upp parketten och golvet senare och göra om det hela. Förresten, var hittar man den gula smörjan som du har använt? Går den att beställa i en bygghandel eller måste man bli bundis med leverantören? Och den skall ju helst landa i Lund innan helgen... Du har ju byggt en del, vad har de olika studiorna använt för koncept?

Link to comment
Dela på andra sajter

NoiseKiller kan köpas från VIBRATEC men det ligger på Blidö (så det är inte ens nära Stockholm) men de kan skicka med företagspaket eller DHL.

De flesta studios jag sett bygger någon typ av flytande golv, de flesta använder en tyngre konstruktion som vilar på neopren eller liknande gummi, men andra riktigt seriösa studios bygger på flytande armerad betong som står på fjädrar som i sin tur vilar på neopren.

Det finns även Nivell golv som man bygger med i ett flertal biosalonger i Sverige, men med de nya THX systemen och den sinnesjukt djupa basen man mixar in i moderna filmer så krävs fetare grejjer.. En ny salong på söder byggdes precis med 13 lager gips på ena väggen och 9 lager på den andra, det kallar jag seriös dämpning 😏

Men som sagt, man ska bygga efter vad som behövs/krävs och anpassa allt efter verje specifik situation. Har man redan feta vägger eller inga grannar osv. så behövs ju oftast bara ivändig isolering och efter min erfarenhet så behövs det inte isoleras så att det blir ljudlöst mellan säg live rum och kontroll rum, så länge det inte läcker så kraftigt att du inte kan göra pålägg utan att stänga av monitorer...

a

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Försent AndreasB, det blir gjutning i alla fall... men jag har en känsla av att det kanske hade blivit något bättre med gummi mellan lagrena. Tyvärr måste jag genomföra det imorgon och finns det ingen som har det på hyllan i södra Sverige så får det bli som det blir.

Jag tog fram handsläggan som du föreslog! För närvarande, med endast en golvspånskiva på golvet får jag inget genomslag in i det gamla huset (studion är en del av en utbyggnad), däremot kan jag höra det i angränsande rum om jag lägger örat mot golvet. Dock inte speciellt högt. Man hör det med örat mot golvet men inte om jag står upp. Idiot som jag var så glömde att genomföra en testmätning innan golvskivan lades (som jag hade lovat i en annan tråd...), det hade varit kul att ha gjort en före och efter-test (genom att plocka in mina 18"-subbar från PA:t och svepa). Men nu står jag här och kan inte leverera någon förstahandsdata. Synd. Men stötvis går det fortare framåt än att man hinner tänka efter... 😄

Jag kommer dock att få en rejäl ljudblödning mellan kontrollrum och live-rummet. Det är liksom samma rum. 🙂 När tiden tillåter så skall jag slänga upp lite byggbilder. Blev inte stort men jag tycker det skall bli fruktansvärt kul i alla fall!

Skulle vilja se gipsskruvarna till det 14:de lagret gips i biosalongen. 😳 Hade jag limmat likadant min lilla himmastudio, så hade det blivit kvar en välisolerad... öh... garderob...

Ha det

Lee

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...