Jump to content
Annons

Vilken spray för glappkontakt i datorn?


Jari

Recommended Posts

Tjaba!

Nån gång ibland får jag massa störningar i ljudet,

stänger av datorn , "jucklar" på ljudkorten ( 3st Pulsar2 ) och

sen är det bra ett tag.

Kan jag spraya på typ 5-56 eller nåt?

Kan det bli problem med krypströmmar?

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skaffa en glasfiberborste och borsta bort oxiderna med den. Effektivare än allt annat. 😉

Använder man 5-56 till elektronik, så straffar det sig omedelbart. Den innehåller mycket olja och kommer därför att klegga igen alla kontakter. Det är en fullständingt oanvändbar spray när det gäller allt annat än bilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder man 5-56 till elektronik, så straffar det sig omedelbart. Den innehåller mycket olja och kommer därför att klegga igen alla kontakter. Det är en fullständingt oanvändbar spray när det gäller allt annat än bilar.

den är väldigt användbar till bastrummepedaler med.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Till bilar funkar 5-56 kanon, använder dagligen.

Det finns nån speciell elektronic spray, kan den funka? Även den kanon till bilar 😛

Det är ju effektivare att ta bort oxider mekaniskt med en glasfiberborste som jag föreslog, så varför gå omvägar...?

Om du ändå envisas och vill använda sprayrengöring i datorn, så se till att ta en UTAN olja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, om man tar bort oxiderna mekaniskt, kan det va värt att ha på

nåt skydd så det inte kommer tillbaka.

( ja, till bilar tar jag fin smärgelduk och skyddar med 5-56) 😉

Enligt min erfarenhet av datorer så ställer det bara till problem att använda en spray med "skyddande olja" - så det är inget jag rekommenderar. Då är det bättre att borsta bort oxiderna och lämna ytorna obehandlade. Ytorna som ligger mot varandra, kommer ju ändå att ge varandra ett visst skydd eftersom de sitter tätt ihop - och en dator befinner sig ju inte i en kraftigt korrosiv miljöö, som en bil brukar göra... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, om man tar bort oxiderna mekaniskt, kan det va värt att ha på

nåt skydd så det inte kommer tillbaka.

OK, när du sprayat datorn, undrar jag bara stilla, vilken dator ska du välja då? Jag menar du kommer ju att behöva en ny, osprejad, som fungerar... 😉

Förlåt, kunde inte hålla mig. Men om du nu nödvändigtvis ska spraya i datorn så bör du i alla fall vara medveten om att du med största säkerhet kommer att ställa till det för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kankse lite offtopic men....

Min farfar såsom många andra äldre män var som galen i 5-56. Han brukade spreja på hela motorn. Det var alltid hans tips när det gällde bilar. Vaddå byta topplock eller tändkablar???!!?? Spreja bara 5-56 i topplocket och över kablarna och över resten av motorn med.

Hade han haft möjlighten till ett litet 5-56 bad att rulla ner hela sin bil i hade han nog gjort det.

Själv använder jag 5-56 på lås och gångjärn mm. Funkar skitbra. Skulle jag använda det i datorn eller mixerbord mm? NEJ

Då är det bättre med elektronikspray, men även den har jag använt med största måtta. Ofttast försiktigt med topps.

Så var det med det.

Kan tillägga att Farfar sitter på hem nu och visst har skaffat sig en ny dam i lägenheten brevid.

/ Doktorn

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

I likhet med Violiner, ställer jag den retoriska frågan; Hur många nya moderkort och ljudkort har du fått levererade med annat än helt rena kontaktytor...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag 5-56 på lås och gångjärn mm. Funkar skitbra. Skulle jag använda det i datorn eller mixerbord mm? NEJ

Men med tanke på vilken nytta din farfar hade av 556 på sina bilar... så känner jag att vi måste bara skaffa fram något lika bra spray för studioutrustning! Tänk alla situationer ...

* Gitarrkabeln glappar!

* Ljudkortet knastrar!

* Hårddisken laggar!

Oanade möjligheter...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Okej okej!!! Ni vinner!!! 😄

Ingen spray eller olja.

Ska beställa en glasfiberborste.

Som sagt ovan, det förefaller tveksamt att det är beläggning som är problemet.

Skulle snarare tro att någon liten del av kontaktytan blivit lite misshandlad och helt enkelt inte ligger an mot det den borde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag 5-56 på lås och gångjärn mm. Funkar skitbra. Skulle jag använda det i datorn eller mixerbord mm? NEJ

Men med tanke på vilken nytta din farfar hade av 556 på sina bilar... så känner jag att vi måste bara skaffa fram något lika bra spray för studioutrustning! Tänk alla situationer ...

* Gitarrkabeln glappar!

* Ljudkortet knastrar!

* Hårddisken laggar!

Oanade möjligheter...

Kanske är det WD40 man ska använda? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är det WD40 man ska använda? 😆

Men det är ju samma smörja som 5-56 fast kladdigare ju.. 😎

Inget sådant i en dator eller i annan fin eletronik. Det drar bara till sig mer damm och skit som gör att glappet ökar. Den finns en anledning till att alla kontakter är förgyllda i en dator.. Guld är en av få metaller som INTE oxiderar... Har du på sånt elände som 5-56 eller WD40 kommer du garanterat att få glappkontakt ju... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...