Jump to content
Annons

suddenly


stajo

Recommended Posts

• LÅTNAMN: Suddenly

• ARTIST/GRUPP: stajo / Harmonika Mike

• GENRE: pop kanske

• LÅTLÄNGD: 4.02

• KOMPOSITÖR: stajo

• TEXT: stajo, Harmonika Mike

• PRODUCENT: stajo

• MEDVERKANDE: Harmonika Mike

• INSPELNINGSÅR: 2006

• FORMAT: mp3

• STORLEK: 5.7 MB

• STATUS: Färdig demo

Medan jag tar lite break från pillandet med sadness resp a place… är det nu dags för Harmonika Mike, men han fick skriva halva texten själv … alltså en väldigt nyskriven låt.

Hoppas ni orkar lyssna och ge lika bra tips som förra gången. På denna är slutet bättre tror jag och det säger jag inte för att ni skall lyssna på hela låten 

suddenly___stajo___Harmonika_Mike.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jorå, bara två lyssningar än så länge. Fasen, du lägger ju upp så mycket att man inte hänger med! 😄🙂😎 Det finns något catchy även över denna. Du har en fin känsla för refränger. Gillar det lite svängigare groovet från refrängen vid 01:51 men trumfillet innan skulle vara snärtigare, snabb nedgång på pukorna kanske? Skulle nog vänta med trummor och bas fram till hit. Kontrasten blir desto större. Fint pianosolo, melodimässigt självständigt. Har lite svårt för stråkar i låtar men outrot är det snyggaste jag hört av dig.

edit: grammar

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe

Fick en känsla av "Gangsters Paradise" i början med stråksektionen, lite lustig feeling. Snygg harmonik dock...

Tycker att sången är lite tråkig i versen, bättre i refrängen med stämmorna och så... Men det räcker ändå liksom inte riktigt till. Det sångmässiga framförandet känns som någon slags blandning av Axel Rose två okatver ner och Roger Pontare - Därmed inte sagt att detta är dåligt! Men jag önskat mer flyt i fraseringarna och betoningarna, texten känns lite för "framstakad" som det är nu.

Vidare känns det som något saknas för att lyfta låten. Jag tappar intresset redan efter första refrängen. Det måste hända något mer, det går lixom på halvfart.

Annars känns mixen rätt (i mina lurar) och harmisarna e snygga och genomtänkta.

Bra jobbat! Men det kan bli ännu bättre med lite polering här och var!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

equality

Hehe det är bara att titta lite mindre på tv...

Jo det kan jag köpa. Jag tycker det är jobbigt det här med fills och trummor 😳 . Skall testa med något annat där och kanske som du säger att ha andra versen också utan trummor, hm kostar så lite att testa 😉 .

Skall i nästa låt försöka komma bort lite från stråksoundet, testa något nytt. Lätt att bli fast i samma stuk.

Outrot tog bara en halvtimme att snickra ihop, ibland faller allt på plats utan man är medveten om det förrän efteråt.

Tack för lyssningen 🙂

Yllet

Inte en susning vad Gangsters Paradise är 😄 , så det blir att googla lite.

Själv tror jag inte sången är tråkig i versen snarare är melodin lite tråkig faktiskt, blir lite styltigt kanske.

Jo texten kan vi nog jobba vidare på.

Refrängen; tror jag skall be HMike lägga någon dubbning på stämman så man kan panorera lite det brukar lyfta. Jag tokgillar ju HMikes röst 🙂, gillar den intensivitet han fick till i refrängen, men där ser man smaken är ju som baken.

Tack för kommentarerna, vi skall polera vidare lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå! Låtiden är suvve... Detta är en demo ok? Trummorna låter platta och odynamiska. Med "riktig" trummis så fixar det sig.. Sången låter phased.. Dubbad typ inom 10 mS vilket gör att sången låter "middig" till tusen.. Låtidén är hur bra som helst meen.. Sången får inte låta så "inboxad" som nu inte.. Släpp loss vet jaa 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte en susning vad Gangsters Paradise är...

.Jag tokgillar ju HMikes röst 😠, gillar den intensivitet han fick till i refrängen, men där ser man smaken är ju som baken.

Gangsters Paraside är en låt med Coolio, tror ja han heter. Hip Hop, inget man lyssnar på dirket 😄

Angående sången: För mig handlar det inte om sången i sig, kvalitétsmässigt eller så, Jag diggar verkligen mikes röst (bla blues/pop-låten som låg uppe för ett tag sen), frågan är snarare om den gör sig till denna låten (återsår att se). Men med lite finpoleringen tror ja ni kan få det hela lite mer intressant och att sången kan få en mer naturlig plats i ljudbilden.

Hejs!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt absolut!

Ljudet överlag inte dumt heller; stråkljudet mycket bättre än de jag hört tidigare av dig, ganska luftigt atmosfär i låten.

Dock håller jag med Hegobald om sångljudet - inte bra.

----

Alla goda ting är tre saker som skulle lyfta låten (according to mi):

Rytmsektionen (trummor och bas) jobbar i nuläget inte särskilt intressant ihop. Det låter lite som att det finns en idé om basspelet och en idé om trummorna men inte en samlad idé.

Någonstans skulle något mer oväntat hända. Man har snart förstått att det kommer att vara stilla piano och en rytmisk stråkfigur samt kommenterande stråkar genom hela låten. Varför inte något som bryter av för en liten stund sådär 4-8 takter: En mystiskt klarinett, ett still ödsligt munspelssolo enbart ackompanjerat av den rytmiska stråksektionen (alternativ figur) samt mörka låga intervall på piano... eller ja, kanske inte just det men du förstår tanken.

Ransonera de "kommenterade stråkarna lite. Ja jag tjatar om detta och det är väl iofs en smakfråga. Men jag tycker att det finns fraser här och där som inte är jätte utan bara. Om man tog bort dessa skulle de andra bli desto intressantare och mer betydelsefulla. Tycker du kör för mycket helt enkelt.

Men som sagt, framför allt en bra låt och det är bara mina åsikter dina är viktigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmmmmm

Stajo - man - I love your songs *ler*. Arrangemanget kan vi diskutera på MSN *ler*.

Harmonica Mike - du har en alldeles alldeles egen röst som är så skön. Gillar vibratot du har i slutet av långa toner, du håller liksom i och det känns att det är utan ansträngning.

Verkligen skönt. Kommer att lyssna mer.

Inside, in my mind.... Sätter sig som ett smäck.

Tack för lyssningen killar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hegobald

Kul! Jovisst är det demo, mycket längre än så har jag nog inte kapacitet... hm jag som tyckte sångljudet lät torrt och bra fast det beror väl på vad man jämför med antar jag hehe. Får ta en kik på det, kanske skulle man köra med ambience istället

Yllet

Hip hop är inte min grej. Kan dock vara trevliga element i videon att titta på ibland.. 😄

Det kan nog vara själva bakgrunden som är lite statisk liksom. Vi får prova oss fram och se om vi kan mjuka upp det lite. Tack för kommentaren.

maxmaxmax

He he sjunger inte i närheten av HMike tycker jag... av någon outgrundlig anledning kanske du faktiskt gillar min röst 🙂. Tack i så fall.

DåligtGehör

Kul att du tycker det är något att jobba på!

Bra ide', HMike verkar också intresserad så det blir nog något vi försöker oss på. Tror jag förstår precis vad du menar.

Tack för alltid intressanta analyser.

Stensdotter

Ah du är skön stensdotter =).

Den är lite easy-listening och det är något man behöver ibland. Kul att den sätter sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...