Jump to content
Annons

Note to Sarah


Recommended Posts

LÅTNAMN: Note to Sarah

ARTIST/GRUPP: Guy Nice

GENRE: Pop/Rock

LÅTLÄNGD: 2:30

KOMPOSITÖR: Johan Allansson

PRODUCENT: Johan Allansson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 3,42 MB

STATUS: Skiss

Hej,

Har hållit på med den här låten hela dagen nu och jag blev rätt nöjd med resultatet, så jag var bara tvungen att lägga upp den för att se vad ni tyckte. Kom gärna med kommentarer på allting.

Tack på förhand.

/allansson

TEXT:

Now I can count

the moments I've felt like this

without no hands

And I will drink

too much again

like always

Tonight you'll be

lying right next to me

just a dream

And if you talk like that

I will run away

run away

and hide

Somehow I forget

I forget

just why

And like a soldier needs a war

like a soldier needs a war

like a soldier needs a war

like a soldier needs a war

I need you now

EDIT: Ny uppdaterad version.

note_to_sarah3.mp3

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

"just like hooooneyyyyy". Diggar du Jesus and mary chain? 😕

kommentarer på allting:

Kan inte komma på någonting som skulle göra låten bättre. Bra låt, fast jag har aldrig diggat shoegazer eller släpindie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrerna känns lite väl mycket utpanorerade, blir kanske lite obalans.

Trummorna i "like a soldier needs a war" - partiet känns inte helt rätt. Blir ett abrubt slut direkt efter "war" som jag inte gillar. Hade nog själv valt att köra vidare på dubbeltempot hela vägen ut, fast med toms istället för virvel i den delen där det nu är halvtempo... hmm, blev en luddig förklaring, och det går säkert inte att förstå, men äh.

I övrigt har jag inget att tillföra, tycker låten, stämningen och soundet är riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok låt, får lite church vibbar och det är ju aldrig fel 😄.

Saknar dock lite trovärdighet i sången, tänk mer på vad du sjunger och få fram lite av den känslan. Hehe inte för att jag själv lyckas men kanske du.

Link to comment
Dela på andra sajter

"just like hooooneyyyyy". Diggar du Jesus and mary chain?  😕

kommentarer på allting:

Kan inte komma på någonting som skulle göra låten bättre. Bra låt, fast jag har aldrig diggat shoegazer eller släpindie.

Tyckter du verkligen den är så lik "Just like honey"? Har inte tänkt på det men det kanske är sant. Har jag omedvetet gått och plagierat en låt nu igen? 😆

Men det var kul att du gillade den! 😆

Gitarrerna känns lite väl mycket utpanorerade, blir kanske lite obalans.

Trummorna i "like a soldier needs a war" - partiet känns inte helt rätt. Blir ett abrubt slut direkt efter "war" som jag inte gillar. Hade nog själv valt att köra vidare på dubbeltempot hela vägen ut, fast med toms istället för virvel i den delen där det nu är halvtempo... hmm, blev en luddig förklaring, och det går säkert inte att förstå, men äh.

I övrigt har jag inget att tillföra, tycker låten, stämningen och soundet är riktigt bra.

Ska se över gitarrernas panorering. Menar du att du vill att trummmorna ska ligga på åttondelar hela vägen igenom "Like a soldier needs a war" delen, istället för att gå en takt på åttondelar och sen en takt med fjärdedelar på trummorna? Ska se vad jag kan göra, men jag lovar inte för mycket för jag gillar den där trummdelen för att det var precis så jag tänkte upp den när jag låten fanns i mitt huvud.

Ok låt, får lite church vibbar och det är ju aldrig fel 😆.

Saknar dock lite trovärdighet i sången, tänk mer på vad du sjunger och få fram lite av den känslan. Hehe inte för att jag själv lyckas men kanske du.

Jo, jag vet. Men sången var ett nödvändigt ont för att kunna mixa iordning den. Anledningen att sången inte är så trovärdig är nog för att den spelades in efter säkert 5-6 timmars slit med låten. Jag var inte direkt "in that place" för att sjunga in den.

Tack så mycket för alla kommentarer. Kom gärna med fler synpunkter allihopa.

🙁

/allansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och sound!

Hur har du fått till gitarrljudet? Jag lyckas aldrig att få till sånt där ljud. Är det Guitarrig el. nåt? Berätta gärna :rolleyes:

Panoreringarna låter bra ut i högtalarna i alla fall.

Om jag skulle tvinga mig till att anmärka på något , skulle det isf vara att höja rösten en aning även om genren normalt inte brukar ha några Sinatra-mixar precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och sound!

Hur har du fått till gitarrljudet? Jag lyckas aldrig att få till sånt där ljud. Är det Guitarrig el. nåt? Berätta gärna 🙂

Panoreringarna låter bra ut i högtalarna i alla fall.

Om jag skulle tvinga mig till att anmärka på något , skulle det isf vara att höja rösten en aning även om genren normalt inte brukar ha några Sinatra-mixar precis.

Kul att du gillade den! Rösten ska sjungas in igen som sagt. Lite starkare och bättre känsla.

Jag använder mig av Voxengo Boogex för att simulera förstärkare. Tycker den är överlägsen Guitarrig när det kommer till att låta bra och det blir inte sämre av att den är gratis! Sedan har jag använt Waves RVerb med Guitar Plate-preseten med skärning i de lägre frekvenserna för att bredda ut gitarrerna.

Jag har en stor kärlek för blöta gitarrljud. Kanske inte det mest praktiska i mix-sammanhang men jag kan inte hjälpa det. 😛

/allansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om trummorna där på slutet under "like a soldier needs a war". Låt trummorna fortsätta spela i sitt tempo, det blir en sjysst av slutning på låten, sen kan dom gå ner ännu mer tycker jag i det allra sista "I need you now"-partiet...

Tycker det är lite för mycket rum på trummorna också... kaggen blir lite otydlig...

Vet inte om jag gillar tamburinen som ersätter hihaten heller... om den är för hög eller om den borde panoreras lite..

och btw. varför kan inte dom inte fixa låtlänkarna????

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om trummorna där på slutet under "like a soldier needs a war". Låt trummorna fortsätta spela i sitt tempo, det blir en sjysst av slutning på låten, sen kan dom gå ner ännu mer tycker jag i det allra sista "I need you now"-partiet...

Tycker det är lite för mycket rum på trummorna också... kaggen blir lite otydlig...

Vet inte om jag gillar tamburinen som ersätter hihaten heller... om den är för hög eller om den borde panoreras lite..

och btw. varför kan inte dom inte fixa låtlänkarna????

Tack för synpunkterna Osiris. Och ja, varför kan de inte fixa låtlänkarna? Fungerade kanske inte helt perfekt för mig förut, men då försökte Firefox iaf inte öppna filerna som textdokument.

Har tagit åt mig en hel del nu och har gjort en ny version. Har sänkt ner tamburinen lite, sjungt om den (förhoppningsvis lite mer känsla men själv känns det som att det finns mer att hämta där), gett baskaggen lite mindre rum och ändrat på trummpartiet vid "soldier"-delen. Ändrade även om gitarren vid detta parti. Vet inte om det blev bättre så här, men jag prövar.

Om någon vill ha den gamla versionen för att höra skillnaderna så är det bara att PM:a mig.

/allansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...