Jump to content
Annons

the other side


karl

Recommended Posts

Så jag får ditt tillstånd att prova mig på att göra en version? 🙂

Försöker nog isf komma en bit ifrån din version för att inte förstöra magin. Jag tror nog jag försöker mig på att spela in den från grunden i så fall. Och gör lite egen blajtext med din text som utgångspunkt...

Har en del övrigt att göra så den lär väl inte vara klar ikväll precis men jag ska jobba på det... 😎

ska bli spännande att höra...säg till om du behöver hjälp med harmisarna.... 🙂😉😉 skitroligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Så jag får ditt tillstånd att prova mig på att göra en version? 😄

Försöker nog isf komma en bit ifrån din version för att inte förstöra magin. Jag tror nog jag försöker mig på att spela in den från grunden i så fall. Och gör lite egen blajtext med din text som utgångspunkt...

Har en del övrigt att göra så den lär väl inte vara klar ikväll precis men jag ska jobba på det... 🙂

har du börjat??? 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag får ditt tillstånd att prova mig på att göra en version?  🙂

Försöker nog isf komma en bit ifrån din version för att inte förstöra magin. Jag tror nog jag försöker mig på att spela in den från grunden i så fall. Och gör lite egen blajtext med din text som utgångspunkt...

Har en del övrigt att göra så den lär väl inte vara klar ikväll precis men jag ska jobba på det... 🙂

har du börjat??? 😆😮

Är på G. 😎 Skrivit lite text och pillat lite med musiken. Blir nog ganska avskalat arr (fast det vet man ju inte förrän efteråt). Du får vara beredd på att det inte blir lika organiskt som din musik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt med en cool stämning.

Stråkarna fungerar bra tillsammans med sången. Mindre bra under instrumentalpartiet.

Jag tycker det låter som ett vettigt arbetssätt att koncentrara sig på att skriva låtar och lämna finliret med artikulation på "syntstråkar" till senare. Kanske skall man ändå ha riktiga stråkar när världsdebutalbumet spelas in. Fast under instrumentalpartiet så är det svårt att uppfatta någon/några tydliga avsikter. Det känns både lite innehållslöst och lätt rörigt. Här tror jag dock att de svällande/avsvällande (låter nästan snuskigt?) stråkarna bidrar till att det är svårt att uppfatta något stringent. Fast det kanske inte bara har med det att göra. Det låter lite som om inget instrument får ta ledning - får något utrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tassar fint, som dom gamla rävarna brukar säga. Väldigt snyggt gitarrspel, och stråkarna... smäktande.

Just det ja, mixen var det ju. Ingen aning - hade inte en tanke på det för musiken tog all plats i hjärnan, så den var nog bra!

tnx för dina öron....det kan vara så ibland att när man inte märker nå't så är allt som det ska 😎 men här finns nog lite grejor att justera till och det ska jag göra vid tillfälle också...men kul att du tycker gitarrspelet var snyggt...

//: karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Tassar fint, som dom gamla rävarna brukar säga. Väldigt snyggt gitarrspel, och stråkarna... smäktande.

Just det ja, mixen var det ju. Ingen aning - hade inte en tanke på det för musiken tog all plats i hjärnan, så den var nog bra!

tnx för dina öron....det kan vara så ibland att när man inte märker nå't så är allt som det ska 😎 men här finns nog lite grejor att justera till och det ska jag göra vid tillfälle också...men kul att du tycker gitarrspelet var snyggt...

//: karl

Jag ska lyssna en gång till ... riktigt kritiskt, hehe 😠 Återkommer.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tassar fint, som dom gamla rävarna brukar säga. Väldigt snyggt gitarrspel, och stråkarna... smäktande.

Just det ja, mixen var det ju. Ingen aning - hade inte en tanke på det för musiken tog all plats i hjärnan, så den var nog bra!

tnx för dina öron....det kan vara så ibland att när man inte märker nå't så är allt som det ska 😎 men här finns nog lite grejor att justera till och det ska jag göra vid tillfälle också...men kul att du tycker gitarrspelet var snyggt...

//: karl

Jag ska lyssna en gång till ... riktigt kritiskt, hehe 😠 Återkommer.....

Försökte koppla bort låten och framförandet som fortfarande är kanon.

Lite för fnissig virvel för min smak. Basen vid 1,06 låter lite skum. Lite för långt instrumentalparti. Fint vid 1,58 dock. Känns lite avhuggen på slutet också, kunde varit längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön ljudbild. Partiet utan sång var bara sådär tokigt behagligt att jag nästan satt och slumrade till. Inte av uttråkning ska tilläggas.

Låtens svagaste kort är sången, och den är ändå bra. Det är bara det att jag inte riktigt tycker att den passar in, och det är bara för att du gjorde det sådär snyggt när det inte var någon sång. Fy på dig. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med lurar (AKG 171) och kan tycka att det blir lite väl krispigt här och där. Virvelns som sagt (som maskar guran ibland men det är skitsamma) Men det kan ju vara min lyssning eftersom jag klagat på andra för samma sak.

Den bäst och smartast arrade låt jag hört från dig (ej att förväxla med bästa låt - där finns ett par till att välja på.) Vad händer vid 0.36? Är jag fnoskig?

Fina stråkar och det här trumpetliknande ljudet är mycket bra. Nån lite viskning i instrumentalpartiet skulle sitta fint!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön ljudbild. Partiet utan sång var bara sådär tokigt behagligt att jag nästan satt och slumrade till. Inte av uttråkning ska tilläggas.

Låtens svagaste kort är sången, och den är ändå bra. Det är bara det att jag inte riktigt tycker att den passar in, och det är bara för att du gjorde det sådär snyggt när det inte var någon sång. Fy på dig.  😮

tackar Fidden för dina öron...instrument hit och dit kan man byta och fixa och få "bra"klangfärg på men det är värre med det som inte är utbyttbart, som sin egen röst, man gör så gott man kan och hoppas att det ska funka..... 🙁😮 tnx //: karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Längtade tillbaka..... och kom då på varför jag gillade låten. Du sjunger lite som Bruce Hornsby, fast han är ju pianist. Rekommenderad lyssning.

känner igen namnet men vet inte om jag hört något med honom??ska kolla in....någon speciell låt eller?? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Längtade tillbaka..... och kom då på varför jag gillade låten. Du sjunger lite som Bruce Hornsby, fast han är ju pianist. Rekommenderad lyssning.

känner igen namnet men vet inte om jag hört något med honom??ska kolla in....någon speciell låt eller?? 🙁

Inte egentligen nån speciell låt, men jag kom att tänka på Harbor lights från plattan med samma namn: Lyssna

Link to comment
Dela på andra sajter

Längtade tillbaka..... och kom då på varför jag gillade låten. Du sjunger lite som Bruce Hornsby, fast han är ju pianist. Rekommenderad lyssning.

känner igen namnet men vet inte om jag hört något med honom??ska kolla in....någon speciell låt eller?? 🙁

Inte egentligen nån speciell låt, men jag kom att tänka på Harbor lights från plattan med samma namn: Lyssna

tnx , det tar jag verkligen som en komplimang...han låter ju bra....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt med en cool stämning.

Stråkarna fungerar bra tillsammans med sången. Mindre bra under instrumentalpartiet.

Jag tycker det låter som ett vettigt arbetssätt att koncentrara sig på att skriva låtar och lämna finliret med artikulation på "syntstråkar" till senare. Kanske skall man ändå ha riktiga stråkar när världsdebutalbumet spelas in. Fast under instrumentalpartiet så är det svårt att uppfatta någon/några tydliga avsikter. Det känns både lite innehållslöst och lätt rörigt. Här tror jag dock att de svällande/avsvällande (låter nästan snuskigt?) stråkarna bidrar till att det är svårt att uppfatta något stringent. Fast det kanske inte bara har med det att göra. Det låter lite som om inget instrument får ta ledning - får något utrymme.

DG....tack för dina öron....Ja , visst kan man tänka sig andra sätt att jobba på men jag säger det igen...första tagningen är den viktigaste för mig och det är inte alltid så att allt är klart när jag trycker på rec....utan det kommer under inspelningens gång och det är både neg och pos...men dom gånger jag har haft allt uttänkt innan så känns det som det blir aningen stelt i slutändan....uppskattar din kritik och önskar jag kunde nå högre men det hela verkar bli ett uttryck av stundens ingivelse och jag är glad om det funkar någon gång och själva spelandet känns fortfarande som om det är det roligaste att hålla på med och inte mixings- faciliteter även om jag vet att, ska det bära hela vägen fram så krävs nog det eller någon annan duktig på det området....men kul att du gillade låten :rolleyes:😲

karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt mysig låt! Avancerad med sina oannonserade ackordbyten mitt i takten, jag får McCartneyvibbar, han brukar ju också hålla denna klass 😄 ! Dom snälla trummorna passar förträffligt bra, vad använder du här? Det där virvelljudet är något jag saknar i min samling. Låtens sånglösa mittparti känns för långt trots att det är mycket vackert, man undrar om vokalisten gått iväg och fikat, det kunde lika gärna ligga en sångmelodi här då inget soloinstrument tar kommando. Partiets inledning låter som ett stick och väldigt bra, varför inte skriva dit en sångmelodi? Därefter passar det bra med en vers instrumentalt och sedan oförändrat slutdelen med sång. Hög klass Karl, vilket man vant sej vid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med lurar (AKG 171) och kan tycka att det blir lite väl krispigt här och där. Virvelns som sagt (som maskar guran ibland men det är skitsamma) Men det kan ju vara min lyssning eftersom jag klagat på andra för samma sak.

Den bäst och smartast arrade låt jag hört från dig (ej att förväxla med bästa låt - där finns ett par till att välja på.) Vad händer vid 0.36? Är jag fnoskig?

Fina stråkar och det här trumpetliknande ljudet är mycket bra. Nån lite viskning i instrumentalpartiet skulle sitta fint!

😳

tackars dede...vid 0:36 vet jag inte sjålv vad som händer...en synkop kanske 😄

du har rätt ang. virveln eller shake:n och en bättre shake är under anskaffning...men kul att du tycker arret är på väg åt rätt håll och du har väl hört det mesta från mig....tnx/ karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj vad trevlig låt, blir även bättre och bättre med tiden. Gillar verkligen stråkarna, tycker också att hela mixen låter väldigt bra, inget direkt att klaga på, fint gitarrspel som tusan.

Grattis till en jätte bra låt!

tacksi...Richie, kul att du gillar och när jag snart fått klart sångbåset så tror jag att sången förhoppningsvis blir bättre också...tnx :rolleyes:😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...