Jump to content
Annons

the other side


karl

Recommended Posts

* LÅTNAMN:The other side

* ARTIST/GRUPP:karl

* GENRE:?

* LÅTLÄNGD:2:50

* KOMPOSITÖR:karl

* PRODUCENT:k

* EV. MEDVERKANDE:k

* INSPELNINGSÅR:-06

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4 MB

* STATUS: Skiss Färdig

Har nu "flyttat" hemifrån...med musikdatorn 🙁 , har fått tag i en lokal där jag kan hålla till och förhoppningsvis fokusera lite mera än hemmavid.Denna låt kom ikväll och jag har mixat efter bästa förmåga 🙂 men det säger ingenting...men den stora skillnaden från förrut är monitorer och innan var det bara hörlursmixar...hoppas skillnaden hörs men det handlar väl om att få referenser även i monitorerna så man till slut vet hur det ska låta...tar villigt emot alla sorters kritik både på mix och låt...... 🙂

Edit: spara som mål och döp den till vad som helst .mp3

the_other_side.mp3

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Väldigt fin liten hook, genial i sin folkliga enkelhet och pang på bara -läckert. Vilket toppenljud du har fått till! Jag är ingen mixolog precis men tycker panorering, arr, val av instrument låter helt rätt. Sången kunde ligga lite närmare dock och önskar att den fanns där i det ganska långa stick-vers-stick-vers-partiet, lite tomt där nu. Men visst är den en pärla som glimrar långt efter slutackordet klingat ut.

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Plus:

Låter bättre! Dessutom har du av någon outgrundlig anledning fått ordning på timingen i gitarrspelet. Svänger!

Skönt med dom enkla trummonra. Jag brukar klaga på alla onödiga synkoper men nu finns dom inte där och musiken får ett grymt mycket bättre flow.

Gitarrriffet/hooken är genialiskt snygg och funkar skitbra med verserna.

Minus:

Det instrumentala partiet blir aningens tråkig. Om du spelade ut lite mer och lät instrumenten ta sig lite mer friheter skulle det säkert bli bättre.

Basljudet. Jag är lite allergisk mot stereobreddad bas. Hade varit skönt att ha den i mono och istället bredda ut allt det andra mer (t ex gitarren på motsatt sida som översta stråkstämman). Tips: Lägg gitarren till höger, skicka signalen till ett vänsterpanorerat väldigt kort naturligt rumsreverb med typ 15 ms predelay och sänd ut ganska mycket. Skapa samma sorts reverb fast med lite annorlunda predelay, panna det reverbet höger och mata ut stråket där. In med basen i mitten och jag tror du har en bra mix på gång... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker låten är jättefin! Lite folkmusikton och din röst får mig att tänka på Peter Gabriel. Visst hör man att det är en synt fiol och det är väl "sväll-tonen" i den som är lite störig, en riktig fela hade gjort sig!! Runt 2:03 i sticket händer det många grejer, blir lite abstrakt men jag tycker det är asballt, psykedeliskt!!

Kör hårt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

equality....tack för lyssningen och hooken 😎 menar du gitarrfiguren, dom har jag ganska många av i mina låtar och det känns som jag fastnat där någonstans...känner att jag snor av mig själv ibland eller låtarna upprepar sig på något sätt 😕 kul iaf att du gillar och att den ligger kvar då allt tystnat 🙂😎 tnx..... kul att kanske vara igång igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta är riktigt bra. Skönt att lyssna på, härlig sångröst! Snygga ackord, snyggt arrat. Väldigt originelt! Och väldigt bra mixat. Man kan tjafsa om ljudet i en mix hur länge som helst. Alla har juh olika åsikter, men det är bara onödigt när det låter så här bra. Det ända jag tycker känns lite onödigt är längden på mittpartiet. Det är väldigt snyggt, men det händer inte så mycket. Då är det nästan likabra att korta ner det...tycker jag. Anyways, grymmt!

- daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Plus:

Låter bättre! Dessutom har du av någon outgrundlig anledning fått ordning på timingen i gitarrspelet. Svänger!

Skönt med dom enkla trummonra. Jag brukar klaga på alla onödiga synkoper men nu finns dom inte där och musiken får ett grymt mycket bättre flow.

Gitarrriffet/hooken är genialiskt snygg och funkar skitbra med verserna.

Minus:

Det instrumentala partiet blir aningens tråkig. Om du spelade ut lite mer och lät instrumenten ta sig lite mer friheter skulle det säkert bli bättre.

Basljudet. Jag är lite allergisk mot stereobreddad bas. Hade varit skönt att ha den i mono och istället bredda ut allt det andra mer (t ex gitarren på motsatt sida som översta stråkstämman). Tips: Lägg gitarren till höger, skicka signalen till ett vänsterpanorerat väldigt kort naturligt rumsreverb med typ 15 ms predelay och sänd ut ganska mycket. Skapa samma sorts reverb fast med lite annorlunda predelay, panna det reverbet höger och mata ut stråket där. In med basen i mitten och jag tror du har en bra mix på gång... 😕

Tnx VacUm...jag tror största skillnaden är just mixning via monitorer/taskiga lurar

och jag slängde ihop denna för fort också men det finns ju tid att greja till...ska prova din reverb lösning och se vad det ger 🙂 detta forum är fantasiskt...vad tiden lider ska jag lägga upp det första och sista jag posta här så kan fler än jag förstå att man lärt sig ett och annat från att ha absolut noll koll till lite mera koll.....nice...trummorna ja, på denna blev det rakt men knorren på versen är tretakt så markeringarna hamnar olika i verserna 😎 shit happens...ska rätta till...tnx / karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker låten är jättefin! Lite folkmusikton och din röst får mig att tänka på Peter Gabriel. Visst hör man att det är en synt fiol och det är väl "sväll-tonen" i den som är lite störig, en riktig fela hade gjort sig!! Runt 2:03 i sticket händer det många grejer, blir lite abstrakt men jag tycker det är asballt, psykedeliskt!!

Kör hårt!!

tack för lyssningen Bänkt....Tomelilla...var där nu i sommar, verkligen fint,ja hela Österlen det var första gången jag var där men inte den sista....kul att du gillar stuket " folkton" hade jag inte tänkt på själv att den förmedlar men det kanske den gör 😕 hursomhelst stråkarna använder jag som dom låter utan att lägga ner jobb på artikuleringar som man kan programera men där står jag mig slätt så det får låta som det gör...lägger mest krut på skapandeprocessen och mindre på instrumenten och soundet egentligen men med nya "studion" så kanske det andra kan komma också....tack igen och kul att du gillar :rolleyes::rolleyes:

Accolade...tackar för den fina kritiken...har varit utan dator i snart åtta veckor och så nu har jag äntligen packat upp den igen och det känns som jag har ett uppdämpt behov nu....men ska försöka att inte hasta iop för mycket för snabbt...som ovan nämde jag att det känns att jag börjar upprepa mig och den här skrev jag igår men den har vibbar sådär två år tillbaka i tiden och då kändes det mer orginellt än vad det gör nu vanligtvis....tnx karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det låter riktigt jäkla outstanding skitbra som vanligt men den här vill jag höra med svensk text. Det är en riktigt jäkla superduperlåt men det blir inte på riktigt liksom. Ursäkta mig Karl jag är en stor fan av din musik men jag vill ha det där sista som liksom knyter ihop säcken. Bra grejor får hårdare kritik typ :rolleyes: . Heja Karl :rolleyes: .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Göran för kritik....Ja visst den ständiga frågan...Jag tror det har att göra med vana....när det gäller det musikaliska(harmisar och melodi) kan jag sovra vad som håller och inte håller. När det gäller det textmässiga är jag mer osäker, jag har en känsla åt vilket håll det bör ta men det känns så naket och ovant på svenska samtidigt som engelskan verkligen ligger långt borta för mig egentligen så det är väl bara att skriva mera på svenska tills man får ett hum vad som håller...jag gjorde ju en tolkning av equality's hallonprinsessan och har hållit på med ett samarbete med Pwayne som jag hoppas ska bli klart snart och det är på svenska och visst det är ovant men det ligger bra i munnen, men som sagt där har jag inte skrivit text själv vilket gör det lättare att framföra den, jag är inte riktigt där ännu med att skriva för offentligheten....det är tillräckligt utlämnande med musiken och en halvtafflig engelsk text just nu men hoppas få flyt i orden och då blir det självklart på svenska....Tack igen Burning S :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh...my...God... He.. is.. back...

Jag tycker precis som du att det viktiga och roliga är skapande processen och inte ljudfnulet.

Dessutom är jag genuint ointresserad av musikprylar 😆

Det enda jag skulle önska här är en tydligare eller mer renodlad hook, typ melodi eller att "take all my fear and pain away" skall upprepas oftare så att man går och nynnar, ja du hajjar.

Dina monitorer kommer göra underverk för din musik när du lärt känna dom.

Tack tack.

/And

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh...my...God... He.. is.. back...

Jag tycker precis som du att det viktiga och roliga är skapande processen och inte ljudfnulet.

Dessutom är jag genuint ointresserad av musikprylar 🙂

Det enda jag skulle önska här är en tydligare eller mer renodlad hook, typ melodi eller att "take all my fear and pain away" skall upprepas oftare så att man går och nynnar, ja du hajjar.

Dina monitorer kommer göra underverk för din musik när du lärt känna dom.

Tack tack.

/And

Ho Ho 😉

Önskar jag hade dina hookar...i synnerhet vänsterhooken....

Ja, det tar väl tid att få in referenserna i nya grejor och jag har inte mycket över till det tekniska men utan det hade man suttit med sin akustiska och kört ballader för frun och barnen....men du verkar ju grymt haj 😎

blessings karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh...my...God... He.. is.. back...

Jag tycker precis som du att det viktiga och roliga är skapande processen och inte ljudfnulet.

Dessutom är jag genuint ointresserad av musikprylar 🙂

Det enda jag skulle önska här är en tydligare eller mer renodlad hook, typ melodi eller att "take all my fear and pain away" skall upprepas oftare så att man går och nynnar, ja du hajjar.

Dina monitorer kommer göra underverk för din musik när du lärt känna dom.

Tack tack.

/And

vad kör du på för monitorer??

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh...my...God... He.. is.. back...

Jag tycker precis som du att det viktiga och roliga är skapande processen och inte ljudfnulet.

Dessutom är jag genuint ointresserad av musikprylar 🙂

Det enda jag skulle önska här är en tydligare eller mer renodlad hook, typ melodi eller att "take all my fear and pain away" skall upprepas oftare så att man går och nynnar, ja du hajjar.

Dina monitorer kommer göra underverk för din musik när du lärt känna dom.

Tack tack.

/And

vad kör du på för monitorer??

Event 20/20 bas heter dom om jag inte minns fel.

Du?

Link to comment
Dela på andra sajter

fostex pm 1 tror jag dom hette...låter rent och fint, checkade alla möjliga i affären och dom här tyckte jag lät bäst 😆🙂

men det handlar väl om få egna refs till monitorerna?? 😆

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen tillbaka!

Du har varit borta hela 8 veckor... 😠 ...och det känns länge...för någon annan som kommit med en ny låt efter BARA 8 veckor skulle det inte varit att vara "borta". Men vi är ju vana med åtminstone nån Karl i veckan!

Nåväl kul att du fått ordning på grejerna igen och jag tycker det låter kalas, tyvärr lyssnar nu JAG i lurar, men där låter det gott, varmt och skönt och jag tror knappast att det går åt fel håll i monitorerna.

Skön låt, fattar inte hur du får till det så jäkla snabbt, och med ett utklingande slut!!! Grattis!

Skönt gitarrslinga som vanligt! Bra sång och arr!

Annars är jag nog benägen att hålla med VacUm i allt han säger (klok man den där) särskilt det med basen, den tar stor plats, lite smalare skulle ge fler möjligheter för andra instrument att komma fram.

Men annars skitbra.

Om detta är resultatet efter bara EN kväll i nya studion blir man ju orolig 😲 vi får väl hoppas att det bara var ett enormt uppdämt skaparbehov som fick sin klimax så att vi andra inte knäcks! 🙂🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh...my...God... He.. is.. back...

Jag tycker precis som du att det viktiga och roliga är skapande processen och inte ljudfnulet.

Dessutom är jag genuint ointresserad av musikprylar 🙂

Det enda jag skulle önska här är en tydligare eller mer renodlad hook, typ melodi eller att "take all my fear and pain away" skall upprepas oftare så att man går och nynnar, ja du hajjar.

Dina monitorer kommer göra underverk för din musik när du lärt känna dom.

Tack tack.

/And

Här är en till som gillar din låt!!!

Du har skapat en skön softad feeling, i nästan hela låten. Den instrumentala delen känns lite ofärdig, behöver lite bättre struktur. Mixen tycker jag är helt ok, något svag sång och kör. Jag stör mig inte på den breddade basen 😉

Vill du lyckas med låten fullt ut så håller jag med Emser om hooken, den saknas. Kanske också en sparsam tamburin med på refrängen? Men Karl, vi snackar finlir nu.

När jag lyssnar på låten så får jag känslan av att så här skulle det kunna låta, om Stefan Nilsson gjorde en låt till Peter Gabriel 😉

Ska bli kul att höra hur du utvecklar den vidare...

Lycka till!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

pwayne...tnx för lyssningen...det är ju så att musiken tystnar ju inte för att man inte har tillgång till att spela in den...så det har snurrat runt i huvudet istället och det var ganska fullt nu....1 till 2 kvällar är bättre än varje kväll för familjefriden....

Visst VacUm har stenkoll, det hör man som sagt på hans alster...suck men man gör det man kan och jag tror det också går i rätt riktning när det gäller monitorerna...sången är fortfaarande i tomma intet men sångbås ska byggas i helgen så där tror jag på en förbättring också sen är man väl hemma för ett tag förhoppningsvis och kan strunta i tekniken och bara spela....denna låt är ju inte klar men eftersom ljudet verkar funka är det bara lite omöbleringar som ska göras och jag ska göra dom innan jag går iväg på nå't annat...jag är annars barnsligt förtjust i just denna bas(freetless) men den kanske inte behöver vara med hela tiden...ska mecka till nästa gång....tackss

edit:för ett och ett halvt år sedan lät sången och ljudbilden så här armsHeHe 🙂

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

tnx Nad men då har du inte lyssnat på Accolade...sanslös duktig instrumentalist och blandar hur som helst...Ja även en del symfonirock men progressivt i största allmänhet....men tack ändå..."hur går det med musiken nu för tiden" :rolleyes: just wonder just waiting....btw, är på Albert hall den 16/3 07 biljetter redan fixade 😛 Yesss du hade rätt tmb

karl

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bland annat sådana här låtar som är en av orsakerna till att jag har hängt här i två år utan att synas.

Jag stjäl dem... och tar del av dem.

Denna behåller jag i playlisten.

Tackar! :rolleyes:

Den är jämnmysig, detta är både bra och dåligt. För att förvåna folk lite, prova t.ex. att göra andra omgången av partiet som börjar 01:05(andra variationen ligger väl runt 01:55 tror jag) lite vildare. Tonerna rullar redan runt där uppåtgående redan i en snygg blandning(G# F G ungefär). Gör någonting vilt där, gå upp en oktav med fiolen/basen, dubbla pickingen i gitarren, släng in någonting lagom nyanserat halvdramatiskt.

Kör några sekunder oktav-acapella kanske? 😛

Jag spawnar bara lite!

Detta var mest tänkt att bli en slags emotionell kollapshöjdpunkt precis innan sista sången avslutar det hela.

Bara en tanke, eller två!

Denna låten passar förresten perfekt tillsammans med lite annan mysmusik till kvällstéet.

Är möjligtvis Colin Hay en inspirationskälla förresten?

Dina kommande låtar skall jag hålla koll på.

Natti!

Link to comment
Dela på andra sajter

tnx Nad men då har du inte lyssnat på Accolade...sanslös duktig instrumentalist och blandar hur som helst...Ja även en del symfonirock men progressivt i största allmänhet....men tack ändå..."hur går det med musiken nu för tiden" :rolleyes: just wonder just waiting....btw, är på Albert hall den 16/3 07 biljetter redan fixade 😛

karl

Bon håller på som bäst. Han har haft fett mycket den senaste tiden med sitt

hus. Boy vad fint han har det... 😆

Jag har inte kollat än, men jag anar att Du skall se The Musical Box göra Selling England. 😆 Jag var där för exakt tre år sedan och såg samma sak.

Du har satsat på rätt häst!

Ny låt kommer snart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh...my...God... He.. is.. back...

Jag tycker precis som du att det viktiga och roliga är skapande processen och inte ljudfnulet.

Dessutom är jag genuint ointresserad av musikprylar 😆

Det enda jag skulle önska här är en tydligare eller mer renodlad hook, typ melodi eller att "take all my fear and pain away" skall upprepas oftare så att man går och nynnar, ja du hajjar.

Dina monitorer kommer göra underverk för din musik när du lärt känna dom.

Tack tack.

/And

Här är en till som gillar din låt!!!

Du har skapat en skön softad feeling, i nästan hela låten. Den instrumentala delen känns lite ofärdig, behöver lite bättre struktur. Mixen tycker jag är helt ok, något svag sång och kör. Jag stör mig inte på den breddade basen 😉

Vill du lyckas med låten fullt ut så håller jag med Emser om hooken, den saknas. Kanske också en sparsam tamburin med på refrängen? Men Karl, vi snackar finlir nu.

När jag lyssnar på låten så får jag känslan av att så här skulle det kunna låta, om Stefan Nilsson gjorde en låt till Peter Gabriel 😉

Ska bli kul att höra hur du utvecklar den vidare...

Lycka till!!!

zappi...Både PG och Stefan Nilsson kan väl platsa på min 20-lista över duktiga musiker, så jag suger i mig den 😕😎 och detta var ju en skiss och så är det alltid för mig att jag lyssnar vidare och får nya idéer om vad man kan få att låta bättre rent musikaliskt...dock är det sällan jag fullföljer det jag borde så jag har ett gäng låtar som ligger halvklara i väntan på tillfixning och i och med mitt nya arbetssätt så kanske det vore bra att ta itu med dom också, men det är alltid något nytt som trycker på 😆😕 kul att du inte störs av basen och hook, vet inte om jag är kapabel till det ...ska se om det går 😆 tack för dina öron 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bland annat sådana här låtar som är en av orsakerna till att jag har hängt här i två år utan att synas.

Jag stjäl dem... och tar del av dem.

Denna behåller jag i playlisten.

Tackar! 😎

Den är jämnmysig, detta är både bra och dåligt. För att förvåna folk lite, prova t.ex. att göra andra omgången av partiet som börjar 01:05(andra variationen ligger väl runt 01:55 tror jag) lite vildare. Tonerna rullar redan runt där uppåtgående redan i en snygg blandning(G# F G ungefär). Gör någonting vilt där, gå upp en oktav med fiolen/basen, dubbla pickingen i gitarren, släng in någonting lagom nyanserat halvdramatiskt.

Kör några sekunder oktav-acapella kanske? 😎

Jag spawnar bara lite!

Detta var mest tänkt att bli en slags emotionell kollapshöjdpunkt precis innan sista sången avslutar det hela.

Bara en tanke, eller två!

Denna låten passar förresten perfekt tillsammans med lite annan mysmusik till kvällstéet.

Är möjligtvis Colin Hay en inspirationskälla förresten?

Dina kommande låtar skall jag hålla koll på.

Natti!

Jah...tnx för att jag hamnar i playlistan...det är det högsta betyget som jag ser det...roligt.

Ja, jag har redan funderat på lite möjligheter vad beträffar sticket och du får väl hörra vad det blir, kanske inte lika utspace:at som du föreslog men något annat iaf...när du hänger här undrar man ju om du själv har nå't att lägga ut? vore kul att höra ...ja jag har gjort många bekantskaper med musik som man aldrig annars skulle komma närheten av, mötesplatser som forumet och typ myspace och säkert hundra andra till och förvånadsvärt bra kvalite på det mesta....tack för lyssningen

//: karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyssnat så JÄTTEnoga att jag reflekterat över att basen ligger i stereo. Det låter mest som en fretless med lite chorus på, och det är väl ett instrument som är kompatibelt med, säg Peter Gabriel på glada 90-talet? Det är alltså en komplimang 🙂

Och det instrumentala partiet sitter som en smäck 😳 Både "genomföringen" och den sång-lösa vers-refrängen! KAN klippas ner lite, men bara om man absolut måste.

Vackert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyssnat så JÄTTEnoga att jag reflekterat över att basen ligger i stereo. Det låter mest som en fretless med lite chorus på, och det är väl ett instrument som är kompatibelt med, säg Peter Gabriel på glada 90-talet? Det är alltså en komplimang 🙂

Och det instrumentala partiet sitter som en smäck 😳 Både "genomföringen" och den sång-lösa vers-refrängen! KAN klippas ner lite, men bara om man absolut måste.

Vackert.

Taxsi yessångs...Javisst , man tycker om ljuden från förr och även om det kanske låter lite gammalt så tycker jag om det..och tack för komplimangen....ska fixa lite till och den instrumentala versen var ofrivillig ..hade inte text tillräckligt men det har jag nu... 😄😎 tnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, äntligen ett rejält kliv upp för ditt sound, även om det blivit bättre och bättre med tiden. Stråkarna och sången låter riktigt bra!

Reagerade lite på virveln som jag tyckte var lite vass men jag börjar misstänka att det är mina högtalare som förstärker vissa frekvenser...

Håller också med om att man kanske kunde variera arret i det instrumentala för att det inte ska bli för odynamiskt.

Men i det stora hela är det lika bra som vanligt.

Visst, vissa harmonier känner man väl igen men det är ju det som skapar ditt sound så var inte rädd om du nu skulle plagiera dig själv lite. Det gör väl alla band med kärna.

Du vet väl om att du, nu när du kan få till soundet, måste göra en ny version av Follow :rolleyes: (Annars gör jag själv en version av den 😱 )

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Matthew....jag är villig att hålla med 😛😎 nä men visst kan jag höra att det blivit bättre sound med tiden och sista svängen nu tror jag beror på monitorerna och att man lämnat hörlursmixningarna 🙂 hursomhelst kul att du gillar....beträffande "follow" så vill jag inget hellre och när jag lyssnar på den så känns det nästan som om det inte var jag som sjöng..follow var den första låt jag spelade in efter ett långt uppehåll med musiken på så där 15 år 😱 och själva kompet är inte svårt att få till men jag har inte den rösten kvar 🙂 men I'll give it a try vad tiden lider annars är du välkommen att göra din version problemet eller det kanske inte är något problem är iaf att texten är närmast obefintlig dvs det är en riktig svammelengelskatext som kom till för att hitta sångmelodin...så skriv din egen text om du inte orkar vänta på min.... 😎😎 tnx

best karl

Edit: jag kan PM:a dig en blancoversion( inte den första) en annan inspelning som inte är lika bra...men något att börja med( ligger i en annan tonart också) om du vill

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag får ditt tillstånd att prova mig på att göra en version? 😄

Försöker nog isf komma en bit ifrån din version för att inte förstöra magin. Jag tror nog jag försöker mig på att spela in den från grunden i så fall. Och gör lite egen blajtext med din text som utgångspunkt...

Har en del övrigt att göra så den lär väl inte vara klar ikväll precis men jag ska jobba på det... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...