Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej folk,

AssÄ en sak som jag aldrig förstÄtt Àr nÀr företagen gör prylar. Man har en XLR-utgÄng pÄ micförstÀrkare eller vad det nu Àr och en rca pÄ ljudkortet, men det finns knappt nÄgra XLR/rca kablar. Hur löser man det?

MVH

Kristoffer

Annons
Postat

Jag brukar löda till det jag behöver sjÀlv, annars finns det firmor man kan leta upp och Àven de flesta musikaffÀrer sÀljer sÄdana fÀrdiga kablar dyrt!

đŸ˜±

Postat

Man kan köpa en XLR-Tele och sen skaffa en Tele-RCA-adapter. Lite omstĂ€ndigare Ă€n en fĂ€rdig kabel men det löser problemet iaf. đŸ˜±

Postat
Jag brukar löda till det jag behöver sjÀlv, annars finns det firmor man kan leta upp och Àven de flesta musikaffÀrer sÀljer sÄdana fÀrdiga kablar dyrt!

đŸ˜±

Löda sjÀlv is da shit!

DÄ fÄr man det precis som man vill ha det.

Plus att det blir mycket billigare.

Postat

jag Àr inte sÄ high pÄ att löda sjÀlva. Men jag förstÄr inte varför det inte bara finns. Ska ta och se om jag hittar nÄn adapter. Tack för svaren!

Postat
jag Àr inte sÄ high pÄ att löda sjÀlva. Men jag förstÄr inte varför det inte bara finns. Ska ta och se om jag hittar nÄn adapter. Tack för svaren!

Finns sĂ„nna kablar pĂ„ thomann för en 70-lapp... sĂ„ det borde ju finnas i sverige ocksĂ„ 😛

• 2 veckor senare...
Postat

Kapar trĂ„den. Är det nĂ„gra nackdelar med rca ingĂ„ngar? Blir det nĂ„gon försĂ€mring av ljudet nĂ€r man anvĂ€nder en tele - rca adapter? Mer brus? osv osv.

Postat
Kapar trĂ„den. Är det nĂ„gra nackdelar med rca ingĂ„ngar? Blir det nĂ„gon försĂ€mring av ljudet nĂ€r man anvĂ€nder en tele - rca adapter? Mer brus? osv osv.

XLR och RCA pĂ„verkar inte ljudkvaliten ett smack (om du inte ar audiofil vill sĂ€ga 😉 )

DÀremot Àr en korrekt inkopplad XLR okÀnslig för brum. Kan behövas om du har lÄnga kablar eller en i övrigt besvÀrlig elmiljö i din studio.

Om du bygger/köper en sladd som omvandlar frÄn XLR till RCA tappar du denna fördel. Det mÄste vara balanserat (XLR eller TRS) i bÄda Àndar.

Postat

XLR och RCA pĂ„verkar inte ljudkvaliten ett smack (om du inte ar audiofil vill sĂ€ga 😉 )

DÀremot Àr en korrekt inkopplad XLR okÀnslig för brum. Kan behövas om du har lÄnga kablar eller en i övrigt besvÀrlig elmiljö i din studio.

Om du bygger/köper en sladd som omvandlar frÄn XLR till RCA tappar du denna fördel. Det mÄste vara balanserat (XLR eller TRS) i bÄda Àndar.

Okej, tackar! Funderar nÀmligen pÄ att köpa ett Delta 1010LT och det har ju mest rca in och utgÄngar. Det var det enda som avskrÀckte. Men det verkar ju inte vara nÄgon större nackdel.

Postat

Den dagen du sitter och blir irriterad över brus, störningar och brum pÄ dina inspelningar har det blivit en större nackdel...

Störningsniver som du accepterar idag kan mycket vÀl bli irritationsmoment ganska snart nÀr dina krav ökar.

Det beror ocksÄ en del pÄ vilka störningskÀllor du har runt dig hur stor skillnaden blir i det enskilda fallet.

Utrustning med XLR/balanserat har oftast den högre "pro-signalnivÄn" samt Àr Àven genom sin konstruktion okÀnsligare för störningar.

Det Àr ocksÄ stor skillnad pÄ kontakterna, RCA Àr en i grunden dÄlig kontaktkonstruktion medan XLR Àr en bra konstruktion. Anledningen till att RCA ÀndÄ blivit standard pÄ hemelektrnik Àr att den Àr billig. Samma sak gÀller förhÄllandet balanserat obalanserat, det bli billigare med obalanserad överföring. Och man fÄr som vanligt vad man betalar för...

Postat

Nej, du sabbar ju alla mina förhoppningar 😏 . FĂ„r vĂ€l ta mig en funderare dĂ„. Tusan, Delta 1010Lt passade ju mig perfekt i alla andra avseenden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.