Jump to content
Annons

Mest trovärdiga stråket?


Loud

Recommended Posts

Jag skriver rätt mycket stråkarr till olika projekt och behöver ett riktigt bra bibliotek av samplingar eller en synt som klarar av det trovärdigt. Jag har provat lite olika men inte blvit nöjd och orkar om jag ska vara ärlig inte tanka ned alla piratvarianter och prova. Så, jag vill höra vad ni använder. Har ni inget stråkarr att spela upp med kan ni ta den här under. Kritisera gärna musiken också, den är under konstruktion. Just ja, jag vill helst inte höra stenhårt producerade alster utan så rent det bara går.

http://w1.875.telia.com/~u87508907/peace_of_mind.mid

(och ja, jag är medveten om de som spelar in ordentligt över webben, men nu är det mjukvara jag är ute efter)

Redigerat av Loud
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till Rolands XP-80 (JV1080, och säkert fler synthar) finns det ett orkester-kort man kan plugga in som låter jäkligt bra. Sen att det inte kommer upp i samma klass som riktiga stråkar får man ju stå ut med. Kan vara värt att hyra in några orkestermusiker om man ska få det att låta "på riktigt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Rolands XP-80 (JV1080, och säkert fler synthar) finns det ett orkester-kort man kan plugga in som låter jäkligt bra. Sen att det inte kommer upp i samma klass som riktiga stråkar får man ju stå ut med. Kan vara värt att hyra in några orkestermusiker om man ska få det att låta "på riktigt".

Mm, jag har provat jv 1080 tidigare och den är rätt okej. Men polaren har en triton rack jag kan nalla ibland och riktigt stråk går också att ordna då jag känner en hel del som spelar, men nu är det mjukvara som låterbra jag är ute efter. Typ Vienna strings etc. Vad använder du själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Garrtian Strings som funkar fint tycker jag. Har stora utgåvan men använder bara "lite" samplingarna. Här kan du höra en snutt jag gjort. Lite reverb har jag lagt på.

stråkar

Det låter ju faktiskt riktigt riktigt bra. Är blåset och percussionet också garritan? Har du skrivit det själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Garrtian Strings som funkar fint tycker jag. Har stora utgåvan men använder bara "lite" samplingarna. Här kan du höra en snutt jag gjort. Lite reverb har jag lagt på.

stråkar

Även om det inte är det saken gäller måste jag säga att jag är imponerad av musiken, Fudgesson!

Som en blandning av filmmusik från Exorcisten, Rosemarys baby och "...gooOOld fiInnnNgerrrr"

Snyggt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Det är en egen grej som jag gjorde till min kortfilm. Det är bara stråkarna som är Garritan. Blåset är mest Sam Horns och percussion är från olika samplingar. Tror en del är Tob´s gratis percussion som är kalas bra:

http://www.gtownsounds.com/

Jag ska kolla in det genast. Använder du msn eller liknande tjänst? Jag skulle vilja fråga dig lite mer aktivt om det här då du uppenbarligen lyckas jäkligt bra med det jag försöker uppnå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Andreas & Loud. Ville att det skulle kännas lite "sagoaktigt" när jag gjorde musiken. Lite Danny Elfman stuk.

Har inte MSN eller likande installerat nu men PM:a mig s kan vi ta det via mail.

Kommer dock försvinna ett par veckor just nu - lite skryt men jag gjorde som sagt musiken ovan till min kortfilm som nu blivit nominerad som bästa kortfilm på en filmfestival i Korea så dom har bjudit dit mig (dom betalar allt) så jag åker dit på Söndag. Därför försvinner jag ett tag. Ska iallfall bli hur kul som helst. 🙂

Länk till Garritan:

http://www.gigastrings.com/

Det finns ju många stråk samplingar och det är väl inte helt lätt att välja. När jag köpte Garritan fanns det inte så mycket att välja på och jag vet inte om jag köpt dom idag med tanke på alla alternativ som finns. Som allt annat är ju stråkar en smaksak. Vilken karaktär stråkarna ska ha osv...

Här är lite mer blandat stuff där jag använt Garritan Strings:

orch mix

(vet inte vad som hänt med mp3:an - låter vasst och skumt men du bör ändå kunna höra stråkarna)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gjorde som sagt musiken ovan till min kortfilm som nu blivit nominerad som bästa kortfilm på en filmfestival i Korea så dom har bjudit dit mig (dom betalar allt) så jag åker dit på Söndag.

Coolt.

Loud: Det finns btw en annan tråd som har avhandlat det här ämnet tidigare och kan vara värt en titt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag skriver rätt mycket stråkarr till olika projekt och behöver ett riktigt bra bibliotek av samplingar eller en synt som klarar av det trovärdigt.  . . . .. Så, jag vill höra vad ni använder.

Själv använder jag en blandning av SampleTank, Reason (då med tillläggstråkbiblioteket samt Soundfonts från EMU) samt stråkljud från Kurtzweil (SoundFonts också).

Knepet (IMNSHO) att få ett bra stråkljud (då med mjukvara eller hårdvara) är att blanda ljud från olika tillverkare/bibliotek samt (och kanske då viktigast) är hur man skriver stråkarret: stämföring/kontrapunkt/besättning ( var sitter de i det virtuella rummet), etc etc

Hör gärna en variant på den övre blandningen: Stråkar m blås samt lite piano

Ifall ni vill höra mer så gå in via min sajt och klicka på "Listen"

Och grattis till fudgesson för Korea resan!

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...