Jump to content
Annons

Egen samplade instrument


Tobbe

Recommended Posts

Jag har en massa lustiga instrument hemma och har länge tänkt att göra någon form av egen samplings sammling tex till reason. Nu har jag tänkt att ta tag i det. Själva inspelningsfasen skall inte vara något problem dock funderar jag på hur man gör tex en fil som funkar i någon av NT maskinerna i Reason. Kanske borde sätta mig och ta reda på det själv men det värkar så mycket mindre jobbigt att fråga här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Jag vill minnas att Propellerheads hemsida förklarar ganska bra hur man packar sina egna refills, kolla där. Annars återkom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en massa lustiga instrument hemma och har länge tänkt att göra någon form av egen samplings sammling tex till reason. Nu har jag tänkt att ta tag i det. Själva inspelningsfasen skall inte vara något problem dock funderar jag på hur man gör tex en fil som funkar i någon av NT maskinerna i Reason.

Kul att du vill göra en egen ljudsamling av dina instrument. :rolleyes:

I all enkelhet så tar NN-XT in wav/aiff filer direkt. Lägg all ljudfiler för ett ljud i en folder, importera in i NN-XT, mappa till tangenter, etc etc. Sedan sparar man en NN-XT fil (den innehåller inget ljud utan bara info om inställningar/etc).

Annars kan du skapa en Refill för hela samlingen . . . Jag har skrivit om hur man gör både sakerna i Studio om du hittar några gamla nummer. Annars finns tips på t.ex Prophuvudernas sida (på Engelska).

Tips: när du spelar in är att spela in ljuden med olika "anslag" dynamik. tex mjukt/mellan/hårt så kan du använda velocity för att styra anslaget till ljuden.

Lycka till och kom gärna med frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen om det blir lyckat skall jag försöka lägga upp dem så alla som vill får chansen att använda dem. Jag får delar till ny dator imorgon så det tar väll några dagar innan jag orkar sätt igång, men under helgen kanske. Kommer du ihåg i vilket nr du skrev om det. Tror jag har ett vagt minne av detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
vizay (oregistrerad)

jag ska hijacka den här gamla tråden lite och ställa en följdfråga 🙂

jag har lagt märke till att vissa profesionella samplingar i t.ex. NN19 loopas helt sömmlöst när man håller in en tangent. (kan ta reasons stråkar som exempel, man kan ju hålla in tangenten hur länge som helst men ändå så hörs inget klipp när den går runt)

om jag vill sampla t.ex. en vst från cubase för att använda i reason, hur går jag på bästa sätt tillväga för att det ska bli en sån sömmlös sampling?

Redigerat av vizay
Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska hijacka den här gamla tråden lite och ställa en följdfråga 🙂

jag har lagt märke till att vissa profesionella samplingar i t.ex. NN19 loopas helt sömmlöst när man håller in en tangent. (kan ta reasons stråkar som exempel, man kan ju hålla in tangenten hur länge som helst men ändå så hörs inget klipp när den går runt)

om jag vill sampla t.ex. en vst från cubase för att använda i reason, hur går jag på bästa sätt tillväga för att det ska bli en sån sömmlös sampling?

En smart grej (om nu samplern stödjer det) är att crossfadea mellan start och slut. Det brukar lösa det mesta. Och samtidigt lyssna på de "analoga enveloperna" (om man nu kan kalla det så) så man verkligen försöker loopa vid rätt svängningar. Prova dig fram så lär du dig. Kan va meckigt i början...

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
jag ska hijacka den här gamla tråden lite och ställa en följdfråga 🙂

jag har lagt märke till att vissa profesionella samplingar i t.ex. NN19 loopas helt sömmlöst när man håller in en tangent. (kan ta reasons stråkar som exempel, man kan ju hålla in tangenten hur länge som helst men ändå så hörs inget klipp när den går runt)

om jag vill sampla t.ex. en vst från cubase för att använda i reason, hur går jag på bästa sätt tillväga för att det ska bli en sån sömmlös sampling?

Det finns ett program som heter Seamless Looper, som jag har hört ska kunna klara det du söker galant. Annars är det bara att sitta och leta loop-punkter manuellt i ett ljudredigeringsprogram som kan hantera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...