Jump to content
Annons

Crumble Zone - Läppar små


Fidden

Recommended Posts

LÅTNAMN: Läppar små

ARTIST/GRUPP: Crumble Zone

GENRE: Pop/rock

LÅTLÄNGD: 5:57

KOMPOSITÖR: Fredrik J

PRODUCENT: Fredrik J

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 8.18Mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Läppar små

Min utskällda falcett-stämma är tillbaks. Vill ha kommentarer på denna låten, och så behöver jag komma ner på jorden. Så var hårda. Tycker den känns klar, men jag är flexibel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

I väntan på kommentarer lägger jag in texten:

Läppar små

Om du vill, kan du komma till mig nu

Om du vill

Har väntat här sedan tjälen gick ur

Sätt dig ner

Vi har så mycket att ta igen

Jag har ljugit för dig, för alla andra

För mig själv

Och säg mig

Visst är det likadant för dig?

Snälla säg att det är sant

[ref]

En dröm, är det så?

Fantasier?

så glöm allt snart

Din mun, läppar små

Varför säger ni aldrig det jag vill?

[/ref]

Du kan få allt du vill från vem som helst

Så vad har jag för chans att nå dig nu?

Om det är så, så som dom säger mig

Vad fanns det då för mening med att komma hit?

Så säg mig, visst känner du som jag?

Ok...

Det är väl så, jag ger mig av

[ref]

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Grattis du har gjort din första låt som jag inte gillar 😆 . Det är nåt med introt lite för långt kanske, det är oxå nåt ackord som inte funkar 100% i mina öron. Synten hmm inget ljud jag gillar, texten mja bilderna griper inte tag ordentligt. Fan va tråkigt det här skrivandet blev man är ju lite ovan med situationen så att säga 😄 . Nä jag blev deppad jag lägger ner nu 😄 . Måste i alla fall klämma in nåt som jag gillar och det är sången som funkar toppen falsett och allt. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå,

Tycker att låten i sig är kanon, men....saknar ett mer rakt trumkomp och lite tunga gitarrer alá coldplay...fast det är klart, -då blir det ju en Kentlåt... 😆

Fraseringen i "Din mun, läppar små" känns lite knasig.

Den spruckna syntleaden är svårt tokskön!

Den inte helt självklara ackordföljen kanske är mer spännande än praktisk? kanske variera pianoklinket som för att harmonisera till det lite mer "easylistening" stuk? (det är nog det näst sista pianoplinkackordet i versrundan som stör....)

Men jag gillar falsettsången -sitter skitsnyggt 😄

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sven: Visste väl att den här dagen skulle komma någon gång. 😆

Blev du deppad av musiken i sig eller av att du inte gillade låten?

Baktakt: Jo med lite småförändringar så blir nog detta också en kent/coldplaylåt, men det blir nog alla smådeppiga poprocklåtar..? Är dock lite orolig att någon kommer komma in och skrika något annat bandnamn, med tanke på versen... men än så länge har man ju klarat sig. Nämner inte vilket band jag menar än dock. Det kan ju vara så att det bara är jag som tycker att det är lite ripoff. (copycat som man är vare sig man vill eller inte)

Själv gillar jag faktiskt de lite konstiga ackorden som dyker upp ibland, men jag förstår vad du menar. Tror att de gör låten lite smalare, och jag har inget emot det. Det finns hur många som helst som gör musik till den breda massan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först: Bra låt! Jag sitter och gungar i takt, surfar och jobbar o gör annat medan jag lyssnar, men melodin sitter som ett smäck och det enda jag hör är "läppar små", sticker ut men på ett sätt jag gillar.

Visst låter det Kent. Men jag gillar verkligen dem, så i min stuga går det här hem. Gillar hela produktionen.

Tror att det är tredje ackordet i introt som känns annorlunda och jag undrar, om du ändrade det tillbaka till grundackordet, hmmmm, vaaaaaaar har jag hört det förut?

Du har lite Håkan Hellström som ligger o lurar i din röst. Det vore kul att höra dig göra verserna mer personliga, inte så softa, använd den rösten som jag talar om. Sedan kan du använda falsetten i refrängen som en effekt, men även där skulle jag vilja att "den andra" rösten bryter igenom ibland.

Bra jobbat. Den här sparar jag!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

vaaaaaaar har jag hört det förut?

tell me please, jag hänger inte med riktigt 😆

Kul att du gillar't, och så bra att sättet jag sjöng titelraden på inte var helt bortkastat, ville liksom få det att bli lite framträdande på något sätt. En liten hook.

Det där med håkan vet jag inte riktigt, eller jag låtsas inte om det iallafall. Jag gillar håkan, men jag vet inte om jag vill låta som honom. Skyller det helt enkelt på att håkan och jag är dom enda i hela världen som inte använder autotuner. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag blev nog bara lite överaskad att jag inte gillade låten så skarpt som jag brukar med dina. Introt blir kort sagt lite väl plastigt med det där syntljudet och trumkompet nä bara, men det bättrar sig när låten drar igång iofs ljudmässigt alltså. 😆 Fan va taskig jag känner mig 😆 . Låten i sig och din sång, instrumentering, framförande och det mesta är ungefär kvalitéts mässigt som genomsnitts låten i den här genren. Och då vet du ju från förr att jag tycker att du ofta presterar trots alla de begränsningar som en hemmapulares har att tampas med fan i mig nästan bättre grejor än mycket av det man hör på skiva. Dina låtar är ofta så pass starka att man lätt överser med eventuella brister i inspelningskvalité sound och sånt. Men som sagt introt gör att man tappar fart på nåt sätt och då även intresset att digga vidare. Men du ska nog inte lyssna så mycket på mig (men det är jag som har rätt 😛) för det verkar ju som om du får possitiva feedbackar. Så kör hårt och skit i farbror Sven 😄 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

vaaaaaaar har jag hört det förut?

tell me please, jag hänger inte med riktigt 😛

Kul att du gillar't, och så bra att sättet jag sjöng titelraden på inte var helt bortkastat, ville liksom få det att bli lite framträdande på något sätt. En liten hook.

Det där med håkan vet jag inte riktigt, eller jag låtsas inte om det iallafall. Jag gillar håkan, men jag vet inte om jag vill låta som honom. Skyller det helt enkelt på att håkan och jag är dom enda i hela världen som inte använder autotuner. 😆

Ja, jag vet ju inte själv vilken låt introt påminner om, men det känns som jag har hört det förut. Fast det är bra, alltså inte trist eller uttjatat på något sätt.

När jag säger Håkan-rösten menar jag inte att du ska låta som honom, självklart inte. Men jag hör en annan röst. Den vore intressant att mejsla fram. Den sticker ut lite på "och säg mig" och "fantasier". DEN rösten vill jag höra mer av. Verserna kan bli lite tråkiga med en alltför laid back sång. Tycker lilla jag.

Och du, Håkan och du och jag i sådanafall. Som inte använder auto tuner. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

låter bra i mina öron.. mycket välskriven låt måste jag säga. gillar den långgående romantiska stilen.. mycket bra produktion

om man skulle anmärka på nåt, kanske att introt är lite långt, men det är bara min personliga smak.

iaf bra jobbat!

Redigerat av honker tonker
Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)

Alltså jag gillar din röst skarpt...den har något riktigt riktigt nice och äkta över sig. Jag har hört några alster med dig nu och din röst ger mig ett starkt välbehag.

Dessvärre måste jag säga att denna prodden inte riktigt håller. Låten har något starkt, men det behöver omstruktureras och målas om en del. Allt låter just nu som en bomullstuss inkletad i lotion. Den här låten skulle behöva låta som en naken kvinna mellan vita lakan i ett morgon ljus. Len, mjuk och sval.

Separera upp allt och skruva till det hela. Bort med kletet och in med luften, mjukheten och ljuset. Bort med den tunga heltäckningsmattan och in med ett robust parket golv istället.

är jag för underlig nu? För mycket estetik i det hela kanske? Sorry, men det är vad jag ser framför mig när jag hör det här men som inte infinner sig.

Hoppas det är till någon hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Honker: Tackar för vänliga orden!

Skalmannen: Klart man blir glad av att folk gillar ens röst, så jag får tacka som tusan för berömmet! Angående produktionen på denna, så förstår jag precis vad du menar. Jag känner ett lätt obehag när jag lyssnar på den också, men det var känslan för dagen. Lättar jag upp det, blir det bara självbedrägeri.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Justme (oregistrerad)

Hejsan,

Låter Kanon! skulle vilja höra där rösten läggs fram lite tydligare och inte "gömmer" sig.. känns taskit att skriva så för det låter bra.. bara lite nyfiken tror ja.. ta taa..

låter lite som kent vid första öronkastet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

poppig sommarlåt 🙂.. jag brukar ha svårt för sånt här, men den gör mig ganska glad. din röst är varierad och riktigt bra. bra att du försöker variera refrängen, då låtens klassiska struktur är förutsägbar. skön ljudmatta också. men som sagt, jag tycker du ska försöka kombinera din lätta pop med lite experiment, blir mer personligt! prova nya instrument, lägg in saker som du från början kanske inte trodde skulle passa in i ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitkul med bump! Uppskattas mycket.

Justme: Ja, sången maskeras lite av den tjocka heltäckningsmattan som ligger på låten... Det var just vad jag kände för att göra, men jag förstår vad du menar. Välkommen hit, kul att du slösar bort ditt första inlägg på en bumpning av min demopost 😉

Gufv: Intressant att du tycker att jag ska experimentera med nya ljud, eftersom det är precis vad jag gjort i denna låten. Får försöka ta det ett par steg längre nästa gång 🙂

Kenta K: Tack som tusan!

Pain, baby: Ogillar du synthljud i största allmänhet, eller är det mina ljudval som är grejen?

Tack för kommentarerna, grymt kul att höra vad ni tycker.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är liksom ett skimmer som ligger över hela låten som gör den lite diffus, alltså den där paden du dränker låten i. Tycker det plockar bort lite av basen i bla rösten och gör den platt. Ta bort den i alla fall på verserna. Refrängerna är nog snyggt att ha lite svepande som nu.

Melodin tycker jag är riktigt bra speciellt nu när jag verkligen har tid att lyssna.

Sången diggar jag ju också. Det är någon nerv i det som någon sa.

Bra alltså!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade velat arra och producera lite annorlunda, rakare gitarrer och trummor. Texten är för vass och tung för ett poppigt trumkomp med ghostslag.

Men jag rådiggar den här låten mer och mer. Melodin kryper tätt inpå mig, och växer sig starkare för varje lyssning! 😄

Drog in den i telefonen, och nu har jag lyssnat på den om och om under kvällen.

Medan jag cyklade hem från Ica var jag nära att börja sjunga med vid "Varför säger vi inte det jag vill?" i sista refrängen - men som tur var hann jag stoppa mig innan. Hade nog fått ett antal blickar på mig annars... 😉

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer fortfarande inte riktigt överens med syntharna i början, men sen växer låten till något väldigt trevligt i mina öron. Din sång är väldigt trevlig och falsetten funkar, i min mening, alldeles utmärkt. Jag tror låten skulle bli ännu bättre om paden och melodisynthen i början gjordes om... men jag vet inte riktigt hur... 😉 Jag tror det är mer "driv" jag vill ha. Sången och melodierna känns som att de behöver mycket driv för att lyfta ytterligare, och trumlooparna ger till viss del det drivet, men jag vill ha ännu mer! Men som sagt: mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...