Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Köpte ett par Phonic P6A förra våren, och dom är sannerligen inte välanvända (kör av hänsyn till övriga hushållet mest med hörlurar). Häromdagen så lade ena monitoren bara av. Powerlampan lyser fortfarande, men det finns inga livstecken i övrigt. Nåja, tänkte jag, det löser sig nog, är säkert två års garanti (eftersom konsumentköplagen ger två års reklamationsrätt, vilket är närapå samma sak). Men icke sa nicke, ett års garanti endast. Är grejorna verkligen så usla att leverentörerna inte vågar ge mer? För mig är det ganska uppenbart att en monitor som lägger av totalt efter 1.5 års varsam användning har haft ett fabrikationsfel. Men hur bevisar man det för en snål affär/leverantör?

(Reklamationsrätt gäller, för den som inte vet, precis samma typ av fel som garantin, med den skillnaden att det är upp till köpare att bevisa att felet funnits där från början; När det gäller garanti så måste säljare bevisa att köparen orsakat felet genom ovarsamt hanterande för att garantin INTE ska gälla).

Annons
Posted

Det blir att kontakta konsumentverket så får de strida åt dig, kan vara bökigt. Men nya grejer man köper ska ju hålla åtminstone 2 år innan nått händer om man inte är väldigt våldsam mot dem...

Posted (edited)

Ja det är ju alltid knepigt när bevisbördan ligger på ensjälv. Jag menar, det kan ju faktiskt vara så att felet orsakats av "dig" utan att du vet om det. Fukt eller spänningsfall kan ju orsaka skador tex, och då räknas de ju inte som ursprungliga.

Du känner inte någon som är haj på elektronik som skulle kunna undersöka vad problemet är? Förvisso ganska meckigt.

Personligen skulle jag inte förvänta mig att produkter från varken Phonic eller Behringer håller särskilt länge med tanke på deras bristande byggkvalité och kvalitetskontroll. Men det låter ju nonetheless som ett fabrikationsfel och då har du ju rätten på din sida. Så orkar du kämpa med det kan du nog få rätt.

Edited by rainydays
Posted

Ring och tala med konsumentrådgivningen i din kommun. Meddela sedan återförsäljaren att du har talat med konsumentrådgivningen, det brukar ta skruv. Vet jag av erfarenhet. 😛

Posted
Ring och tala med konsumentrådgivningen i din kommun. Meddela sedan återförsäljaren att du har talat med konsumentrådgivningen, det brukar ta skruv. Vet jag av erfarenhet. 😛

Väldigt sant.

Guest tsmalmbe
Posted
det brukar ta skruv. Vet jag av erfarenhet

Min erfarenhet är attt om man börjar diskussionen med ett "hot" berättar det att man inte vill ha en fredlig kreativ lösning, vilket kan leda till en mycket defensiv inställning hos den svarande. Vill man göra det lätt, tycker jag man först skall diskutera med den som säljer och se vad som kan ordnas. Om inget kan ordnas, då bör man eskalera sin sak.

Posted
det brukar ta skruv. Vet jag av erfarenhet

Min erfarenhet är attt om man börjar diskussionen med ett "hot" berättar det att man inte vill ha en fredlig kreativ lösning, vilket kan leda till en mycket defensiv inställning hos den svarande. Vill man göra det lätt, tycker jag man först skall diskutera med den som säljer och se vad som kan ordnas. Om inget kan ordnas, då bör man eskalera sin sak.

Givetvis ska man inte inleda med ett hot. Men nu fick jag uppfattningen att han redan pratat med försäljaren och fått nej. Då kan det vara en idé att "hota" på ett smakfullt sätt.

Posted
det brukar ta skruv. Vet jag av erfarenhet

Min erfarenhet är attt om man börjar diskussionen med ett "hot" berättar det att man inte vill ha en fredlig kreativ lösning, vilket kan leda till en mycket defensiv inställning hos den svarande. Vill man göra det lätt, tycker jag man först skall diskutera med den som säljer och se vad som kan ordnas. Om inget kan ordnas, då bör man eskalera sin sak.

Givetvis ska man inte inleda med ett hot. Men nu fick jag uppfattningen att han redan pratat med försäljaren och fått nej. Då kan det vara en idé att "hota" på ett smakfullt sätt.

Självklart skall man inte inleda med hot. Men trilskande försäljare kan behöva påminnas om att konsumentköplagen är ganska generös till konsumentens fördel.

Om man verkligen vill ta till hot så är väl Sverker bättre i så fall. :rolleyes:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.