Jump to content
Annons

Taskig kvalitet eller otur?


JJRockford

Recommended Posts

Köpte ett par Phonic P6A förra våren, och dom är sannerligen inte välanvända (kör av hänsyn till övriga hushållet mest med hörlurar). Häromdagen så lade ena monitoren bara av. Powerlampan lyser fortfarande, men det finns inga livstecken i övrigt. Nåja, tänkte jag, det löser sig nog, är säkert två års garanti (eftersom konsumentköplagen ger två års reklamationsrätt, vilket är närapå samma sak). Men icke sa nicke, ett års garanti endast. Är grejorna verkligen så usla att leverentörerna inte vågar ge mer? För mig är det ganska uppenbart att en monitor som lägger av totalt efter 1.5 års varsam användning har haft ett fabrikationsfel. Men hur bevisar man det för en snål affär/leverantör?

(Reklamationsrätt gäller, för den som inte vet, precis samma typ av fel som garantin, med den skillnaden att det är upp till köpare att bevisa att felet funnits där från början; När det gäller garanti så måste säljare bevisa att köparen orsakat felet genom ovarsamt hanterande för att garantin INTE ska gälla).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det är ju alltid knepigt när bevisbördan ligger på ensjälv. Jag menar, det kan ju faktiskt vara så att felet orsakats av "dig" utan att du vet om det. Fukt eller spänningsfall kan ju orsaka skador tex, och då räknas de ju inte som ursprungliga.

Du känner inte någon som är haj på elektronik som skulle kunna undersöka vad problemet är? Förvisso ganska meckigt.

Personligen skulle jag inte förvänta mig att produkter från varken Phonic eller Behringer håller särskilt länge med tanke på deras bristande byggkvalité och kvalitetskontroll. Men det låter ju nonetheless som ett fabrikationsfel och då har du ju rätten på din sida. Så orkar du kämpa med det kan du nog få rätt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
det brukar ta skruv. Vet jag av erfarenhet

Min erfarenhet är attt om man börjar diskussionen med ett "hot" berättar det att man inte vill ha en fredlig kreativ lösning, vilket kan leda till en mycket defensiv inställning hos den svarande. Vill man göra det lätt, tycker jag man först skall diskutera med den som säljer och se vad som kan ordnas. Om inget kan ordnas, då bör man eskalera sin sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

det brukar ta skruv. Vet jag av erfarenhet

Min erfarenhet är attt om man börjar diskussionen med ett "hot" berättar det att man inte vill ha en fredlig kreativ lösning, vilket kan leda till en mycket defensiv inställning hos den svarande. Vill man göra det lätt, tycker jag man först skall diskutera med den som säljer och se vad som kan ordnas. Om inget kan ordnas, då bör man eskalera sin sak.

Givetvis ska man inte inleda med ett hot. Men nu fick jag uppfattningen att han redan pratat med försäljaren och fått nej. Då kan det vara en idé att "hota" på ett smakfullt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det brukar ta skruv. Vet jag av erfarenhet

Min erfarenhet är attt om man börjar diskussionen med ett "hot" berättar det att man inte vill ha en fredlig kreativ lösning, vilket kan leda till en mycket defensiv inställning hos den svarande. Vill man göra det lätt, tycker jag man först skall diskutera med den som säljer och se vad som kan ordnas. Om inget kan ordnas, då bör man eskalera sin sak.

Givetvis ska man inte inleda med ett hot. Men nu fick jag uppfattningen att han redan pratat med försäljaren och fått nej. Då kan det vara en idé att "hota" på ett smakfullt sätt.

Självklart skall man inte inleda med hot. Men trilskande försäljare kan behöva påminnas om att konsumentköplagen är ganska generös till konsumentens fördel.

Om man verkligen vill ta till hot så är väl Sverker bättre i så fall. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...