Jump to content
Annons

Mono eller stereo?


Reason_user

Recommended Posts

Hej

Har en fråga här som har förbryllat mig på sistonde...ska man spela in vokaler till musik "rap" till ett "beat" med mono eller stereo? 😳

Har hört typ rykten om att "dr. dre" endast spelar in med mono? och att de e bättre på nåt sätt?

Jag använder mig av denna mic

Vilket är standard för vocal inspelning? vad brukar man köra på? vad e rätt o vad e fel? om de nu går o kalla så...e det nån som har nån anning om det här? 😲

Tack,

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom du spelar in med en mic, så spelar du lämpligast in i mono. Stereo tar bara upp dubbelt så mycket plats på hårddisken, utan att göra någon som helst skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Har hört typ rykten om att "dr. dre" endast spelar in med mono?

Kunde du spinna lite vidare på detta? En länk eller så? Sku vara roligt att läsa har jag på känn. På riktigt låter det där lika otroligt som ryktet om att dr. dre använder toaletten. Och att han äter mat. Och att det lär bli bättre så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes

Okey, men om man säger att man ska spela in så här...och använda sig av grupp kanaler i cubase t ex

Group 1 (Stereo eller mono?) -> Stereo Out

Audio 1 (Mono) -> Group 1

Audio 2 (Mono) -> Group 1

Audio 3 (Mono) -> Group 1

Så hur ska Grupp 1 vara, stereo eller mono?

Sen när man ska spela in refräng...ska det oxå vara i mono? 😕

tsmalmbe

Fick höra det av en vän han hade läst det i nån tidning...sorry har ingen länk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört typ rykten om att "dr. dre" endast spelar in med mono?

Kunde du spinna lite vidare på detta? En länk eller så? Sku vara roligt att läsa har jag på känn. På riktigt låter det där lika otroligt som ryktet om att dr. dre använder toaletten. Och att han äter mat. Och att det lär bli bättre så.

Dre använder Eazy E som toalett fattar du väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes

Okey, men om man säger att man ska spela in så här...och använda sig av grupp kanaler i cubase t ex

Group 1 (Stereo eller mono?) -> Stereo Out

Audio 1 (Mono) -> Group 1

Audio 2 (Mono) -> Group 1

Audio 3 (Mono) -> Group 1

Så hur ska Grupp 1 vara, stereo eller mono?

Sen när man ska spela in refräng...ska det oxå vara i mono? 😉

tsmalmbe

Fick höra det av en vän han hade läst det i nån tidning...sorry har ingen länk...

Hur du använder grupper, är ju en fråga om hur du jobbar med dem.

Om t ex ska skicka ljudet till ett reverb, så måste gruppen vara stereo för att få med reverbets båda returkanaler.

Spelar du in körer, så spelar du in varje enskild stämma i mono för att sedan panorera dem på något lämpligt sätt vid mix - om du inte har en stor kör som spelas in samtidigt förstås, för i sådana läger använder man hellre två mikrofoner och spelar följaktligen in i stereo... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Cleas

Jag kör enbart med en mikrofon och spelar in "vokaler" till musik och gör alla ändringar som eq och reverb i grupp kannalen så jag slipper göra det på varje inspelade spår...ska den gruppen då fortfarande vara stereo fast dom kopplade spåren är i mono?

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
ska den gruppen då fortfarande vara stereo fast dom kopplade spåren är i mono
Om t ex ska skicka ljudet till ett reverb, så måste gruppen vara stereo för att få med reverbets båda returkanaler.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört typ rykten om att "dr. dre" endast spelar in med mono?

Kunde du spinna lite vidare på detta? En länk eller så? Sku vara roligt att läsa har jag på känn. På riktigt låter det där lika otroligt som ryktet om att dr. dre använder toaletten. Och att han äter mat. Och att det lär bli bättre så.

äh men softa lite.. du vet ju själv hur det va när man va ung och läste tidningar 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...