Jump to content
Annons

Gitarr-topp och låda..


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Hej, är på jakt efter topp och låda till gitarr, inte nåt rådyrt, tänker nog max 7000:- (hmm, norska pengar, blir väl kanske 7500 svenska) och slutar räkningen på mindre än det så är det såklart bara ett plus, 7000:- är lixom MAX. Har sett på Crate PowerBlock, är det någon som har provat den? Den verkar ju otroligt praktisk att gigga med. Någon som har ett bra förslag på låda som skulle passa till den? Den ska först och främst användas till att repa och gigga med, alltså inspelning är inte något huvudsyfte.

För det mesta när vi kör på lånade grejer så ställer jag in förstärkaren på ett rent, ganska basigt, cleant ljud och sätter en Boss-dist framför och det brukar oftast funka bra, så jag är egentligen inte ute efter en bra inbyggd dist, utan snarare ett cleant varmt ljud som passar att sätta en dist.pedal framför..om ni förstår. Spelar skrikig och skränig punkrock, men jag vill absolut inte ha ett tunt getingsound:o)

Andra ”paket” jag sett lite på är: Line 6 Spider 2 halfstack med 150 Watt, Fender FM 100, Kustom Quad 100HD, VOX AD100VTH+V412BK.. Är först och främst ute efter lite synpunkter på Powerblocken pga storleken, men jag är väldigt tacksam för alla tips och.råd:o) Jag har inte kört pröverundan än, tänkte höra mig för här först.

Mvh Mathias

Ps. Jag har sökt på Crate PowerBlock här på forumet, men hittar typ ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena,

Vad pratar vi för watt ? Och varför simulera fram dist med en Boss pedal. En bra stärkare kan både spela cleant och med dist som funkar i punk typ. Ska du använda stärkaren enbart för rep och sedan micka den live ? Sedan kan det bero på vilken typ av gura du använder. Är det humbucker eller enkelspoliga mickar ?

Rent allmänt så kan jag säga ifall du är ute efter ett "fett" stort ljud att lägga stålarna på en bra högtalare med typ 4x12 tums element. Har du den som bas så kan du alltid ändra dig när det gäller toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ju inget om Crate Powerblock, såg den för första gången nu. Häftig idé men som sagt, vet inte alls hur den låter..

Svårt sånt här. Finns så mkt att välja på, men vad kommer det sig att det tvunget ska vara topp + låda? Om det är för att du vill ha det där fläskiga 4x12" ljudet kommer det väl kosta mer än budgeten om du ska ha både topp+låda för 7000? (jag kan ha fel förstås). Annars kan man ju säkert hitta en combo som kan vräka ur sig schysst fett rent ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite nyfiken så jag surfade runt lite på internet och letade omdömen på PowerBlock'en;

Lite blandade omdömen

En ganska intressant recension

Citat:

should mention that this pup has enough gain to solo comfortably with nothing other than a cord and a guitar. I did try it with an old Ibanez TS-9 tube screamer, and I even ran a Line 6 POD in front if it. It works nicely as a clean solid-state power source.

En till recension

Verkar vara en intressant produkt det där! Fast jag skulle nog rekomendera en test innan köp. Ska nog banne mej trampa iväg till musikaffären nån dag och testa en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad pratar vi för watt ? Och varför simulera fram dist med en Boss pedal.

Fan, jag är så dålig på watt och grejjer:o).. just nu har jag en 100 Watts combo som funkar bra volym-mässigt(men inte helt sound-mässigt), den låter för "litet" helt enkelt..Jag har personligen alltid fått bättre resultat med en dist-pedal eller 2 än när jag använt den inbyggda disten i förstärkaren, men om du har något bra förslag på en amp med bra inbyggd dist i min prisklass så är jag väldigt öppen för förslag:o)

Ska du använda stärkaren enbart för rep och sedan micka den live ?

Japp, det ska jag, men tanken jag är lite inne på med Powerblocken var att man, om man spelar på lånade grejer, ändå lätt kan slänga med sig sin egen topp och då bara behöva låna låda, med andra ord så får man spela på det sound man är van till, men utan att behöva släpa..

QUOTE]Rent allmänt så kan jag säga ifall du är ute efter ett "fett" stort ljud att lägga stålarna på en bra högtalare med typ 4x12 tums element. Har du den som bas så kan du alltid ändra dig när det gäller toppen.

Tack för tipset, jag har nog tänkt lite tvärtom(menar ej att jag har tänkt rätt), hmm, har du något bra förslag?..i min prisklass.

[

Sedan kan det bero på vilken typ av gura du använder. Är det humbucker eller enkelspoliga mickar ?

Humbucker(Gibson och Epiphone, mest Epiphone).

Finns så mkt att välja på, men vad kommer det sig att det tvunget ska vara topp + låda?

Det är nog mest på grund av att jag har bäst erfarenhet med det, men även att jag tycker om när det ser större ut, barnsligt, jag vet, men..😮)

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara en intressant produkt det där! Fast jag skulle nog rekomendera en test innan köp. Ska nog banne mej trampa iväg till musikaffären nån dag och testa en själv.

Tack för rescensions-länkar, hade läst en hel del av de, men inte alla.. Jadå, jag ska testa innan jag köper, men jag tänkte, som sagt, bara höra lite här först. Säg gärna till om du hinner före mig till affären och testa..klara..färdiga....😮)

Link to comment
Dela på andra sajter

på rak arm skulle jag säga att köp en begagnad marshall stack istället, Det finns några för 3000 på blocket.

För den pengen får han på sin höjd en JCM800 som knappast har ett varmt rent ljud iaf. Skön dist ibland men inte så mycket mer än så. Valvestate modellerna tycker jag man ska hålla sig undan från, då är Vox transistorstärkare ljusår bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

på rak arm skulle jag säga att köp en begagnad marshall stack istället, Det finns några för 3000 på blocket.

För den pengen får han på sin höjd en JCM800 som knappast har ett varmt rent ljud iaf. Skön dist ibland men inte så mycket mer än så. Valvestate modellerna tycker jag man ska hålla sig undan från, då är Vox transistorstärkare ljusår bättre.

Jo men då kostar Vox:en 3 gånger mer, bara ac50 toppen kostar 7000 på blocket 😱

Jag gillar dom också. Jag kör själv på vox, jag kopplar en v-amp i ren kanal och får fram ett bra metal och jazz ljud, vill jag ha blues eller skitig rock så kopplar jag ut vampen,

Men med en marshall speciellt då valvestate så kan man få ett alldelles punk ljud direkt i lådan, och du kan även få ett bra ljud om man använder en fuzz pedal som då har lite rundare/varmare ljud.

När jag kör streetpunk och mera typ bombshell rock så vill jag alltid ha en marshall, för man får fram mer karaktär då. för metalcore och sådant hänger den inte med men för skränig puk så är marshall bäst enligt min åsikt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i affären idag och spelade på Powerblocken. Jag testade den med nån Marshall 212-låda och med en FM100-Ibanez-412-låda och var klart nöjd med ljudet, MEN jag tycker att det är svårt att sitta och pröva i en musikaffär, skulle lixom helst vilja ta allt till replokalen och testa den där, det blir inte samma sak att sitta i en affär som att ha en trummis bombandes bakom sig och en skrikande brud mitt i fejjan:o)..Anyway, jag är klart förnöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

på rak arm skulle jag säga att köp en begagnad marshall stack istället, Det finns några för 3000 på blocket.

För den pengen får han på sin höjd en JCM800 som knappast har ett varmt rent ljud iaf. Skön dist ibland men inte så mycket mer än så. Valvestate modellerna tycker jag man ska hålla sig undan från, då är Vox transistorstärkare ljusår bättre.

Jo men då kostar Vox:en 3 gånger mer, bara ac50 toppen kostar 7000 på blocket 😕

Jag gillar dom också. Jag kör själv på vox, jag kopplar en v-amp i ren kanal och får fram ett bra metal och jazz ljud, vill jag ha blues eller skitig rock så kopplar jag ut vampen,

Men med en marshall speciellt då valvestate så kan man få ett alldelles punk ljud direkt i lådan, och du kan även få ett bra ljud om man använder en fuzz pedal som då har lite rundare/varmare ljud.

När jag kör streetpunk och mera typ bombshell rock så vill jag alltid ha en marshall, för man får fram mer karaktär då. för metalcore och sådant hänger den inte med men för skränig puk så är marshall bäst enligt min åsikt 🙁

Jag tänkte givetvis på Vox transistor-toppar. AD-serien eller va de heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen allihopa:o) men nu har jag beställt Powerblocken, så jag får den väl om några dar, kan jag tänka, slllurrp. Men en annan sak, det här med ohm och watt och matcha en topp och låda, är totalt nollad när det gäller sånt, så hoppas att någon har koll..(ja, jag har sökt, men inte lyckats få det glasklart ändå)

Powerblocken har specsena:

Mono: 150 watt, 8 ohm

och

Stereo: 75 watt, 4 ohm.

Jag vill köpa en 4*12:a till, är det något speciellt jag ska tänka på angående ohm och watt?

Link to comment
Dela på andra sajter

ang. watt är det inte så mkt du behöver tänka på, går nog inte att hitta en 4*12a som ligger under 150 watt 🙂 Dessutom är 150 watt vad stärkaren klarar av att peaka en liten stund. Det är alltså när du har volymknappen på fullt, tror inte det kommer hända så ofta 🙂

Ang. motståndet(ohm) se bara till att lådan matchar, de flesta lådor kräver 8ohm som standard, alternativt har vissa lådor en omkopplare om det är så att lådan kan köras både i mono och stereo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för hjälpen:o), men vad blir skillnaden med att köra i mono och stereo(alltså i Powerblockens fall 8 ohm och 4 ohm)? Ja, jag vet skillnaden mellan stereo och mono i vanliga fall och jag har läst någonstanns att det har med om man seriekopplar eller parallellkopplar, men vad blir skillnaden i praktiken? Om man kör på ett kabinett med 8 ohm så ställer jag in Powerblocken på mono och om jag kör på ett kabinett med 4 ohm så ställer jag in den på stereo och får "samma ljud", är det så?

Exempel: Powerbl. har som sagt specifikationerna:

Mono: 150 watt, 8 ohm..Stereo: 75 watt, 4 ohm.

Funkar den med både

1:

DEN HÄR

200 Watt, 4 Ohms mono, 2 x 100 Watts into 8 Ohms stereo.

2:

DEN HÄR

100 Watt, 4 Ohm?

Vilken är att föredra? Alltså med tanke på watt och motstånd, inte Fender vs Behringer:o)

Alltså sorry att jag ställer så dumma frågor:o)

Link to comment
Dela på andra sajter

ingvar (oregistrerad)

Seriekoppla två st 4 Ohm = 8 Ohm

Parallellkoppla två st 4 Ohm = 2 Ohm

Seriekoppla två st 8 Ohm = 16 Ohm

Parallellkoppla två 8 Ohm = 4 Ohm

Observera även polariteten på högtalarna!

Vid parallellkoppling kopplar du minus till minus och plus till plus!

Vid seriekoppling kopplar du minus från den ena till plus på den andra!

Allt är viktigt för bästa ljudkvalitet och förstärkarnas välbefinnande... 😆

Hälsningar

/ Ingvar

Redigerat av ingvar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...