Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Med risk för att starta ytterligare en trÄd angÄende piratkopiering:

PC för Alla's webbtv har en intervju med PP's partiledare Rickard Falkvinge.

Var vÀnlig posta endast kommentarer i denna trÄd angÄende denna intervju.

Diskussioner om övrig piratkopiering tas gÀrna i tidigare trÄdar om detta, t.ex. denna och om ni har nÄgot att tillÀgga för eller emot piratkopiering lÀs igenom hela den trÄden INNAN ni börjar Äterupprepa motiveringar för och emot piratkopiering.

---

SjÀlv sÄ saknar jag lite frÄgor angÄende hur PP anser att övriga upphovsmÀn (förutom musiker) till musik skall kunna ta betalt för sina tjÀnster. Jag skulle gÀrna vilja ha mer information om hur PP tycker att detta skall lösas. Falkvinge kommer undan lite lÀtt dÀr tycker jag.

/H.

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

MrPhil (oregistrerad)
Postat

TvÄ av hans argument hÄller ju inte:

'För att beivra olaglig fildelning sÄ mÄste man avlyssna all privat kommunikation'

Det Àr ungefÀr som att sÀga att bara för att knarkinnehav Àr förbjudet, sÄ mÄste man gÄ in i alla hem dagligen o göra en husrannsakan för att kunna beivra innehav.

Det mÄste man ju inte.

'Fildelning sker genom privat kommunkation'

Hur 'privat' 'kommunkation' Àr p2p och bittorrent?

Den som försöker jÀmstÀlla detta med e-post gör sig enbart löjlig, och den som pÄstÄr att den olagliga fildelningen till största delen sker genom e-post gör sig Ànnu löjligare.

Postat

Mmm, jag Àr benÀgen att hÄlla med. Fildelning över privat kommunikation vore ifall jag delade filer med en kompis som jag kÀnner. Inte om jag delar ut filen sÄ att vem som helst kan komma Ät den. DÄ kan det inte lÀngre rÀknas som privat kommunikation.

/H.

Postat (redigerat)

"Vi har inte heller haft nÄgon stor blockbuster det hÀr Äret. Det kom ingen Lord of the rings.." osv

All-Time Worldwide Boxoffice

Rank Title Worldwide Box Office

1. Titanic (1997) $1,835,300,000

2. The Lord of the Rings: The Return of the King (2003) $1,129,219,252

3. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006) $1,008,991,183

4. Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001) $968,657,891

5. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999) $922,379,000

6. The Lord of the Rings: The Two Towers (2002) $921,600,000

Edit: Ändrade frĂ„n all-time US till worldwide.

Redigerat av johahl
Postat (redigerat)

Den som försöker jÀmstÀlla detta med e-post gör sig enbart löjlig, och den som pÄstÄr att den olagliga fildelningen till största delen sker genom e-post gör sig Ànnu löjligare.

Nu sÀger han ju inte att ALL fildelning sker uteslutande i torrent system eller

andra p2p system...

Det finns ju dom som faktisk delar med sig genom DVD, CD, DISKETTER,

PAPPERSFORM i fysisk form...Och Àven de som delar genom mail, messenger

osv.....

Redigerat av Twilight_Zound
Postat (redigerat)

Det var de ihĂ„ligaste argumenten jag hört. đŸ˜±

Jesus gick pÄ vatten ocksÄ.

EDIT: MrPhil: Du har helt rÀtt, det Àr ju förbjudet att köra för fort, sno mjölk pÄ konsum, spotta pÄ folk, gÄ naken pÄ stan, röka inomhus m.m... men inte Àr staten dÀr och kollar hela tiden.

Redigerat av steflund
Postat

😆 Klockrent!

Piratpartiet Àr ju ett enfrÄgeparti som inte har en susning om vad som behövs för att bli ett realistiskt alternativ att rösta pÄ...

DÄ Àr ju t o m SkÄnepartiet mer realistiskt... :rolleyes:

Postat

Det roliga Àr ju att om antipiratbyrÄn fick bestÀmma sÄ skulle e-mail, telefonsamtal och liknande övervakas i jakten pÄ fildelare. Fan dom övervakar ju redan nu tullen i jakt pÄ piratkopior.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Det roliga Àr ju att om antipiratbyrÄn fick bestÀmma sÄ skulle e-mail, telefonsamtal och liknande övervakas i jakten pÄ fildelare. Fan dom övervakar ju redan nu tullen i jakt pÄ piratkopior.

Det du skriver Àr ju inte riktigt sant och Tullen har letat piratkopior i tiotals Är det kan du knappast lasta APB för...

Postat
'För att beivra olaglig fildelning sÄ mÄste man avlyssna all privat kommunikation'

Det Àr ungefÀr som att sÀga att bara för att knarkinnehav Àr förbjudet, sÄ mÄste man gÄ in i alla hem dagligen o göra en husrannsakan för att kunna beivra innehav.

Det mÄste man ju inte.

I knarksammanhang Àr det ju oftast sÄ att en langare fixar knark och sÀljer det till flera andra, och det rÀcker dÄ att sÀtta dit langaren (sÄ att en ny kan ta hans plats). I frÄgan om fildelning finns det ju ingen sÄdan distributör, om man inte rÀknar trackersidor som pirate bay och andra (förstÄr förresten inte stÄhejet kring tpb, den Àr ju ganska kass). Och Àven om sÄdana nav skulle kriminaliseras sÄ finns tjÀnster i stil med dc och limewire dÀr centraliseringen Àr Ànnu mindre, och om man kriminaliserar dem sÄ kommer det en ny och sen en till yadayada. SÄ det enda sÀttet att verkligen beivra olaglig fildelning Àr ju att övervaka vad folk laddar ner och upp, vilket blir dyrt, onödigt och integritetskrÀnkande Àven för den som har "rent mjöl i pÄsen".

Postat

Det mÄste man ju inte.

I knarksammanhang Àr det ju oftast sÄ att en langare fixar knark och sÀljer det till flera andra, och det rÀcker dÄ att sÀtta dit langaren (sÄ att en ny kan ta hans plats). I frÄgan om fildelning finns det ju ingen sÄdan distributör, om man inte rÀknar trackersidor som pirate bay och andra (förstÄr förresten inte stÄhejet kring tpb, den Àr ju ganska kass). Och Àven om sÄdana nav skulle kriminaliseras sÄ finns tjÀnster i stil med dc och limewire dÀr centraliseringen Àr Ànnu mindre, och om man kriminaliserar dem sÄ kommer det en ny och sen en till yadayada. SÄ det enda sÀttet att verkligen beivra olaglig fildelning Àr ju att övervaka vad folk laddar ner och upp, vilket blir dyrt, onödigt och integritetskrÀnkande Àven för den som har "rent mjöl i pÄsen".

Det Àr ocksÄ skillnad pÄ den som laddar ned 40 lÄtar och 40.000, det Àr vÀl sistnÀmnda som inte Àr okey, utan kan jÀmföras med missbruk. Tycker det dÀr med tjÀnster likt myspace och sÄdant Àr perfekt, dÄ kan upphovsmannen sjÀlv stÄ för valet hur det skall spridas. Men men, de som tycker tvÀrtom Àr vÀl för degenererade i sitt fördÀrv och förtappning, och för beroende av denna yttre stimuli som "gratis" innebÀr, det Àr som socker. :rolleyes:

Jag hade kompisar som pÄ ngt sÀtt var beroende av att snatta ocksÄ. Men det Àr vÀl ocksÄ okey?

Postat (redigerat)

Precis...

Dom jÀvlarna vill ju för fan kolla allt du Àger och har..

Dom vill kunna lyssna pÄ dina samtal nÀr dom vill, spana in vad du har i din dator nÀr dom vill..

Det Àr helt jÀvla sjukt!

inte för att jag stöder nedladdningar osv, jag Àr heller inte emot det utan tycker att folk har ett eget ansvar..

SÄ jag tycker faktiskt att PP har en bra poÀng dÀr..

Allt kommer bli som boken/filmen 84!

snart kan du för fan inte ens knulla utan att antipiratbyrÄn vet om det...

:rolleyes:

Redigerat av Soundborn
Postat
Det Àr ocksÄ skillnad pÄ den som laddar ned 40 lÄtar och 40.000, det Àr vÀl sistnÀmnda som inte Àr okey, utan kan jÀmföras med missbruk. Tycker det dÀr med tjÀnster likt myspace och sÄdant Àr perfekt, dÄ kan upphovsmannen sjÀlv stÄ för valet hur det skall spridas. Men men, de som tycker tvÀrtom Àr vÀl för degenererade i sitt fördÀrv och förtappning, och för beroende av denna yttre stimuli som "gratis" innebÀr, det Àr som socker. :rolleyes:

Ja, folk som laddar ner 40 000 lÄtar har jag verkligen ingen förstÄelse för, det liknar mer ett missbruk Àn musikintresse som du sÀger. Kan sÀtta en hundring pÄ att sÄna aldrig ens lyssnar pÄ hÀlften av det de laddar ner, utan bara laddar ner för att de kan. Och myspace Àr riktigt bra, nÄgot av en revolution i musikvÀrlden. Skulle de bara ha en bÀttre spelare och lite bÀttre grÀnssnitt sÄ vore det perfa.

Postat (redigerat)

Jag kan ju hÄlla med honom om nÄgra saker. Jag tycker att det helt klart inte Àr rÀtt att den privata sfÀren skall krÀnkas pÄ vilka grunder som helst.

DÀremot sÄ ser jag inte att att ett brott inte skall vara olagligt bara för att det inte sker öppet inför allmÀnheten. Man kan ju se sitt eget hem som sin privata sfÀr och skall brott begÄgna dÀr dÄ inte lagföras eftersom det hör till ens egna privata sfÀr? Ska det i sÄ fall ocksÄ vara lagligt att misshandla kvinnor, vilket ofta sker innanför stÀngda dörrar eller att hÄlla ett barn instÀngt i kÀllaren hemma och vÄldsföra sig pÄ detta, bara för att det sker hemma (med tanke pÄ ett nyligen uppmÀrksammat fall)? Kanske extremer pÄ det han sÀger men jag drar ÀndÄ den slutsatsen.

DÀremot sÄ ar jag helt öppen för att höra realistiska alternativ pÄ hur det skall fungera. TyvÀrr sÄ ser jag inte Àn att nÄgon privatpartist eller annan har lyckats övertala mig pÄ att dom har en bÀttre och hÄllbarare lösning Àn vad som finns idag.

/H.

PS. Desecrated, detta inlÀgg Àr inte riktat direkt mot dig utan Àr mer ett allmÀnt inlÀgg. DS.

PPS. Innan nÄgon kommer och sÀger att man inte kan jÀmföra brotten ovan sÄ vill jag bara sÀga att jag hÄller med. Det gÄr inte. VÄldsbrott Àr mer avskyvÀrt Àn upphovsrÀttsbrott. DDS.

Redigerat av henning
Postat
TvÄ av hans argument hÄller ju inte:

Det mÄste man ju inte.

Har man kontroll över knarklangningen i Sverige? Nej, för det vore ogenomförbart att husrannsaka alla hem dagligen.

Att avlyssna internet Àr dÀremot genomförbart, och en integritetskrÀnkning just pÄ grund av att bÄde privat kommunikation (som du sÀger, t ex e-post) och p2p-kommunikation gÄr över samma internetlinor, man mÄste alltsÄ övervaka all trafik.

Postat

Huvudsaken Àr vÀl ÀndÄ att ha en bra brandvÀgg och inte slÀppa igenom nÄgra maskar eller trojaner sÄ att Pontén inte kan kapa ens webbkamera och smykolla pÄ nÀr man porrsurfar och runkar.

Postat

Nu har jag till leda hört antipiraterna tro sig vara fyndiga nÀr de hela tiden drar sina goddag-yxskaft-analogier till stöld, snatteri, knarkhandel, rattonykterhet, fortkörning, misshandel, vÄldtÀkt, etc.

Dessa brott skadar andra mÀnniskor (eller deras egendom) fysiskt, riskerar andra mÀnniskors liv eller leder till mycket allvarliga konsekvenser för mÀnniskors liv och hÀlsa.

NÀr har ned/upp-laddning av datafiler skadat mÀnniskor fysiskt eller riskerat nÄgon mÀnniskas liv? Jag bara undrar..

Postat

Jag har sagt det förr, och sÀger det igen.

Lagen om fildelning var ett slag i luften. Den splittrar bara folket frÄn myndigheterna..

DÀremot, Piratpartister, att krÀnka pÄ upphovsrÀttslagen Àr en spark mellan benen pÄ alla upphovsmÀn. De Àrade Piratpartisterna verkar ibland glömma att det faktiskt Àr en mÀnniska som Àr bakom varje verk. En mÀnniska, som ofta lagt ner vÀldigt mycket tid och energi, som skapat denna immateriella egendom.

Kom inte med clichén om att alla ska skapa musik bara för att det Àr skoj. Kom inte med clichén om att man fÄr vÀl ut och spela live dÄ. Kom inte med clichén om att ens musik fÄr mer spridning genom filservrar. Jag kÀnner till allt detta redan.

UpphovsrÀtten handlar om sÄ mkt mer Àn om bara pengar. UpphovsrÀtten handlar om tryggheten som upphovsman om att kunna försÀkra sig om att ens verk aldrig fÄr bli utnyttjade till sÄdant som inte Àr okej.

Jag lÀgger ut ALL min musik gratis redan. ALLA fÄr sprida den om de kÀnner för det. ALLA fÄr lyssna pÄ den.

DÀremot tillÄter jag inte att min musik t.ex. anvÀnds i andra kommersiella sammanhang som filmer, spel och reklam, utan att jag först blir tillfrÄgad om det Àr okej.

Det Àr en jÀvla skillnad.

Om ni vill ha immateriell egendom att ta del av i framtiden sÄ fÄr ni nog tÀnka om lite..

/Daniel

Postat

Ööh, va? Vad Ă€r det med killen?

- Jag har skrivit och spelat in en lÄt hÀr, om du vill lyssna pÄ den, Rickard, sÄ fÄr du betala tjugo kronor!

- Jag tÀnker inte betala tjugo kronor, jag ska ha lÄtskrÀllet ÀndÄ, vare sig du vill eller inte.

- Men... Det fÄr du inte. Jag vill ha tjugo kronor för min lÄt. Om du inte tycker att den Àr vÀrd pengarna fÄr du försöka se dig om efter lite gratislÄtar, men min kostar tjugo.

- Du din jÀvel, om inte jag fÄr ta din lÄt av dig gratis sÄ kommer staten faktiskt att avlyssna alla och krÀnka en massa demokratiska rÀttigheter som (*fejkad tÄr*) tagit flera miljoner Är att bygga upp. Faktiskt! Jag mÄste fÄ din lÄt gratis, annars blir det som i 1984. *Snyft*

- ...

Postat
snart kan du för fan inte ens knulla utan att antipiratbyrÄn vet om det...

Förutsatt att bilden hÀrintill förestÀller dig: Det Àr vÀl ÀndÄ inget stort problem?

Postat

D Vibe, du sÀger:

"det faktiskt Àr en mÀnniska som Àr bakom varje verk"

BetÀnk dÄ att all kunskap bygger pÄ annan kunskap + att upplevelsen, den personliga tolkningen, av ett verk uppstÄr som nÄgot unikt i betraktarens huvud. Att göra ansprÄk pÄ saker som Àgande & rÀtt av det immateriella kan inte bli annat Àn orÀttvist.

Det blir dÀrför oerhört kvasi-rÀttsligt nÀr upphovsrÀttsorganisationer som t ex vÄrt STIM pÄstÄr sig företrÀda rÀttvisa. Bara deras arbete med att bedöma en skapelses "verkshöjd" pÄ en skala frÄn A till E, och sÀtta ersÀttningsnivÄn utifrÄn denna sker ju oerhört subjektivt. Det Àr ju mÀnniskor som sitter dÀr och har Äsikter om vad som Àr mer avancerad konst och ej. Att upphöja det till rÀttslig norm.. hallÄ..

Vissa argument som förs fram av pirater, som att musiker fÄr tjÀna pengar pÄ utommusikaliska prylar som "merchandising" eller bara pÄ live-konserter (hejdÄ kompositör..), visar pÄ att de Àr nÄgot ofullstÀndigt insatta i kompositörers skapande- och levnadsvillkor.

Men anti-piraterna uppvisar tyvÀrr Ànnu sÀmre intellektuella prestationer i sina ambitioner att "bygga vindskydd istÀllet för vÀderkvarnar nÀr det blÄser"!

Musik FÅR mer spridning genom filservrar.

D Vibe, du sÀger:

"UpphovsrÀtten handlar om tryggheten som upphovsman om att kunna försÀkra sig om att ens verk aldrig fÄr bli utnyttjade till sÄdant som inte Àr okej."

Detta gÀller den idéella rÀtten som ju trÀder i kraft i o m att man skapat ett verk. Fildelning gÀller kopieringsrÀtten. Vidare verkar Piratpartiet för att balansera upphovsrÀtten - inte ta bort den. Kan rekommendera att besöka deras sajt piratpartiet.se om kunskap om vad de stÄr för saknas.

D Vibe, sÀger:

"Jag lÀgger ut ALL min musik gratis redan. ALLA fÄr sprida den om de kÀnner för det. ALLA fÄr lyssna pÄ den"

Jag hoppas du anmÀlt detta till STIM-point och inte anvÀnder din egen musik pÄ egna kommersiella sajter. De motsÀtter sig nÀmligen detta och Àger dessutom din Copyright! Osympatisk upphovsrÀttsförening med andra ord.

D Vibe, du sÀger Àven:

"DÀremot tillÄter jag inte att min musik t.ex. anvÀnds i andra kommersiella sammanhang som filmer, spel och reklam, utan att jag först blir tillfrÄgad om det Àr okej."

HÀr talar du inte lÀngre om fildelning och Àr inne pÄ det intressanta. Detta hur konstnÀrer, "upphovsmÀn" som arbetar pÄ heltid med att framstÀlla immateriella skapelser, skall livnÀra sig. Som sagt, bygg vÀderkvarnar istÀllet för vindskydd nÀr det blÄser!

Vill du skydda din immateriella egendom frÄn andra att ta del av i framtiden, bör du fortsÀttningsvis tÀnka tankarna du upplever dig vara upphovsman till - tyst i ditt huvud, och förslagsvis samtidigt ta dig en rejÀl funderare.

Men jag tycker du skall rocka pÄ högljutt istÀllet och uppgradera till "musikbranschen 2.0" :-) Det borde förresten STIM ocksÄ göra!

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
"Fildelning sker genom privat kommunkation"

Privat Àr denna kommunikation sÄlÀnge person- och abonnentuppgifter bakom IP-numren inte fÄr lÀmnas ut. Detta vill sÄlunda anti-piratverksamheten och deras politiker Àndra pÄ.

Återigen:

De som vill leva i ett sÄdant samhÀlle röstar pÄ Alliansen eller Sossarna. Vi andra röstar pÄ Piratpartiet.

Å andra sidan; om du och alla andra glin ger fan i att dela material ni inte har rĂ€tt till Ă€r ju problemet löst?

Postat (redigerat)

Är det bara Piratpartiet som blivit utfrĂ„gade av PC för alla?

Haha, sÄ bisarrt med en politisk utfrÄgare som hela tiden kommenterar Richards svar med saker som "Jahaa, ja ja, ja det du har du ju rÀtt i."

Kan ni förestĂ€lla er om Mats Knutson skulle frĂ„ga ut Göran Persson pĂ„ samma sĂ€tt? đŸ˜Č

"-VÄr regering har skapat 121 000 jobb det senaste Äret. Det ger 550 nya jobb per dag.

-Var kommer uppgifterna ifrÄn?

-Statistiska centralbyrÄn.

-SCB sÄgar den hÀr berÀkningen och sÀger att "sÄ kan man inte rÀkna - det sÀger ingenting om jobben blivit fler eller fÀrre".

-Det Àr statsrÄdsberedningen som rÀknat. Jag har fullt förtroende för dem.

-Bara 26000 av dessa 121 000 var tjÀnster. Resten var tidsbegrÀnsade jobb/korta vikariat.

-Men om en svensk medborgare fÄr jobba mer Àn en av Ärets trehundrasextiofem dagar Àr han inte helt arbetslös.

-Ja, det Àr iofs sant."

😆

Redigerat av Linus
Postat

Utopia:

Du gör det klassiska misstaget att snacka om andra saker Àn vad jag skrev om.

Jag sa att jag inte Àr emot fildelning.

DÀremot nÀr jag spelat in en lÄt, sÄ vill jag inte att den inspelningen ska anvÀndas till saker som jag sjÀlv inte anser Àr okej. Och sÄnt sÀtter man inget bÀst före-datum pÄ (som t.ex. PP's förslag om upphovsrÀtt i fem Är..)

Man kan se det som vi har tvÄ saker att vÀlja mellan.

Ingen upphovsrÀtt; fildelare behöver inte kÀnna sig otrygga. DÀremot kommer det finnas dÄligt med immateriell egendom att dela med sig av.

UpphovsrÀtt; fildelare kommer fortsÀtta att fildela det de kÀnner för, det har alltid varit olagligt att inneha piratkopior, men fildelningen har alltid funnits ÀndÄ. Det kommer fortsÀtta att finnas immateriell egendom att dela med sig av..

En personlig frÄga till dig:

Hade du tyckt det varit okej om din lÄt som du lagt ner mycket tid och energi pÄ hamnar i en reklamspot t.ex.? Hade du inte brytt dig? Företaget som har gjort reklamspoten tjÀnar massor av pengar, medan du, som gjort stor del av arbetet, fÄr inte ett nickel, inte ens en credit...

Och nej, min musik anvÀnds inte i kommersiella sammanhang, varken via min sida eller via nÄgon annans sida.

/Daniel

Postat

Vet inte hur gamla ni Àr pÄ detta forum med tanke pÄ sprÄket, eller vilken insikt ni har i musikbranschen, men jag kan ju avslöja att en förkrossande majoritet professionella musiker, kompositörer & producenter under 40 Är kopierar upphovsrÀttsskyddad musik, kopierar noter eller framstÀller sin musik med olagligt nedladdade plug-ins & programvaror.

De av er som vistats pÄ universitet har sÀkert bevittnat detta t o m i undervisningen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.