Jump to content
Annons

Nåt svängigare än Groove Agent


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har alltid lagt ner dagar o nätter på att handknacka trummor på en Alesis 16. Är nu gruvligt less på detta. Vill skaffa nåt enklare och helst riktiga inspelningar levande trummis som Groove Agent. Jag tänkte göra enbart trummorna i pcn, på enbart två spår, att ställa nivåerna i förväg innan jag lägger resten av instrumenten är jag van. Lika gillar jag min gamla Roland Es840 ex 8 kanals digiporta med knappar på. Använder ofta bara 5, 6 kanaler till en hel låt. Har ett bra reverb och studiokompressor som jag använder, inbyggda effekterna behövs inte.

Men. Var nyss inne på Groove Agents hemsida och lyssnade på trumkomp. Jag tyckte inte det svängde alls som jag hoppats på. Tycker det borde vara typ hundra ggr bättre än man som icketrummis kan peta ihop pekfingrarna. Kanske det berodde lite på att tex ridecymbalen låg långt bak i ljudbilden? Är det enkelt att ställa nivåerna på de olika trummorna?

Finns det alternativ? Det ska vara enkelt att sätta ihop patterns gärna lite lika som Alesisen. Går det överhuvudtaget att plocka ut ljudet från datorn?

Jag gillar enkla drivande komp typ 50-tal. Spelar blues och allt möjligt, country. Trumljud med en massa fula ekon på vill jag slippa.

Keep on boogie. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det enkelt att ställa nivåerna på de olika trummorna?

Det är enkelt, alla har separata volym kontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag gillar EZD så är en av de saker jag inte gillar med det just att trummorna är så stela och odynamiska. Får känslan av att de kvantiserat för hårt.

Men så är det ju alltid när man ska göra något som passar till mycket.

Tycker personligen att EZD är mycket bättre än GA dock. Men räkna med att få editera trummorna en hel del i efterhand i vilket fall som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in JamStix (www.rayzoon.com). Billigt, välljudande, flexibelt men tyvärr inte så känt. Har en lite annan approach än de flesta eftersom den inte bygger på midi filer. Visserligen finns ett antal grooves med från början men själva poängen är den inbyggda motorn som själv varierar grundgrooven baserat på ett antal parametrar. Krångligt att beskriva på ett begriplig sätt, ladda hem demo och prova så förstår du. Lite som att jobba med en riktig trummis:

- Spela nåt, typ bom-chicka-bom

- näe mer bom

- bra men mindre chicka

- oj, hur kom du på det där? Svänger grymt

osv, osv

Inte helt intuitivt gränssnitt kanske men låt dig inte luras, det är väl värt mödan.

BTW, grymt bra och snabb support, både vad gäller frågor och uppdateringar/buggfixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

EZD, finns det komp i den som är spelade av en levande trummis?

När kommer GA nr3? Tror nog mest på den ändå. Hur man upplever trumsvänget beror ju på hur man lirar till det sen. Just att man kan välja närmickning eller längre i från i tre steg måste ju vara super.

Jag tycker att trumsetets viktigaste och mest dynamiska del är ridecymbalen. Där hör man skillnaden på en trummisar. Ofta mixas riden bort live av alla stendumma ljudtekniker. Riden är den ljudsvagaste delen i setet också, ändå mickas den ofta enbart med mikar nästan uppe i rymden medans virvel och kagge närmickas. nOch riden hörs knappt, det är mer virvel och pukor som går in i overheadarna.

Min åsikt är att nästan alla professionella tekniker är fullständiga dumskallar som bara tittar på knapparna och inte kan lyssna alls. Om hälften av instrumenten på scen inte hörs alls är de väldigt nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamstix verkar ju väldigt bra. Om jag fattat rätt kan man plugga in en gitarr och spela den låt (takt) man tänkt göra. Då hittar datorn ett lämpligt grundkomp. Stämmer det? Jag kommer inte att jobba med midifiler så går det att snabbt hitta ett bra komp med hjälp av en gitarr eller basgitarr är det ju super. Nån som testat just detta? Är detta en finess som jamstix är ensam om?

Man borde kunna använda jamstix live också utan att programmera i förväg om det stämmer, jag bara triggar igång en lämplig takt med gitarren i början på varje låt sen lirar man på med tex en basist enbart.

Att man kan byta trumset och ställa nivåer är väl ungf lika på alla de här programmen.

En fråga till, är det nåt av dessa program som har svensk manual?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv inte provat att låta JamStix jamma med audio (inte midi heller för den delen) så jag kan inte uttala mig om hur det funkar. Prova demon är nog enklast. Du kan ju kolla runt i forumen hos Rayzoon och se om det finns nåt matnyttigt (fast alla är nästan löjligt positiva där men det är inte utan orsak).

Kan själv säga att JamStix har revolutionerat mitt musicerande, tidigare fastnade jag lätt i trumprogrammering och tappade inspirtationen men nu är det andra bullar 😄

Ingen svensk manual dock men den engelska är helt OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöäver man mer än GA för att komma i gång i laptopen som är nästan ny?

Ljudkort? Steinberg Key? Vad är det?

GA3 är beräknat att komma under september - men det brukar ju bli förseningar ibland, så man ska väl kanske vänta sig en månad till - men det är i alla fall väldigt snart. 😉

Det bästa är förstås att köra det ihop med en VST-Host, som exempelvis Cubase SE eller liknande. Har du redan Cubase och därmed en USB-nyckel till det, så behöver du ingen separat nyckel till GA, utan du lägger in licensen i din befintliga nyckel och slipper köpa en extra. Fungerar mycket smidigt.

Ett hyfsat ljudkort är ju bra att ha om du vill kunna spela in t ex sång - och när du vill mixa etc. Det som är inbyggt i datorn brukar inte vara någon höjdare. För att kunna spela på virtuella instrument (VSTi), så behövs dessutom en externt midi-klaviatur och midiinterface till datorn - men många ljudkort har midiinterface inbyggt, så man får det på köpet där. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att trumsetets viktigaste och mest dynamiska del är ridecymbalen. Där hör man skillnaden på en trummisar. Ofta mixas riden bort live av alla stendumma ljudtekniker. Riden är den ljudsvagaste delen i setet också, ändå mickas den ofta enbart med mikar nästan uppe i rymden medans virvel och kagge närmickas. nOch riden hörs knappt, det är mer virvel och pukor som går in i overheadarna.

Om riden är den "ljudsvagaste" delen i ett trumset.. varför skulle en ljudtekniker vilja balansera om den akustiska förlagan och göra riden starkare?

Jag har hört ridecymbaler (live, med enkel OH-mikning) som skär igenom både ljudbild och pansarplåt.

Trummisarna i de fallen har helt enkelt en ridecymbal som är tillverkad för att ta plats.

En vettig livetekniker lyssnar på det akustiska ljudet och förstärker det, snarare än höjer element som är "ljudsvaga".

ON TOPIC:

jag tillhör de som håller toontrack som världsledande inom trumsamplingar. EZDrummer är verkligen värt att kolla upp och ja, midifilerna är så vitt jag vet spelade av riktiga trummisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöäver man mer än GA för att komma i gång i laptopen som är nästan ny?

Ljudkort? Steinberg Key? Vad är det?

GA3 är beräknat att komma under september - men det brukar ju bli förseningar ibland, så man ska väl kanske vänta sig en månad till - men det är i alla fall väldigt snart. 😉

Det bästa är förstås att köra det ihop med en VST-Host, som exempelvis Cubase SE eller liknande. Har du redan Cubase och därmed en USB-nyckel till det, så behöver du ingen separat nyckel till GA, utan du lägger in licensen i din befintliga nyckel och slipper köpa en extra. Fungerar mycket smidigt.

ja, det blir nog bra det där med usb-nycklar, men jag är faktiskt riktigt nyfiken på ga3. betydligt flexiblare än ez-drummer.

hoppas ljuden håller måttet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöäver man mer än GA för att komma i gång i laptopen som är nästan ny?

Ljudkort? Steinberg Key? Vad är det?

GA3 är beräknat att komma under september - men det brukar ju bli förseningar ibland, så man ska väl kanske vänta sig en månad till - men det är i alla fall väldigt snart. 😉

Det bästa är förstås att köra det ihop med en VST-Host, som exempelvis Cubase SE eller liknande. Har du redan Cubase och därmed en USB-nyckel till det, så behöver du ingen separat nyckel till GA, utan du lägger in licensen i din befintliga nyckel och slipper köpa en extra. Fungerar mycket smidigt.

ja, det blir nog bra det där med usb-nycklar, men jag är faktiskt riktigt nyfiken på ga3. betydligt flexiblare än ez-drummer.

hoppas ljuden håller måttet.

Det gör inget om ljuden inte är perfekta - för man kan ladda in egna, till skillnad från i de äldre versionerna av Groove Agent... 😄

Det var många som klagade just på ljudet i det ursprungliga GrooveAgent - men det var nog mycket för att de missade att pluggen kunde mata ett annat VSTi med mididata - och alltså styra exempelvis HALion om man laddar in de önskade ljuden där...

Jag tror att GA3 blir en enorm förbättring - speciellt efter att ha snackat med Sven om det (alltså Sven Bornemark, som är hjärnan bakom Virtual Guitarist, Groove Agent och Broomstick Bass). 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Det var många som klagade just på ljudet i det ursprungliga GrooveAgent

med lite UAD-1 PULTEC-pluggar på trummljuden brukar de låta rätt bra tillslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...