Jump to content
Annons

Den bästa piano/flygel vst'n


BozoB

Recommended Posts

Hallå.

Tänkte bara höra vilken Piano/flygel VSTi'n ni gillar bäst. Har själv inte särskilt stor erfarenhet av detta då jag mest använt min Nord Electro till pianoljud hittils. Sunt förnuft säger ju dock att ett samplingsbiblitoek på flera Gb borde låta bättre än Nord's som ligger runt 10 Mb.

/ Bozo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EastWest Bösendorfer 290 är ett annat alternativ.

Native Instruments har sitt Akoustik Piano.

Pianoteq heter ett nyligen släppt piano som bygger på modellering i stället för sampling. Kan kanske också vara intressant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå.

Tänkte bara höra vilken Piano/flygel VSTi'n ni gillar bäst. Har själv inte särskilt stor erfarenhet av detta då jag mest använt min Nord Electro till pianoljud hittils. Sunt förnuft säger ju dock att ett samplingsbiblitoek på flera Gb borde låta bättre än Nord's som ligger runt 10 Mb.

/ Bozo

en sak du ofta får tänka på är att flera Gb Samplingar

äter lika mycket ram-minne

sen är smaken som baken ochså , och hur ljudet passar in i sitt sammanhang

Så va skall man säga , East West Silver har nån version med okay

flygel samplad , och till en vettig peng , som inte äter upp hela

datorn .

men de är en djungel

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde bort det - men Sampletekk har flera pianon att välja bland också, men deras samplingsbibliotek ingår det ingen player till, utan du behöver HALion, Kontakt eller liknande för att använda dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att Synthogy Ivory är ett grymt alternativ. låter riktigt gött 🙂

http://www.synthogy.com/pages/ivory.html

Det finns lite demos att lyssna på, på deras hemsida där... Dessutom så består pluggen av 3 st flyglar. En bösendorfer, en Steinway, och en Yamaha. min favorit i pop/rock/jazz är definitivt yamahaflygeln.. 😱 låter ljuvligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Där finns det många.- Förutom de som nämnts så finns ju ganska många bra asmplingsbiliotek till Gigasampler Nemesys gigapiano var en av de första riktigt stora pianona med över en gb som fortfarande låter mycket bra. Gigaformatet kan ju köras i HAlion t e x.

Big Fish Audios White Grand är också välrennomerat. Nu är det inte heller ett vsti förståss och det var det du efterfrågade, men du kanske har någon sampler?

http://www.bigfishaudio.com/4DCGI/detail.html?1158

En annan ganska ny variant om man vill ha mer olika pianoformer är vst digital audio developments Absolut piano. Fick inte direkt strålande kritik, men ändå..

http://www.vstdev.com/

Poängen med mitt inlägg är att det finns en uppsjö av olika pianon och möjligheter. Har du inte hur mycket pengar som helst så kolla noga på forum och lyssna på många demos 🙂

edit: glömde länk.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där såg faktiskt intressant ut. 8 MB? Imponerande. Hur mycket CPU kan den där modelleringen ta?

Pianoteq tipsade jag om innan, men det var förstås bra att få med en länk också... :rolleyes:

HÄR hittar man en diskussion på VST-forum om det. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Pianoteq med sin physical modelling teknik verkar ha en bit kvar att gå verkar det som. Har inte testat det än men med tanke på de reverbindränkta demosen som finns på deras hemsida så är det nog inte vad jag var ute efter.

Jag är ute efter en grym samplad flygel som kan lura de allra flesta att det är en riktig uppmickad flygel som spelas.

Någon nämnde att det bästa vore en riktig flygel med mickar och det tror jag säkert stämmer. Tyvärr är jag inte gjord av pengar. Har varken flygel, mickar eller inspelningsutrustning som duger så...

Ska kolla upp några av de andra förslagen härnäst. Som sagt var, tack för svaren.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tog hem pianoteq i demoversion igår och jag måste säga att jag blev väldigt imponerad av själva känslan i att spela med det.

Ljudmässigt finns det samplingar som klingar bättre vad gäller enstaka toner men känslan av att t.ex hamra på i basregistret var i mitt tycke väldigt lik känslan av att spela på riktigt piano.

Kanske är jag lurad av det snygga gränssnittet...😉..men jag blev klart inspirerad av pluggen 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Pianoteq-pianot har en obegränsad dynamik vilket gör det oerhört skönt att spela på (enligt kompisar, har inte testat själv, bara lyssnat). Däremot låter det ljudmässigt inte lika bra som samplade pianon. Det hörs extra tydligt när man spelar enskilda toner. Fast tekniken är ju grymt intressant, jag är nästan övertygad om att detta sättet att bygga emulerade instrument så småningom kommer ersätta mycket av samplingstekniken.

Har man mycket minne, pengar och stor hd så är Ivory helt outstanding tycker jag. Men det ligger väl nånstans på 50gb vilket är ganska saftigt. I vissa sammanhang kan jag dock tänka mig att pianoteq's piano spöar Ivory. Beror ju på hur man spelar och vill att det ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är allt detta hemska stora flyglar? Finns det inget som låter som ett kasst uprightpiano, så man faktiskt kan använda det till nåt vettigt? 😉

Håller med, till en pop/rock-låt är en flygel oftast helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just införskaffat Reason Pianos, och jag kan säga att jag är mycket nöjd med dem. Kanske vore nåt om du har Reason?

dom låter najs som fan om man lirar jazzigt på piano!!!!

annars NI grand piano(heter den väl??) är bra som fanken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tankade demon av pianoteq, och jag måste väl säga att jag först blev ganska imponerad av sjävla simuleringen, men om den låter bra låter jag vara osagt. Döm själva:

Hav överseende, jag har ingen fotpedal, och insåg inte förrän jag började spela att demon var begränsad till vissa toner :rolleyes:

www.jointheclub.se/tommy_studio/pianoteq/pianoteq_demo.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att någon nämnde Sampletekk.. Själv äger jag black grand i Gigastudio-format. Låter asbra, och duger till allt som tänkas kan. Skulle dock velat ha White Grand också för lite mer "rockigt" sound ibland. MEN! Den ÄTER RAM-minne!! Får använda min pc som DSP och spela in på min mac för att det inte ska börja blöda ur moderkortet. Tänk på det om den verkar intressant 😎

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att någon nämnde Sampletekk.. Själv äger jag black grand i Gigastudio-format. Låter asbra, och duger till allt som tänkas kan. Skulle dock velat ha White Grand också för lite mer "rockigt" sound ibland. MEN! Den ÄTER RAM-minne!! Får använda min pc som DSP och spela in på min mac för att det inte ska börja blöda ur moderkortet. Tänk på det om den verkar intressant 😆

/David

Oj, det låter ju helt hutlöst? Vad har du för system då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte varför ingen snackar om Ivory? Finns inget som slår det i den prisklassen.

För 3200:- får man 40GB ljud/data massor av parametrar

Med en egen “motor” visar Synthogy upp IVORY som en av höstens stora nyheter.

Över 4000 samplingar från Steinway D9, Bösendorfer 290 och Yamaha C7 gör detta till ett mycket komplett pianobibliotek.

Närmare 40Gb data med egen effektenhet, inställningar för anlslagskurvor, resonans, response, filter, stereobredd.

10 velocity-levels och multisamplingar från samtliga 88 tangenter från alla modeller.

IVORY låter otroligt levande och har hittills ingen liknelse i mjukvaruvärlden.

Nu uppdaterad till version 1.5 och funkar till både Mac och PC

Källa:

http://www.deals-online.nu/

Från: http://www.synthogy.com/

scrn_main.jpg

scrn_effects.jpg

scrn_velocity.jpg

Hur låter det då?

Ja, så en Bosendorfer låter så HÄR En Steinberg En Yamaha

Ihop med det här så finns det en massa pads/stråkar som man kan blanda med valfri flygel. Och snart så kommer deras add-on Fazioli med 12 layers velocity.

Ska tillägga att Ivory går att köra helt stand alone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...