Jump to content
Annons

Kommer nån ihåg Django Reinhart


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Haha, minns när jag hörde honom första gången. På omslaget ser han ut som en jazzig Marlon Brando-lookalike med en Les Paul i knät, och så sätter man på skivan och möts av zigenarfolkmusik på mandolin och fiol. Vilken oväntad kontrastchock! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, han är/var lärare på min gamla gymnasieskola. man hörde när han satt och gned i rummet bredvid kan jag lova. 2 timmar konstant gitarronanerande.
😕

Ehm.....

1. Django levde i Frankrike.

2. Han dog 1953.

3. Skolorna i Sverige var på den tiden folkskolor eller realskolor, inte gymnasium av idag.

4. Du är född 1985.

Din skolgång verkar tämligen intressantare och intressantare... Lust att berätta mer? 😕

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

haha, han är/var lärare på min gamla gymnasieskola. man hörde när han satt och gned i rummet bredvid kan jag lova. 2 timmar konstant gitarronanerande.

huh? Nu måste du nog varit lite morgontrött...

Elvis jobbar på en bensinmack i Memphis och Django är gymnasielärare i Sverige. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Django är en legend. Ett måste för alla gitarrister. På nåt sätt går det ju inte att undgå honom efterom;

Man influeras idag av nån som influerats av nån annan som i sin tur har influerats av nån annan som influerats av Django...så enkelt är det. 😎

Varför tror ni jag kallar mig för djonas. 🙁 Haha nä då skämt å sido that´s another story. 😆

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden blir jag lite förvirrad av. Kanske för att jag inte vet vem Django var? Killen på filmen är väl inte Django? Vad har han för koppling med honom. (är det en cover av en låt av Django eller?) Och alla svar i tråden bara behandlar hur bra Django var, fast handlar verkligen tråden om honom?

Förvirrad 🙁😆😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Djangos musik är riktigt fin...

såg en konsert med ett svenskt band kallat "hot club de Suede" för ett tag sedan... de körde gypsie-jazz, och mycket Django... och de var riktigt, riktigt bra!

Är det inte Andreas Öberg som spelar där? Jag har bestämt för mig det.

Tycker det är jävligt kul att Djangos stil börjar komma igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han var duktigt som bara den men visst var det lite surt ibland? Eller det kanske beror på att hans hitarr överröstade bakgrundsmusiken ibland... jaja, vilket fall så var det skickligt lirat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tror ni jag kallar mig för djonas. 😎
Aaaaaaaaah! 😉
Haha nä då skämt å sido that´s another story. 😎
....va? Ett skämt? Jaha...... 😆

Får vi höra den riktiga storyn nån gång då? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Djangos musik är riktigt fin...

såg en konsert med ett svenskt band kallat "hot club de Suede" för ett tag sedan... de körde  gypsie-jazz, och mycket Django... och de var riktigt, riktigt bra!

Är det inte Andreas Öberg som spelar där? Jag har bestämt för mig det.

Tycker det är jävligt kul att Djangos stil börjar komma igen.

tyckte det verkade som det jag med.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, han är/var lärare på min gamla gymnasieskola. man hörde när han satt och gned i rummet bredvid kan jag lova. 2 timmar konstant gitarronanerande.
😉

Ehm.....

1. Django levde i Frankrike.

2. Han dog 1953.

3. Skolorna i Sverige var på den tiden folkskolor eller realskolor, inte gymnasium av idag.

4. Du är född 1985.

Din skolgång verkar tämligen intressantare och intressantare... Lust att berätta mer? 😎

Ni är ju dummare än jag trodde! Jag menade såklart killen i filmen! Riksmongisar med totalt avsaknande av slutledningsförmåga 😄

edit/slutledningsförmågan finns ju uppenbarligen förresten. men den kanske bör kalibreras en smula 😄😛

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

ligger i blodet/temperamentet, de har något som vi saknar och tvärtom,

rasbiologi? 😕🤪

eru dum eller...rena iakttagelser som jag beskrev,handlar inte om rasbiologi-om du på minsta sätt försöker antyda att jag är rasist eller så så är du på helt fel kille kan jag bara säga,har du ingen koll alls???

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett stort intresseför denna typ av musik i Sverige.

Vi har precis avslutat Den femte Svenska Djangofestivalen i lördags

på Mosebacke.

Ok, Django var inte där (då han dog 53)

Men andra grymma romer såsom Popy & Tucsi Basily (vad sägs om de namnen?)

Johnny Rosenberg, samt svenskar såsom Andreas Öberg, Gustav Lundgren, Håkan Karlsson,

Max Brandt m.fl.

Hela djangokulturen är väldigt spännande, tänk er sjuåriga grabbar som knappt

når runt gitarren men redan drar arpeggion snabbare än Yngwie! helt sant!

När de blir äldre brukar de dessutom utvecklas musikaliskt lite bättre än Yngwie.

(inget ont om honom, han är en stor underhållare)

För övrigt håller jag med Florian le Sage, Romerna har ett annat sätt att tänka och se på

musiken..

Lite länkar nedan till Svensk Gypsyjazz.

http://www.djangofestival.com/

http://www.andreas-oberg.com

http://www.gustavlundgren.com/

http://www.sdrs.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Det finns ett stort intresseför denna typ av musik i Sverige.

Vi har precis avslutat Den femte Svenska Djangofestivalen i lördags

på Mosebacke.

Ok, Django var inte där (då han dog 53)

Men andra grymma romer såsom Popy & Tucsi Basily (vad sägs om de namnen?)

Johnny Rosenberg, samt svenskar såsom Andreas Öberg, Gustav Lundgren, Håkan Karlsson,

Max Brandt m.fl.

Hela djangokulturen är väldigt spännande, tänk er sjuåriga grabbar som knappt

når runt gitarren men redan drar arpeggion snabbare än Yngwie! helt sant!

När de blir äldre brukar de dessutom utvecklas musikaliskt lite bättre än Yngwie.

(inget ont om honom, han är en stor underhållare)

För övrigt håller jag med Florian le Sage, Romerna har ett annat sätt att tänka och se på

musiken..

Lite länkar nedan till Svensk Gypsyjazz.

http://www.djangofestival.com/

http://www.andreas-oberg.com

http://www.gustavlundgren.com/

http://www.sdrs.se/

Där skulle man ju ha varit hmm fan där missade man nåt, kan ni inte samköra den med jazz och bluesfestivalen på Konsert och Kongress i Linköping nästa gång den går av stapeln?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, han är/var lärare på min gamla gymnasieskola. man hörde när han satt och gned i rummet bredvid kan jag lova. 2 timmar konstant gitarronanerande.
😆

Ehm.....

1. Django levde i Frankrike.

2. Han dog 1953.

3. Skolorna i Sverige var på den tiden folkskolor eller realskolor, inte gymnasium av idag.

4. Du är född 1985.

Din skolgång verkar tämligen intressantare och intressantare... Lust att berätta mer? 😄

Ni är ju dummare än jag trodde! Jag menade såklart killen i filmen! Riksmongisar med totalt avsaknande av slutledningsförmåga 😛

edit/slutledningsförmågan finns ju uppenbarligen förresten. men den kanske bör kalibreras en smula 😉😛

Jag lovar att kalibrera slutledningsförmågan om du kalibrerar skrivförmågan. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Djangos musik är riktigt fin...

såg en konsert med ett svenskt band kallat "hot club de Suede" för ett tag sedan... de körde  gypsie-jazz, och mycket Django... och de var riktigt, riktigt bra!

Är det inte Andreas Öberg som spelar där? Jag har bestämt för mig det.

Tycker det är jävligt kul att Djangos stil börjar komma igen.

Jo, det är jag nästan hundra på. De var riktigt bra alla i bandet, men herr Andreas själv tilläts briljera lite extra (en sjysst grej han gjorde var att spela solo på en sträng genom att stämma ned och upp den med stämskruven).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...