Jump to content
Annons

Genrer?!


Bullfrog

Recommended Posts

Fel avdelning egentligen, jag vet, men vart annars?

SNÄLLA kan inte alla skriva in åtminstone NÅN genrebeskrivning på sina demolåtar här på forumet. Ett "?" säger inte mycket om man säger så.

Så pretto-konstnärlig kan man väl inte vara att man inte finner likhet med nån annan stil som redan finns?! 😮

Alla lyssnar ju av naturliga skäl inte på alla genrer och om inte annat så säger ju genren lite vad kompositören ville med musiken, vilket gör det lite lättare för lyssnaren.

EDIT: Jag vet att det inte är mycket att hetsa upp sig över men det är inte speciellt energikrävande att slänga dit en genre heller...

Redigerat av Bullfrog
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fel avdelning egentligen, jag vet, men vart annars?

SNÄLLA kan inte alla skriva in åtminstone NÅN genrebeskrivning på sina demolåtar här på forumet. Ett "?" säger inte mycket om man säger så.

Så pretto-konstnärlig kan man väl inte vara att man inte finner likhet med nån annan stil som redan finns?! 😛

Alla lyssnar ju av naturliga skäl inte på alla genrer och om inte annat så säger ju genren lite vad kompositören ville med musiken, vilket gör det lite lättare för lyssnaren.

EDIT: Jag vet att det inte är mycket att hetsa upp sig över men det är inte speciellt energikrävande att slänga dit en genre heller...

Sen skriver man dit en genre och så får man sjutton svar om att det minsann inte alls är den genren!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är nog inte fel om man kan klara att gengrebestämma sina alster vill säga. Personligen så har jag svårt för det förmodligen beroende på ren okunskap samt att jag aldrig försöker eller för den delen kan "konstruktions" skriva musik. Det blir som det blir bara. Är lite lätt misstänksam mot det där att nu ska jag skriva en sån låt det blir lite som att bygga modellflygplan på nåt sätt. Men skulle jag mot förmodan lyckas skriva nåt som går att känna igen så lovar att skriva dit gengre beteckning påt. I och för sig har jag väl gjort nån blues och nån visa samt nån rocknroll men det räknas inte liksom 😛 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

motverka genre-ismen som redan är åt helsike långt gången, klassificeringar etc är enbart fördummande och kväver konsten i sin linda... 😎

🙁😄😮😛😱

Nämen. Det står ju klart o tydligt i demoreglerna att det skall stå genre så vad är problemet? Alla kanske inte följer det, men likväl är det lika förbjudet att gå mot rödgubbe...

Link to comment
Dela på andra sajter

motverka genre-ismen som redan är åt helsike långt gången, klassificeringar etc är enbart fördummande och kväver konsten i sin linda... 😎

🙁😄😮😛😱

Nämen. Det står ju klart o tydligt i demoreglerna att det skall stå genre så vad är problemet? Alla kanske inte följer det, men likväl är det lika förbjudet att gå mot rödgubbe...

Och det har du aldrig gjort menar du???

Link to comment
Dela på andra sajter

motverka genre-ismen som redan är åt helsike långt gången, klassificeringar etc är enbart fördummande och kväver konsten i sin linda... 😎

🙁😄😮😛😱

Nämen. Det står ju klart o tydligt i demoreglerna att det skall stå genre så vad är problemet? Alla kanske inte följer det, men likväl är det lika förbjudet att gå mot rödgubbe...

Och det har du aldrig gjort menar du???

just vart jag ville sätta mitt lilla pianofinger på..

Jag tror knappast det blir mer svar bara för att folk värkligen skriver vilken genre demon är. Jag tycker iofs folk här är rätt duttiga på att göra det rent allmänt.

Men en sak som jag fortfarande propsar för är att delaupp demoforumet i dom största genrena så det blir lättare att navigera i träsket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst om man håller det rent och inte fördjupar sej allt för mycket, om ens alls... Elektroniskt, Rock, Jazz... bara hålla oss till grundgenren. Bara inom elektroniskt finns det 40olika stilar, jag kan skilja på alla... men inte alls vanligt att man kan, bara förvirrande och enligt mej ganska onödigt förutom när man väljer en radiokanal och bara får höra exakt det man gillar, då är det bra med finfördelning. 🙂 Annars är ju det ett ganska bra tips, surfa in på shoutcast.com och klicka på alla olika stilar du veta mer om, och lyssna på kanalerna som spelar den typen av musik.. nu är det ju inte 100% säkert att det i slutändan blir rätt, alla kanaler har inte rätt info... men... ah.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har några missat en del av det jag skrev tror jag. Jag har stor respekt för alla er elektronika-skapare här på forumet men jag är inte kompetent nog att bedöma era alster, såvida det inte är antingen helt genialt eller totalt urkasst. Till stor del därför laddar jag inte hem och lyssnar på "genre: elekronika/trance/etc". Samma gäller väldigt mycket pop av den mer 2006-populärmusikorienterade skolan. Om alla skrev UNGEFÄR vad det handlade om skulle gallringen bli smidigare. Bland annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara inom elektroniskt finns det 40olika stilar, jag kan skilja på alla...

Fint! Kan inte du definiera skillnaderna mellan speedcore, terrorcore och noizecore för mig? Jag har lite svårt att skilja dem åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara inom elektroniskt finns det 40olika stilar, jag kan skilja på alla...

Fint! Kan inte du definiera skillnaderna mellan speedcore, terrorcore och noizecore för mig? Jag har lite svårt att skilja dem åt.

speedcore: går fort

terrorcore: handlar om illdåd

noizecore: lever om

Jag gled in på wikipedia, och jag trodde verkligen att det var ngn slags undergruppering till grindcore... men det visade sig ha med hardcore techno att göra... checka länken HÄR

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är mao INGEN som tycker att det verkar vettigt att skriva in generell genreriktning i sin demopost?! Det skulle kanske vara fler som lyssnade på alstret - eller färre fast de har liknande intresse - om alla gjorde det?

Det handlade inte om hur rutten världen är som måste dela in allt i fack, hur fattiga våra liv skulle kunna bli och hur stelt musikskapande skulle vara om man höll sig åt ett håll eller annat... Ingen djup analys, bara en uppmaning att iaf JAG tycker det är nice om det står nåt. Vet man inte om man tillhör speedcore eller inte; skriv elektroniskt, vet man inte om man tillhör grunge; skriv rock. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, mornel, det är just det som är poängen, det går ju inte att beskriva då det är som att beskriva en nyans av en färg med ord... du förstår, en tränad öga kan skilja skillnaden och i detta fall tränad öra och uppfattning av den musik ifråga, men om man själv inte gör det (hör skillnad dvs) är det ju helt lönlöst att ens fråga vad skillnaden är.. sas. 😆 Poängen med att dela upp i miljontals genréer är väl just för att på bästa sätt leverera exakta musikstilar till folk inom radio etc., men här på forumet tycker jag att vi ska hålla oss till grundgenren, faller musiken inom nåt elektorinskt får det heta så.

Edit: Jag vet att det jag skrev lät kaxigt, och därav din reaktion.. men det var tyvärr sanningen, den här gången... har lyssnat sönder alla stilar inom elektroniskt.. sorgligt kanske, vem vet. 🙂

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är anti mot genréindelning och sådant, av vilken anledning det nu än må vara, så kan man ju i alla fall försöka sig på en liten beskrivning av sitt stycke, typ: "Smörigt så det räcker och blir över", "musik man kan sova till", "En liten låt med piano, munspel och kazoo" eller "om jag skulle spela det här för min farmor så skulle hon få en hjärtattack".

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är mao INGEN som tycker att det verkar vettigt att skriva in generell genreriktning i sin demopost?! Det skulle kanske vara fler som lyssnade på alstret - eller färre fast de har liknande intresse - om alla gjorde det?

Det handlade inte om hur rutten världen är som måste dela in allt i fack, hur fattiga våra liv skulle kunna bli och hur stelt musikskapande skulle vara om man höll sig åt ett håll eller annat... Ingen djup analys, bara en uppmaning att iaf JAG tycker det är nice om det står nåt. Vet man inte om man tillhör speedcore eller inte; skriv elektroniskt, vet man inte om man tillhör grunge; skriv rock. Eller?

Men tänk hur mycket bra musik du kan missa om du bara lyssnar på den genre som du redan gillar!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tänk hur mycket bra musik du kan missa om du bara lyssnar på den genre som du redan gillar!?

Jag håller med. Tänk så mycket musik folk går miste om bara för att de har bankat in någon uppfattning i huvudet om att de till exempel hatar techno, polka eller 2-step. Det finns inga dåliga genrers. Dock så finns det naturligtvis en hel del crap...Inom alla musikstilar. Det borde man kanske ha ett fält för istället...

Crap?: Ja/Nej

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är anti mot genréindelning och sådant, av vilken anledning det nu än må vara, så kan man ju i alla fall försöka sig på en liten beskrivning av sitt stycke, typ: "Smörigt så det räcker och blir över", "musik man kan sova till", "En liten låt med piano, munspel och kazoo" eller "om jag skulle spela det här för min farmor så skulle hon få en hjärtattack".

P R E C I S ! ! Äntligen nån som försökte förstå, det var väl inte så svårt? 🙂😆

Återigen; det handlade inte om vilka stilar som är bra eller dåliga, inte heller om vad man missar om man undviker genres. Skulle tänka mig att de flesta, eller åtminstone många, på det här forumet är ganska öppna i sinnet vad gäller musikstilar, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, mornel, det är just det som är poängen, det går ju inte att beskriva då det är som att beskriva en nyans av en färg med ord... du förstår, en tränad öga kan skilja skillnaden och i detta fall tränad öra och uppfattning av den musik ifråga, men om man själv inte gör det (hör skillnad dvs) är det ju helt lönlöst att ens fråga vad skillnaden är.. sas. 😆 Poängen med att dela upp i miljontals genréer är väl just för att på bästa sätt leverera exakta musikstilar till folk inom radio etc., men här på forumet tycker jag att vi ska hålla oss till grundgenren, faller musiken inom nåt elektorinskt får det heta så.

Edit: Jag vet att det jag skrev lät kaxigt, och därav din reaktion.. men det var tyvärr sanningen, den här gången... har lyssnat sönder alla stilar inom elektroniskt.. sorgligt kanske, vem vet. 😄

Jag veeet 😉 Jag ville bara retas. Jag är rätt genretokig jag också. Jag skiljer tamejtusan på jangle, twee och c86. För ett otränat öra är det noll och ingen skillnad, men har man samlat sjutummare med tanig popmusik från det glada åttiotalet är det en baggis. Å andra sidan tycker jag att Wikipedia-texten Steflund länkade till var ganska talande:

terrorcore is a difficult term to define as each listener has a different definition of what terror is

När är en gitarr janglig och när är den det inte?

Om det går jäkligt fort och innehåller skräcksampliingar, är det speedcore eller terrorcore då - eller har man uppfunnit en ny genre? 🙂

Äh, jag svamlar. Har inte hunnit få i mig nåt kaffe än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...