Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla musiker/tekniker!

Är glad över att ha hittat hit. Jag ser mĂ„nga lĂ€nkar och trĂ„dar som jag kommer lĂ€ra mig mycket av. Kanon med sĂ„ mĂ„nga musiker pĂ„ ett och samma stĂ€lle, allt frĂ„n nybörjare till proffs!

SjĂ€lv har jag alltid haft ett stort musikintresse och redan innan jag började grundskolan började jag spela in mitt klinkande pĂ„ keyboarden m.hj av farsans fickminne. 😠

Lirade piano i mellan- och högstadiet. I högstadiet gick jag Àven i instrumentalklass, dÀr vi bl.a lÀste musikteori, musikhistoria, ensamble, kör m.m. Det var Àven hÀr jag började lira i band. Blev mer eller mindre tvingad att lÀra mig elbas sÄ jag gjorde det. PÄ den tiden lirade vi punk-rock. Omkring denna tid började jag Àven göra datoriserad musik i FastTracker II.

I gymnasiet gick elbasandet över till gitarr, vilket Àn idag Àr mitt primÀra instrument (vid sidan av datorn). Bekantade mig med en rad olika trackers, bl.a ModPlug och BuzzTracker. MÄnga olika musikstilar hade vid det hÀr laget influerat mig, bl.a Electronica, Trance, Metal, HipHop, Drum n Bass m.m.

Idag lirar jag solo. Spelar in elgitarr och sÄng och lÀgger pÄ resten i datorn. Musiken jag skapar idag kan man vÀl definera som lugn rock med elektroniska element lite hÀr och var... eller kanske elektronisk musik med lite rockiga inslag? Hmm..

Är 26 Ă„r och bor i Farsta utanför Stockholm. Mer om mig finns pĂ„ www.chromawoods.com (mina verk finns inte hĂ€r Ă€n men det kommer... tror jag).

För övrigt Àr jag enligt Myers-Briggs-metoden en INFJ - vilket stÀmmer in extremt bra pÄ mig.

HÄrdvara:

* P4 3Ghz, 1024MB DDR2 (stationÀr)

* Dell Latitude C610 (bÀrbar)

* KOSS UR40 (lurar)

* Sony MDR-V150 (lurar)

* Stage 66 (HiFi-högtalare.. monitorer skall införskaffas, dock)

* E-MU 0404 USB2.0 (audio interface)

* M-Audio Axiom 49 (midicontroller/klaviatur)

* VĂ€rldens charmigaste mandolin! (rysk)

* Ibanez Silver Cadet

* Gammal nylonstrÀngad acke

* Elakustisk Sammick

* En rutten Cort i garderoben

* NÀsflöjt (sÄklart!)

* Line6 GuitarPort

* Samson Zoom 2020 (multieffektpedal)

* Samson C01U (USB-kondensatormic)

* AKG Perception 200 (kondensatormic)

Mjukvara:

* Ableton Live 6

* Renoise

* iZotope Ozone 3

* GoldWave

* Sony SoundForge

* Quniq (anvÀnder knappt lÀngre)

* Diverse VST & VSTi

* MÄÄnga samplingar

* LAME MP3 Encoder

Med flera...

PS. Jag kommer fortlöpande att uppdatera denna presentation nÀr jag har nÄgot nytt att lÀgga till pÄ listan eller nÀr jag har nÄgot annat jag vill sÀga. DS.

Ha det fint!

EDIT 061206: Kompletterade hÄrd/mjukvarulistan.

EDIT 070117: Kompletterade och förtydligade hÄrd/mjukvarulistan.

EDIT 070128: Förtydligade hĂ„rdvarulistan och korrigerade min Ă„lder. đŸ„°

Redigerat av ChromaWoods
Annons
Postat

Tjena! VĂ€lkommen!

Postat (redigerat)

Tack allihop för det varma vÀlkomnandet! Ser fram emot Ätskilliga nyttiga utbyten av idéer och kunskap. :rolleyes:

DemolĂ„tar kommer, men jag tror inte jag har sjĂ€lvrespekt nog att offentliggöra dem innan jag har lĂ€rt mig lite mer om mixing/mastering. Jag mĂ„ste bli grymmare pĂ„ det först. Har skrivit ut metervis tutorials och guider pĂ„ [icke angiven plats]. đŸ˜± Hehe... (Laaalalalalaa *vissel*) Stay tuned.

Redigerat av ChromaWoods
Postat
(SĂ€g inget till min chef!)

DÄ bör du redigera inlÀgget, eftersom texten pÄ sidan Àr sökbar pÄ t.ex. Google. :rolleyes:

Postat (redigerat)

BĂ€ttre nu? Haha....

Men öh... borde inte du ocksÄ redigera ditt inlÀgg isÄfall? Om min che.. jag menar du-vet-vem lÀser ditt meddelande sÄ förstÄr han/hon ju att jag har skrivit nÄgot om honom/henne. Aj tusan nu sitter man i klistret... lika bra att sÀga upp sig, hohoho!

Redigerat av ChromaWoods
Postat

Hallaballou!

Och vÀlkommen :-)

Kul med lite folk som visar sina nunor. Blir lite mer personligt sÄ. Hoppas ha en bild uppe sjÀlv om nÄgra veckor.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)
hej đŸ˜±

Favoritband?! 😏

Haha, varför frĂ„gar du det hĂ€r? Jag Ă€r ju i lĂ€ngsta-trĂ„den typ jĂ€mt... đŸ˜±

Men ok. Jag lyssnar verkligen pÄ aaaallt möjligt. NÄgra favvisar dock:

Depeche Mode, Moby, U2, Björk, Jack Johnson, Deftones, Team Sleep, Placebo, Radiohead, Nirvana, José Gonzalez, Smashing Pumpkins, Apollo 440, Kent, Juno Reactor, Café del mar-plattorna osv osv....

I högstadiet lyssnade jag pĂ„ en hel del punk, typ Dia Psalma, Coca Carola, Radioaktiva RĂ€ker och sĂ„na. Även en del metal i stil med Pantera, Sepultura..

I gymnasiet började jag vidga vyerna ytterligare och började lyssna pÄ Drum n bass, elektronica, ambient och Àven lite hiphop.

Nu för tiden (har hunnit bli 25) gÄr det mesta hem. Kan Àven tycka att en del visor Àr schyssta. Just nu Àr det Allan Edvalls (mÄ han vila i frid) visblandning som gÀller.

"Visst Ă© de bĂ€ttre men int' Ă© de bra" 😏

Redigerat av ChromaWoods
Postat
VĂ€lkommen .. ska bli intressant att lyssna pĂ„ dina lĂ„tar 😉

Jag har faktiskt lite Ă„ngest över det dĂ€r... Nu har jag ju faktiskt varit hĂ€r ett tag och hĂ€vdat mig lite (iaf pĂ„ off-topic-trĂ„darna) sĂ„ jag kĂ€nner att det börjar bli dags att leverera. Jag har massor av gamla lĂ„tar, men det var ju med anledning att bli bĂ€ttre som jag blev medlem hĂ€r.... sĂ„ jag vĂ„gar inte posta mitt Ă€ldre material... för det suger, rent ljudkvalitetsmĂ€ssigt. 🙁 Men jag jobbar pĂ„ nya verk, det kommer!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.