Jump to content
Annons

"Smackljud"


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons

Se till att inte äta glass när du sjunger.

Ligger smackljuden samtidigt som sången eller är det mellan raderna? Isf kan du ju klippa bort dom. Posta gärna ett ljudklipp så är det enklare att hjälpa dig 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett litet trix där som jag gärna tipsar om. Tryck STOP och ta om.

Se till att ALLTID kontrollyssna på sångtagningar (och alla andra "instrument" också för den delen).

Och ligger smacken mellan textraderna så är det väl bara att klippa bort

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett litet trix där som jag gärna tipsar om. Tryck STOP och ta om.

Se till att ALLTID kontrollyssna på sångtagningar (och alla andra "instrument" också för den delen).

Och ligger smacken mellan textraderna så är det väl bara att klippa bort

Mycket bra tips! Fördomen att det mesta går att fixa i mixen senare är oftast mest förödande, skit in = skit ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det här ju inte ett tips om hur man tar bort smack i efterskott utan mer om hur man undviker dessa vid inspelningen. Det enklaste sättet är att få sångaren att dricka mycket vatten innan han/hon gör inspelningen. En annan variant är att använda sig av glidmedel för att minimera smackljud från munnen. Och om inte annat så kan det ju liva upp stämningen i kontrollrummet... 😎

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte det lättaste att få bort i efterhand direkt... Skär du i dom frekvenserna så kommer det nog förstöra hela ljudbilden. Och vadå? Skulle puffskyddet hjälpa mot smackljud? 😎

Kan rekomendera att sångaren äter ett äpple (modell grön) innan inspelningen. Sänker PH-värdet lite i munnen och minskar salivproduktionen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...