Jump to content
Annons

Studiofestival # 13 - Tema: 1 minut


Jeffrey Lee

Recommended Posts

Enligt denna tråd så var förslaget om kort låt / 1 minut det som diskuterades mest.

Så nu kör vi, stäm gitarren & flöjten och börja skapa !

Regler :

1. Låten skall vara mellan 0:55 & 1:00 lång inkl. utklingning.

2. Ditt bidrag skall vara en av dig nyskriven originalkompostion, alla genre tillåtna.

3. Du skall stå för produktionen men andra musiker får användas.

4. Inskickat bidrag skall vara mp3 i 192 bit-rate.

5. Ditt bidrag skall döpas med ditt användarnamn & låttitel.

6. Endast 1 bidrag per användare.

Anmälan:

Man anmäler sig genom att skicka in ett bidrag innan deadline.

PM:a mig en länk till ditt bidrag.

Vinnaren får förutom äran uppdraget att arrangera nästa studiofestival.

Deadline:

Söndagen den 17:e September 23:59

Röstning:

En egen tråd med poängsättningen 6,4,2,1 och gärna med motiveringar.

Sista dag för röstning blir Söndagen 1:a Oktober

Må bästa låt vinna !

Redigerat av Jeffrey Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

5. Ditt bidrag skall döpas med ditt användarnamn & låttitel.

Låter kul men vore det inte roligare om bidragen är anonyma när man ska rösta?

Jag döper givetvis om dom innan jag lägger upp låtarna för lyssning. Det är ju bara jag som ser vem som har gjort vad.

Link to comment
Dela på andra sajter

5. Ditt bidrag skall döpas med ditt användarnamn & låttitel.

Låter kul men vore det inte roligare om bidragen är anonyma när man ska rösta?

Jag döper givetvis om dom innan jag lägger upp låtarna för lyssning. Det är ju bara jag som ser vem som har gjort vad.

Ok gött. Det var det jag ville höra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Betyder "Låten skall vara mellan 0:55 & 1:00 lång inkl. utklingning" att det är okej om den sista sampeln ligger på sekund 1:00? Dvs, man får inte gå på 1:01?

Det borde väl betyda att man inte får gå över 1:00 helt enkelt. Jag tror inte att någon kontrollerar om längden är 0:59,999 eller 1:00,001, men om man strikt ska följa reglerna ska man väl inte ligga på det sistnämnda?

Fast å andra sidan, i reglerna står det ju 1:00, dvs med 3 gällande siffror. Då borde det ju vara tillåtet att göra typ en 1:00,499 lång låt, eftersom den längden blir just 1:00 med lika många gällande siffror... eller?

hmm, tjo det behövs nog faktiskt ett förtydligande. det trodde jag inte när jag började skriva detta inlägget, men tji fick jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ha ett förtydligande:

Betyder "Låten skall vara mellan 0:55 & 1:00 lång inkl. utklingning" att det är okej om den sista sampeln ligger på sekund 1:00? Dvs, man får inte gå på 1:01?

44kHz * 60 sekunder ger oss ett maximum på 2 646 000 samples för hela låten.

Det enda undantaget måste vara att mp3-encodern kan skapa 'gaps' i början och slutet av spåret för att fylla ut jämnt antal frames.

Jag testade just att spara en exakt 60 sekunders wav-fil till 192 kbps mp3, vilket ger 160 ms extra tystnad fördelat på början och slutet av filen.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ha ett förtydligande:

Betyder "Låten skall vara mellan 0:55 & 1:00 lång inkl. utklingning" att det är okej om den sista sampeln ligger på sekund 1:00? Dvs, man får inte gå på 1:01?

44kHz * 60 sekunder ger oss ett maximum på 2 646 000 samples för hela låten.

Det enda undantaget måste vara att mp3-encodern kan skapa 'gaps' i början och slutet av spåret för att fylla ut jämnt antal frames.

Jag testade just att spara en exakt 60 sekunders wav-fil till 192 kbps mp3, vilket ger 160 ms extra tystnad fördelat på början och slutet av filen.

Jag tänker inte mäta millisekunder om någon undrar, men 54 sek är för kort & 1:01 är för långt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. får man dispence med 1 sec? Min är 0.54 lång 😳 Känns värdelöst att lägga en sec reverb på slutet...

NEJ! 😆

GÖR OM GÖR RÄTT!

😕

Nej men seriöst, dra ut på den på nåt sätt. Sänk tempot eller nåt. Dessutom vet ju alla nu att det är Umemagnus låt som är .54 bara. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. får man dispence med 1 sec? Min är 0.54 lång 😆 Känns värdelöst att lägga en sec reverb på slutet...

NEJ! 😆

GÖR OM GÖR RÄTT!

😆

Nej men seriöst, dra ut på den på nåt sätt. Sänk tempot eller nåt. Dessutom vet ju alla nu att det är Umemagnus låt som är .54 bara. 😛

😆 är nog rädd att det inte endast kommer att vara låtlängden som kommer att röjja mig ang anonymiteten på låten 😛 .....

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. får man dispence med 1 sec? Min är 0.54 lång 😕 Känns värdelöst att lägga en sec reverb på slutet...

NEJ! 😠

GÖR OM GÖR RÄTT!

:rolleyes:

precis 😛

Sitter själv och krånglar, min är hela 6 sekunder för lång...

Tycker ju spontant att om det finns någon rättvisa i världen så borde gränsen ligga mellan 0.55-1.05. Jag menar lika mycket ovan som under 😎 .

Nåväl låten är så släpig så det räcker kanske att jag plockar bort ett ackord 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. får man dispence med 1 sec? Min är 0.54 lång 😉 Känns värdelöst att lägga en sec reverb på slutet...

Avsluta med en explosion, det går alltid hem!!! 😎😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Avsluta med en explosion, det går alltid hem!!!   

polis/brankårs sirener är en annan klassiker. eller börja låten med en inknackning/inräkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...