Jump to content
Annons

Inspelning av Hårdrock


Garbom

Recommended Posts

Tjenare! jag ska nu göra mitt projektarbete i 3an och har kört med min Guitarport för att spela in gitarren till musiken, men nu senast lånade jag en SM57 av en polare och snörde in försärkaren (Peavey - studio pro 112) i en garderob i huset som är smockad med kläder och lakan osv (eftersom det kommer vara det mest "kompakta" rum jag har i huset) jag lade även en filt över där micken är och över försärkaren för att isolera ljudet ännu mer, men det blir ändå långt ifrån vad jag vill ha. ur förstärkaren kommer ju så klart det ljud jag är ute efter, men jag får bara inte in det i datorn.

jag tänkte även höra om någon har någon sida där man kan se vad de "större" banden har använt för utrustning vid deras inspelningar, eller lägger de ens ut något sånt? ett bra dist ljud jag gillar är In Flames och Metallica - black album albumet. alltså är jag ute efter ett ganska tungt ljud, men hur ska jag lättast få fram det...

Det jag använder mig nu av är:

Förstärkare - Peavey - studio pro 112

Pedal - Digitech Metal Master

Ljudkort - Emu 1820

program - Cubase Sx3

snälla hjälp! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad för försärkare?

Mesa Boogie Tripple Rectifier / Enda som gäller ...

ett bra dist ljud jag gillar är In Flames och Metallica - black album albumet. alltså är jag ute efter ett ganska tungt ljud, men hur ska jag lättast få fram det...

Mycket av dagens Hårdrock typ Slipknot , Nickelback , 3 doors down m.m är just Mesa Boogie.

Sedan gäller det att kunna mixa det rätt med EQ och kompressor för att det ska låta " Fett "

men det absolut viktigaste är att spela Tight ( och då menar jag snår-tight ) eller editera detta i efterhand i valfritt program.Dubba , trippla eller ännu mera kan ibland vara nödvändigt.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad för försärkare?

Mesa Boogie Tripple Rectifier / Enda som gäller ...

dummaste jag har hört..

ok.. dom är helt ok.. men det går absolut at leverera metal med fler förstärkare än så..

men i övrigt vet jag inte jag har något att tillägga.. man får prova sig fram..

Redigerat av Kiefz
Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att lägga på en massa tyger och dylikt så dämpas det ju upp en hel del, men det som absorberas är ju hög mid och diskant i betydligt större omfattning än bas t.ex. Se till att ge lite plats för ljudet innan du slänger upp dämpningen.

Näst vitala del är ju mickplaceringen. EN SM57 ska kunna ge i närheten av vad du är ute efter om utljudet från stärkaren är vad du vill ha. Transistorstärkare är i allmänhet betydligt tråkigare än rörhäckar och det märks väldigt tydligt vid inspelning vill jag påstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa ca 45grades lutning in mot konan så har du ett grundläge, sen prövar du ändra några grader i taget för att höra om det blir mer bas eller diskan.

om du vill ha tight ljud så dubba flera gånger samma komp minst 3ggr

EN vänster, EN höger, EN centrerad, sen EQ och Filter men det är en annan femma! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

4 gitarrer med olika ljud är nog det vanligaste inom metal, 2 vänster/höger och 2 50% vänster/höger. 3 gitarrer funkar bra också, speciellt om musiken är väldigt gitarrorienterad typ metallica. Rammstein körde 24 gitarrer förut, men då måste man spela tight, väldigt tight. En mikplacering som är standard är ju 2 sm57, en rakt in i konen och en i 45 graders vinkel, den mikplaceringen låter ungefär som ljudet som kommer ut från stärkaren, så den kanske du ska prova, har du bara en mik så får den aldrig vara rakt in i konen, prova 35 grader och uppåt. Annars tycker jag att högtalarsimulering låter bättre om man inte har ett bra rum, lina ut stärkaren rakt in i datorn och kör på en högtalarsimulering typ guitar rig, annars har voxengo en gratisvariant som ska vara bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rörstärkare låter i regel alltid bättre när man pressar dem lite. Följaktligen har de flesta hög volym när de spelar in.

Peavy 112:an är ju dock en transistorstärkare, och jag tvivlar starkt på att den låter bättre om man pressar den. Kanske snarare tvärtom.

Angående ursprungsfrågan:

Jag tror du gör det alldeles för lätt på sig. Många lever med illusionen att det gitarrljud man hör på en skiva är ett ljud som kommit från en förstärkare. I den genren du snackar om är detta mycket ovanligt. Många experimenterar med multipla toppar för att skapa ett eget sound, lägger stämmor och annat för att få en fetare bredare ljudbild. Däremot törs jag säga att i princip alla dubbar sina gitarrer många gånger. Jag har hört att på många ställen är kompgurorna dubbade 20-25 gånger på black album.

Det enda som gäller är med andra ord: Experimentera med mickpositionen. Om du helt enkelt inte hittar hem med en mick får du testa med två; huvudsaken är att du har ett bra grundljud. Sedan ser du till att spela jäkligt tight så att du kan lägga massor med dubbar.

Då kommer det låta fett och rått och hårt.

EDIT: Jag måste bara tillägga att jag inte håller med om att förstärkarsimuleringar låter bättre än förstärkare. I min mening är det svårt att få till snygga distljud med förstärkaremulator, det blir ofta smetigt, grötigt och "fizzigt".

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

oh my lord, ajja ska ju ändå köpa fler sm57or för att micka trummor så då får jag köra med 2 på förstärkarn, någon som snabbt då kan säga några "grund" positioner då man har 2 mickar... hängde ju med det där med ena micken 🙂 men vars skall jag plasera den andra?🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Black album är tre gitarrer, men de har kopierat alla gitarrer och tidsförskjutit dem och pitchshiftat. Läste nån intervju i nån gitarrtidning. Sen använde de upp till 8 mickar på varje gitarr, så om man räknar per kanal så blir det ju 3 gånger 8 gånger två.

Shit vad onödigt, det hörs ju verkligen inte på slutresultatet.

Bäst är ju att ställa in ett riktigt bra ljud och inte tro att man kan fixa det i mixen, och sen brukar jag bara ta en sm57 rätt in i konen och eventuellt en stormembranare på lite avstånd (som jag ändå tar bort). För metal kanske en till sm57 bredvid den första, i 45 graders vinkel in mot konen, då blir det fett vill jag minnas.

Det var ju någon här som testade att micka upp med en sm57 och en line audio cm2, vilket blev väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad du har för utrustning så blir soundet inte bättre än vad du är som gitarrist. En bra/kunnig gitarrist kan få ett bra sound med nästan vilken stärkare som helst. Jomense, det är vad jag anser är sant i alla fall. Jag tror även att fler moderna metalplattor är inspelade med exv Line6-produkter än vad folk vill tro...

för att spela hårdrock krävs en sverigedemokrat

Var kom den ifrån? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

för att spela hårdrock krävs en sverigedemokrat

Var kom den ifrån? 🙂

Jag blev så trött på alla "för att spela hårdrock krävs en bra musiker, för att spela hiphop krävs en dålig uppväxt" så jag ville uttrycka min egen fördom om att alla hårdrockare är smygrasister. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mesa Boogie Tripple Rectifier / Enda som gäller ...

Jösses vilken dyr stärkare...

Meshuggah använde tidigare Marshall Valvestate-stärkare, och fick till ruskigt tungt ljud med dom. Och det är ju ingen överdrivet dyr stärkare.

In flames kör med Peavey 5150. Lite dyrare den, men ändå enormt prisvärd jämför med Mesa-stärkarna.

Redigerat av Steinberg
Link to comment
Dela på andra sajter

för att spela hårdrock krävs en sverigedemokrat

Var kom den ifrån? 🙂

Jag blev så trött på alla "för att spela hårdrock krävs en bra musiker, för att spela hiphop krävs en dålig uppväxt" så jag ville uttrycka min egen fördom om att alla hårdrockare är smygrasister. 🙂

Ahh, nu fattade jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in några tunga gitarrer v.13 med häjlp av en Line6 Flextone XL och då mickade vi såhär

36c8d2b3e0a29251e74fab7bfe5931ab.jpg

och sedan lade vi på en kudde ovanpå för att få lite mera isolering

558e3aa9f7f9b7049d1fadda292d23a1.jpg

Vart riktigt tungt och rått faktiskt. Är Nöjd!! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

ett bra dist ljud jag gillar är In Flames och Metallica - black album albumet. alltså är jag ute efter ett ganska tungt ljud, men hur ska jag lättast få fram det...

Jag läste faktiskt i en gammal bok idag och hittade en ruta som beskriver hur man får till vad dom kallar för ett Metallicaljud. Jag har inte provat det och kan därför inte säga om det är rättvist men jag kan ju skriva det här så får du testa själv. Och ja, jag är fullständigt medveten om att olika förstärkare färgar ljud på många olika sätt men det kan vara kul att testa:

* Gain/dist på max

* Bas på max

* Middle(mellanregister) på noll

* Treble/diskant på drygt hälften, ev mer

* Contour(finns på vissa marshallstärkare) på max

* Ingen reverb/rymdklang

Spela sedan dämpat med rejäla anslag! Ett hårt plektrum är att rekommendera!

Link to comment
Dela på andra sajter

ett bra dist ljud jag gillar är In Flames och Metallica - black album albumet. alltså är jag ute efter ett ganska tungt ljud, men hur ska jag lättast få fram det...

Jag läste faktiskt i en gammal bok idag och hittade en ruta som beskriver hur man får till vad dom kallar för ett Metallicaljud. Jag har inte provat det och kan därför inte säga om det är rättvist men jag kan ju skriva det här så får du testa själv. Och ja, jag är fullständigt medveten om att olika förstärkare färgar ljud på många olika sätt men det kan vara kul att testa:

* Gain/dist på max

* Bas på max

* Middle(mellanregister) på noll

* Treble/diskant på drygt hälften, ev mer

* Contour(finns på vissa marshallstärkare) på max

* Ingen reverb/rymdklang

Spela sedan dämpat med rejäla anslag! Ett hårt plektrum är att rekommendera!

Låter mer som ett skämt 😆 Det är nog nån som var ironisk när han skrev det. Gittarister som inte gillar metal brukar säga att man ska dra ner mellanregistret till 0 och dra på bas och diskant, om man ska låta metal, (har man en marshallstärkare så kan det däremot stämma).

Ska du ha ett metallica sound så ska du ha en dual rectifier, med bas kl. 14:00 mid 10:00-11:00 treble 12:00-13:00 presence 11:00 ungefär. Annars så tycker jag att ENGL Fireball låter minst lika bra som en Mesa, till en bråkdel av priset.

En 5150 låter jävligt fet, men jävligt skitig också, tycker att den låter som en wahwah inställd på mellanläget.

Ska man snacka dyra stärkare så har man ju Diezel, kostar över 40000:- för en halvstack, men jag tycker att priset på Diezel är ganska motiverat, jag har aldrig provat själv men man har ju hört "Something wicked this way comes" -skivan med Iced Earth, och det ljudet är nog det bästa jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

OM ljudet ur ampen låter som tänkt, så håll för ditt ena öra, o med det andra flytta dig tills det du hör motsvarar det du vill ha. Där ska du placera micken. Tänk dock på att örat (hjärnan egentligen) sorterar bort en del av ljudet, t ex rumsklang, varför den placering du ska ha således kan bli närmare högtalaren än du först tror. Och akta örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett bra dist ljud jag gillar är In Flames och Metallica - black album albumet. alltså är jag ute efter ett ganska tungt ljud, men hur ska jag lättast få fram det...

Jag läste faktiskt i en gammal bok idag och hittade en ruta som beskriver hur man får till vad dom kallar för ett Metallicaljud. Jag har inte provat det och kan därför inte säga om det är rättvist men jag kan ju skriva det här så får du testa själv. Och ja, jag är fullständigt medveten om att olika förstärkare färgar ljud på många olika sätt men det kan vara kul att testa:

* Gain/dist på max

* Bas på max

* Middle(mellanregister) på noll

* Treble/diskant på drygt hälften, ev mer

* Contour(finns på vissa marshallstärkare) på max

* Ingen reverb/rymdklang

Spela sedan dämpat med rejäla anslag! Ett hårt plektrum är att rekommendera!

Som sagt, den som startade tråden ska inte läsa det där

Kör istället på:

ANVÄND MIDRATTEN! HA INTE DISTEN PÅ MAX! DUBBA MED MINST TVÅ GITARRER!

(Och KÖP ENGL! 😆 )

Sen om du inte får närhet i ljudet är det nog en mikteknisk fråga som folk redan sagt. Om det läcker ljud så kan det vara en bra idé att spela in ett par varianter för att sedan lyssna hur det låter utan den durande garderoben i bakgrunden. Och givetvis anteckna vilken variant som är vilken hehe 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...