Jump to content
Annons

Vad tror ni om detta? Syntpop (uppdaterad)


Recommended Posts

LÅTNAMN: Love at last

ARTIST/GRUPP: The Last Plant

GENRE: Synt / syntpop

LÅTLÄNGD: utkast

EV. MEDVERKANDE: Carl RojoMan & Light Head

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 1.3mb

STATUS: Skiss

Jaha, vad tror ni om detta gott folk? Det är en skiss så ni får tycka och tänka så mycket ni orkar.

Jag är väldigt tacksam för er feedback.

Uppdaterat

Nu har sången mixats lite högre... så vad tycker ni nu?

Love_at_Last___Verse___Chorus_02_Processed.mp3

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sången tycker jag inte funkar så jättebra. Typisk "syntsång" som inte säger speciellt mkt. Lågt mixad också. Mixen låter lite rörig och lite väl diskantrik, speciellt i refrängen. Är nog den där paden eller vad det är som ligger och mal som tar väldigt mycket plats. Strukturera lite och minska ner delayer lite. Du kan nog få ett ganska bra sväng i detta om du sliter vidare. Lite gör om gör rätt, men grunden är inte så tokig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången tycker jag inte funkar så jättebra. Typisk "syntsång" som inte säger speciellt mkt. Lågt mixad också. Mixen låter lite rörig och lite väl diskantrik, speciellt i refrängen. Är nog den där paden eller vad det är som ligger och mal som tar väldigt mycket plats. Strukturera lite och minska ner delayer lite. Du kan nog få ett ganska bra sväng i detta om du sliter vidare. Lite gör om gör rätt, men grunden är inte så tokig.

Tack Neko!

Ungefär det som jag lite undermdvetet själv känner, så det var inte någon jättesuprise! :-)

Vilken grupp ligger nära tillhands när du hör detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången tycker jag inte funkar så jättebra. Typisk "syntsång" som inte säger speciellt mkt. Lågt mixad också. Mixen låter lite rörig och lite väl diskantrik, speciellt i refrängen. Är nog den där paden eller vad det är som ligger och mal som tar väldigt mycket plats. Strukturera lite och minska ner delayer lite. Du kan nog få ett ganska bra sväng i detta om du sliter vidare. Lite gör om gör rätt, men grunden är inte så tokig.

Tack Neko!

Ungefär det som jag lite undermdvetet själv känner, så det var inte någon jättesuprise! :-)

Vilken grupp ligger nära tillhands när du hör detta?

Demoband som heter northern electric. Ruskigt likt på ett sätt, samma sångstil i alla fall på deras första demo jag fick i näven. De kan ha gjort flera sedan dess och innan, men hörde dem för inte så länge sedan. Och de låter ungefär likadant live i alla fall.

Vidare påminner det vagt om Wolfsheim (skivan med sparrow and the nightingales) och De vision.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruktansvärd sång som dessutom är för låg. Snälla, inse någon gång att det inte låter koolt med den mörka rösten. Kom på en snygg melodi och sjung ut, och er lycka är gjord!

I övrigt tycker jag att det låter helt ok. Ni borde höja hihatsen. Mixen är också lite dov tycker jag.

Kort sagt: lökig sång, i övrigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gracie AndyPandy,

Vi är rätt sunkiga på att mixa, tänker överlåta det åt någon som kan när det drar ihop sig.

Om man har så mörk röst så blir det ju lite mer komplicerat? Kan ju alltid pitcha upp Carl i brygga?! höhö

Vill ha meeer feedback!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker som redan sagt att det är lite grötigt och för "blött" med delay och ambience. Jag hade diggat om det var mer sparsmakat, ta bort några slingor och pannoreringar, gör det mer simpelt. lite som det är de första takterna innan alla synthar kommer in.

Redigerat av dancedancedance
Link to comment
Dela på andra sajter

Mörka röster i synth ÄR koolt. Men det beror på texten. Light head är en väldigt bra textförfattare, fast har vissa smärre brister i engelsk grammatik 🙂, och jag har läst ett par av hans texter/dikter....

Om låten kan jag inte säga mer än att jag önskar att jag gick på högstadiet igen 😄

Mycket bra. SKön känsla genom det hela

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mest det där urkiga grymtandet som alla syntare ska köra med. Det är som alla vill låta som Sisters of Mercy, men ingen har liksom känslan som krävs.

Det är alltså inte den mörka rösten i sig som är fel, det är sättet som sången sjungs på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är en bra låt men ref förstörs av att syntharna grötar ihop sig med sången alldeles för mycket. Sen kunde det kanske kunde vara lite torrare och lite mindre diskant över det hela.

Men det kan bli riktigt bra annars. Rösten tycker jag passar fint till sån här musik även om det kanske inte känns som det mest innovativa jag hört.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Per ska jag kommentera denna låt 😉

Tycker också att den hade gjort sig bättre med "mer sjungen sång", men man kanske då hade gått miste om känslan av att det är någon som verkligen har kämpat för kärleken?

Jag skulle nog skruva upp basen lite, särskilt i refrängen? Tycker att det låter bättre här med lite mer bas i EQ:n, fast det är klart, ska man spela den på system som redan är hängmatteEQade så... 😉

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har lyssnat, är det någon av er som skulle vilja testa att mixa låten?

Kan testa att mixa. Lovar dock inget. Blir isf i början av nästa vecka. Adda mig på msn eller skicka PM så tar vi detaljerna där isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är låten uppdaterad, lite högre sång.

Tacksam för fler/nya kommentarer!

Det låter bättre nu, men kan inte ge några detaljer eftersom jag i all min ödmjukhet inte förstår ett jota av mixning och sånt.

I a f, har lyssnat på ManOwar i två timmar så här på morgonen, och funderar på om ni inte skulle hyra in en gitarrist till de riktigt tunga partierna.

Men det kanske är totalt komplett tabu i synthpopvärlden? 🙂

Väl jobbat! Och sångaren har en cool röst! (Dock som redan sagts är den inte så innovativ precis)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, jag tyckte att den första versionen lät bättre! Nu är sången alldeles för hög. Låter inte som den bildar en helhet med musiken! Den döljer också allt det som jag tyckte var skönt med syntharna! Finns vissa små skavanker i sången också som jag inte hörde första gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

För hög sång! Och det känns som den ligger utanför resten av låten. Öht inte jättebra mix, men en helt ok låt. Kanske lite väl upptrampad mark, det låter litegrann synthformulär 1A. Men, vafan, jag gillar sånt här.

Sången då. Lite Dave Gahan-komplex kanske, men jag har inget emot den här genretypiska sångstilen. Dock vore det roligt att höra det här med en tuggummidoftade tjejstämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...