Jump to content
Annons

Intel CPU?


Claes Holmerup

Recommended Posts

Jag är lite förvirrad och behöver därför lite råd från någon som är mer insatt än jag i nuläget (det är inte aktuellt för mig att bygga nytt ännu, så därför har jag inte hållit mig helt uppdaterad...), eftersom en kompis ska pilla ihop en dator. Det är förstås en musikburk som ska byggas - men frågan är vilken CPU man ska välja?

Det finns ju den nya E6600, som ligger på 2.4GHz och har 1066MHz bus - och så finns det den "gamla" D960 på 3.6GHz och 800MHz buss... De kostar nästan exakt lika mycket, så frågan är vilken som ger mest "bang for the buck"...? Jag gissar på att bussen gör mycket, men samtidigt känns det ju lite skumt att gå ner i frekvens till 2.4 (även om det är dubbla kärnor...). Finns det andra fördelar med E6600, som gör att man ska välja den i stället - eller är det rentav bättre med D960?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har precis beställt en E6600 och det här är vad jag förstått av en del läsning:

1. Bussen GÖR skillnad. De nya core 2 duo är jäkligt mycket mer effektiva "per MHz" än de äldre D-processorerna.

2. Jämförelsevis kunde det i test konstateras att E6600 slår AMDs 4800+.

3. Enligt ett annat test kör E6600 jäkligt stabilt i 3.0GHz. Det kan ju vara värt att tänka på också.

4. Nya intel är energisnålare och därmed svalare och därmed "tystare".

Därför valde jag Core2Duo!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.tomshardware.com/2006/07/14/cor..._64/page14.html

...säger väl en del...

edit: och så är det väl attan att man ska behöva bygga nya burkar en gång i halvåret för att åtminstone hänga med hjälpligt i "racet"... 😠😠

X2 4800 känns ju plötsligt ganska gammal, så nu blir det en pensionär igen som ersätts av Core 2 Extreme X6800...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tydlig trend.

Flera cores på ett och samma silikon = Mer prestanda lägre förbrukning = kallare = Tystare

Bred buss = snabbare åtkomst av minne och disk = gött för musiker.

En observation jag gjorde av AMDs Opteron CPUer är att minnes bandbredden minskar med antalet minnes kapslar.

Mmm, med andra ord skall man för att få bästa prestanda ha få stora minnen = Dyrt! (Gäller rev F)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Det börjar kanske bli dax att slänga ut min spisplatta (Prescott 3.6GHz) och pilla ihop en Core2-burk till mig själv också...

Tack för infon! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Här kommer lite mer godis:

Sweclockers: Stort processortest - AMD mot Intel

Eftersom vi främst tittar på pris/prestanda är det dock en modell som är helt överlägsen i sin prisklass (mer än övriga) och det är Core 2 Duo E6600.
Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...