Jump to content
Annons

Login


Jacke (oregistrerad)

Recommended Posts

Jacke (oregistrerad)

SVT2 ikvÀll 21.30, första avsnittet av teknikprogrammet Login. I avnsitt 1 bl.a.:

Johan Ågren ger sig i vĂ€g till JĂ€rvsö dĂ€r Birgitta Ederyd vĂ€ntar. Hennes lĂ„tskrivarambitioner fĂ„r sig en rejĂ€l skjuts framĂ„t nĂ€r hon lĂ€r sig att spela in musiken pĂ„ ett lite mer modernt sĂ€tt.

och

De riktigt, riktigt ljudfrÀlsta hÀvdar med bestÀmdhet att det blir avsevÀrt bÀttre ljud ju dyrare kablar det transporteras i. Lotta sÀtter pÄstÄendet pÄ prov i ett blindtest.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
De riktigt, riktigt ljudfrÀlsta hÀvdar med bestÀmdhet att det blir avsevÀrt bÀttre ljud ju dyrare kablar det transporteras i. Lotta sÀtter pÄstÄendet pÄ prov i ett blindtest.

Det dÀr lÄt ju intressant efter en diskussion om liknande i en annan trÄd. Bommade ocksÄ programmet, tyvÀrr... hmm, hur gick det? Kollar lite svt.se för att se om man kan tjyvkika dÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Uff, det finns hĂ€r.. eller skall finnas. Startar ej hos mig, varken i FF eller IE. 😆

Edit:

Who-hoo! Olsberg slog mig med sekunder! 😄

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det var inte direkt i samma stil som per boysen/majken skolor det dÀr...

men det var roligt, jag hoppas verkligen att inte fÄr mÄnga missade garage band snabbkurs med samson usb microfon som ljudkort.

konvertera vinyl till mp3 var inte heller dum...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kollade en svĂ€ng pĂ„ det... Det lĂ€r bli en hel del "bashing" frĂ„n bĂ„de dator, musik & ljudfolk 🙁 Roliga förklaringar och vetenskapligt tveksamma tester... Och damen med lĂ„tarna var ju en riktig klippa 🙂

Jag undrar faktiskt lite vilken mÄlgrupp som Àr definierad?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kollade en svĂ€ng pĂ„ det... Det lĂ€r bli en hel del "bashing" frĂ„n bĂ„de dator, musik & ljudfolk 🙁 Roliga förklaringar och vetenskapligt tveksamma tester... Och damen med lĂ„tarna var ju en riktig klippa 🙂

Jag undrar faktiskt lite vilken mÄlgrupp som Àr definierad?

Det hade varit sÄ jÀkla skönt om de inte hade haft nÄgon som helst mÄlgrupp, det Àr den typen arbete som jag tÀnder lite pÄ... (och sÄ spyr jag pÄ de som snackar buisiness lingo eller sÄ spelar jag corporate bingo pÄ deras möten).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

mm, kÀndes vÀldigt förenklat o flöjtigt alltihop, speciellt nÀr man sÀger att 'den dyrare kablen har bÀttre material Àn den billiga elkabeln, t ex koppar....'

Jag saknade mÀtvÀrden och en riktig elfysiker, nu framstod ju ÀndÄ ljudtestet som att kabel spelar rÀtt stor roll. Sex öron och tre lyssningar per kabel ger alldeles för stor slumpvariation.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det Àr fan att det Àr skillnad mellan högtalarkablar.

Nu skall jag glömma all teknik och skriva lÄtar.

Orkar inte tÀnka pÄ allt jag skulle vilja Àndra i hemmastudion.

NÀr jag spelar keyboard hamnar jag ÀndÄ "off axis" i lyssningen.

Jag tröstar mig med att det blir inte bÀttre lÄtar för att jag har bÀttre kablar :-)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag har lÀst en del bra Usbmicken som Àr en samson. att den lÄter som en tusenkronorsstormembranare gör typ.

Är det bara jag som svt har visat lĂ„g klass pĂ„ tvĂ„ premiĂ€rer den hĂ€r veckan. BĂ„de login och musikerminesteriet var, tycker jag i mĂ„nga avseenden lĂ„gvattenmĂ€rken. Det Ă€r ju intressant men dom fĂ„r ju inte möe sagt pĂ„ en halvtimma direkt.

Plottrigt och improviserat pÄ nÄt sÀtt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...