Jump to content
Annons

Akustikhjälp: Hemmastudio på vind


mats77

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är på gång att göra om en del av en inredd vind till en liten hemmastudio. Den ska bestå av endast en yta (d.v.s. inte ett separat kontrollrum och inspelningsdel). Jag kommer att spela in gitarr och sång.

Vad jag behöver hjälp med är själva akustiktänket. (Är inte intresserad av ljudisolering, utan endast av att få en hyfsad ljudbild.) Det skulle vara skönt att inte behöva gå på de allra största nitarna. Min tanke är att det ska vara ett okej rum att sitta och mixa sin musik i. Självklart behöver det inte hålla världsklass, det räknar jag inte med, bara de störta aktusikfällorna är röjda ur vägen så är det helt okej.

Okej, nu över till lite fakta om rummet. Se nedan för en liten skiss jag gjort över den befintliga vinden:

EDIT: Verkar vara något problem att visa bilden här i inlägget m.h.a. IMG. Tryck på följande länk istället: http://www.matslintonsson.se/ASL/STUDIO/skiss_vind.jpg

Väggar och tak = träpanel

Golv = parkett

Den lilla ytan som är markerad i lila, är den ytan jag tänkt avvara som studiodel. Den håller måtten 2,80x2,65m.

Taket är ett snedtak, se den nedersta skissen.

Här kommer då mina frågor:

1) På sidorna A och B finns ju inga väggar, endast på C och D. Är det något man borde sätta upp för att det ska bli symetriskt?

2) Om ja på fråga #1: Bör man sätta upp innerväggar av samma typ som i väggarna C och D, d.v.s. träpanel, eller kan man omsluta alla sidor med ett och samma material, t.ex. JJlabs Stage Absorb Backdrop?

3) Det är ju som sagt snedtak. Jag vet inte ens vilken sida jag bör ställa mina monitorer. Vid B där det är högst till tak, eller D där det är lägst till tak? Kanske inte spelar någon roll?

4) Okej, låt säga att jag fixat några slags väggar vid A och B (om nu det är att föredra), och därefter placerat mina monitorer. Bör jag nu hänga upp ett antal ljudabsorbenter för de lägre frekvenserna? Vart i så fall? Längs mina sidor (om man sitter framför monitorerna) och kanske i taket?

5) Bör jag även fixa ett par basfällor och kanske placera dessa bakom mina monitorer i hörnen som finns där? Är det ett okej sätt att tänka?

Phu, många frågor! 😳 Hoppas det finns någon vänlig själ som har lust att ge lite allmän input på vad man bör tänka på i just detta specifika rum/fall.

Tacksam för all hjälp!

Med vänlig hälsning,

Mats

Redigerat av mats77
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1) På sidorna A och B finns ju inga väggar, endast på C och D. Är det något man borde sätta upp för att det ska bli symetriskt?

Ja, du kommer få grava problem med att kontrollera ljudet i lyssningen.

2) Om ja på fråga #1: Bör man sätta upp innerväggar av samma typ som i väggarna C och D, d.v.s. träpanel, eller kan man omsluta alla sidor med ett och samma material, t.ex. JJlabs Stage Absorb Backdrop?

Använd stageabsorb om du vet att den reducerar den frekvens du vill ha reducerad. annars låt bli.

Om väggarna ursprungligen är av samma material är det lättare att breäkna aksustiken.

3) Det är ju som sagt snedtak. Jag vet inte ens vilken sida jag bör ställa mina monitorer. Vid B där det är högst till tak, eller D där det är lägst till tak? Kanske inte spelar någon roll?

Jo det spelar roll och du ska ställa de på den lägsta väggen D, när du sitter där med ansiktet mot den lägre väggen kommer ljudet spridas baskåt och reflektera mot rummet istället för att det buntas ihop i det lägre hörnet.

4) Okej, låt säga att jag fixat några slags väggar vid A och B (om nu det är att föredra), och därefter placerat mina monitorer. Bör jag nu hänga upp ett antal ljudabsorbenter för de lägre frekvenserna? Vart i så fall? Längs mina sidor (om man sitter framför monitorerna) och kanske i taket?

Det beror först och främst vad du tänkt att göra. Ska du montera monitorer i en dämpad vägg eller ska du ha de placerade på en konsoll eller liknande? Enklast att mest dokumenterat är att köra på en LEDE "Live End, Dead End" princip med Dead i ansiktet och Diffusering bak med eventuell basdämpning.

5) Bör jag även fixa ett par basfällor och kanske placera dessa bakom mina monitorer i hörnen som finns där? Är det ett okej sätt att tänka?

Njae, om du bygger in monitorerna sk. flush-mount så dämpar du redan fronten, så bestäm dig först för hur mycket tid och framförallt pengar du vill lägga ner på det hela.

Jag bifogar en snabb skiss på ditt "hörn" med en wallbounce beräkning.

unkus.jpg

a

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bifogar en snabb skiss på ditt "hörn" med en wallbounce beräkning.

vilken förbannat snygg skiss. gick den snabbt att göra? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Först av allt, tack så grymt mycket för ditt svar andreasb! Jag är oändligt tacksam.

Jag är inte bra på sådant här, utan behöver helt klart input. Jag har surfat många timmar kring ämnet de senaste veckorna, men inte riktigt kommit fram till något bra på egen hand, så den här information är guld värd för mig.

Hursomhelst, jag har fyllt i lite mer info/frågor bland citaten nedan:

1) På sidorna A och B finns ju inga väggar, endast på C och D. Är det något man borde sätta upp för att det ska bli symetriskt?

Ja, du kommer få grava problem med att kontrollera ljudet i lyssningen.

Då blir det så att jag sätter upp en innervägg på position A. Jag "klär" den med träpanel, precis som de övriga väggarna (även om jag antagligen inte kan få tag i exakt samma panel, så blir det iallafall något liknande.)

Ska jag lämna det "öppet" bakom ryggen, d.v.s. ingen extra vägg vid B?

2) Om ja på fråga #1: Bör man sätta upp innerväggar av samma typ som i väggarna C och D, d.v.s. träpanel, eller kan man omsluta alla sidor med ett och samma material, t.ex. JJlabs Stage Absorb Backdrop?

Använd stageabsorb om du vet att den reducerar den frekvens du vill ha reducerad. annars låt bli.

Om väggarna ursprungligen är av samma material är det lättare att breäkna aksustiken.

Då blir det så att jag skippar den idén. Hade varit en enklare variant, att på något sätt skapa ett litet rum m.h.a. tyg istället för med en riktig vägg. Men det får ändå blir en innervägg istället.

3) Det är ju som sagt snedtak. Jag vet inte ens vilken sida jag bör ställa mina monitorer. Vid B där det är högst till tak, eller D där det är lägst till tak? Kanske inte spelar någon roll?

Jo det spelar roll och du ska ställa de på den lägsta väggen D, när du sitter där med ansiktet mot den lägre väggen kommer ljudet spridas baskåt och reflektera mot rummet istället för att det buntas ihop i det lägre hörnet.

Det här var jättebra info. Jag är med på resonemanget. Precis vad jag funderat på ett litet tag! Då ställer jag mina monitorer där väggen är som lägst.

4) Okej, låt säga att jag fixat några slags väggar vid A och B (om nu det är att föredra), och därefter placerat mina monitorer. Bör jag nu hänga upp ett antal ljudabsorbenter för de lägre frekvenserna? Vart i så fall? Längs mina sidor (om man sitter framför monitorerna) och kanske i taket?

Det beror först och främst vad du tänkt att göra. Ska du montera monitorer i en dämpad vägg eller ska du ha de placerade på en konsoll eller liknande? Enklast att mest dokumenterat är att köra på en LEDE "Live End, Dead End" princip med Dead i ansiktet och Diffusering bak med eventuell basdämpning.

5) Bör jag även fixa ett par basfällor och kanske placera dessa bakom mina monitorer i hörnen som finns där? Är det ett okej sätt att tänka?

Njae, om du bygger in monitorerna sk. flush-mount så dämpar du redan fronten, så bestäm dig först för hur mycket tid och framförallt pengar du vill lägga ner på det hela.

Jag kommer med mycket stor sannolikhet att placera mina monitorer på en konsoll, alltså de kommer att stå "fritt" och inte byggas in. Vad får det för konsekvenser på ljudet i just mitt lilla krypin?

Angående LEDE (googlade lite på det, och förstår väl kanske principen nu på ett ungefär), hur kan jag åstadkomma det om jag väljer varianten där monitorerna inte är inbyggda? Ska jag isåfall ha basfällor bakom monitorerna, och diffusering bakom ryggen?

Jag bifogar en snabb skiss på ditt "hörn" med en wallbounce beräkning.

unkus.jpg

a

😳

Tack för den fina bilden! Man får verkligen en känsla för hur det kan se ut. Jag är väldigt intresserad av vågorna på den, men tyvärr är jag lite för dålig på att tyda dem. Vilken färg är vilken frekvens (för det är väl olika frekvenser de representerar)? Och hur ska man agera när man ser en sådan beräkning? Jag menar, på vilket sätt ska man påverkas när man bygger upp studion?

Förresten, i vilken program gjorde du bilden? 😎

Tack än en gång för dina svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

vilken förbannat snygg skiss. gick den snabbt att göra? 

tog väl 1 minut eller så:

unkus2.jpg

Då blir det så att jag sätter upp en innervägg på position A. Jag "klär" den med träpanel, precis som de övriga väggarna (även om jag antagligen inte kan få tag i exakt samma panel, så blir det iallafall något liknande.)

Ska jag lämna det "öppet" bakom ryggen, d.v.s. ingen extra vägg vid B?

Ja precis, men bygg en lätt vägg med gipsyttersidor och fyll den med lågdesnitet isolering, sen kan du klä med den panel du vill ha (du kanske vill ha en annan väggtyp i just detta hörn så tänk först på vad du vill ha på de övriga väggarna) du kan ju med fördel biffa upp de existerande väggarna med ett lager 13mm gips.

Jag kommer med mycket stor sannolikhet att placera mina monitorer på en konsoll, alltså de kommer att stå "fritt" och inte byggas in. Vad får det för konsekvenser på ljudet i just mitt lilla krypin?

Angående LEDE (googlade lite på det, och förstår väl kanske principen nu på ett ungefär), hur kan jag åstadkomma det om jag väljer varianten där monitorerna inte är inbyggda? Ska jag isåfall ha basfällor bakom monitorerna, och diffusering bakom ryggen?

Har lite dåligt med tid just nu, men visst, dämpning bakom monitorerna och diffusering bakom dig, jag kan tänka att du kan montera enkla helmholtz resonatorer på sidan av väggarna, men vi kan ta det sen.

Tack för den fina bilden! Man får verkligen en känsla för hur det kan se ut. Jag är väldigt intresserad av vågorna på den, men tyvärr är jag lite för dålig på att tyda dem. Vilken färg är vilken frekvens (för det är väl olika frekvenser de representerar)? Och hur ska man agera när man ser en sådan beräkning? Jag menar, på vilket sätt ska man påverkas när man bygger upp studion?

Förresten, i vilken program gjorde du bilden? 

bilden är gjord i SketchUp finns gratis version på nätet. Kurvorna är för att visa var någonstans ljudet kommer att resonera vid en given frekvens, ditt rum har dock fördelen med ett lutande tak så du kommer indirekt inte behöva arbeta så mycket med just takgolv reflexer.

de är gjorda i Excel.. så här ser de ut:

length.jpg

width.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, andreasb, tack ännu en gång för din hjälp! Mycket tacksam. 😆

Jag återkommer nog med följdfrågor om ett litet tag (tar isåfall upp denna tråd skulle jag tro).

Har börjat skissa på material och konstruktion för min innervägg. Det var ett bra tips med isoleringen. Kommer att köra på det. Räknar med att få färdigt väggen inom en månad (tar lite tid då man ju bara gör detta som en hobby). Därefter tar jag tag i akustiken med basfällor o.s.v.

Har även börjat rita på ett studiobord anpassat för detta rum. Det kommer bli svängt som ett U ungefär (lite kantigare dock). Monitorer, dator och sådant i mitten, medan rackprylar och POD får hålla till vid sidorna.

Tack!

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, andreasb, tack ännu en gång för din hjälp! Mycket tacksam. 

inga problem..

Har börjat skissa på material och konstruktion för min innervägg. Det var ett bra tips med isoleringen. Kommer att köra på det. Räknar med att få färdigt väggen inom en månad (tar lite tid då man ju bara gör detta som en hobby). Därefter tar jag tag i akustiken med basfällor o.s.v.

Hoppas du har sett den här.. STC Chart det verkar iofs. som du inte är särdeles intresserad av Isolering mellan ditt rum och övriga byggnaden.

Kan vara intressant att göra en vägg med bra STC för att slippa resonans i själva väggen..

Du har ju uppenbarligen en del att tänka på vad gäller din Live End. Du har två garderober och en dörr, så det tål att tänkas på, förslagsvis diffuserar du dörrarna och får en bra spridning av reflexer på det sättet.

Som du kanske sett så är Wall Bounce uträkningen gjord efter det minsta rummet och blir inte korrekt ifall du låter rummet vara helt öppet mot baksidan, kan räkna mer noggrant om det är av intresse men det bör kanske vara en dörr mellan hörnan och rummet om så endast en enkel skjutdörr.

a

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat skissa på material och konstruktion för min innervägg. Det var ett bra tips med isoleringen. Kommer att köra på det. Räknar med att få färdigt väggen inom en månad (tar lite tid då man ju bara gör detta som en hobby). Därefter tar jag tag i akustiken med basfällor o.s.v.

Hoppas du har sett den här.. STC Chart det verkar iofs. som du inte är särdeles intresserad av Isolering mellan ditt rum och övriga byggnaden.

Kan vara intressant att göra en vägg med bra STC för att slippa resonans i själva väggen..

Du har ju uppenbarligen en del att tänka på vad gäller din Live End. Du har två garderober och en dörr, så det tål att tänkas på, förslagsvis diffuserar du dörrarna och får en bra spridning av reflexer på det sättet.

Som du kanske sett så är Wall Bounce uträkningen gjord efter det minsta rummet och blir inte korrekt ifall du låter rummet vara helt öppet mot baksidan, kan räkna mer noggrant om det är av intresse men det bör kanske vara en dörr mellan hörnan och rummet om så endast en enkel skjutdörr.

Nej det är riktigt, jag är inte så noga med just ljudisolering, utan det är akustiken jag är mest intresserad av.

Tack för STC-länken. Ska kika på den och se vad jag kan göra för att motverka resonans i min innervägg.

Det är ingen dum idé, idén du kommer med angående att hänga upp diffuserare (stavning?) på de fyra små garderobsdörrarna, samt den större dörren in till vindsförrådet. De är en mycket bra idé. Exakt hur det ska se ut blir ett lite senare problem.

Hade inte tänkt på det så mycket, men en dörr är nog absolut att föredra vid den sista garderoben och den nya innerväggen. Det blir ju inte symetriskt annars, och skulle säkerligen ställa till problem med ljudet. Får fundera lite på vad för slags dörr jag ska montera bara. Men att ha samma ytmaterial på den som övriga väggar är väl att föredra antar jag, alltså träpanel i mitt fall?

Sitter just nu också och skissar på själva studiobordet som jag ska klämma in i rummet. Kommer att göra det lika brett som rummet, d.v.s. ca 2,65 m. Kommer att svänga det som ett kantigt U. Lite problematiskt blir det dock tack vare snedtaket eftersom det är så lågt. (Har förövrigt mätt fel på snedtaket, det är 1,20 m högt längst in och inte 1,10 m som jag skrev på min ritning.) Med monitorer på studiobordet, plus en liten upphöjningsramp för monitorerna (så att de kommer i höjd med mina öron), samt dämpkuddar under, bygger de totalt ca 135 cm. Och 135 cm gör att de skulle kunna komma som närmast ca 40 cm från väggen. En liten glipa med andra ord. Men å andra sidan, det kanske bara kan vara positivt att jag inte kan klämma in monitorerna allt för nära väggen, då det nu kommer att finnas plats för diverse dämpning, bl.a. basfällor i hörnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter just nu också och skissar på själva studiobordet som jag ska klämma in i rummet. Kommer att göra det lika brett som rummet, d.v.s. ca 2,65 m. Kommer att svänga det som ett kantigt U. Lite problematiskt blir det dock tack vare snedtaket eftersom det är så lågt. (Har förövrigt mätt fel på snedtaket, det är 1,20 m högt längst in och inte 1,10 m som jag skrev på min ritning.) Med monitorer på studiobordet, plus en liten upphöjningsramp för monitorerna (så att de kommer i höjd med mina öron), samt dämpkuddar under, bygger de totalt ca 135 cm. Och 135 cm gör att de skulle kunna komma som närmast ca 40 cm från väggen. En liten glipa med andra ord. Men å andra sidan, det kanske bara kan vara positivt att jag inte kan klämma in monitorerna allt för nära väggen, då det nu kommer att finnas plats för diverse dämpning, bl.a. basfällor i hörnen.

Skrev igår att jag funderar på glappet som blir bakom mitt tänka studiobord. Det handlar om ca 30-40 cm. Se skiss nedan (kunde inte heller denna gång använda mig av IMG, utan får helt enkelt göra en länk istället):

http://www.matslintonsson.se/ASL/STUDIO/vind_3d.jpg

(Tankade ned trial-versionen av SketchUp och skissade till en snabb modell över vinden och det studiobord jag kommer att bygga. Coolt program förövrigt!)

Jag känner att det är två vägar att gå och de är som följer:

1) Antingen bygger man ut bordet bakåt så att det ansluter mot vägg, d.v.s. fyller tomrummet bakom monitorerna? Då blir det visserligen lite knöligt att få till några basfällor i hörnen skulle jag tro...

2) Eller ska man helt enkelt låta det bli ett mellanrum mellan bordet och väggen? Då borde man få plats med basfällor i hörnen. Hur mycket bygger de förresten? Det blir väl en del antar jag, eftersom de ska stå i vinkel med hörnet? Ska de sedan stå på golvet och sträcka sig upp till den höjd där snedtaket börjar, d.v.s. vid 1,20m?

Kommentarer på ovanstående? Fördelar/nackdelar med resp. variant?

Tack på förhand!

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan, så ska du gärna ha monitorerna minst en meter från både väggen bakom dem och från sidoväggarna. Hamnar de så nära som 40cm, så bör du sätta absorbenter på väggen bakom monitorerna också - eller rentav flytta bordet nästan intill väggen och sätta monitorerna så att de trycks in i materialet i dessa absorbenter. Det är å andra sidan bra att du har plats att göra basfällor i hörnen, så av den anledningen ska du inte sätta bordet intill väggen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan, så ska du gärna ha monitorerna minst en meter från både väggen bakom dem och från sidoväggarna. Hamnar de så nära som 40cm, så bör du sätta absorbenter på väggen bakom monitorerna också - eller rentav flytta bordet nästan intill väggen och sätta monitorerna så att de trycks in i materialet i dessa absorbenter. Det är å andra sidan bra att du har plats att göra basfällor i hörnen, så av den anledningen ska du inte sätta bordet intill väggen...

Tack Claes för tipset!

Det finns tyvärr inte utrymme för en meter från väggen bakom och sidoväggarna. Därför får det helt enkelt bli varianten där jag har monitorerna ca 40 cm från väggen bakom (och då har plats för basfällor i hörnen), samtidigt som jag sätter upp absorbenter på väggen bakom.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...