Jump to content
Annons

Vilket lim ska jag använda till akustikmaterial?


red_house_painter

Recommended Posts

Har byggt mig en vägg med 10cm roxull som jag sedan ska sätta fast säckväv på den så att det inte kommer damma. Säckväven spänner jag mot materialet och sätter fast dem på lister.

Sedan ska jag köpa Jams diffusmaterial. Deras a-adsorb. Och ska sätta fast det på den här säckväven samt på gipsskivor. Vad ska jag då använda för lim?

Jag ska dessutom ha en bit av deras material i taket som också är en gipsskiva.

Alltså, skummaterial på säckväv samt gipsskivor. Kan jag använda samma lim? Eller ska jag på något sätt häfta fast dem eller nita in det någonstans? Har ingen koll tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

PL600 är billigare och lättare att jobba med. Ett mycket modernare lim. PL400 innehåller dessutom lösningsmedel som i värsta fall kan fräta sönder absorbenterna. PL600

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då har vi PL600 då! Kostar ju 50kr per flaska. Borde väl räcka ett par kvm ialalfall? 3-4kvm eller?

Andra förslag? Ska åka iväg och handla detta imorgon så gärna om ni hinner tipsa om något annat tills dess

Ja det räcker garanterat till ett par kvadratmeter, runt 10-15 löpmeter lim brukar man få från en tub och sen drar man bara lite strängar kors och tvärs (man kan sprida ut det med en limspridare om man är väldigt nogrann).

Ja jobbar extra på Woody så ja säljer sånt där på helgerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att punkta fast det - så kan man ta ner skummaterialet igen om det skulle behövas i framtiden.

Vattenbaserat låter helt rätt, eftersom det förmodligen inte förstör materialet. Frågan är om det är trögflytande eller lättflytande...? Om det är lättflytande så kan det nämligen lätt rinna in och täppa till i materialet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att punkta fast det - så kan man ta ner skummaterialet igen om det skulle behövas i framtiden.

Vattenbaserat låter helt rätt, eftersom det förmodligen inte förstör materialet. Frågan är om det är trögflytande eller lättflytande...? Om det är lättflytande så kan det nämligen lätt rinna in och täppa till i materialet...

PL600 är trögflytande

Link to comment
Dela på andra sajter

När ja tänker efter så borde det funka bra att fästa absorbenterna med helt vanlig latexfog, för de är väl inte så tunga va? Brukar man kunna hitta riktigt billigt.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar inte latexfog ganska lång tid på sig att fästa ordentligt...?

20-30 minuter ungefär, samma med PL400. PL600 fäster däremot på studs.

Latexfog brukar ju användas som lim till taklister i cellplast t ex.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Skumpaneler är inte roliga att hålla fast mot väggen eller taket i 20-30 minuter, så PL600 låter som det mest lockande alternativet... 😉🙂

Man använder också ofta spraylim till akustikskum (det fäster också snabbt), men vissa sådana är ganska aggressiva mot materialet, så det gäller att hitta rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

PL 400 du behöver typ 1 kvcm i varje hörn så kan du garanterat lyfta massor med kilon..PL 400 härdar under otroligt lång tid, blir bara starkare med tiden.. förstod det som att du inte hade absorbent av typ cellpålast utan roxull inklätt i väv, då spelar kemikalien ingen större roll.

För att PL 400 ska torka snabbare så appliceras det första monteras och rycks sedan bort för att få en yta på båda fästytor, om du upprepar proceduren torkar det fortare.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Red_house_painter: Tänkte inte på det innan, men jag måste kommentera det, så att det inte föreligger några missförstånd.

JAM:s a-absorb är en skumabsorbent och inte en diffusor... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Red_house_painter: Tänkte inte på det innan, men jag måste kommentera det, så att det inte föreligger några missförstånd.

JAM:s a-absorb är en skumabsorbent och inte en diffusor... 😎

Joo hahaha jag kom på det 😄

Köpte ialalfall två flaskor PL600 och pappi köpte två PL400 😛 Han ska göra annat med sina flaskor. Men funkar inte PL600 så har jag alltid det andra alternativet hemma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...