Jump to content
Annons

Trummor


blazers

Recommended Posts

Jag har ett JJlabs DK7S mikpaket som jag använder tillsammans med Phonic MM1705 mixerbord, ADC&DAC 2000 ljudkort och Cubase SX2.

Mitt problem är att när jag spelar in trummorna så går spåren på virveln och pukorna i taket trots att jag har dragit ner gainen och volymregeln på mixerbordet i botten. Överhängen och basen går inte i taket, så länge jag inte drar på mer gain eller volym på mixerbordet.

Någon som vet vad jag kan göra för att slippa se spåren gå i taket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ett JJlabs DK7S mikpaket som jag använder tillsammans med Phonic MM1705 mixerbord, ADC&DAC 2000 ljudkort och Cubase SX2.

Mitt problem är att när jag spelar in trummorna så går spåren på virveln och pukorna i taket trots att jag har dragit ner gainen och volymregeln på mixerbordet i botten. Överhängen och basen går inte i taket, så länge jag inte drar på mer gain eller volym på mixerbordet.

Någon som vet vad jag kan göra för att slippa se spåren gå i taket?

Låter jättekonstigt att dom skulle slå i taket när du sänkt gainen och regeln.

Det känns inte troligt. Kan det vara fel på bordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jättekonstigt att dom skulle slå i taket när du sänkt gainen och regeln.

Det känns inte troligt. Kan det vara fel på bordet?

Jag tror inte det. Det har fungerat helt felfritt än så länge och när jag spelar in andra instrument så går spåren inte i taket även om jag trycker på med lite gain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså om du är säker på att du sänkt både GAIN och regeln så skall det vara omöjligt för signalen att gå i taket. Nog bör du SE en stark signal, men du släpper den ju inte vidare till datorn. Är det så att du ser en stark signal så tyglar du den ju med hjälp av gain och regel. Om ljudet håller en bra nivå men insignalen verkar stark tror jag inte att det gör så mycket såvida du inte får CLIP-signal på mixerbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får man väl släppa en liten bomb här, eftersom många inte verkar känna till detta... :rolleyes:😛

Väldigt många (läs: troligen de flesta) mixerbord har ett ingångssteg som tar emot den inkommande signalen och skickar vidare till nästa förstärkarsteg. Problemet är att detta första ingångssteg sitter FÖRE både gain, pad och mätare - så man kan mycket väl få dist trots att det inte syns någonstans. Det har dessutom blivit allt vanligare med högre utnivå från mikrofonerna - något som ställer till värre problem för de mixrar som är konstruerade på detta dumma sätt.

Vad gör man? Använd Pad-switchen på mikrofonen - och räcker inte det, så använd en extern Pad (finns t ex hos ELFA) som sitter precis före ingången. Lyssna noga efter disten, så att det inte ligger kvar någonting. Det syns ju inte på mätarna, utan gör bara att det låter illa... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör man? Använd Pad-switchen på mikrofonen - och räcker inte det, så använd en extern Pad (finns t ex hos ELFA) som sitter precis före ingången. Lyssna noga efter disten, så att det inte ligger kvar någonting. Det syns ju inte på mätarna, utan gör bara att det låter illa...

Vilken genomtänkt design resulterar i att man behöver köpa saker från ELFA för att få sina studioprylar att funka? Låter ju helt sjukt.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis samma problem. Men jag har en Yamaha mg12/4 mixer. På den finns det ingen pad knapp, tyvärr. Men du kan lösa problem med dina JJlabs genom att köra dom in i line ingången den har ju en betydligt lägre känslighet. Men har du en pad knapp borde det allt hjälpa.. Om det inte är så som Claes säger. Men mitt problem är att jag inte kan sänka gain tillräckligt utan att det peakar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...