Jump to content
Annons

Hur mycket kostar studiotid?


Recommended Posts

Vet inte riktigt var jag ska posta det här. Har en liten enkel studio där det mesta finns. Har börjat förstå hur jag får till bra ljud med hjälp av mina lokaler och allt. Nu vill man såklart att det ska spridas!

Tänkte först kolla med några band (som jag inte känner) ifall de vill komma och spela in något så att man kan prova olika stilar osv (gratis såklart) och att man sedan kan posta upp det som ett lyssningsexempel på hur det kan låta i min studio.

En annan grej. Vad gör priset hos en studio? Hur bör jag räkna? Jag vill inte ha ett överpris men jag vill samtidigt inte vara för låg! Vad brukar de flesta småstudios ta? Om det nu finns någon specifik regel man måste följa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enbart Studio + tekniker = 200 kr / tim ink. moms.

Helg pris 3500 kr ( lördag / söndag 8.00 - 20.00 inkl 1 tim lunch )

Ska du dessutom producera så dubblar du priset.

2 st Mastrers på CD bör ingå i priset.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men du får specificera dina grejjer och vad du har för specialitet först... Sen styrs ju priset av hur populär du är.. 😉

Allt från 200:- timmen till 2000:- timmen kan man säga.. (jag har jobbat inom alla kategorier där mellan 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är det nog så att det inte är mycket dyrare i en bra studio (då menar jag prylarna den innehåller + kunskap på de som jobbar där).

Att det är så tror jag beror på att unga musiker (16-18 år) väljer lokalt och kollar inte upp vad som erbjuds och detta kan studioägarna tjäna pengar på (de som har billigare utrustning), det tråkiga med detta är att man ofta får spela in "sämre" musiker som kommer dåligt inrepade och med mer eller mindre dålig utrustnig och så tror de att det skall låta som Metallica eller nån annan storsäljare bara för att de varit i studio.

Ett vanligt förekommande är att de tex inte valt sitt favvo ljud på stärkare utan tror att teknikern kan trolla fram ett bra ljud o trummisar kommer ofta med gamla skinn etc på sina set och väljer att inte ens stämma trumsetet ordentligt (ibland kan man behöva stämma trummorna speciellt för varje låt).

Det finns väl två lägen (enligt mig):

1: Va svindyr & sätt på dig en basker och var djup o leverera konstnärliga unika verk.

2: Va snorbillig och gör bara de mest grundläggande nödvändigheter som behövs (skippa att rensa knappt hörbart oljud på de delar där instrument/sång är tyst. Grovjustera EQ & Kompressor så det låter bra men lägg inte ner mer än vad precis som behövs).

Sedan kan man iofs göra sitt yttersta för nästan inga pengar alls o kanske på lång sikt få en massa kunder som vill betala mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl att idag så finns det folk med heminspelningsutrustning i varje by så konkurensen ökar väl drastiskt.

Så om man inte har bättre utrustning och kunskaper än genomsnittet + något som gör att man uppfattas som speciell (kan även vara att man har en personlighet som gör att folk mår bra så de presterar bättre o mår bra vid inspelning) så måste man nog helt enkelt vara billig/billigast i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man inte har bättre utrustning och kunskaper än genomsnittet + något som gör att man uppfattas som speciell (kan även vara att man har en personlighet som gör att folk mår bra så de presterar bättre o mår bra vid inspelning) så måste man nog helt enkelt vara billig/billigast i stället.

Ja antingen det eller lägga ner verksamheten. Det funkar inte att driva en studio med en vit timpeng på 200kr om man ska försörja sig på det. Gör man det för skojs skull så visst.

Men faktum är ju att väldigt många studios antingen läggs ner eller omstruktureras. Det blir allt vanligare att lågbudgetinspelningar till största delen görs av banden själva i deras hem. Trummor, mix och ibland sång görs i en hyrd studio med tekniker. Trummor är svårt att spela in själv om man inte har en bra lokal och mickar, och mixning kräver talang och kunskap. Sång kan också behöva en hel del coaching.

Har en känsla av att fler och fler studios får finna sig i att enbart användas som "trumrum" i framtiden.

Det är ju hur som helst svårt att lägga sig under 400kr/h om man ska kunna betala lön, lokal och utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten enkel studio där det mesta finns. Har börjat förstå hur jag får till bra ljud med hjälp av mina lokaler och allt. Nu vill man såklart att det ska spridas!

Därav priserna jag föreslog. 🙂 . När du har fått ett rykte o namn så höjer du priset för "dina kunskaper". Det är bara din kunskap o skicklighet du kan ta ut mer penger på. Studio bestyckningen i sej är nog enklare att hitta på fler ställen.

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är inte något man kan säga generellt, idag finns ju alla dessa hemstudios osv, vill du bli något/någon i branschen så lär du först besitta alla baskunkaper på ett någorlunda djupt sätt ex via goda studier i ljudteknik, vidare bör du ha så pass mycket erfarenhet/så många timmar bakom spakarna att du verkligen vet vad du pysslar med och vad du kan leverera i alla möjliga och omöjliga stuationer, både tekniskt som psykologiskt och inte minst musikaliskt, vara beredd på riktigt jävliga människor som kräver att du skall göra än det ena än det andra på nolltid trots att det inte går men detta måste du klara galant utan att visa dig besvärad eller nervös för du är den som kan allt och vaggar in bandet/artisten i den tron och gör det på ett proffsigt och smidigt sätt!

Har du inte detta idag så kan du inte ta betalt enligt min mening, bättre då att ta någon symbolisk summa och med tiden lära upp dig i din park för att på sikt förhoppningsvis få ett rykte som en som gör bra grejor, efter detta kan du ju börja med timtaxor etc...

Lärotid är nyttigt tid och något mkt värdefullt för dig och de som kommer, dvs demoband etc..

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alltihopa! Har fått en större inblick i det hela. Visst vet jag om att många studios läggs ner. Det är väl bara rävarna som kan fortsätta. Vet ändå att de sålt sig lite granna också med tanke på att de gör diverse radioprogram och sånt där. Syftar så klart på Kalle Gustafsson som sänder musikjournalen live i hans studio.

Det blir såklart enklare att spela in nu och många har lite utrustning hemma.

Jag hade såklart inte tänkt dra in storkovan direkt. (inte något jag tänkt på överhuvudtaget). Jag är själv musiker och åker runt och spelar en del så jag träffar en hel del folk 😱 sen studerar jag musik på högskolan och har läst 2års studiteknik på gymnasiet och än så länge 1år på högskolan. Och jag tänker såklart fortsätta läsa det där.

Sen har jag åkt lite som ljudtekniker för band. Så lite erfarenhet har man väl. Ändå är jag rätt ung. Och man lär ju sig hela tiden tills man dör.. Förhoppningsvis ska jag väl kunna något innan det händer 🙂

Jag satte upp en liten liten annons igår på ett gitarrforum där jag spelar och skrev att jag kunde tänka mig att ett par band skulle spela in en låt helt kostnadsfritt. Och det gick rätt fort att få in några intressanta! Det viktiga är väl att man ska få prova på lite olika stilar och träffa lite olika folk då som vet hur upplägget är! Så att de inte förväntar sig allt bra!

Men sen detta med pris osv. Jag tänker nog ta en liten summa framöver. Och det blir väl mest av symboliskt. Mera att man ska kunna underhålla grejerna och köpa sig något kul till studion då och då. Mest så att jag kan ha kvar den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...