Jump to content
Annons

Lägga till en takt i början


karl

Recommended Posts

Jag sökte lite innan jag posta denna fråga ...men hittade inget.

Hela tiden jag har kört med Cubase så har jag hållt mig till det fundamentala och har inte fördjupat mig i funktioner hit och dit och det har väl rullat på...nu har jag börjat gräva i lite gamla saker som jag gjort och skulle helt enkelt vilja lägga till en tom takt eller två innan allt sparkar igång på ettan...Hur gör jag???? någon haj på det??? Tackar på forehand 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör visserligen Sonar; men jag är rätt säker på att det finns en "insert-frames/measures/time/whatever..." i Cubase oxå.

Placera markören där du vill inserta (det blir ju precis i början i ditt fall) och.. well, hitta kommandot nånstans i menyerna 😉 ... äh nån som kan Cubase borde nog svara i stället...

tjing

bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag snor tråden och ställer ännu en liknande fråga.

Finns det något sätt att flytta fram allting och även få med takt- och tempoändringar? Jag har inte lyckats få med den delen när jag flyttat allt i sequencern. Man måste flytta allt sånt en för en. Mycket störande och tidskrävande ibland!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger aldrig projekt på första takten utan börjar på andra. Det stör mig dock att man måste göra så för att när man ska räkna takter från tex en kompskiss så måste man komma ihåg att alltid plussa med 1.

En kanske lösning på ditt problem eller inte: det går att ställa metronomen så att den räknar in en takt före den börjar spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag tycker att du skall göra som DrHans att du börjar på den andra. Men istället för att du skall behöva räkna takter från tex en kompskiss och att du måste alltid komma ihåg att plussa med 1 etc... Så finns det en lösning på det.

Gå in under någonting som heter "Project setup" eller (Shift+S) för att ställa 0 i Bar Offset till 1 så ser du hur takt 1 har förändrats till takt 0 på "Taktlinjalen".

Ha en trevlig sommar.

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Ctrl+shift+E flyttar rubbet åt höger om du placerar markören och Left locator längst till vänster och right locator där din första takt börjar (förutsatt att den inte börjar på noll)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag tycker att du skall göra som DrHans att du börjar på den andra. Men istället för att du skall behöva räkna takter från tex en kompskiss och att du måste alltid komma ihåg att plussa med 1 etc... Så finns det en lösning på det.

Gå in under någonting som heter "Project setup" eller (Shift+S) för att ställa 0 i Bar Offset till 1 så ser du hur takt 1 har förändrats till takt 0 på "Taktlinjalen".

Ha en trevlig sommar.

Fred

Tack Fred, skall testas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag tycker att du skall göra som DrHans att du börjar på den andra. Men istället för att du skall behöva räkna takter från tex en kompskiss och att du måste alltid komma ihåg att plussa med 1 etc... Så finns det en lösning på det.

Gå in under någonting som heter "Project setup" eller (Shift+S) för att ställa 0 i Bar Offset till 1 så ser du hur takt 1 har förändrats till takt 0 på "Taktlinjalen".

Ha en trevlig sommar.

Fred

Tack fred funkade fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag tycker att du skall göra som DrHans att du börjar på den andra. Men istället för att du skall behöva räkna takter från tex en kompskiss och att du måste alltid komma ihåg att plussa med 1 etc... Så finns det en lösning på det.

Gå in under någonting som heter "Project setup" eller (Shift+S) för att ställa 0 i Bar Offset till 1 så ser du hur takt 1 har förändrats till takt 0 på "Taktlinjalen".

Ha en trevlig sommar.

Fred

Tack fred funkade fint!

Bra idé/förslag, tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ställa markören där jag vill göra ett inklipp, högerklicka och välja edit/select/select from cusror to end (tror jag det heter)

Sen klickar jag på de markerade och drar åt höger. Vet dock inte om man får med takt- och tempoändringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...