Jump to content
Annons

Mikpreamp/Linebox?


yoshi122

Recommended Posts

Hej!

Jag heter Johan och har under sommaren börjat påbyggnaden av min ministudio.

Jag har precis köpt en Studio Projects B1 mikrofon och börjar fundera på om jag ska köpa mikpreamp.

Det roliga är att jag inte vet vad jag ska ha den till? Vad gör den? Jag kör mina inspelningar genom ett mixerbord till mitt M-audio ljudkort och jag får ju bra ljud genom det. Varför ska jag ha en mikpreamp emellan?

Samma sak gäller Lineboxar.

Jag vet att den höjer signalnivån men det kan jag ju göra på mitt mixerbord också om det behövs.

Det hade varit kul om ni kunde hjälpa mig reda ut detta så att jag får lite koll på grejerna!

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför preamp i stället för mixer?

Du kör direkt in i ljudkortet efter preampen och slipper alltså gå igenom mixerns alla steg som inte behövs vid inspelningstillfället. Det kan leda till lägre brus - och ett trevligare färgat ljud, alternativt ett mer ofärgat ljud, beroende på vilken preamp man väljer.

Varför DI-box?

Om du linear gitarr eller bas, så passar inte inimpedansen i mixerbordet. Varken line in eller mic in är rätt, utan man behöver en högohmig instrumentingång. Utan en högohmig ingång, kommer man att förlora en del i basen eftersom mikrofonerna i gitarren/basen belastas fel när det är fel inimpedans.

Vissa micpreamps har en instrumentingång inbyggd också, men annars får man skaffa en DI-box (helst en aktiv sådan) för att komma förbi problemet.

Mickar du upp gitarrförstärkaren, så behövs det däremot inte, eftersom du ju då spelar in med mikrofon.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak gäller Lineboxar.

Jag vet att den höjer signalnivån

Njaä, det gör den väl inte... DI-boxen strävar efter att sänka den inkommande signalnivån till miknivå, så att du utan strul kan trycka in den på en mik-kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina synpunkter på pre-amp:

Kör man rätt in i mixerbordet får man rent ofärgat ljud. Tyvärr är detta ljud ofta tråkigt och sterilt. Därför behövs det distorsion och kanske även en viss korrigering av frekvenskurvan. Detta kan man åstadkomma på tre olika sätt:

1) använda en mikrofon som färgar ljudet.

2) använda en pre-amp som färgar ljudet.

3) lägga på effekter i mixen.

Själv använder jag en rörpreamp som ger lite drag och karaktär på rösten. All komprimering och frekvensjustering gör jag i mixen. Mina mikrofoner är så rena som möjligt.

Att köpa en helt clean pre-amp om man redan har ett mixerbord tycker jag låter som bortkastade pengar. Att köpa en pre-amp som färgar är däremot ett bra komplement.

Mina synpukter på DI-box:

Jag använder SansAmp för basen och en multieffekt för gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta mixerbordes preampar färgar också ljudet - så det kan absolut vara idé att köpa en ofärgad preamp också, om det är ett ofärgat ljud man vill ha.

Dessutom är den kortare signalvägen också en fördel jämfört med mixerns långa signalväg...

Om man vill färga med rör eller färga på annat sätt, är en smakfråga - och det finns fler än ett sätt som fungerar bra att jobba på... 😉

Jag har relativt nyligen skippat mixerbordet helt och kör numera enbart med preamps och omvandlare, eftersom mixerbordet blev överflödigt med mitt arbetssätt.

Olika micar till olika saker, för att kunna variera soundet - och ingen kompression vid inspelningen, utan jag spelar in med 32-bit FP och backar lite extra för att skapa en marginal.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta mixerbordes preampar färgar också ljudet - ...

Det där låter som audiofil-bullshit. Jag vill påstå att "de flesta" mixerbord är byggda på enklast möjliga sätt dvs med en standardkopplad audio-operationsförstärkare. En sådan koppling är ultraclean (=tråkig, färglös). Den låter hemskt om man råkar överstyra den men det finns ju peaklampor som man får hålla noga koll på.

Dessutom är den kortare signalvägen också en fördel jämfört med mixerns långa signalväg...

Tja, hör man brus så har man problem.... Sannolikast är att man har kopplat fel någonstans, har fel signalnivåer e.dyl. Att mixerns tonkontrollorer skulle orsaka brusproblem gäller inte på moderna prylar. Har man inget brus är det väl bara att köra på...

Redigerat av c2k6
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta mixerbordes preampar färgar också ljudet - ...

Det där låter som audiofil-bullshit. Jag vill påstå att "de flesta" mixerbord är byggda på enklast möjliga sätt dvs med en standardkopplad audio-operationsförstärkare. En sådan koppling är ultraclean (=tråkig, färglös). Den låter hemskt om man råkar överstyra den men det finns ju peaklampor som man får hålla noga koll på.

Dessutom är den kortare signalvägen också en fördel jämfört med mixerns långa signalväg...

Tja, hör man brus så har man problem.... Sannolikast är att man har kopplat fel någonstans, har fel signalnivåer e.dyl. Att mixerns tonkontrollorer skulle orsaka brusproblem gäller inte på moderna prylar. Har man inget brus är det väl bara att köra på...

Näe.. Det är inte nåt audiofil-bullshit.. Precis som du beskriver så är micpreampen i enklare mixbord byggda med standard OP-förstärkare medans det flesta separata micpreamp är byggda med diskreta komponenter (transitorer/rör etc). Har man en bra mic så kommer man direkt att höra skillanden i ljudkvalité till det bättre med en separat micpreamp. Utan att man för den skull är nån audiofil. 😎

Sen vad det gäller kortare signalväg så är det hart när omöjligt att koppla ur EQ sektionen på ingångångskanalen på ett mixbord. Så visst blir det betydligt kortare signalväg med en micpreamp.

Men det finns undantag naturligtvis... Men då snackar vi om väldigt dyra mixbord. Neves kanalstrip har ofta blivit kopierad och används som micpreamp etc etc..

Sen ett tillägg angånde linebox (lite förtydligande på Brynolfs inlägg).

En linebox innehåller oftast en ingångåstransformator som gör 2 saker.

1. Anpassar ingångsimpedansen så att det passar högomiga micar (elgitarrer etc).

2. Gör så att intrumentet blir galvaniskt avskillt från mixbord/ljudkort etc.. (tar bort brum orsakat av jordströmmar)

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta mixerbordes preampar färgar också ljudet - ...

Det där låter som audiofil-bullshit. Jag vill påstå att "de flesta" mixerbord är byggda på enklast möjliga sätt dvs med en standardkopplad audio-operationsförstärkare. En sådan koppling är ultraclean (=tråkig, färglös). Den låter hemskt om man råkar överstyra den men det finns ju peaklampor som man får hålla noga koll på.

Nej - det är definitivt INTE "audiofil-bullshit". Det finns många mixerbord som är berömda alternativt hatade för soundet i deras preamps. Att du kanske bara har använt något mixerbord med neutrala ("tråkiga", om man nu vill säga det - eller "ofärgade", om man tycker att det är positivt...) preamps, innebär inte att alla mixerbord är sådana.

Det kan vara positivt att ha en ofärgad preamp, eftersom man då i stället kan färga med olika mikrofoner. Har man en preamp som alltid har en viss färgning, så har man den färgningen som läggs till mikrofonernas färgning - och som man aldrig kan få bort om man skulle vilja ha en mer neutral tagning. Därför kan det också vara bra att ha ett par olika preamps...

Får jag fråga vad du kör med för någon preamp och mixerbord, så att man har en chans att veta vad du jämför med...?

Dessutom är den kortare signalvägen också en fördel jämfört med mixerns långa signalväg...

Tja, hör man brus så har man problem.... Sannolikast är att man har kopplat fel någonstans, har fel signalnivåer e.dyl. Att mixerns tonkontrollorer skulle orsaka brusproblem gäller inte på moderna prylar. Har man inget brus är det väl bara att köra på...

Jag skulle nog säga att om man INTE hör brus, så har man problem med sin lyssning. All utrustning brusar - både gammal och ny.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på en Behringer UB802. Den färgar inte ljudet. Se frekvenskureva nedan:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=435574

Det är världens mest sålda mixer så mitt påstående att de flesta mixrar inte färgar ljudet tror jag är sant 😕

Sedan håller jag med både Hegobald och Claes. Det finns säkert massor av mixrar som färgar ljudet. Och visst, det låter mycket bättre om man kör sin mikrofon genom en färgande pre-amp. Men vill man ha opåverkad signal, tror jag en billig standardmixer är perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på en Behringer UB802. Den färgar inte ljudet. Se frekvenskureva nedan:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=435574

Det är världens mest sålda mixer så mitt påstående att de flesta mixrar inte färgar ljudet tror jag är sant 😄

Sedan håller jag med både Hegobald och Claes. Det finns säkert massor av mixrar som färgar ljudet. Och visst, det låter mycket bättre om man kör sin mikrofon genom en färgande pre-amp. Men vill man ha opåverkad signal, tror jag en billig standardmixer är perfekt.

Världens mest sålda pga. priset. Behringers premps är ju kända för att vara dåliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på en Behringer UB802. Den färgar inte ljudet. Se frekvenskureva nedan:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=435574

Det är världens mest sålda mixer så mitt påstående att de flesta mixrar inte färgar ljudet tror jag är sant 😆

Sedan håller jag med både Hegobald och Claes. Det finns säkert massor av mixrar som färgar ljudet. Och visst, det låter mycket bättre om man kör sin mikrofon genom en färgande pre-amp. Men vill man ha opåverkad signal, tror jag en billig standardmixer är perfekt.

Behringer tillhör ju inte precis de bästa märkena - och det är inte alltid man kan lita fullt ut på frekvenskurvor och siffror som presenteras - framför allt inte när det handlar om lågbudget-segmentet... :rolleyes:

Du kan lugnt räkna med att din Behringer både färgar och lägger till brus i betydligt större utsträckning än de transparenta preampmodeller som är välkända för just sitt transparenta och lågbrusiga ljud.

- och nej, du får faktiskt inte en opåverkad signal med en billig standardmixer. Du får betydligt bättre ljud med en ofärgad preamp som t ex Line Audio Design DMP (som inte är särskilt dyr), True Systems P-Solo eller Earthworks 1022, än med vilken budgetmixer som helst.

Det är inte alls säkert att det alltid låter bättre genom en färgande preamp, utan på vissa ljudkällor passar det bättre att ha en så ren signal som möjligt. Själv föredrar jag oftast ett rent ljud - och kör därför med RME ADI-96 Pro (preamp + A/D) och True Systems P-Solo (preamp) + Benchmark ADC1 (A/D). Jag kan också köra med en färgande Summit Audio 2BA-221 (rörpreamp) - men oftast så använder jag ändå färgande mikrofoner tillsammans med mina rena preamps - för då vet jag att färgningen kommer från micen och rummet - och ingen annanstans ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

....det är inte alltid man kan lita fullt ut på frekvenskurvor och siffror som presenteras...

Jag har ju för böfvelen mätt upp den själv. Den är spikrak. Jag lovar!

Hur då? Inom vilka toleranser är den "spikrak"? Hur är distorstionsspektrat? Fasriktigheten? Signal/brusnivå?

Och framförallt – hur låter den när du lyssnar med öronen?

Link to comment
Dela på andra sajter

....det är inte alltid man kan lita fullt ut på frekvenskurvor och siffror som presenteras...

Jag har ju för böfvelen mätt upp den själv. Den är spikrak. Jag lovar!

Hur då? Inom vilka toleranser är den "spikrak"? Hur är distorstionsspektrat? Fasriktigheten? Signal/brusnivå?

Och framförallt – hur låter den när du lyssnar med öronen?

Precis! På alla dessa områden som BRA, transparenta preamps ger ett betydligt bättre resultat - annars hade det inte funnits någon marknad alls för bättre prylar. Frekvenskurvan säger långt ifrån allt... 😳

Vilken utrustning har du mätt upp det med? Om du har ett ljudkort med omvandlare som inte är så nära perfekt som man kan komma, så vet du dessutom inte om du har en dip i preampens frekvenskurva, på ungefär samma ställe som du har en topp i ljudkortets ingång eller utgång - så att felen tar ut varandra...

Innan man ens kan fundera på att mäta upp något på det sättet och tillåta sig att lita på resultatet, så måste man förvissa sig om att man har mätutrustning som det är meningsfullt att använda.

Det är sådant som har bromsat mina egna vilda planer på att göra diverse omvandlar- och preamptester. Nu kan jag våga lova att jag har tillräckligt bra utrustning för att det ska vara meningsfullt, med Benchmark DAC1 (2-kanalig D/A-omvandlare för ca 12000:- ) och Benchmark ADC1 (2-kanalig A/D-omvandlare för ca 21000:- ). Med dessa som ut- och ingångar (kopplade digitalt till mitt RME HDSP9652), är jag 100% säker på att jag kan lita på resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast man kan diskutera Benchmark också...det är ju andrahandsinfo, men jag känner en duktig masteringtekniker som testade lite olika AD och DA-omvandlare. Han tyckte att Benchmarks DA var schysst, men att AD'n inte höll måttet.

Som sagt, har inte testat själv...ville bara påminna om att även dyra prylar tål att ifrågasättas.

Tjipp,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

vorde det inte bra att någon som har tillgång till både preamps i olika prisklasser, samt mätutrustning, gjorde lite kontrollerade mätningar över frekvensrespons, brus etc.

som det är nu, är det mest en massa tyckande om att vissa saker helt enkelt är bättre än andra, utan att kunna redogöra för vad det egentligen är man värderar.

ja, det är bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast man kan diskutera Benchmark också...det är ju andrahandsinfo, men jag känner en duktig masteringtekniker som testade lite olika AD och DA-omvandlare. Han tyckte att Benchmarks DA var schysst, men att AD'n inte höll måttet.

Som sagt, har inte testat själv...ville bara påminna om att även dyra prylar tål att ifrågasättas.

Tjipp,

Henrik

DAC1 har t o m Bob Katz (kinkigheten själv) uttalat sig mycket positivt om. 😳

Men som du säger, så är priset inte alltid en säker indikation på att en sak är bättre än en annan...

Se bara på Line Audio Design, som är väldigt bra och har en väldigt liten prislapp. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

vorde det inte bra att någon som har tillgång till både preamps i olika prisklasser, samt mätutrustning, gjorde lite kontrollerade mätningar över frekvensrespons, brus etc.

som det är nu, är det mest en massa tyckande om att vissa saker helt enkelt är bättre än andra, utan att kunna redogöra för vad det egentligen är man värderar.

ja, det är bara en tanke.

Det är precis det jag har tänkt göra... 😳

Har dock inte fått tillräcklig respons från folk när det gäller att få musiksnuttar i olika stilar, som kan användas fritt - utan ramavtal med STIM...

Link to comment
Dela på andra sajter

vorde det inte bra att någon som har tillgång till både preamps i olika prisklasser, samt mätutrustning, gjorde lite kontrollerade mätningar över frekvensrespons, brus etc.

som det är nu, är det mest en massa tyckande om att vissa saker helt enkelt är bättre än andra, utan att kunna redogöra för vad det egentligen är man värderar.

ja, det är bara en tanke.

Det är precis det jag har tänkt göra... 😳

Har dock inte fått tillräcklig respons från folk när det gäller att få musiksnuttar i olika stilar, som kan användas fritt - utan ramavtal med STIM...

jag vet ju inte hur du har tänkt att gå tillväga, men jag undrar varför du inte skulle kunna göra mätningar med hjälp av elektronisk utrustning, och/eller på samma sätt som du gjort i dina tidigare mik-tester. det kritiska borde väl ligga i att bibehålla objektivitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mätningar med elektronisk utrustning är rätt ointressant. Mätningar är bra när kontruktören ska hitta fel man hör, eftersom de kan ge en fingervisning om var felet ligger. Men de flesta ljudprylar är för komplexa för att kunna fångas i någon graf. Till exempel är det jättefå omvandlare som avviker mer än 0,5 dB från linjärt, som distar mer än 0,005% och som inte har en dynamik som väl överstiger CD-formatet. Inte desto mindre kan man ofta höra ganska ordentliga skillnader. Detsamma gäller förstås annan ljudutrustning.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

....det är inte alltid man kan lita fullt ut på frekvenskurvor och siffror som presenteras...

Jag har ju för böfvelen mätt upp den själv. Den är spikrak. Jag lovar!

Hur då? Inom vilka toleranser är den "spikrak"? Hur är distorstionsspektrat? Fasriktigheten? Signal/brusnivå?

Och framförallt – hur låter den när du lyssnar med öronen?

Titta på min uppladdade bild. Inom 1 dB och då ingår ljudkortet. Jag tycker den låter bra. (Jag använder som sagt en rörpre-amp för vocals för att får lite färgning).

Jag har inte mätt upp övriga parametrar men jag tror inte Behringer ljuger i sitt datablad för UB802. Sådana saker är det för enkelt att kolla:

http://www.behringerdownload.de/UB-Mixer_/...SPECS_Rev_D.pdf

Vore intressant om någon kunde mäta upp lite vintageprylar. RightMark är ju gratis att hämta hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast man kan diskutera Benchmark också...det är ju andrahandsinfo, men jag känner en duktig masteringtekniker som testade lite olika AD och DA-omvandlare. Han tyckte att Benchmarks DA var schysst, men att AD'n inte höll måttet.

Som sagt, har inte testat själv...ville bara påminna om att även dyra prylar tål att ifrågasättas.

Tjipp,

Henrik

DAC1 har t o m Bob Katz (kinkigheten själv) uttalat sig mycket positivt om. 😉

Men som du säger, så är priset inte alltid en säker indikation på att en sak är bättre än en annan...

Se bara på Line Audio Design, som är väldigt bra och har en väldigt liten prislapp. 🙂

Jo, att DAC1 är en kvalitativ pryl känns vedertaget, men det var alltså lite sämre ställt med AD'n enligt min bekant.

Link to comment
Dela på andra sajter

....det är inte alltid man kan lita fullt ut på frekvenskurvor och siffror som presenteras...

Jag har ju för böfvelen mätt upp den själv. Den är spikrak. Jag lovar!

Hur då? Inom vilka toleranser är den "spikrak"? Hur är distorstionsspektrat? Fasriktigheten? Signal/brusnivå?

Och framförallt – hur låter den när du lyssnar med öronen?

Titta på min uppladdade bild. Inom 1 dB och då ingår ljudkortet. Jag tycker den låter bra. (Jag använder som sagt en rörpre-amp för vocals för att får lite färgning).

Jag har inte mätt upp övriga parametrar men jag tror inte Behringer ljuger i sitt datablad för UB802. Sådana saker är det för enkelt att kolla:

http://www.behringerdownload.de/UB-Mixer_/...SPECS_Rev_D.pdf

Vore intressant om någon kunde mäta upp lite vintageprylar. RightMark är ju gratis att hämta hem.

Har inte hört denna själv. Att du tycker att den låter bra är förstås det viktigaste. Men kom ihåg att det finns en massa som inte helt lätt låter sig fångas i en siffra eller en graf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varningslampan för "audiofil-bullshit" har tänts flera gånger 😆 :

Bullshit 1) "Mätningar med elektronisk utrustning är rätt ointressant. "

Bullshit 2) "...en dip i preampens frekvenskurva, på ungefär samma ställe som du har en topp i ljudkortets ingång..."

Bullshit 3) "...tillräckligt bra utrustning för att det ska vara meningsfullt... 12000:- ... 21000:- ... är jag 100% säker..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är snabb med att påstå att saker är bullshit - trots att du uppenbarligen saknar mycket av den kunskap som behövs för att kunna avgöra det... 😎

Du verkar dessutom avfärda allt som bullshit, när det överstiger din egen budget - något som är väldigt vanligt i början, innan man har lärt sig mer - och när man vill bekräfta för sig själv att de prylar man har köpt egentligen är så bra som reklamen påstår ("minst lika bra som prylar som kostar 10 ggr mer"... 🥰 ). 😮

Jag vet - för jag har varit där själv också, precis som troligen de flesta andra i forumet. 😄

Nåja - så länge du är nöjd med din Behringermixer, så är den ju tillräckligt bra för dina behov - och då är allt frid och fröjd, även utan att hålla på att dissa allt som kostar mer och som många andra än du tycker är prisvärt trots att det kostar lite mer. Jag skulle inte välja att köra med en Behringermixer i dag, när mina krav på ljudkvaliteten har höjts några pinnhål - men tro inte för den sakens skull att jag avfärdar Behringer bara på grund av märket eller för att de är billiga. Jag har en väldigt stor erfarenhet av Behringer - och precis som du, har jag varit nöjd med deras prylar under flera år, eftersom de uppfyllde de krav jag hade då. Jag hade ett helt 24HE-rack nästan proppfullt med Behringerburkar - och en MX8000 mixer. Fungerade kanonbra och dög helt perfekt för inspelningar i replokalen. Efter byte av monitorer, så åkte dock allt fler av deras enheter bort för att de inte längre var tillräckligt bra för mina personliga krav, när jag började höra ljudet mer detaljerat.

Så småningom skaffade jag en DDX3216 - just för att jag hade goda erfarenheter av Behringer sedan tidigare. Digitalmixern var också mycket bra och prisvärd - och lät riktigt bra, men jag hade redan då spelat in uteslutande genom externa preamps i många år, så egentligen använde jag bara mixern för monitorlyssning - något som jag kom fram till att det lika gärna kunde fixas i ljudkortets egen mixer, så på den vägen är det...

Link to comment
Dela på andra sajter

audiofilbullshit är när audiofiler köper högtalarkabel för 200kr/m men i ett blindtest inte hör skillnaden mellan dessa kablar och vanlig lampsladd från clas ohlson.

låter det bra så är det bra, även om det kostar 27000:- per kanalstrip.

Link to comment
Dela på andra sajter

c2k6... Jag lovar dig.. Om du plockar upp "ditt" (?) Behringerbord (med standard OP-steg i mic-preamp) så kommer jag direkt att höra skillnad mellan det och mitt gammla rostiga TS24 bord om du kör i min lyssning ( gammla ruttna JBL 4430 med ruttna gamla Gas Ampzilla slutsteg) även om jag har 2.0 i Promille av god Wiskey i kroppen :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
audiofilbullshit är när audiofiler köper högtalarkabel för 200kr/m

Korrigering: 200€.

Eller var du sarkastisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en liten inflikning gällande dessa frekvenskurvor vs Behringer bara..

Jag misstänker att när man matar en Behringermixer med musik (dvs ett virrvarr av frekvenser och dynamik) uppför den sig inte alls som när man skickar igenom en snäll sinussvepning genom den. Har ingen aning om varför det skulle vara på det viset, men det känns lite som om mixern inte "svarar" på vissa frekvenser lika snabbt som på andra. Det låter inte riktigt som fasfel, men nästan liksom.

Ovanstående har jag inga som helst belägg för eftersom jag varken mätt eller räknat på det (och det tänker jag inte göra heller). Allt jag vet är att min Behringermixer inte får vara med längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...