Jump to content
Annons

Att uppgradera BIOS?!


JJRockford

Recommended Posts

Grafiken går lite konstigt på min dator, och Majken föreslog att jag skulle prova uppgradera BIOS:en (och drivrutinerna för grafikkortet). Ser dock på ASUS hemsida att man ska kopiera in BIOS-ROM-filen på en DISKETT tillsammans med någon exe-fil. Jag som inte ens har någon floppydiskdrive på den datorn... Vågar man prova att göra samma sak från en CD-R-skiva istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Just det ja, det tänkte jag inte på, hur får man en CD bootbar?

Tack för tipset om USB-floppyn! Har kollat på sådana, men tycker att det är lite dyrt, med tanke på hur ofta man använder den... Detta skulle bli första gången på 2 år för mig, och jag kan inte se när jag skulle behöva den igen?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har uppdaterat biosen från hårdisk. Sparade ner det på hårdisken och letade upp det i dos ( heter kanske inte dos längre iofs )

Men då får man inte ha formterat HD'n till NTFS. Eller du körde från kommandotolken? Tänkte inte på att det är svårt att köra dos utan startdiskett.

Redigerat av Rapid Wanker
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu för tiden kan man även flasha sitt BIOS direkt ifrån Windows. Vet att jag gjorde det med mitt ASUS-moderkort, och det funkade fint. Laddade ner ett program från deras hemsida som kollade moderkortets modell, laddade ner rätt uppgradering och gjorde backup av och flashade BIOS helt av sig själv.

Kommer ihåg att jag själv hade ett himla sjå med att uppdatera BIOS (jag hade nyss köpt ett emu 0404 ljudkort och det tillsammans med grafikkortet gjorde att datorn sket sig stup i kvarten) då inte jag heller hade någon diskettstation. Därför funderade även jag på att prova med en CD, när jag hittade programmet. Kommer inte ihåg vart på deras sida det var, men det var absolut inte lätt att hitta. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...