Jump to content
Annons

Är min mastring ok?


kriahl

Recommended Posts

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Har läst allt som går att läsa om nermixning och mastring, suttit och pulat med det ett par dagar. Skulle vara bra om man fick lite synpunkter, kanske något jag missat eller ni kanske rentav tycker det låter ok? 🙂

http://hem.passagen.se/balt/mastered-smallclip.mp3

Du får nog läsa vidare! 😉

Kolla in Izotopes Ozone-manual som alla gillar så mycket. Finns gratis på deras hemsida.

Lyssnar nu och tycker spontant:

1. För svagt - måste knuffas upp ordentligt. Du har väl inte ens normaliserat?

Limiter, säger jag bara.

2. För mycket skräp vid 30 hz. Bort.

3. För vass, hihaten skulle låta illa på klubb, skär vid 8k+.

4. För många ljud i samma område - blir grötigt. Mixa om eller kör med precis eq för att dela lite.

Har du multibandat? Kläm till toppen ordentligt, den måste ner.

Fan vicket trist techtalk. Men det var det du ville va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset!

Jag har gjort det mesta efter den här guiden:

http://www.computermusic.co.uk/tutorial/ma.../mastering1.asp

Letade efter Izotopes Ozone-manualen men hittar den ej, vart finns den? Kanske löser det mesta av det du nämnde genom att kolla den för jag tyckte det var ganska mycket du anmärkte på som jag missat?

"Precis EQ" när och hur ska jag använda den? Kan ju mixa ner det igen annars (i värsta fall). Problemet (som jag ser det och gärna slipper) är ju att jag isåfall måste göra mina MIDIkanaler till audiospår. För man kan väl inte lägga på EQ på MIDIkanaler utan endast på audiospår vid nermixningen i Cubase...?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

CM-guiden var lite väl snuttig tycker jag.

Läs "Mastering with Ozone", finns på Izotopes hemsida.

Nog kan du väl lägga eq på dina separata instrument? Vst eller hårdvara, borde väl inte vara nåt problem?

Komihåg att mastring bara är slutfjuttandet, finliret, och inte kan fixa en kass mix. Bättre att gå tillbaks ett steg om man misstänker att det är där problemet ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat och läst Cubase SX manualen men hittar inte att man kan lägga på EQ på de separata MIDIkanalerna. Den funktionen, att lägga på EQ på de separata kanalerna kommer bara upp när dom är i audiospår i SX (såvitt jag vet iaf).

Jepp, vet att mastrandet ska vara det lilla sista man gör och att mixen måste vara bra. Min mix sitter klockrent anser jag. Vet inte om det kanske har med att göra att jag gillar intensiv psytrance som jag själv gör/är van vid att lyssna på och kanske därför har en bättre förtåelse för ljud som ofta flyter ihop i goatrance och har en "tendens" att låta grötigt i vissa register? Tror därför att jag inte kan förbättra genom att EQa utan att det helt enkelt ska vara lite grötigt i den typen av musik...

Men du nämnde några andra saker som jag kanske borde tänka till lite på? Normalisering, du menar det sista jag gjorde när jag tryckte upp allt med Wave hammer maximizer (Soundforge) det ska upp ännu mer alltså (topparna ligger på -0,3 nu)?

Multibandade gjorde jag ju enligt CMguiden med Waves C4...

För vass hihat, kanske kan skära ner lite på EQ...

Tacksam för hjälpen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat och läst Cubase SX manualen men hittar inte att man kan lägga på EQ på de separata MIDIkanalerna. Den funktionen, att lägga på EQ på de separata kanalerna kommer bara upp när dom är i audiospår i SX (såvitt jag vet iaf).

Jepp, vet att mastrandet ska vara det lilla sista man gör och att mixen måste vara bra. Min mix sitter klockrent anser jag. Vet inte om det kanske har med att göra att jag gillar intensiv psytrance som jag själv gör/är van vid att lyssna på och kanske därför har en bättre förtåelse för ljud som ofta flyter ihop i goatrance och har en "tendens" att låta grötigt i vissa register? Tror därför att jag inte kan förbättra genom att EQa utan att det helt enkelt ska vara lite grötigt i den typen av musik...

EQ på midispår..du kan bara lägga EQ på Vsti och Audiospår. Varför i hela fridens namn är låten i mono? Har lyssnat på många psy-trance låtar som låter luftigt och detaljerat. tyvärr så låter din lite grötig.

I detta fallet tycker jag inte att normalisering/nivåer är det mest relevanta, lägg istället ner lite tid på att mixa enskilda instrument! och för bövelen i STEREO 🙂

men om du själv är nöjd så är väl det bra, 😛

Lycka till!! Mvh / Starion.

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hur ska jag annars göra? Basgång/Kagge vill man ju ha i både höger och vänster kanal lika mycket samtidigt. Likadant med de andra ljuden förutom kanske nått kantslag eller hihat. Inte heller vill jag ha ljud som "vandrar" från t.ex. höger till vänster kanal eller tvärtom. Eller hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att du inte skall mixa allt i mitten för då låter det grötigt.

men har du valt den ljudbilden så, tycke och smak..

Jag kan inte höra ett enda instrument som ligger ens något utanför mitten.

Men som sagt, om du gillar de så kör på det! säger bara vad jag tycker. du ville väll ha feedback? 🙂

Fast egentligen så frågade du om masteringen var ok, så snacket om ljudbilden kanske är ointressant för dig?

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Starion's got a point here.. mixar du ut instrumenten bara lite åt höger o vänster..kanske kompenserar med ett motsvarande rytmiskt spelat ljud åt andra hållet..använder flera skärande -smala frekvensband - samt lite mer sansad kompression..kan du få din låt att låta STOR och STARK istället för som nu...ganska platt, grötig o liten..

Link to comment
Dela på andra sajter

*All* feedback är välkommet oavsett det gäller mastringen, ljudbilden eller något annat. Är väl därför jag "tjatar" lite för att få lite mer exakta, konkreta förslag. Konstruktiv kritik kan man aldrig få nog av.

Så jag tackar så mycket, har lite idéer nu och återgår till en ny nermixning sen en "lättare", mer sansad kompression/mastring igen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag nog lite förvirrad här... Visst är låten i stereo??

Jag tycker att du borde skita i mastering så länge och börja i från början. Kör något enkelt beat och exprimentera med en enkel ljudbild för att se hur panoreringar/filter/effekter påverkar låten.

Jag menar verkligen inte att vara otrevlig eller något, men om du inte ens är säker på om din inspelning är i mono eller stereo så är mastering det minsta problemet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor skillnad på första och andra mixen ju... Hade ju inte panorerat ut alls i första mixen. Denna, den andra har ju ordentligt stereoljud och dessutom ljuden utpanorerade individuellt för sig (endel ljud mer i ena kanalen och sen med liknande/andra ljud som samtidigt kompenserar mer utpanorerade i den andra kanalen).

Men är det just mastringen du menar att du inte hör nån skillnad på i denna andra version så kan jag kanske förstå lite mer. Men vad är det då i mastringen exakt som du inte gillar? Försökte faktiskt mastra bättre/mildare denna gång med kompressor och så vidare, så även mastringen låter klart bättre i denna version än den första (tycker jag). Men jag kanske har missat nått igen, är mycket tacksam för dom synpunkter jag kan få 😛

Sen ska man kanske som jag tidigare nämnde, vara lite insatt i hur just intensiv goatrance låter för att kunna ge en bra bedömning på hur det ska/kan låta som allra bäst. Men all kritik är bra kritik så gärna lite mer konkreta förslag/åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du redan sagt så måste man nog vara lite insatt i den typen av musik du framför för att rättvist kunna bedömma den, och jag är inte en av dom...

Jag har bara mitt eget ideal-sound som jag alltid utgår ifrån när jag lyssnar på andras material och försöker ge en objektiv bedömning efter den.

Att jag inte hör någon skillnad på första mixen och den sista beror på att det inte hörs någon direkt skillnad i mina monitorer eller hörlurar vare sig panoreringsmässigt eller EQ-mässigt..kompressorn kanske jobbar lite mindre, men som sagt du berättar inte om du hade kompressor på från första början...så därför utvecklar jag inte min bedömning p.g.a. detta..

Det finns ju möjlighet att du faktiskt gjort en stor förändring men inte tillräckligt för att det ska komma fram i slutmixen?

Och ta för all del inte min bedömning på allvar om du redan är nöjd med ditt material.. att jag tycker till om saker i andras musik betyder inte att mitt ord är lag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...