Jump to content
Annons

Textidéer?


PeterF

Recommended Posts

Hallå!

Att skriva musiken går ganska lätt, men med texterna är det svårare. Hur får man igång kreativiteten på detta område och ett kreativt flöde? Hur får man bra textidéer, och vad kännetecknar en bra text?

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

en bra text är väl ytterst subjektivt,och det handlar väl mer om vad man känner själv än vad andra tycker!?

visst att det kan vara skoj att andra gillar texten, men det ska väl spegla egna tanka o intryck!?

jag gör somså när jag skriver text, att jag utgår från den färdiga musiken, och försöker tänka vad jag menar med musiken.. vad är det jag vill säga!? hur kan jag få ut det med text och hur tycker jag att den ska passa med sången?

iaf va jag funderar på, NÄRjag väl skriver text!

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt svårt att säga. Ungefär som att fråga vad som kännetecknar en kreativ process. Livet är ju fullt av historier som någon borde berätta så jag tycker nog bäst om texter som faktiskt säger mig någonting. (klyshigt jag vet) Ibland kan det vara snyggt med fyndiga fraseringar eller roliga rim typ.

För mig kommer musiken oftast med lite ord. Eller så bara sjunger jag lite nonsens och ibland så kommer det några strofer som jag kan bygga vidare på.

Typ som man gjorde när man var liten och trodde det var engelska "wadda matthcen korka yella hey nonny nonny and time goes by... hmmm time goes by?, ja ni fattar.

Jag förmodar att man kan arbeta fram texter om man bestämmer sig för ett budskap. Det finns ju flera olika rimlexikon på internet så där är det bara att mata in några ord och se vad som kommer ut på andra sidan.

Jag hoppas att Hammagrella svarar i denna tråden. är nyfiken på hur han kommer på sina ideér. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Att skriva musiken går ganska lätt, men med texterna är det svårare. Hur får man igång kreativiteten på detta område och ett kreativt flöde? Hur får man bra textidéer, och vad kännetecknar en bra text?

Peter

1. Besök frivilligt ålderdomshem i Sverige och ta dig tid, var ärlig och inte ivrig, och sitt och lyssna på nåra av dom livsberättelser de gammla kan ge dig.. Ta dig tid..

2. Se till att tjejjen gör slut med dig så att du mår verkligt dåligt.. Skriv ner det du känner. Gör det till en text.

3. Skaffa en diktafon (eller likande).. Stick till helt nya natursköna platser och bara strosa runt i timmar.. Sjung/spela in det du känner för ögonblicket.

4. Köp en massa skivor.. Gärna LP etc.. som du aldrig skulle ha köpt eller ens tänkt att köpa.. Lyssna på introt innan sången kommer igång.. försök föreställa dig vad som kommer att sjungas innan sången komme rigång (stoppa innan sång) 🙂

5. Ha din diktafon nära dig vid sängen så att du snabbt kan notera din dröm när du vaknar mitt i natten, innan du glömmer den.

6. Bli nykär.. Det är nyttigt för fantasin.

7. Sup dig full och gör bort dig.. Skriv av ågren nästa dag i form av en låttext.

8. Fxxn.. Nu orkar jag inte mer.. Tänk själv! 🙂

EDIT: Lite full och falstevar lite 😛

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Att skriva musiken går ganska lätt, men med texterna är det svårare. Hur får man igång kreativiteten på detta område och ett kreativt flöde? Hur får man bra textidéer, och vad kännetecknar en bra text?

Peter

En bra text berör den som lyssnar. Det har lika mycket att göra med hur den framförs som vad som faktiskt sägs. Vissa kan säga oerhört banala saker och ändå beröra, andra kan skriva fantastiska texter men kan inte framföra dom så att det fungerar. Då är en bra text värd ungefär noll, för min del i alla fall. Det finns så många olika sätt att skriva bra texter, du kan använda metaforer och skapa bilder och sinnesstämningar, och skapa spännande dynamik i texten. Du kan skriva en oerhört konkret historia som ändå säger mycket mer mellan raderna. Vad kännetecknar en bra bok? Ja, det har inget att göra med vad som sägs eller hur det är uppbyggt strukturellt egentligen. Fast det är klart, du kan ju kolla upp vissa saker som anses vara bra textmässigt, t ex att refrängen ska fungera som en form av sammanfattning, eller vara mer kompakt än verserna etc. Men det där är mer för att få igång en att tänka när man skriver, snarare än nåt slags recept.

Personligen får jag igång min kreativitet när jag har druckit kaffe, tar en snus, och det är lugn och ro. Det kan vara farligt att få alltför tydlig inspiration av andra. Det är lätt att man lägger nån slags ribba som gör att det blir antingen för likt, eller inte tillräckligt likt det man blir inspirerad av. Man blir inte nöjd i nåt av fallen. Men det kan vara bra att få generell inspiration av andra, för att se hur man kan använda metaforer, hur man kan bygga upp texten, vad man säger, vad man inte säger, olika sätt att börja meningar, skapa variation etc.

Dessutom tar det tid att lära sig att skriva bra texter. Om du gillar att skriva generellt så har du ett försprång. Det svåra är egentligen att hitta vad som är bra, lära sig vad som är bra. Det, och att undvika "säga-rakt-ut-texter", så har du kommit en bit på väg. Jag tror alla kan se tillbaka på texter man själv har gjort ett antal år tillbaka och känna "hur fan kunde jag skriva det...?". En vacker dag börjar man skriva texter där man känner och VET, att det där kommer jag inte att ångra, även om man får en annan standard längre fram. Då vet man var man gör.

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

en bra text är en text som inte låter banal. jag tycker inte nödvändigtvis att en text är dålig för att den inte berör. texten kan ju som sådan ha betydelse för frasering av melodin, utan att ha någon viktig innebörd.

men låter det banalt eller allt för klicheé, så blir det aldrig bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Att skriva musiken går ganska lätt, men med texterna är det svårare. Hur får man igång kreativiteten på detta område och ett kreativt flöde? Hur får man bra textidéer, och vad kännetecknar en bra text?

Peter

1. Besök frivilligt ålderdomshem i Sverige och ta dig tid, var ärlig och inte ivrig, och sitt och lyssna på nåra av dom livsberättelser de gammla kan ge dig.. Ta dig tid..

2. Se till att tjejjen gör slut med dig så att du mår verkligt dåligt.. Skriv ner det du känner. Gör det till en text.

3. Skaffa en diktafon (eller likande).. Stick till helt nya natursköna platser och bara strosa runt i timmar.. Sjung/spela in det du känner för ögonblicket.

4. Köp en massa skivor.. Gärna LP etc.. som du aldrig skulle ha köpt eller ens tänkt att köpa.. Lyssna på introt innan sången kommer igång.. försök föreställa dig vad som kommer att sjungas innan sången komme rigång (stoppa innan sång) 🙂

5. Ha din diktafon nära dig vid sängen så att du snabbt kan notera din dröm när du vaknar mitt i natten, innan du glömmer den.

6. Bli nykär.. Det är nyttigt för fantasin.

7. Sup dig full och gör bort dig.. Skriv av ågren nästa dag i form av en låttext.

8. Fxxn.. Nu orkar jag inte mer.. Tänk själv! 😎

EDIT: Lite full och falstevar lite 😛

När Aqua gjorde "barbie girl" så har dom inte kört efter dina tips iallafall 🙂

ok, kanske nr7 då... 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
2. Se till att tjejjen gör slut med dig så att du mår verkligt dåligt.. Skriv ner det du känner. Gör det till en text.

7. Sup dig full och gör bort dig.. Skriv av ågren nästa dag i form av en låttext.

Nr 2 och nr 7 är garanterade vinnare i detta lopp, annars kan man ta livet av sig så blir man känd på vilken skit som helst bara för att man var djupt inne på sin grej vilket alla förståsigpåare brukar haka på...

depression är en bra grej i musiksammanhang och den blir ännu bättre om man blandar ut den med sprit!

boten (läs botten, bot är ju också inne) upp bara för att vara på banan.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig kommer musiken oftast med lite ord. Eller så bara sjunger jag lite nonsens och ibland så kommer det några strofer som jag kan bygga vidare på.

Typ som man gjorde när man var liten och trodde det var engelska "wadda matthcen korka yella hey nonny nonny and time goes by... hmmm time goes by?, ja ni fattar.

Hehe, precis sådär är det för mig med. Det räcker att jag hör några toner ovanpå ett beat så hör jag både melodi och någorlunda text inuti skallen. Speciellt om jag får ljuda det jag hör med munnen (utan att "intellektualisera" det) då ploppar det alltid ut ord och textfraser. Nästan som nån form av tungmål eller nåt. 😄

Men det är som du säger, det är en hel del blaj som kommer fram i början, men efterhand så faller allting ihop till en sammanhänganade text och story. Rätt coolt faktiskt. Känner mig rätt lyckligt skattad att det går så förbannat enkelt att skriva texter, att man inte behöver tänka så mycket utan att det bara kommer. Skulle tro det är så för rätt många lyriker... eller? 🙂

Fast det är inte till allt det går så lätt förstås... speciellt när man ska skriva text o melodi till andras låtar. Vissa låtar hör jag varken melodi eller text till, medans andra kommer det som på löpande band.

Sen ska jag erkänna att jag faktiskt använder rhymezone.com ibland för rim-inspiration. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga som helst problem med att skriva texter, men det känns när jag läser dem efteråt som om var enda text är med samma tema, kanske inte samma tema, mer samma sätt att skriva. Skulle kunna kalla mina texter folosofiskt nonsens med djup?! :-) "If life was'nt so short, I lived longer..." "Space is empty without you"

Någon som hajjade, eller kanske kände igen sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så många olika sätt att skriva bra texter, du kan använda metaforer och skapa bilder och sinnesstämningar, och skapa spännande dynamik i texten.

Hur skapar man spänning i en text? Vilka "dramaturgiska modeller" finns att tillgå, som fungerar för låttexter?

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök variera ditt sätt att skriva också! Ena stunden kan du rimma för allt vad orden tillåter (Hackemans tips om rhymezone är bra) så kanske det blir något i stil med:

"Over! she cries. Innocent dies. Beautiful eyes but filled with lies."

(Okej, kanske inte världens bästa, men ni förstår.)

I nästa mening så kanske du inte behöver rimma alls, och använder liknelser eller metaforer. Någonting i stil med:

"I’m the leaf in the fall

so yellow and so cold

I’m the frost wind that blows

behind your closed window", osv...

Poängen är, lär dig olika sätt och tekniker att skriva, och utnyttja dom alla! Det är mycket roligare att läsa en varierande text, än en som låter i stort sett likadant och säger samma sak låten igenom.

Vad gäller innehållet, hitta saker i ditt liv som på ett eller annat sätt har berört dig, vare sig du blir förbannad, ledsen, glad, eller kåt av det. 😎 Om du har svårt för detta, linda in det i så många liknelser och metaforer att ingen utom du förstår vad texten egentligen handlar om. "Då blir det väl ingen bra text!" säger kanske vissa. Men jag tycker att även en svårtydd text kan vara bra, dels för att du kan läsa in olika betydelser i den, och dels för att det bara är nyttigt att tänka igenom en text ordentligt.

Om ni undrar, improviserade jag fram alla exempel. Kan också vara ett sätt att skriva en text, sitt ner och skriv ner det första som poppar upp i ditt huvud. Kanske blir det bra, kanske dåligt. Poängen är att det går att spinna vidare på. Det svåraste med att skriva en text brukar vara att komma igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med sångtexter är ju ganska så klurigt, har sett ett program som kan hjälpa en i denna processen, Masterwriter. Någon som har en fullversion och kan svara på om det är såpass bra som det verkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så originellt låter det inte.

Att få en fullversion av ap apelsiner på en brinnande kamel som sticker sig i huvudet på operattionsbordet av en gaffel. Tänk om en get plötslögt började hoppa upp ur en kanin bur, eller om en högtalare började dansa. Det vore mycket bättre. Jag tror med din fråga. hUr man skriver? beror på dig själv det finns inga recept. Det viktiga om du jkommit så här långt, är att skriva. Skit i om dey handlar nnalle puh oceller Dostjestv, Det viktaigaste är attt du skriver. Dire straaits en paus fick skivkkontrakakt efter en demo 1978 i radion, hur bra texter skrivetr han( Mark Knoppfler) en av mina favoriter men inrte när det

Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller att skriva. Sen finns det alltid knep. rimma på tvåan och fyran osv. Skriv av dig. Prova olika alternativ. det viktiga tror jag är att släppa sin ångest. Kan jag stå får det här?

Med tanke på horney horney horney Så kan alla stå får allting

Låt apelsinerna rulla fram över över åkern och låt din fantasi få flöda.

jag tror att du vinner mycket på det

ost är ost och vin är vin

Rimmar det

nej

men

ständigt mötas vi två

Asterix

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar lite "låtsas" att jag är livserfaren. Är bara 17 och har inte mycket spirituellt att skriva än. Jag tänker mig in i en situation som 35-åring. Vad tycker, tänker och gör jag då? osvosv.

Och om du nu inte är nykär. Skriv om hur du VILL vara nykär.

Blir alltid en början på en text, som man kan fila vidare på sen, när man själv börjar förstå vad den handlar om 😄.

Text e så svårt, låter jag nerknarkad? :rolleyes:

😉 godnatt

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar lite "låtsas" att jag är livserfaren. Är bara 17 och har inte mycket spirituellt att skriva än. Jag tänker mig in i en situation som 35-åring. Vad tycker, tänker och gör jag då? osvosv.

Och om du nu inte är nykär. Skriv om hur du VILL vara nykär.

Blir alltid en början på en text, som man kan fila vidare på sen, när man själv börjar förstå vad den handlar om 😄.

Text e så svårt, låter jag nerknarkad? :rolleyes:

😉 godnatt

Det där känner jag igen från gymnasietiden. 😄 Undrade hela tiden hur jag skulle skriva texterna om jag var 10 år äldre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med sångtexter är ju ganska så klurigt, har sett ett program som kan hjälpa en i denna processen, Masterwriter. Någon som har en fullversion och kan svara på om det är såpass bra som det verkar?

MasterWriter har jag också testat. Verkade vara ett grymt bra lyrikverktyg, att döma av det man fick testa i demoversionen. Kostade dock rätt mkt i full version, så jag har inte använt det sedan trial-perioden gick ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med sångtexter är ju ganska så klurigt, har sett ett program som kan hjälpa en i denna processen, Masterwriter. Någon som har en fullversion och kan svara på om det är såpass bra som det verkar?

MasterWriter har jag också testat. Verkade vara ett grymt bra lyrikverktyg, att döma av det man fick testa i demoversionen. Kostade dock rätt mkt i full version, så jag har inte använt det sedan trial-perioden gick ut.

Har också testat Master Writer. Tyckte att det tillförde lite för litet jämfört med t.ex. Rhymezone för att vara värt att köpa. Men visst funkar det bra. Rimlexikon och synonymordbok är oumbärliga verktyg om man inte vill upprepa sig, tycker jag.

Sen tycker jag det är synd att det skrivs så få "berättande" texter idag. En historia med en början, mitten och slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller berättande texter så kan dom ju vara berättande på olika sätt.

Här är 3 exempel på olika typer av berättande texter:

Odyssevs

What it is

Transatlanticism

Personligen tycker jag att det blir som mest dynamik när texten innehåller metaforer och när den blir "hängande" på nåt sätt. Dessutom tycker jag att Transatlanticism börjar på ett helt fantastiskt sätt. Det gör att man fastnar med en gång. Odyssevs är ju den mest tydliga av de tre, men det funkar alldeles utmärkt också. Men det kräver ju desto mer pondus av den som framför den.

EDIT: får väl nämna den här också, men det är ju en farlig genre att ge sig in på 🙂

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver om saker jag ser, hör, läser och känner. Svårare än så är det inte. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller berättande texter så kan dom ju vara berättande på olika sätt.

Här är 3 exempel på olika typer av berättande texter:

Odyssevs

What it is

Transatlanticism

Bra texter! Med "berättande" tänkar jag dock mer på "novelltexter", typ 24 Hours From Tulsa eller She's Leaving Home.

Känns lättare att hitta exempel på detta från förr. Avril Lavignes Sk8er Boi är ett nutida exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så originellt låter det inte.

Att få en fullversion av ap apelsiner på en brinnande kamel som sticker sig i huvudet på operattionsbordet av en gaffel. Tänk om en get plötslögt började hoppa upp ur en kanin bur, eller om en högtalare började dansa. Det vore mycket bättre. Jag tror med din fråga. hUr man skriver? beror på dig själv det finns inga recept. Det viktiga om du jkommit så här långt, är att skriva. Skit i om dey handlar nnalle puh oceller Dostjestv, Det viktaigaste är attt du skriver. Dire straaits en paus fick skivkkontrakakt efter en demo 1978 i radion, hur bra texter skrivetr han( Mark Knoppfler) en av mina favoriter men inrte när det

Mark Knopfler är en utsökt text skrivare enligt mitt tycke.

btw: har också enorma problem med texter 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...