Jump to content
Annons

Samson C01U


Nexustwins

Recommended Posts

Tjena, var och köpte en usb mick från samson, problemet är att jag inte få den att funka. I manualen står det att den bara ät att plugga in sen ska den funka. Någon som har haft ett liknande problem eller vet hur man ska fixa den?

Länk till manualen: http://www.samsontech.com/usb_mics/xp_no_softpre/

Misstänker att det har nått med punkt 3 eftersom det inte finns nån ruta att kryssa i. :rolleyes:

EDIT !--------------------------------------------------------- EDIT!

Såja, testade att ta ur mitt Creativ kort och bara använda det integrerade kortet, Micken gick att spela in. Men 2 problem "uppstod",

1: Left & Right är inte balanserade, Left sidan hörs jätte bra medans Right sidan hörs väldigt lågt.

2: Ingen medhörning, jag hör inte mig själv utr högtalarna vilket vore väldigt smidigt. 😄

EDIT !--------------------------------------------------------- EDIT!

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver nog beskriva problemet lite utförligare om du ska kunna få nån hjälp...

På vilket sätt funkar det inte?

Går nåt snett i installationen?

Eller uppkommer problemet senare i ditt inspelningsprogram (FL, va?)?

Du måste välja micken som "input device" (eller vad det nu heter på fuityloopiska?) i inställningarna på FL, det räcker vad jag vet inte bara med inställningarna i windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstått det är Samson micken precis som vilklet USB-ljudkort som helst.

Du måste därför se till att just det "kortet" är valt i programmet du använder.

Förmodligen har du redan ett ljudkort i datorn som möjliggör uppspelning av det ljud du spelar in. Se till så att dessa två inte krockar.

OCH, prata med butiken du köpte den i. Du kan ju ha fått ett måndags-ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du laddat in rätt drivrutiner då?

Finns på http://www.samsontech.com/products/product...=1810&brandID=2

Jag citerar lite ur texten där

"Windows Applet Note: The Windows SoftPre applet supports both WDM and ASIO and is designed to work with Windows XP (Service Pack 2). Without the Soft pre applet, Windows should recognize the mic and use the Windows mixer as a volume control if needed.

 

Be sure to check the FAQs for the latest info on how to integrate the C01U with your recording software. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Såja, testade att ta ur mitt Creativ kort och bara använda det integrerade kortet, Micken gick att spela in. Men 2 problem "uppstod",

1: Left & Right är inte balanserade, Left sidan hörs jätte bra medans Right sidan hörs väldigt lågt.

2: Ingen medhörning, jag hör inte mig själv utr högtalarna vilket vore väldigt smidigt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Left & Right är inte balanserade, Left sidan hörs jätte bra medans Right sidan hörs väldigt lågt.

2: Ingen medhörning, jag hör inte mig själv utr högtalarna vilket vore väldigt smidigt. 😉

på punkt 1. Självklart.. Micen är en monosignal ju.. Spelar du in den på ett sterospår så kommer den att endera hamna vänster eller höger sida.. Välj monospår i stället.

på punkt 2. Tror inte att du vill det (risk för rundgång t.ex). Kolla annars i ditt musikprogram efter en monitorknapp.. Kan inte själv FL. Men företrädelsevis.. Använd ASIO drivrutin för micen om möjligt.. . Om du kör med WDM drivrutin (Windows egna) så kan du fixa din monitor genom att dubbelkicka på högtalaren längst ner i aktivitetsfälet och ta bort bocken för "ljud av" under micregeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Left & Right är inte balanserade, Left sidan hörs jätte bra medans Right sidan hörs väldigt lågt.

2: Ingen medhörning, jag hör inte mig själv utr högtalarna vilket vore väldigt smidigt. 🙂

på punkt 1. Självklart.. Micen är en monosignal ju.. Spelar du in den på ett sterospår så kommer den att endera hamna vänster eller höger sida.. Välj monospår i stället.

på punkt 2. Tror inte att du vill det (risk för rundgång t.ex). Kolla annars i ditt musikprogram efter en monitorknapp.. Kan inte själv FL. Men företrädelsevis.. Använd ASIO drivrutin för micen om möjligt.. . Om du kör med WDM drivrutin (Windows egna) så kan du fixa din monitor genom att dubbelkicka på högtalaren längst ner i aktivitetsfälet och ta bort bocken för "ljud av" under micregeln.

1: Okay, kör på mono då 🙂

2: Rungång är jag inte rädd för, har jobbat med mickar som lätt skapar rundgång. Inget problem för mig lägre då jag vet hur jag undviker detta.

Att höja mick ingången i "Avancerade ljudkontroller funkar tyvärr inte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du installerat drivisarna då.. Fattar inte varför du tog bort (creative) ljudkortet förresten.. Det behövde du inte alls göra. Micen är ett eget ljudkort i sig.. Men som sagt installera drivisarna du hittar på http://www.samsontech.com/software/Samson_...etup_1.0.19.zip så får du stöd för ASIO också.. Och mer inställningmöjligheter för just monitor (medhörning) som du efterfrågar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du installerat drivisarna då.. Fattar inte varför du tog bort (creative) ljudkortet förresten.. Det behövde du inte alls göra. Micen är ett eget ljudkort i sig.. Men som sagt installera drivisarna du hittar på http://www.samsontech.com/software/Samson_...etup_1.0.19.zip så får du stöd för ASIO också.. Och mer inställningmöjligheter för just monitor (medhörning) som du efterfrågar.

Anledningen till att jag tog bort creative kortet var att det inte fun kar med det, har ingen aning om varför. Alla drivrutiner och program från samson är installerade, men jag har ingen medhörning ännu. jag kan se peak metern röra sig mewn det är efter att jag har anbvänt micken i sam broadcaster. Alltså inte röra, när jag stänger sam så slutar peakmetern röra sig.

Någon som kanb veta vad problemet är ? någon som har en liknande mic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du installerat drivisarna då..  Fattar inte varför du tog bort (creative) ljudkortet förresten.. Det behövde du inte alls göra. Micen är ett eget ljudkort i sig.. Men som sagt installera drivisarna du hittar på http://www.samsontech.com/software/Samson_...etup_1.0.19.zip så får du stöd för ASIO också.. Och mer inställningmöjligheter för just monitor (medhörning) som du efterfrågar.

Anledningen till att jag tog bort creative kortet var att det inte fun kar med det, har ingen aning om varför. Alla drivrutiner och program från samson är installerade, men jag har ingen medhörning ännu. jag kan se peak metern röra sig mewn det är efter att jag har anbvänt micken i sam broadcaster. Alltså inte röra, när jag stänger sam så slutar peakmetern röra sig.

Någon som kanb veta vad problemet är ? någon som har en liknande mic?

Micen fungerar ju som ett ljudkort, men har bara en ingång och ingen utgång. Nu har jag inte en aning om hur FL fungerar, men det borde ju vara något i stil med andra program. Du har kanske enablat Direct Monitoring, så att programmet försöker skicka ut monitorljudet till USB-"ljudkortet"? Testa i så fall att avaktivera Direct Monitoring, så borde du kunna skicka ljudet till vilken utgång du vill...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...