Jump to content
Annons

Endless Sleep


Recommended Posts

LÅTNAMN: Endless Sleep

ARTIST/GRUPP: Bleach

GENRE: Metal

LÅTLÄNGD: 4:03

KOMPOSITÖR: Fredrik Högkvist

PRODUCENT: Johan Kitti

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,6Mb

STATUS: Mitt i mixen

LÅTLÄNK: http://kitti.mine.nu/songs/endless_sleep.mp3

Jag var i veckan och handlade lite nya pylar för pengar man fick i studentpresent. En Shure Sm57, ett stativ och ett puffskydd var tvungna av invigas.

Låten är en låt som har legat och jäst, färdigskriven, ett bra tag.

Mixen är inte klar, utan vi ligger mitt i den. Det är första riktiga försöket att micka stärkare med SM57 🙂

Alla typer av kommentarer vore trevliga.

EXTERN LÅTLÄNK KOMMER UPP SENARE IKVÄLL (min server är på hultsfred)

Endless_Sleep_1.mp3

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skriver medan jag lyssnar.

Bra driv i kompet. Helt ok gitarrljud, tydligt och samtdigt tungt. Trummorna låter lite stela men är annars fint programmerade.

Det enda negativa är sången och stämmorna tycker jag som tar över helt. Kolla över nivåerna för de varierar som det är nu.

Bra jobbat, bara lite finputs kvar. 🙂

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

inte min genre direkt, men jag fastande för låten ändå.

Trummorna - är väl ok (baserat på inlägget ovan) bra snap i kicken, kanske skulle köra hårdare med kompressor där för att få lite "tryck" i den också.

Sången - jobba mer med kompressorer och viktigast av allt; reverb, rätt reverb kommer lyfta skiten ur sång. Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack för svaren, jag har faktiskt helt glömt bort att mixa trummorna, ligger inte en enda effekt på dom 😕 sen angående nivåerna så har ni helt rätt, dom ska fixas till om en stund. 😎

EDIT: ändrade lite nivåer, la på lite reverb, ny version finns högst upp nu. Ska fixa trummor senare idag. puss.

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

growlet är sjukt mkt bättre nu! fortfarande lite volymnivår i sången som åker upp o ner för att han sjunger ojämt (kompressera mera möjligt) eller automatisera se det ligger bra. dock är growlet det enda ja gillar med sången, skönsången är urk, gnällig otydlig och sjukt ojämn. vissa aprtier efter refängen fattar ja inte heller, om det ska va telefoneffekt eller om gitarrens ackord ska få slås ut - de blev lite grötigt.

du sa till mig på msn också att trummorna är omixade men jag tror dom behöver lite mer dynamik också och lite mer detaljändringar, så att det inte låter som att det är loopar som spelas.

men gitarr-ref-ljudet är grymt tycker jag och nivåen jämfört med baskaggen (som ajg förövrigt gillar också) är skitbra, blir tungt och mangligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag tycker det låter ganska burkigt. Hihatten var vass, men hela nedre diskantregistret fattas för övrigt. Vilket får det att låta som om jag sku ha vax i öronen (vilket jag ju inte har).

Trumsounden, framförallt virveln är inte bra. Inte tillräckligt komprimerad för att vara tight, och inte tillräckligt pafflåda för att låta... ja, pafflåda. Inget drive i den.

Mera kompressor på sången.

Skulle jobba vidare på mixen ännu en hel del, om man vill bli av med "demo" fiilingen över det här. Gitarrerna är breda, men på ett otrevligt psykoakustiskt vis, ingen presence i dom. Men låten var intressant, och spelandet bra och mycket potential finns i låten. Trevlig lyssning trots bristerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ja detta låter vell helt ok... Growln tycker jag tyvärr suger rätt mycket, smälter inte in i mixen. Plus att han som growlar är grymt odynamisk. Har du provat att dista growl sången lite och kanske köra med dealy?

Kaggen känns väldigt mycket papplåda. Mer klick i den höjja runt 6000-8000 kan variera lite och kanske dra ner några db runt 150-250, dom frekvenserna bruka kunna ställa till det så det låter papplåda. Sedan skulle virveln behöva bli mycket hårdare komprimerad så det blir mer smack i den.

Gitarrerna är nog det som låter bäst. Inget direkt att klaga på där. Basen låter nice den med.

Låten är helt ok den med. Refrängen är go. Där känns det som sången och growlet smälter in bättre. Dock är det någon som gapar dom sista stavelserna väldigt högt in i mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

nu har jag en del ändringar på låten.

För det första så har jag EQ:at vidare på baskaggen och virveln, samt höjt hela de nedre diskantregistret på hela låten.

Virveln och sången är ytterligare komprimerad.

Growlet är en aning distat.

Endless_Sleep_1.mp3

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jo, nu fick vi lite vax ur öronen. Men nu piskar sen hihatten lite fruktansvärt. Den är ganska ful, så det sticker illa i öronen.

Annars mycket bättre. Också gitarrerna. Hela grejen är mera närvarande överlag. kanske lite jobba på trummorna, närmast trumprogrammeringen ännu. Fillarna är bra, men grundkompet lite repetitivt.

Plus i boken för att du lyssnade på vad vi sade 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nu fick vi lite vax ur öronen. Men nu piskar sen hihatten lite fruktansvärt. Den är ganska ful, så det sticker illa i öronen.

Annars mycket bättre. Också gitarrerna. Hela grejen är mera närvarande överlag. kanske lite jobba på trummorna, närmast trumprogrammeringen ännu. Fillarna är bra, men grundkompet lite repetitivt.

Plus i boken för att du lyssnade på vad vi sade 😎

Jag ska jobba vidare på trummorna då, men vad är det med hihatten som är jobbigt förstår jag inte riktigt. 😎

Tack för alla svaren, och självklart tar jag åt mig av alla kritik jag får. Jag är bara nybörjare, och är här för att lära. Så självklart lyssnar jag på proffsen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag en del ändringar på låten.

För det första så har jag EQ:at vidare på baskaggen och virveln, samt höjt hela de nedre diskantregistret på hela låten.

Virveln och sången är ytterligare komprimerad.

Growlet är en aning distat.

nu är det bra nivå på sången. Growlet i refrängen låter fortfarande för torrt, prova med delay här vilket skulle låta grymt. Kicken (snap) låter lite väl mekanisk, kanske göra nåt åt det vid 4khz eller var det kan vara. Annars riktigt bra förbättring!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Hihattens problem är att den låter skit. Som sampling alltså. Inget du kan göra åt det, om du inte byter sound. Den är för "öppen", inte tillräckligt piska i den. Låter som en söndrig splash, inte som en halvöppen hi-hat.

Fixa det, och du har en bra och nästan färdig låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hihattens problem är att den låter skit. Som sampling alltså. Inget du kan göra åt det, om du inte byter sound. Den är för "öppen", inte tillräckligt piska i den. Låter som en söndrig splash, inte som en halvöppen hi-hat.

Fixa det, och du har en bra och nästan färdig låt!

Okey, ska kolla upp det och försöka hitta nåt bättre.

Tack för all den konstruktiva kritiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah!, Äntligen någonting som faller mig in i smaken =). Bra jobbat pirateKING.

På mixing/mastrings fronten så har du ju fått en del idér redan, på låt fronten, så vill jag säga att det är grymt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah!, Äntligen någonting som faller mig in i smaken =). Bra jobbat pirateKING.

På mixing/mastrings fronten så har du ju fått en del idér redan, på låt fronten, så vill jag säga att det är grymt =)

Tack så mycket! Kul att du gillar låten.

Jag ska hinna byta ut en viss hihat bara när jag får lite tid över 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar också vad jag hör. Skönt snäll, i positiv mening, ljudbild som inte dödar öronen på högre volym. Om jag ska inflika något så vore det att panorera hihat från center till ca 25-45% vänster. Detta gäller för ride också som känns centerpanorerad. Testa gärna att panorera 40-60% höger. Petitesser kanske men det var det enda jag reagerade över 😉

Gött jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar också vad jag hör. Skönt snäll, i positiv mening, ljudbild som inte dödar öronen på högre volym. Om jag ska inflika något så vore det att panorera hihat från center till ca 25-45% vänster. Detta gäller för ride också som känns centerpanorerad. Testa gärna att panorera 40-60% höger. Petitesser kanske men det var det enda jag reagerade över 😏

Gött jobbat!

tack för den fina kritiken. Du har rätt i att dom inte är panorerade. Det ska fixas till när jag får en stund över 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm... mumma... lite väl mycket Artifacts of black rain med In flames? i den där and pausen innan solot 😉 men välspelat och juste, lite tråkig sång, han låter rätt platt och seg, lite mer ursinngt skulle uppskattas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag gillar låten skarpt, även om jag inte är något fan till growl och hade hellre sett att någon sångare sjuöng låten 🙂

Kaggen kan nog bli mörkare då den känns för klen förtillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm... mumma... lite väl mycket Artifacts of black rain med In flames? i den där and pausen innan solot 😄 men välspelat och juste, lite tråkig sång, han låter rätt platt och seg, lite mer ursinngt skulle uppskattas

Haha, låtskrivaren är ett jättestort In Flames fan, så att det trillar in en och annan influens är nog inte så konstigt. 🙂

Rojk: Growl tar väl tid att vänja sig vid, och passar inte direkt alla. Men ibland kan det vara mycket skönt. En anledning till att många använder det också, tror jag är att det är lättare än att "idka skönsång".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, riktig "NWBHM" fast med growl, diggar detta, skön ref. 🙂 På med riktiga trummor så blir det bli en tokhit 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fett som fy det her! Synes basstrommen (eller kaggen kanskje det heter på svensk.. hehe...) er litt for dominerende. Bassgitaren og kaggen er alt for høy i forhold til gitarene. Synes de blir for snille og langt bak i lydbildet for å være en metallåt. Men ellers slett ikke så ille 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammock:

Tackar tackar! 😄 Kul att du nämner The New Wave of British Heavy Metal. Det är ofta många som sägar att våra låtar känns starkt influerade av Iron Maiden. Vilket dom också är. ^^

Guitarslinger:

Tack så mycket. Anledningen till att bakgrundsgitarrerna ligger så långt bak är för att jag vill skapa en rätt mjuk ljudbild. Sen känner jag nästan att jag pillat färdigt med alla ljudnivåer. Orkar inte börja in och joxa igen, då kommer det bara att bli pannkaka 😎. Sen så förstår jag inte riktigt "Men ellers slett ikke så ille" 😉

Tack för kommentarerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammock:

Tackar tackar! 🙂 Kul att du nämner The New Wave of British Heavy Metal. Det är ofta många som sägar att våra låtar känns starkt influerade av Iron Maiden. Vilket dom också är. ^^

Guitarslinger:

Tack så mycket. Anledningen till att bakgrundsgitarrerna ligger så långt bak är för att jag vill skapa en rätt mjuk ljudbild. Sen känner jag nästan att jag pillat färdigt med alla ljudnivåer. Orkar inte börja in och joxa igen, då kommer det bara att bli pannkaka 🙂. Sen så förstår jag inte riktigt "Men ellers slett ikke så ille" 😄

Tack för kommentarerna!

"Men ellers slett ikke så ille" betyr at jeg synes det var bra. Blir litt misforståelser når jeg skriver på Norsk kanskje... Hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...