Jump to content
Annons

eastbayfog

Medlem
  • Antal inlägg

    32
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. nu är det bra nivå på sången. Growlet i refrängen låter fortfarande för torrt, prova med delay här vilket skulle låta grymt. Kicken (snap) låter lite väl mekanisk, kanske göra nåt åt det vid 4khz eller var det kan vara. Annars riktigt bra förbättring!
  2. Ok, tack för feedbacken hitills. Ska dra lite bakgrund kring projektet. Det startade alltså med en skön akustisk gitarrslinga som sedan bara byggdes på med fler element. Låten är i högsta grad ett musikaliskt experiment och genren går det inte riktigt att sätta fingret på. Diskussioner uppstod kring hurvida låten skulle mixas som nu-metal, rock eller nåt helt annat (återigen experimentering). Vi var överens om att inte mixa den som kommersiell mainstream rock redan från början. Snarare var det Steve Albini tänk och experimentera med individuella ljud som låg i grunden, så detta ledde till att Nevermind och Breed fungerade som referens skiva/spår. Så vilken utrustning som användes och vem som mixade är rätt orelevant då målet med denna post var att skapa en diskussion kring själva "ljuden" och "ideologierna" kring inspelning, mixning och approach. Det framgick inte så tydligt men nu är det sagt. Angående utrustning så postar jag ändå listan då frågan om "dåliga mickar" kom upp: Recorders Studer A-827 Gold Edition 24 Track MCI JH-16 (Restored by Michael Gore of B.A.S.E.) Ampex 440c 1/4" 2 track Protools HD3 Accel Consoles 1975 Neve 8026 with Wunder PEQ1 modules 24x32 API Legacy Plus 48 channels Fully Automated Microphones AEA R88 AKG D112 Audio Technica 4050 Audio Technica 4060 Beyer M201 Beyer M160 Beyer TG88 B.L.U.E. Baby Botle Crown CM700 DPA 4006 DPA 4011 Earth Works TC30K Earth Works QTC40 Electro Voice Bk-1 Groove Tubes GT67 Neumann U47 Neumann U48 Neumann M149 Neumann M150 Neumann CMV563 with M7 and M55 capsules Neumann KM184 Neumann KM84 Neumann M582 Placid Audio Copperphone Rode NT5 Royer R121 Schoeps CMC6 with MK21 capsules Sennheiser MD421 Shure SM57 Shure SM58 Shure SM7 Shure SM91 Sound Delux U195 Sound Delux E49 Wunder Audio CM7 (U47 Clone) Wunder Audio C12 (AKG C12 Clone) Yamaha Subkick Compressors DBX 160a Empircal Labs Distressor FMR RNC Manley Vari-Mu Manley SLAM Manley ELOP Limiting Amplifier Neve 33609 Neve 2254e SPL Transient Designer Symetrix 501 Tubetech CL-2A Universal Audio 1176LN UREI 1176LN rev. F UREI 1178 UREI LA-3A Delay and Reverb Altiverb 5 DOD R-885 Eventide Orville (TDM) Eventide 2016 (TDM) Kurzweil Rumour Kurzweil KSP-8 Line 6 EchoFarm Reverb One (TDM) ReVibe (TDM) Roland RE-201 Space Echo Soundtoys Sound Blender Miscellaneous Little Labs IBP Jr Little Labs PCP Benchmark DAC-1 Furmann HD6 Apogee AD and DA 16x Digidesign 192 I/O Digidesign 192D I/O Folcrom Line Mixer Alesis Masterlink Sans Amp RBI
  3. Titel: Empty house Note: Inte mastrad Inspelad i en ganska trevlig studio i Kalifornien USA. Bomba med feedback! 😄 emptyhouse.mp3
  4. inte min genre direkt, men jag fastande för låten ändå. Trummorna - är väl ok (baserat på inlägget ovan) bra snap i kicken, kanske skulle köra hårdare med kompressor där för att få lite "tryck" i den också. Sången - jobba mer med kompressorer och viktigast av allt; reverb, rätt reverb kommer lyfta skiten ur sång. Rock on!
  5. eastbayfog

    EQ

    Posta en låt nånstans på webben så kan du få bättre feedback. Grundtips i mixning: Börja med att dra ner alla faders och sen börja med föra upp trummorna (alltså faders 😄, sen basen, gitarren och etc. innan du börjar mecka med effekter. Vissa hävdar att man kan få en bra grundmix genom att bara "flytta" faders och panorera, vilket jag håller med om. Nu vart jag sugen på att ånga vidare med tips men det hade blivit ett för långt inlägg. Men som sagt, länka till låten!
  6. vette fan det här med kvallen på D/A omvandlare. jag tror det hänger mer på vad du har för mickar och externa pre-amps(om du nu använder dom), efter som signalen in blir 1:or och 0:or tycker man ju att man ska försöka få så bra signal in som möjligt.. shit in = shit out heter det ju. Jag skulle vara nöjd med det du har att leka med. Mboxen är det bästa 2-kanals alternativet jag vet. Plus att man kör pro tools. Har kört cubase med kör hellre ner det i papperskorgen nu. Spelar man in "live" och inte håller på med midi trummor och annat digitalt krafs så är pro tools bättre.. Lycka till med musiken!
  7. störningar brukar jag få av strömsladden till datorn.. sen hör man även nåt suspekt ljud när man rör på musen. Men det kanske inte var din symptom?
  8. jag har hör att det ska gå att göra som du gjorde, dvs spara som omf-fil men har inte fått det att funka. Har du editerat spåren i cubase redan? I såna fall är det enda lösningen att "extenda" varje enskilt spår så att alla startar på 0, och importera i pro tools. Det är lite mekk med o göra det men jag har inte hört bån bättre/smidigare idé
  9. 2 X KM184 i XY rakt på en bit i från
  10. Lyssna gärna och ge kommentarer eller tummen upp/ner.. 😉 http://janproduction.com/music
  11. tjena, jag förstår precis din rädsla för det digitala ljudet. Jag har faktiskt saknat inlägg som denna där man fortfarande talar om det analoga. Till ditt problem: Mboxen är riktigt skön enligt mig och Focusrite pre-amparna är helt OK. 24-bits ljud och 48Khz är allt du behöver för att överföra från analogt till digitalt. Jag skulle gjort en trummix analogt och dumpat den till digitalt. Gitarr, sång osv skulle jag kört rätt in i Mboxen. Basen däremot skulle jag lira in digitalt men dumpa till tape och sen tillbaka till digitalt. Mboxen duger mer än väl, och BF pluggarna man nu kan ladda ner gratis från Digidesigns hemsida är riktigt jävla bra.
  12. eastbayfog

    Mickar

    JJLab micken är helt ok till sång, akustiskt gitarr, rumsmic. Har kört den mkt själv o gillar den skarpt.
  13. Digidesigns Mbox, Pro tools LE medföljer + schysta pluggar att ladda ner gratis från hemsidan.
  14. eastbayfog

    Tape?

    Javisst finns det en anledning: Många tekniker vågar inte helt släppa maskinerna man lärt sig hantverket på, trots att dom (apparaterna) egentligen inte fyller någon större funktion idag. Just i fallet bandare. De var skitdyra när de kom, och är fortfarande ruggigt dyra i drift (kommer antagligen bli ännu dyrare). Men hittills finns det ingen digital produkt som helt lyckats ersätta karaktären hos en analog bandare. Det kan vara en anledning för studios att hålla på den analoga tekniken ett par år till. Och det kan också vara en anledning till att inte rynka på näsan, så fort någon skriver ordet 'analog' här på forumet. (OBS! Jag riktar inte inlägget mot någon specifik person) Håller med om vad som sagts om både digitalt och analogt. Det är riktigt att alla klassiska skivor är inspelade analogt och kanske är det en anledning varför man kan bli kär i det ljudet. Jag har svårt att tro att någon idag kör helt analogt förutom dom gamla fossilerna som började med det. Jag har kört en blandning mellan digitalt och analogt och den kombinationen verkar fungera bäst. Är det någon annan som gör det också, och vill dela med sig om tips och trix?? Här är några beprövade tips från mig: Inspelning av trummor görs digitalt fast genom ett analogt mixerbord(Audio Arts, Wheatstone) trummixen dumpas i stereo till band(2") tillbaks till datorn igen. Basen samma sak.. digitalt-analogt-digitalt. Akustisk gitarr tycker jag låter bäst genom att spela in på band direkt och sen dumpa till datorn. Gillar man Elliot Smith soundet är det här tipet kanon. Det skulle vara kul att höra lite innovativa/klassiska inapelningtekniker/förslag här på tråden också, om det nu är någon som vill dela med sig 🙂
  15. eastbayfog

    Tape?

    Claes tycker inte att man ska jämföra en mjukvaruplugg med en analog orginal effekt för att dom låter lika bra båda 2. Gör dom verkligen det? Hur funkar mjukvarupluggen? man applicerar mer matte för att påverka signalen. När du vrider på potentiometern i en analog burk är det stor skillnad. Alla komponenter som resistorer och kondensatorer har ju ersatts av matte i mjukvarupluggen. Alla som lär sig ljud/studioteknik(i skola alltså) idag kommer troligen att jobba med ProTools och Logic som är dom ledanade programmen. Man lär sig att rätta till fel med autotune och kvantisera osv. Men vad är ambitionen med sin "ljud-karriär"? som hobby-ljudingenjör kan man fortfarande producera hits hemmifrån sovrummet fast den bilden gör verkligheten lite difus. All stor komersiell musik har inte spelats in via en Mbox och mixats genom hörlurar på toalettgolvet. Men största säkerhet har all stor musik passerat en Neve någonstans i produktions ledet. Många vet iofs inte ens vad är en Neve är trots att dom är i branschen. Nu tappade jag tråden och kom in på en annan historia:) nämligen mastering. Samma sak där är att hobby-ljudingenjören har läst att mastering handlar om att normalisera sin mix och finputsa den. Jo men mastra kan man ju göra hemma också men min Sony-lurar.. Jag har ju min schysta Cubase EQ som gör underverk med min mastering. Återigen är det med största säkerhet ingen av de stora som EQ:ar sin mix med en mjukvaruplugg. Det jag vill säga är att det finns en anledning varför det fortfarande står en MCI eller en Studer i studiorna. Analogt låter ändå bäst.
×
×
  • Skapa ny...