Jump to content
Annons

To The End of Tries


Recommended Posts

LÅTNAMN: to the end of tries

ARTIST/GRUPP: chära

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: 3.20

KOMPOSITÖR, PRODUCENT: Linus Andersson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2.9 meg

STATUS: ej klar

Håller på att lägga sång men får inte till det riktigt som jag vill, varken ljudmässigt eller prestationsmässigt.. Men alla kritik är välkommen..

1_to_the_end_of_tries__2.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte bara säga att ja lyssnade å tyckte att det generellt lät bra.

Introsynten (och då den kommer igen i andra halvan) är inte särskilt övertygande dock, låter lite småfalskt? Jag vet inte..

Men syntarna i verserna och i refrängerna är bra. Även om den i refrängen är lite för "raveig" och påminner om en anka lite, men låter ändå bättre att den är där än att den inte är där.

Lite mer arbete med EQs hade suttit fint också tro ja.

Kanske lite mer reverb också? 😄

Riktigt skönt sound iaf!

Sången funkar såhär, har inga tips på hur man kan förbättra den. Att du låter lite "trött" passar på något vis riktigt schysst.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra kritik.

Introslingan, som återkommer, var tänkt att låta lite som ett sånt där litet leksakspiano så det är meningen att det ska vara lite falskt. Tanken var att den ska bryta av och skapa nån slags kontrast resten.. Men det kanske ska vara nåt mer instrument under den också.

Funderar på att lägga lite steel guitar på några ställen.

Hur menar du med att den låter som en anka. 😆 Raveig kan jag köpa. Den är ju ganska skitig.

Hur kan man göra den bättre?

Jag har nog slarvat lite med eq'n. Det är bara trummor och sång som jag har jobbat med eq.

Men jag vet inte riktigt vad jag ska uppnå med mer eq? Har kört fast lite och behöver hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att introsynten ska låta som ett leksakspiano... Då skulle jag nog rekommendera att bygga om den lite. Lägg en LFO på oscillatorn, dra ner attacken, och spela mycket mer otight. Just nu låter det bara fel :-) Charmen med såna leksakspianon är just att det är ett ganska oberäkneligt ljud där varje anslag blir lite mysko. Låter på tok för cleant nu för att funka.

Syntslingan i refrängen förstör bara, byt åtminstone ut till ett ljud som inte låter så plastigt och ostigt. Passar inte alls in med resten av låten som har en skön ljudbild.

Sången låter snyggt, tycker den sitter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Jag är ingen höjdare på att ratta syntar, det här är typ första låten jag gör som inte endast består av "riktiga" instrument. Är rätt färsk på det här med midi också.. :rolleyes:

Så det skulle nog vara enklare för mig att skaffa ett riktigt leksakspiano isf. alt. ifall någon har samplat och lagt ut på nätet.. Ska leta.

Vad låter det som då? Jag tänker på refräng synten (ostig, anka, raveig..) Vad hör ni för referenser? Vad skulle det kunna låte som?

Tack för att ni tar er tid att lyssna och kommentera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra kritik.

Introslingan, som återkommer, var tänkt att låta lite som ett sånt där litet leksakspiano så det är meningen att det ska vara lite falskt. Tanken var att den ska bryta av och skapa nån slags kontrast resten.. Men det kanske ska vara nåt mer instrument under den också.

Funderar på att lägga lite steel guitar på några ställen.

Hur menar du med att den låter som en anka. 😎 Raveig kan jag köpa. Den är ju ganska skitig.

Hur kan man göra den bättre?

Jag har nog slarvat lite med eq'n. Det är bara trummor och sång som jag har jobbat med eq.

Men jag vet inte riktigt vad jag ska uppnå med mer eq? Har kört fast lite och behöver hjälp.

Okej då förstår jag det där med kontraster. 🙂

Nja även om ja tycker om fantasifulla syntljud så var just det där ljudet inte i min smak bara. Men om du tycker det är bra så kör så, lyssna inte för mycket på andra 🙂

EQ, ja det är ett hjälpmedel, inte ett krav. Men visst låter det bättre desto mer "korrekta" ingrepp man gör i ljudbilden. Svårt att ge tips såhär bara, man vill helsta sitta och titta hur det ser ut. Hög och lågpassfilter kör du väl med på allt, hoppas jag? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då förstår jag det där med kontraster. 😠

Nja även om ja tycker om fantasifulla syntljud så var just det där ljudet inte i min smak bara. Men om du tycker det är bra så kör så, lyssna inte för mycket på andra 😛

EQ, ja det är ett hjälpmedel, inte ett krav. Men visst låter det bättre desto mer "korrekta" ingrepp man gör i ljudbilden. Svårt att ge tips såhär bara, man vill helsta sitta och titta hur det ser ut. Hög och lågpassfilter kör du väl med på allt, hoppas jag? 🙂

Hm, fantasifullt.

Nej det är klart, om men lyssna på alla andra så skulle det inte bli nånting eftersom de flesta har olika smak. Men bra kritik är ovärderlig när man har kört fast.

Kör inte med hög och lågpass på allt, hur menar du, varför skulle jag göra det?

Jag ska testa att låta vissa (synt) ljud vara mer basiga och skära mer på de andra.

Shakern i slutet går bort och så lite steel med rotary effekt.

Ev. testa att lägga en gitarr med öppen stämning istället för syntarna på refrängen också, men bara som test.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då förstår jag det där med kontraster. 😠

Nja även om ja tycker om fantasifulla syntljud så var just det där ljudet inte i min smak bara. Men om du tycker det är bra så kör så, lyssna inte för mycket på andra 😛

EQ, ja det är ett hjälpmedel, inte ett krav. Men visst låter det bättre desto mer "korrekta" ingrepp man gör i ljudbilden. Svårt att ge tips såhär bara, man vill helsta sitta och titta hur det ser ut. Hög och lågpassfilter kör du väl med på allt, hoppas jag? 🙂

Hm, fantasifullt.

Nej det är klart, om men lyssna på alla andra så skulle det inte bli nånting eftersom de flesta har olika smak. Men bra kritik är ovärderlig när man har kört fast.

Kör inte med hög och lågpass på allt, hur menar du, varför skulle jag göra det?

Jag ska testa att låta vissa (synt) ljud vara mer basiga och skära mer på de andra.

Shakern i slutet går bort och så lite steel med rotary effekt.

Ev. testa att lägga en gitarr med öppen stämning istället för syntarna på refrängen också, men bara som test.

Ger ett kortfattat svar: Läs mixologi serien som går i studio 😎 De förklarar bättre än mig, då jag har ont om tid just nu..

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Cool låt. Här har du roligt material att jobba med tycker jag. Och jag har en känsla av att du kan få det här att låta ännu mer intressant. Just nu är låten betydligt roligare än soundet. Lite för torrt, lite för statiskt.

Det här med låtskrivande verkar du vara haj på. Så om du lägger samma tyngd på att få till ett schysst sound så tror jag det här kan bli riktigt bra. Mer pill, fram och tillbaka. Fixa och trixa. Härligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt. Här har du roligt material att jobba med tycker jag. Och jag har en känsla av att du kan få det här att låta ännu mer intressant. Just nu är låten betydligt roligare än soundet. Lite för torrt, lite för statiskt.

Det här med låtskrivande verkar du vara haj på. Så om du lägger samma tyngd på att få till ett schysst sound så tror jag det här kan bli riktigt bra. Mer pill, fram och tillbaka. Fixa och trixa. Härligt!

Tack, precis vad man behöver höra. 😛

Har suttit hela kvällen nu och testat olika saker men det går lite trögt..

Har testat att lägga steel guitar och öppen stämd akustisk men hittade ingen plats för det.

Testade också att göra om introt med ett samplat leksakspiano men det blev sådär, måste pilla mer på det få se..

Nu får den här låten vila i någon dag sen ska jag försöka mixa lite annorlunda. Mer rum, mer dist, mer karaktär och bättre eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar bra pop som jag gillar. Vad är det för konstigt släp i trumkompet som du har i refr. Ta bort det, tycker jag. Sen upp, dvs volymen med den akustiska git.

Jag säger bara: ordning och reda på fadeout. Varje fadeout som är slarvlig tyder på en osäkerhet hos musikern.

10 minuter senare...

Vad fan är det som händer?

Jag sitter å nynnar på denna låt till förbannelse

NÄÄmen lägg av nu...............................!

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...