Jump to content
Annons

Recommended Posts

Tjena!

Jag har blivit tillfrågad att remixa ett par låtar men formatet jag fått dem i är cwb (Cakewalk bundle) och jag kör själv med Cubase SE3.

Hur gör jag för att få in ljudfiler och eventuella midinoter i Cubase?

Eller måste jag först öppna låtarna i Cakewalk/Sonar?

Och om jag bara kan öppna dem i cw/sonar hur går jag tillväga efter det?

Tacksam för hjälp (killen jag fått dem av har ingen aning då han spelat in det i en annan studio och kan inte tekniken så väl)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste nog be ngn meed cakewalk bounca audiospåren och dra ned midit separat.. Sitter själv på ett gäng cubasefiler jag skull behöva för logic.

EDIT: be den som gör det att även dra ned en mp3 så du hör ungefär hur det är tänkt... kan ju vara programmeringar som försvinner.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Be om att få låten i OMF-format istället. Vet iofs inte hur klockrent det funkar, men både Cubase och Sonar ska stödja OMF-export/import...

Hört talas om OMF men hur funkar det och hur gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning... :rolleyes:

Vet bara att det finns under "Export" och "Import" i file-menyn i Sonar... Och en kompis som kör med Cubase säger att det även finns där... 😎

OK!

Får väl ta reda på hur detta funkar (hoppas någon här vet?)!

Link to comment
Dela på andra sajter

CWB filer sparar ju liksom rubbet med mjukvarusyntar och alla Sonarinställningar med envelopes etc. De blir rätt stora också. Gissar att OMD blir nån sorts minsta gemensam nämnare på vad som är kompatibelt mellan de två programmen. Snäppet över midi då. Jag har haft svettiga problem bara att få över Sonar 4 projekt till Sonar 5 på en annan dator, så vänta dig inte för mycket. Ska du bara mixa; se till att få allt som wavfiler. Ska du byta ljud, ta det som midi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för en gemensam standard då?

gemensam standard innebär ju att programmen måste ha samma funktionalitet och det är ju inte önskvärt ur utvecklingssynpunkt. Däremot borde alla använda Sonar 5 istället för Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för en gemensam standard då?

gemensam standard innebär ju att programmen måste ha samma funktionalitet och det är ju inte önskvärt ur utvecklingssynpunkt. Däremot borde alla använda Sonar 5 istället för Cubase.

Du menar att det är så mörkt så att trots att många program gör i stort sett samma saker så skulle det inte gå att exportera diverse inställningar och tillstånd till ett gemensamt format. Om än inte 100% så borde det gå att få med mycket såsom plugins (banker, presets m.m.), mixeruppsättning och tillstånd m.m.

Men som jag kan inte programmen så jag kanske är ute och cyklar. Att PT är lite annorlunda har jag förstått men vad skiljer då i funktionalitet mellan Cubase och Sonar som gör detta så omöjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för en gemensam standard då?

gemensam standard innebär ju att programmen måste ha samma funktionalitet och det är ju inte önskvärt ur utvecklingssynpunkt. Däremot borde alla använda Sonar 5 istället för Cubase.

Du menar att det är så mörkt så att trots att många program gör i stort sett samma saker så skulle det inte gå att exportera diverse inställningar och tillstånd till ett gemensamt format. Om än inte 100% så borde det gå att få med mycket såsom plugins (banker, presets m.m.), mixeruppsättning och tillstånd m.m.

Men som jag kan inte programmen så jag kanske är ute och cyklar. Att PT är lite annorlunda har jag förstått men vad skiljer då i funktionalitet mellan Cubase och Sonar som gör detta så omöjligt?

MIDI är ju en standard, den använder ju båda. Så länge man bara använt standard-midi-kontroller så kan man nog föra över det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Funkade det med OMF-grejen? Nyfiken.

Nja jag hade inte OMF på SE3 så det blev att lägga in varje ljudfil separat, lite pillande men artisten/kunden blev nöjd (& jag med tror jag 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...