Jump to content
Annons

Tranceförsök nummer 2.


Recommended Posts

LÅTNAMN: (inte fastställt)

ARTIST/GRUPP: danyelo (jag)

GENRE: Trance

LÅTLÄNGD: 2:14 (Hittills)

KOMPOSITÖR: jag

PRODUCENT: ...

EV. MEDVERKANDE: ...

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: ca. 4 mb

STATUS: Demo

RW-Mushroom-trance.jpg

Nortonvänlig länk <---

///Daniel

Senaste version några scrollningar neråt!

D_Trance.mp3

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första delen känns väldigt "preset", standard alltså. Del två är lite roligare, men även den känns standard... Typ,, jaha de arparna har man ju hört tidigare... de trummorna, jahaja..

Inte dåligt! Men du hajjar vad jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att vara lite svinig:

Det är en typisk trancelåt 🙂 Och är det det du vill ha så har du ju lyckats, skitbra. Skön tyngd i bastrumman och låten i övrigt.

Men.

Det är som sagt en trancelåt, och trance är inte så nyskapande i sig. Det finns inget som tar tag i en och får en att tänka "det här var ju intressant". Det matar i det samma, om du förstår. Det är ju en bra låt, men tyvärr blir den inte mycket mer än andra trancelåtar jag hört.

Don't get me wrong, låten är bra och du ska ha applåder för den. Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst sound!

Arrangemanget tippar dock lite. Introt lockar inte intresset.

Men när du kickar igång efter breaket, 1:25, lyfter låten!!

Många slingor i lager och samspel. 🙂

Så korta ner introt, för det är här som låten nästan ska börja. 😕

Sen bygger du ut härifrån, och nåt ev. sidotema.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt klart potential att göra nått mycket bra. Gillar soundet i låten.

Mitt förslag är att du börjar om från början. Tänk "utanför ramarna" lite och försök få fram någon mer intressant melodi/basgång och överaska med filter och oväntade saker. Så blir det mer "aha!!"....

Annars mycket bra jobbat!

/saikkonen

..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag lyssnde på "rätt förra" men om jag minns rätt gillade den lite bättre. Men det är fett och fint - lägg på en högpitchad vokalissa och Ibiza är ditt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men trance ska väl ändå vara lite "preset"? En fet kick, och massa saw-synths är ju det som är hett nuförtiden. 🙂 Men jag fattar vad ni menar, och jag ska helt klart tänka på det när jag bygger vidare.

Linus: Arret är inte alls fastställt ännu, jag har bara slängt upp allt, så ni får höra, så det kommer helt klart att ändras senare. Jag gillar't inte så mycket heller. 🙂

Fan va kul att dom flesta diggar låten i övrigt, och att prodden håller. 😕

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men trance ska väl ändå vara lite "preset"? En fet kick, och massa saw-synths är ju det som är hett nuförtiden. 🙂 Men jag fattar vad ni menar, och jag ska helt klart tänka på det när jag bygger vidare.

Linus: Arret är inte alls fastställt ännu, jag har bara slängt upp allt, så ni får höra, så det kommer helt klart att ändras senare. Jag gillar't inte så mycket heller. 🙂

Fan va kul att dom flesta diggar låten i övrigt, och att prodden håller. 😕

Tack!

Prodden håller inte,, inte att det är så långt intro.

Med "preset" menar jag att det känns som en demolåt på någon billig synt som skall locka trance/dance nissar att köpa den..

Men det är klart bättre i del två, alltså efter introt

Link to comment
Dela på andra sajter

Light Head: Menar du inte att det är arrangemanget som inte håller? Håller inte produktionen heller?

:rolleyes: ops,, såklart menar jag så!

Vilken av hans två frågor svarade du på? 😛😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Light Head: Menar du inte att det är arrangemanget som inte håller? Håller inte produktionen heller?

😳 ops,, såklart menar jag så!

Vilken av hans två frågor svarade du på? 😆😄😉

Hehe, ibland är man allt för trött för att svara korrekt.. Efter att ha sovit lite på saken så formulerar jag mig så här:

Det var arr'et som inte funkade!

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ju lyssna, lovade jag, igår. Så jag gjorde det, men idag istället.

Låter bra, det låter som trance, inte en färdig låt givetvis, men en bra början. Själv tycker jag inte introt var för långt. Skicka ett msg när den är klar!

Har svårt att komma med något vettigt egentligen, men jag gillade låten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det distar, jag tror det beror på lågbas som ligger och skvalpar runt till ingen nytta.

Sätt ett högpassfilter att skära brant vid 30 khz (det gäller att ta allt under, utan att påverka det _mycket_ viktiga området vid 30-40 hz).

Mixen och arret håller inte. Du har alldeles för lite innehåll i mitten och högst uppe; på med nåt tingeltangelljud, låt syntarna bre ut sig i mellanregistret.

Det lägre registret är för stereobrett (mono under 300 hz, annars blir det inget tryck!), syntarna skiner inte.

I övrigt så saknas det fiffiga detaljer, sånt som skiljer din låt från mängden. Gör dig mer besvär med det tekniska, plocka ut delar av arr / mix i en annan miljö och manipulera, kort sagt: Trixa!

Genren är känslig för schabloner och kräver att du som producent lägger ner den där extra dagen på detaljerna.

Låten i sig är inte mkt att säga om, den är anonym, men inte jättemycket sämre än sånt som släpps på holländska trippelcd-boxar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ... vad ska man säga om det här? Jag säger väl som de andra att det inte är något fel egentligen, men att det har hörts förr. Och så säger jag att det distar efter 1:25.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Andy.

Många säger att dom har hört detta förr... Är det nån speciell artist eller låt som det är likt. Om ja, vilken? 😄

Kan tillägga att jag har lyssnat mycket på Paul van Dyk den senaste tiden. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer mera. Jag har försökt att bygga ihop denna med min förra trancelåt, med hjälp av crossfadeing och lite grejer. Ingen som har hört Paul van Dyk - The Politics of Dancing? Det är ungefär såntdär som jag försöker göra.

svampen7yh.jpg

Länk

Vad tycker ni? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Re-Flex låten The politics of dancing i traceversion eller? Jag har hört Re-felxlåten och dn är ju inte så dum.

Jag gillar din trancelåt men om det nu är så att låten liknar många andra är det såklart svårt att peka ut någon särskild eftersom många liknande låtar liknar många liknande låtar, kolla själv in Milk, inc. Tenth Planet, Fem2Fem, Absorber och sådana så känner du säkert igen dig i en hel del spår.

Men varför ska man vara unik? Måste man vara det skulle inte J.Lo eller Mariah Carey någonsin blivit poppis. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Re-Flex låten The politics of dancing i traceversion eller?

nejnej. Politics of dancing är namnet på ett av Paul van Dyks album. 😛

Javisst, man kan ju inte vara unik på alla håll och kanter. Det jag försöker göra är ju kommersiell trance, som går att dansa till. Det är sån här trance jag älskar att lyssna på, och det är sån här trance jag älskar att göra. 😛

Tack ska du ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter rätt skönt faktiskt!

Ett tips är att göra ett chillat intro, men lite pads o stråkar o introducera din leadmelodi (fast iofs så har du igen nu, men jag hoppas att du gör en 😛 ) för att sen dra igång med trummor o bas o såntdära.

Det är för att man ska fastna för melodin o harmonierna i början, så då kan man sitta o sukta o vänta på att den kommer tillbaka senare i låtens peak typ..

äsch nu babblar jag i nattmössan, men du har en sjysst grund som du verkligen borde jobba vidare på!

Link to comment
Dela på andra sajter

äsch nu babblar jag i nattmössan

nejdå! du har ju helt rätt, intro är det som fattas just nu, men jag har inte haft orken att fixa det än. 😛

Lät som ett bra tips, btw. Ska testa nåt sånt!

Thanks, m8!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...