Jump to content
Annons

STIM - Vad ska jag tänka på?


Nexustwins

Recommended Posts

Annons

Ett perspektiv är att frågan beror på vilket stadie du befinner dig i. Är du på gång med att på allvar kunna tjäna pengar på din musik, tycker jag inte det är några frågetecken om att du ska gå med.

Är du däremot musiker och inte tjänar på din musik ÄN, tänk på att en "stimmad" låtskrivare/artist har ibland mindre möjligheter att kunna synas via kanaler som har möjlighet att nå ut till många lyssnare. För att ta ett exempel: Om vi gör en cd-skiva med bra musik, skulle det kosta på tok för mycket att lägga med "stimmad" musik - även om musikern vill lägga med musiken gratis. I realiteten skulle vi få låta bli. Situationen kan vara densamma även för vissa sajter.

Några länkar till trådar om Stim här på forumet:

* Har man copyright?

* Angående upphovsrätt

* Stim svarar på 99:ans frågor

* Hur fördelas låtintäkterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten tar jag tillbaka nu när jag läst Olsbergs inlägg! 🙂

Vill man syssla med Creative Commons-grejer och sprida sin musik utan begränsningar så kan, teoretiskt sett, STIM sätta käppar i hjulet.

Men jag tycker ändå du ska gå med. 😉

Om det räknas som offentligt framförande att ligga på ftp-server låter jag vara osagt, kolla med STIM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa av låtarna kommer att spelas på en internet radio några gånger i månden.

Det är ett typiskt exempel på vad jag menade. Här kan det bli problem om du vill bli spelad av en radiostation som inte tjänar några pengar och inte har råd att betala stim-avgifter. Vissa stationer får helt enkelt hålla sig med "ostimmad" musik.

Men som sagt, det beror på vilka stationer du vill synas på (och til viss del i vilka sammanhang), samt vilket läge du själv är i och på vilka sätt du vill marknadsföra dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi gör en cd-skiva med bra musik, skulle det kosta på tok för mycket att lägga med "stimmad" musik - även om musikern vill lägga med musiken gratis. I realiteten skulle vi få låta bli. Situationen kan vara densamma även för vissa sajter.

Filmmakare som vill ha med stimad musik och har kommit överäns med artisten att ingen ersättning ska utgå har gjort så att man kommer överens om att filmmakaren betalar in och artisten betalar tillbax sen när denne fått pengarna. Kan tänka mig att liknande kan förekomma för cd-skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi gör en cd-skiva med bra musik, skulle det kosta på tok för mycket att lägga med "stimmad" musik - även om musikern vill lägga med musiken gratis. I realiteten skulle vi få låta bli. Situationen kan vara densamma även för vissa sajter.

Filmmakare som vill ha med stimad musik och har kommit överäns med artisten att ingen ersättning ska utgå har gjort så att man kommer överens om att filmmakaren betalar in och artisten betalar tillbax sen när denne fått pengarna. Kan tänka mig att liknande kan förekomma för cd-skiva.

Förvisso, men det blir klurigare eftersom avgiften betalas direkt till Stim. Inte för att jag anser att man ska låta bli att betala för det tycker vi - men i mina ögon tycker vi att man borde väga in mer om syfte och sammanhang också.

EDIT: Ändrade "våra ögon" till "mina ögon" då det är mina personliga reflektioner 😉

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Att Stima en låt blir ju meningsfullt först om den kan tänkas bli spelad i radio eller framförs live i sådana sammanhang där arrangören betalar in till stim. Även Närradio räcker inte eftersom de betalar in en klumpsumma som fördelas av stim till de artister som får specade avräkningar. Dock ska lokalradion kunna ge några kronor. Så får man in något där, även i program som spelar demos så är det värt att gå med. Anslutning är gratis och man får till och med en tidning i brevlådan. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vissa av låtarna kommer att spelas på en internet radio några gånger i månden.

Det är ett typiskt exempel på vad jag menade. Här kan det bli problem om du vill bli spelad av en radiostation som inte tjänar några pengar och inte har råd att betala stim-avgifter. Vissa stationer får helt enkelt hålla sig med "ostimmad" musik.

Men som sagt, det beror på vilka stationer du vill synas på (och til viss del i vilka sammanhang), samt vilket läge du själv är i och på vilka sätt du vill marknadsföra dig.

Tänkte först och främst att låtarna skulle spelas på neradio där jag är medlem.

Edit: stationen har stim. 😉

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: stationen har stim. 😉

Dede syftade på att internetradio inte rapporterar vilka låtar dom spelar. Pengarna fördelas enligt en mall som bestäms utifrån annan rapportering.

...vilket vad jag förstår i princip innebär att etablerade anslutna får pröjs när de mindre borde ha fått det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: stationen har stim. 😉

Dede syftade på att internetradio inte rapporterar vilka låtar dom spelar. Pengarna fördelas enligt en mall som bestäms utifrån annan rapportering.

...vilket vad jag förstår i princip innebär att etablerade anslutna får pröjs när de mindre borde ha fått det?

Ja, så kan man nog säga.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju förstås en effekt. Jag tror det är därför Skånepartiet trillskas med Stim och vägrar betala!

Regeln kom förstås till för att hålla administrationen nere och på så sätt ge mer pengar till artisterna totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: stationen har stim. 😉

Dede syftade på att internetradio inte rapporterar vilka låtar dom spelar. Pengarna fördelas enligt en mall som bestäms utifrån annan rapportering.

...vilket vad jag förstår i princip innebär att etablerade anslutna får pröjs när de mindre borde ha fått det?

Ja, så kan man nog säga.

🙂

Eftersom neradio skickar in listor av allt som spelas så borde väll alla få betalt

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju förstås en effekt.  Jag tror det är därför Skånepartiet trillskas med Stim och vägrar betala!

Regeln kom förstås till för att hålla administrationen nere och på så sätt ge mer pengar till artisterna totalt.

Och det är på ett sätt både förståeligt och bra på ett sätt. Svårt att hitta ett helt rättvist system, när det inte finns digitala automatiserade och gemensamma sätt att rapportera. För jag antar att det är där käpphästen kan ligga, du som verkar vara lite insatt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju förstås en effekt.  Jag tror det är därför Skånepartiet trillskas med Stim och vägrar betala!

Regeln kom förstås till för att hålla administrationen nere och på så sätt ge mer pengar till artisterna totalt.

Och det är på ett sätt både förståeligt och bra på ett sätt. Svårt att hitta ett helt rättvist system, när det inte finns digitala automatiserade och gemensamma sätt att rapportera. För jag antar att det är där käpphästen kan ligga, du som verkar vara lite insatt?

Insatt? Fram till och med 80-talet kanske! 😉

Idag tycker man ju att ny teknik borde möjliggöra noggrannare rapportering.

Fast jag vet inte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...