Jump to content
Annons

Recommended Posts

edit: färdig låt

Bidjan

LÅTNAMN: Bidjan

ARTIST/GRUPP: FredAsp

GENRE: DiscoReggae?

LÅTLÄNGD: typ 4min

KOMPOSITÖR: FredAsp

PRODUCENT:FredAsp

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3 (som vanligt tokstor fil 😄 sorry)

STORLEK: (10,7)

STATUS: rätt så klar

LÅTLÄNK: LÅTEN BIDJAN

Yep, här kommer de mera, vad gillar d här då och hur är mixen, har jag fuckat till det som vanligt?

/FredAsp

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svängigt och snyggt! Gillar inte riktigt sångljudet, låter som bara bas och diskant, inget mellan. Själva sångprestationen dock är exemplarisk, fett som katten. Skulle kanske vara bra att göra refrängen tydligare, ändra något så man hör att "det är den här delen jag ska komma ihåg". Kanske tydligare markeringar i bas/trummor på nåt sätt, mindre småplock?

Men överlag är det skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fräckt intro, hur du drar på gitarren. Svängigt som sagt, basfigur skön. Trummorna kunde nog låta lite roligare både sound och spel. Men ljudet är för vasst och som ovan sagt mycket bas och diskant. Lite mer värme och kropp.

Text och engagemang är på topp - fast ibland (ja rätt ofta) svårt att uppfatta texten.

Link to comment
Dela på andra sajter

tordyveln (oregistrerad)
Svängigt och snyggt! Gillar inte riktigt sångljudet, låter som bara bas och diskant, inget mellan. Själva sångprestationen dock är exemplarisk, fett som katten.

Nja, det vete katten, det är jävligt snyggt som effekt. Känns lite som ett sorts hasande eller nästan som en man gjord av sand skulle låta. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixen: Nja, här finns nog mer att göra. Sången framförallt behöver upp lite och bli lite tydligare. Saknar en viss tydlighet eller skärpa eller nåt i mixen... tyvärr är mitt eget mixande så slumpartat så jag har inga goda råd, men det brukar finnas folk här som vet hur.

Låten: Vågen! Lättsamt svängig riddim med totalt engagerad text. Min sympati är fullständig. Oj, vad det behövs snubbar (och snubbor) som du Asp.

En värld, ett folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sicket gung mannen!

Basgången sitter som en smäck -Det märks att du jobbat med rytmiken i basspelet 😉

Och som vanligt kör du på din egen stil, -4 minuter fantastisk musik med grym text rätt upp i nian...-det här är inget som passerar som övrig mainstreamskval...

Så jävla skönt med en snubbe som förenar bra texter med ärlig nyskapande svängig mjosik, liknande svenska reggaeband framstår allt för ofta som tungrövade haschtomtar som är mer intresserade av sina coola dreads -och med sina övertydligt pinsamt inövade rastafaritexter framstår dom som falska marionetter från sin egen skeva, påhittade verklighet...

Du -byt ut guran till nån gibson variant istället så blir baktaktskompet betydligt fetare 😉

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste erkänna att jag missade väldigt mycket av vad som sas i texten. Tror inte det har med volym eller ens eq att göra. Det blir bara otydligt ibland. Synd. Fräckt låt annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska svara på era inlägg, kanske senare idag! Tack för alla fina ord, de värmer verkligen en dag som denna!

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=279200 var 15 meter från platsen där det small i natt. Det verkar som om ödet eller nått försöker säga mig något. Samma dag som jag lägger upp låten, där refrängen går, "dom bombar, hör hur det smäller"...

Det är andra gången i år jag är nära sånna här trauman, hur många chanser får man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar normalt inte reggie. Men detta är ju fantastiskt.Texten lyfter en redan rejält svängig låt ännu högre. (Varför har ni Göteborgare Monopol på effektiva samhällskritiska texter på svenska förresten 😕 )

Mixen är ju underlig men rätt fräck. Kanske till och med optimalt för denna låten. Men prova några andra versioner också med mindre bas/diskant känsla och jämför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är inte den genre jag normalt lyssnar på, men jag sittar faktskt och diggar. Bra låt helt enkelt. Coolt med så komprimerad sång.

Bra, bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja ha den i ett mera gung, lite slow så skulle texten också bli tydligare som förövrigt är väldigt bra och aktuell dag efter dag , år efter år...som sagt i mina öron lite more slow version på en annars bra lår.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag samlat mig och ska försöka svara på era inlägg. Superkul att de flesta är väldigt positiva till låten

Mixen: Ja om jag skulle kunna skulle jag såklart vilja ha ett ljud/sound som är tex på Helt Offs ny platta. Min låt är bredvid deras produktioner en grötig sås… Men som vissa har påpekat, en ganska god gröt 😉. Mitt kunnande räcker helt enkelt inte till för att få det bättre, så man får la säga att det här är mitt sound. Det tar ju ett tag o lära sig lyssna på nytt sound så ge de lite tid o det kommer klinga vackert i era öron...

Sången: Ja, jag tror att den ligger bra i mixen, ska dra på lite mer på mellanregistret bara. Men om ni lyssnar till musik där sången är lika rapp som i min låt, ta en låt med tex Svenska Akademien, så kan det ta veckor innan man har uppfattat vad tusan det är som sägs. Sångens tempo bidrar till drivet i låten, det negativa är att ett otränat öra inte hör på en gång vilka ord det är som sägs. (det är helt enkelt för mycket information på en gång) Men det roliga med det är ju att texten blir som ett pussel där olika textrader plötsligt faller på plats o man fattar att, oj då, här hade nån tänkt till o gjort de bra 😉

tbruce, Du har så rätt i det med att man ska markera refrängen… en liten barnsjukdom jag lider av jag bara mal på 😛 Ska försöka komma på något, kanske lägga en fräckare tamburin eller nått, det kan ju räcka!?

DåligtGehör, kul att diggar introt, var lite orolig för att det skulle höras att jag inte kan spela gitarr...

DrHans, Kul att en hardrocker som du tar dig tid att skriva några rader! Basen, du har rätt, den var perfekt innan jag eqa upp den i slutmixen/mastringen.

Odel, tack, tack som fan!

tordyveln, Gjord av sand, haha, ja de är möjligt, men jag vet inte om du är ironisk eller om du verkligen gillar soundet!

bimbambop, slumpartade mixar? Du, hela jag är en slump och så ska vi vara rädd om skogen, fler aspar!

Baktakt, Min läromästare på basen, ibland ger han ris, ibland ger han ros… denna gången ros!!! Kan inte mer än att tacka dig som fan för att du tagit/tar dig tid att läxa upp mig! Vi måste ta o träffas snart, är det inte jävligt skumt att ha en cyberpoolare?

O du, du kan inte säga sånna där grejer om guran… Jag blir ju knäckt o går o köper en ny för pengar som jag inte har 🙁 Som den är nu får bli en del av soundet 🙂

yessongs, Jo, tyvärr, det är så de är, men kul att du gillade de!

equality, Texten ja… Den kan du få ta del av på skivkonvolutet när du köpt min platta 🙂 Den blir kanske klar efter sommarn…

dede, Göteborgare ja… jag är ju uppvuxen i Eskilstuna o texten skrevs nog på bussen mellan Norrköping o Stenungsund i höstas när jag veckopenlade 😄

Thimmie, Tackar! Kul att ett gammalt popsnöre som du diggar 😉 Hade faktiskt mixat klart allt o sångspåren ligger ett gäng dubbade på varandra ledda till en gate. Det var något som gjorde att sången låg för pålagd liksom, så jag la en liten extra kompressor på gaten som pressar det hela lite mer 😄

karl, När man som jag skriver samhällskritiskmusik gäller det att dels förstå vad det är man kritiserar men dels också att förstå vilka kanaler, vilka värderingar och hur jag helt enkelt på bästa sätt ska få mottagaren att på bästa sätt förstå vad det är jag menar. Jag kom fram till att tempot i samhället är högt, så därför har även min låt ett högt tempo 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder bidjan, som tydligen är låtets namn?

Jag tycker det här är bra. Men det saknas originalitet. Hur ofta har jag inte hört samma melodier i detta sammanhang? Kanske därför att det inte behövs nått nytt? Det ska vara igenskännande. Nästan som i schlager-sm, vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder bidjan, som tydligen är låtets namn?

Jag tycker det här är bra. Men det saknas originalitet. Hur ofta har jag inte hört samma melodier i detta sammanhang? Kanske därför att det inte behövs nått nytt? Det ska vara igenskännande. Nästan som i schlager-sm, vad vet jag?

Bidjan är ett namn, låten handlar om Bidjan 9 år.

Orginalitet... nä det kanske inte är så ofta som Susanne Sjöblom o Abba Bennys spelmän sjunger att apparaten luktar skit 🙂 Då kanske vi hade kunna börja snacka orginalitet... Förresten orginalitet, finns det längre? Går vi inte bara runt o bekräftar varanda i en ständig kulturell reproduktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt med dig vad gäller låtens budskap. Med originalitet menar jag det melodiska, nåt som sticker ut. Det behöver inte nödvändigtvis vara hiitigt, men kanske lite mer personligt. Det jag skrev i mitt förra inlägg menade jag att en viss typ av musik, din då, en blanding av hiphop och rägggi (kan inte stava rätt), kanske kräver en slags igenskännande för textens skull, så att den går fram. Lite som proggmusiken på 70-talet. Med andra ord: för att texten ska gå fram (vilket är låtens syfte, antar jag) krävs en okomplicerad, igenkännbar musik. Vilket i slutändan är trist, tycker jag, musikaliskt sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fred

Varje gång nån laddar upp en reggae-låt här på forumet blir jag glad. Om den dessutom har en text med vettigt innehåll så är det en verklig bonus. Jag håller helt med baktakts inlägg om texter.

Själv har jag varit såld på reggae och dess olika dialekter sen slutet på 70-talet då jag hörde Bobban första gången.

Om vi nu ska gå in och granska din låt och ev entuellt komma med lite kritik....

Notera att detta är mycket som har med min personliga smak att göra 😮

Introt gillar jag. Lite samma känsla som "London calling"

Sången tycker jag generellt är bra, men den låter en aning forcerad. Jag är inte så förtjust i fraseringen på slutet av varje "första" rad, alltså där du "drar ihop" lite. För mig skulle det låta bättre med en "rak" frasering som i "andra" raderna. Jag hoppas du fattar hur jag menar. Sångsoundet är ev lite vasst.

Gitarren tycker jag är bra men den borde vara torrare. Det låter som dubbelslag pga av delayen och det tycker jag inte är så snyggt.

Generellt känns låten lite väl "blöt". Var lite försiktigare med delayer och reverber.

Basen är mycket bra.

Kaggen kunde ev behöva lite mer attack. En ökning runt 1500 hz skulle nog göra susen fast det är en smaksak.

Virveln är jag inte så förtjust i däremot. Den låter alldeles för murrigt. Den skulle dels behöva ett "middigare" ljud och så skulle den lyftas fram i mixen mer.

Övrig perc liter bra.

I övrigt så kan jag kanske hålla med andra inlägg om att refrängen inte sticker ut tillräckligt.

Bra med call and respons-grejen. Kanske en andrastämma på call-stämman också. Ändra kompet lite. Kanske en annorlunda basgång. Variera perc.

Bravo.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar varmaste, kul att ni gillar låten! Ni anar inte hur många gånger man slagit huvudet i väggen o undrat va fan det är man håller på med.

Tokai, jo jag fattar vad du menar, skulle bara kolla läget 🙂 Tack för din synpunkt!

Signert Jo den där satans refrängen, pulade lite med den idag. Basen är lite ändrad o så lite mer orgelgrejer men det behövs nog något mer... Provade med maracas men det lät ju inte så kalas...

The Key Vad kul att du diggar, du som verkar ha full koll på grejerna! (jag har ju lyssnat på dina grejer)

hehe, kan förstå helt hur du menar med blötheten, just delayen älskar jag rätt mycket 😏 Men du, det är det nya soundet 😏, inte 80-tals sound hehe...

Sen viveln pulade jag också till lite, tycker bla att den har haft för mycket reverb.

Basgången är ju influerad av Mr Baktakt som tvingar mig att tänka i hans banor 😠 Och det där med att dubba basen med en handdämpad gura var det nog bimbambop som tipsade om i nån tråd 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Låter ju bra det här Freddan... Håller med om att sången är lite otydlig, förstör den inte med för mycket EQ. Iofs, kan du ju alltid EQ:a lite på andra ställen. Basen kanske till exempel, den låter lite "svullen". Kolla kicken också, skulle vilja ha lite mer stabil botten. Så kolla samspelet mellan kicken och basen. Men det kanske bara är jag... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju bra det här Freddan... Håller med om att sången är lite otydlig, förstör den inte med för mycket EQ. Iofs, kan du ju alltid EQ:a lite på andra ställen. Basen kanske till exempel, den låter lite "svullen". Kolla kicken också, skulle vilja ha lite mer stabil botten. Så kolla samspelet mellan kicken och basen. Men det kanske bara är jag... :rolleyes:

din gamle haosare där :rolleyes: klart du vill ha en fetare kick rakt i ansiktet 😏 Har justerat de flesta nivåerna, det tar ju ett tag o fatta vad det är som ska framhävas o sådär

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Skön låt. Jag gillar sången och den ger mig Aston Reymers-vibbar.

Apropos duett med Laleh:

Du borde göra en duett med Laleh på den här låten. Fatta va tufft det skulle låta..

haha, det är mycket möjligt 😛 Tyvärr känner jag henne inte, men jag diggar henne fett! 😉

Jamen maila henne då:

Contact/booking: kallelundgren@theagencygroup.com

www.laleh.se

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo: Tack, men jag är lite blyg 😛 Men om jag springer på henne på stan så lovar jag att fråga, fast då blir det nog att skriva en låt ihop 😄😛

Mutz: Tackar, alltid kul när andra än de absoluta reggaefansen gillar det man gör 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...