Jump to content
Annons

Hur mickar DU gitarr el/aukustisk?


adama

Recommended Posts

Tjena. Efter att ha läst Studios specialbilaga "INSPELNING", så blir jag intresserad av hur NI mickar upp aukustiska gitarren och förstärkaren. Varför är just detta sätt så bra? Vilka mickar använder ni? Hur många mickar?

Berätta. Avstånd, vinkel allt. Dela med er av tips och erfarenheter.

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har två mickar, en dynamisk Shure SM 57 och en rörkondensatormic TSMMT47. Mina akustiska gitarrerbrukar ja micka med min MT47 ungefär 15 cm från tolfte bandet (brukar börja där åtminstone). Elgitarrerna kör jag antingen direkt in i ljudkortet från min Vox Tonelab SE eller så närmickar jag med SM57:an. Ibland när jag spelat in min Fender Blackface så har jag använt min MT47 för att få med all briljans i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker använda en SM58 till att micka upp min nylonsträngade gitarr men det låter verkligen inge vidare. Inte alls den klara och tydliga klagen som jag är ute efter utan snarare någon slags avlägsen skrammlig ton. Om det är någon som tycker att de har lyckats få till ett schysst ljud med denna mick så är jag idel öra.

Jag kör micken direkt in i mitt FireWire Solo.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Berätta gärna vilken/vilka mikpreamps ni använder oxå.

Själv använder jag DBX286 och AKG C2000B. Blir hyfsat bra på akke men jag är inte nöjd.. Beror nog mer på gitarren i mitt fall tror jag.

Kör oxå SM57 (på stärkarn) och DBX286 och det blir hyfsat bra men är inte heller riktigt nöjd. Beror kanske på rummet... INT vet jag. Ska testa nu att spela in min nyinköpta Fender Hot Rod och se hur den låter.

(Skulle dock vilja byta ut min DBX286 till nån VintageDesignpreamp eller något liknande när jag har råd).

🙂

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Berätta gärna vilken/vilka mikpreamps ni använder oxå.

Själv använder jag DBX286 och AKG C2000B. Blir hyfsat bra på akke men jag är inte nöjd.. Beror nog mer på gitarren i mitt fall tror jag.

Kör oxå SM57 (på stärkarn) och DBX286 och det blir hyfsat bra men är inte heller riktigt nöjd. Beror kanske på rummet... INT vet jag. Ska testa nu att spela in min nyinköpta Fender Hot Rod och se hur den låter.

(Skulle dock vilja byta ut min DBX286 till nån VintageDesignpreamp eller något liknande när jag har råd).

🙂

Jag kör med de inbyggda i min Presonus Firebox, blir rätt bra. Har en hel del högklassiga gitarrer och förstärkare så det är ju nästan svårt att få det att låta dåligt, kan ju alltid bli bättre dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta använder jag för närvarande:

Akustisk gitarr monomickning Brauner Valvet till Line Audio DMP eller Joemeek VC1QCS

Akustisk gitarr stereomickning 2 x Oktava MC012 till Line Audio DMP

Förstärkarmickning elgitarr Shure SM57 och/eller Sennheiser MD421 till Joemeek VC1QCS

Line in elgitarr via POD XT

Line in elbas via Boss GT6B

Line Audio DMP kommer inom kort att ersättas av 2 x Neve 1073-kloner.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på. För tight gitarrljud gillar jag 421, passar bra till plockgitarr och andra "runda" gitarrljud. Skramliga gitarrer brukar jag dubbelmicka med SM57 nära och någon stormembranig kondensator på lite håll.

Akustisk gitarr brukar jag micka med min M-Audio Solaris, stormembranskondensatormikrofon och lina från inbyggda mickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker använda en SM58 till att micka upp min nylonsträngade gitarr men det låter verkligen inge vidare. Inte alls den klara och tydliga klagen som jag är ute efter utan snarare någon slags avlägsen skrammlig ton. Om det är någon som tycker att de har lyckats få till ett schysst ljud med denna mick så är jag idel öra.

Jag spelar klassisk gitarr och har blivit utsatt för de flesta mikningar jag kan tänka mig, och sällan eller aldrig har det funkat bra att spela in med dylik mik. Föreslår ett omni stereopar i ett vanligt (gärna lite större) rum på cirka två meters håll. För det ljudet som är nära är inte det ideal-ljudet som folk förväntar sig av gitarr. Det är ett instrument för kammaren, men ändå krävs det en viss distans till instrumentet. Ju längre bort desto mer förvinner skräpljuden, men också tydligheten.

Tycker jag.

För övrigt så satt vi i en trio och spelade in med M/S en gång, det blev jädra bra faktiskt, inget jag spontant skulle tro funkar.

Beroende på hur man sitter så tror jag att du med den miken skulle kunna sätta den cirka en halvmeter ovanför gitarren med riktning mot trakten mellan ljudhålet och halsen. Sätt miken cirka en meter från guran. Spelade en gång på ett ställe där det inte fanns andra alternativ, men pa, och det lät rätt ok.

Ska egentligen inte säga så mycket då jag sällan tänker, utan sitter och laborerar fram tills jag tycker det låter ungefär som jag vill ha det, och jag sätter mikarna på olika ställen varenda gång... dessutom är jag aldrig nöjd..

EDIT: la till ungefär

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Till ackeguran brukar jag använda min Akg solid tube genom joemeek vcq1cs

Utgår med micken riktad mot 12:e band ungefär, lyssnar med lurar medans jag flyttar mig eller micken och tar där det blir bra.

Gitarrcabinett mickar jag med en eller två sm57:or genom en behringer ultragain pro.

Har en senheiser mick jag använt någon gång men jag vill ha en 421:a och testa med har aldrig gjort det nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föreslår ett omni stereopar i ett vanligt (gärna lite större) rum på cirka två meters håll. För det ljudet som är nära är inte det ideal-ljudet som folk förväntar sig av gitarr. Det är ett instrument för kammaren, men ändå krävs det en viss distans till instrumentet. Ju längre bort desto mer förvinner skräpljuden, men också tydligheten.

kul med svar 😄 själv använder jag till stärkaren en Studío Project B1 från 30-50 cm avstånd riktad rakt in i konen. Sen har jag även en dynamisk JJlabs mick. Från det trummickspaket för 2000 som de säljer på jam. Den har jag vinklad vid kanten av konen så när som möjligt. Funkar bra. Men måste fanimej köpa en sm57 eller två.

Föreslår ett omni stereopar i ett vanligt (gärna lite större) rum på cirka två meters håll. För det ljudet som är nära är inte det ideal-ljudet som folk förväntar sig av gitarr. Det är ett instrument för kammaren, men ändå krävs det en viss distans till instrumentet. Ju längre bort desto mer förvinner skräpljuden, men också tydligheten.

Steflund! Berätta mer. Jag blir jätteintresserad. Har aldrig testat det du förklarar lite otydligt. Stereopar två meter ifrån varandra? Från gitarren? Vinkel?

Förresten. Är det någon som mickar med två sm57:or bredvid varandra varav ena är vinklad 45 grader? Hur funkar det?

/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Föreslår ett omni stereopar i ett vanligt (gärna lite större) rum på cirka två meters håll. För det ljudet som är nära är inte det ideal-ljudet som folk förväntar sig av gitarr. Det är ett instrument för kammaren, men ändå krävs det en viss distans till instrumentet. Ju längre bort desto mer förvinner skräpljuden, men också tydligheten.

kul med svar 😄 själv använder jag till stärkaren en Studío Project B1 från 30-50 cm avstånd riktad rakt in i konen. Sen har jag även en dynamisk JJlabs mick. Från det trummickspaket för 2000 som de säljer på jam. Den har jag vinklad vid kanten av konen så när som möjligt. Funkar bra. Men måste fanimej köpa en sm57 eller två.

Föreslår ett omni stereopar i ett vanligt (gärna lite större) rum på cirka två meters håll. För det ljudet som är nära är inte det ideal-ljudet som folk förväntar sig av gitarr. Det är ett instrument för kammaren, men ändå krävs det en viss distans till instrumentet. Ju längre bort desto mer förvinner skräpljuden, men också tydligheten.
Steflund! Berätta mer. Jag blir jätteintresserad. Har aldrig testat det du förklarar lite otydligt. Stereopar två meter ifrån varandra? Från gitarren? Vinkel?

Förresten. Är det någon som mickar med två sm57:or bredvid varandra varav ena är vinklad 45 grader? Hur funkar det?

/ adama

Förresten. Är det någon som mickar med två sm57:or bredvid varandra varav ena är vinklad 45 grader? Hur funkar det?

Tycker det kan funka bra!

Har gjort så en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.. Jag har aldrig testat en sm57 på "riktigt". Aldrig fått använda den själv till mina egna grejor. Hur bra är denna mick? På jam stod ju säljaren och skröt om att denna pukmick (den som jag använder) är lika bra som en sm57.

Inte för att jag tror honom, men det har låtit okej.

Micken är en pukmick från JJlabs trummiksset. Setet kostar 2000 kr.

Kommer det bli nån större skillnad? Är det värt tusenlappen så att säga?

/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

hur NI mickar upp aukustiska gitarren och förstärkaren. Varför är just detta sätt så bra? Vilka mickar använder ni? Hur många mickar?

Berätta. Avstånd, vinkel allt. Dela med er av tips och erfarenheter.

/adama

först och främst ska gitarren låta bra.

när jag mickar upp stålsträngad akustisk så kan det fungera bra med en gammal akg dynamisk mikrofon, om det handlar om traditionellt bakgrundskomp.

-ljudet blir kompakt och lite enklare att placera i mixen.

handlar det om att försöka återge gitarrens ljud så bra som möjligt (kanske en ballad) så hamnar valet på en kondensatormick. kanske en stormembranare, men inte så säkert. problemet blir ofta att akustiken är lite undermålig och basen får lite konstig och för stark återgivning. då kan det fungera bättre med en enkel mt184, den har ganska kraftig riktverkan och återger ett rent ljud även på lite avstånd, men är lite försiktigare i basen.

om man däremot har en bra (önskvärd) akustisk miljö så fungerar det fint med stormembranare också.

för mig fungerar det bra att micka stärkare med a-51. men det viktiga är att prova sig fram, och aldrig ta något för givet.

vinkel måste provas ut från gång till annan, eftersom det har med månens förhållande till saturnus ringar, och vad du har för färg på kalsongerna att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

vinkel måste provas ut från gång till annan, eftersom det har med månens förhållande till saturnus ringar, och vad du har för färg på kalsongerna att göra.

Vilken måne handlar det om, vår egen eller någon av saturnus? Vilken färg på kalsongerna är enklast att behärska. Behöver all hjälp jag kan få här! 😄

Jag vet inte ens om det är meningen att man ska vinkla miken mot eller bort från det 12:e bandet... förmodligen har det också med kalsonger att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föreslår ett omni stereopar i ett vanligt (gärna lite större) rum på cirka två meters håll. För det ljudet som är nära är inte det ideal-ljudet som folk förväntar sig av gitarr. Det är ett instrument för kammaren, men ändå krävs det en viss distans till instrumentet. Ju längre bort desto mer förvinner skräpljuden, men också tydligheten.

kul med svar 😄 själv använder jag till stärkaren en Studío Project B1 från 30-50 cm avstånd riktad rakt in i konen. Sen har jag även en dynamisk JJlabs mick. Från det trummickspaket för 2000 som de säljer på jam. Den har jag vinklad vid kanten av konen så när som möjligt. Funkar bra. Men måste fanimej köpa en sm57 eller två.

Föreslår ett omni stereopar i ett vanligt (gärna lite större) rum på cirka två meters håll. För det ljudet som är nära är inte det ideal-ljudet som folk förväntar sig av gitarr. Det är ett instrument för kammaren, men ändå krävs det en viss distans till instrumentet. Ju längre bort desto mer förvinner skräpljuden, men också tydligheten.
Steflund! Berätta mer. Jag blir jätteintresserad. Har aldrig testat det du förklarar lite otydligt. Stereopar två meter ifrån varandra? Från gitarren? Vinkel?

Förresten. Är det någon som mickar med två sm57:or bredvid varandra varav ena är vinklad 45 grader? Hur funkar det?

/ adama

Det jag menar är cirka 1-2 meter från gitarren, och kanske inte mer än 30-40 centimeter från varandra har jag ställt dem. Detta är bara för att få med lite av rummet och så pass långt borta att det värsta av skräpet förvinner, detta brukar dra åt vänster (från mig spelandes sett) så om man ställer mikarna för nära så tenderar mer av plektrum/nagelljud komma med (var ett tag sedan jag spelade in så ) för mycket.

Mitt ideal är alltså ett ganska runt ljud, så vill man ha lite mer diskant så är det nog annorlunda mikning som gäller.

Jag är alltså verkligen en novis då det gäller mikplacering, utgår baraq från resultatet av de gånger jag själv blitt inspelad i detta fall.

Men om man ser akustisk gitarr som en orkester och spelar in den som man skulle spela in en symfoniorkester så är det detta sätt som är det mest rådande tror jag.

Den där varianten att sätta två njurformade mikrofoner i en vinkel på 45° påminner väl lite om den där såkallade ORTF-mikningen som väl är drygt 110° vinkling och öronavstånd mellan själva membranen (tror jag läst att de som är färdigvinklade är på 17cm avstånd)... eller förstår jag dig fel? Den är väl en ganska säker mikning, har själv aldrig gjort det dock. Gå runt i rummet med ett par lurar å lyssna, eenda skillnaden i ljudkvalitén på denna är i teorin att det blir mer eller mindre rum beroendet på avståndet till ljudkällan.

EDIT: den gång jag spelat in med bäst ljud tycker jag var då vi närmikade alla högtalare i en fyrtolva, tror det var sm57 faktiskt... ska fan kolla upp det, samt en lite längre bort i rummet, enskilt lät nästan alla högtalare skit, men helheten blev faktiskt riktigt bra... det spelades in på adat och det gick kassetter på den inspelningen. Detta var alltså då jag spelade in en skiva för många år sedan. De närmikade var också riktad snett mot konerna utifrån sett...

om man har många kanaler/mycket kraft kan det ju vara kul att laborera med olika kompressorer på varje kanal.

Ska tillägga än en gång att jag verkligen är lekman på detta.... så lyssna inte på vad jag säger

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken måne handlar det om, vår egen eller någon av saturnus? Vilken färg på kalsongerna är enklast att behärska. Behöver all hjälp jag kan få här! 😄

Jag vet inte ens om det är meningen att man ska vinkla miken mot eller bort från det 12:e bandet... förmodligen har det också med kalsonger att göra.

Börja mot 12:e bandet. Sedan måste du lyssna själv. Vilket ljud vill du ha? Mera botten och "bumligare" mot kroppen. Motsatt effekt åt andra hållet. Längre bort från gitarren, mera rumsljud och mindre "fras" från fingrar/plektrum. Olika gitarrer låter olika, till och med olika instrument av samma märke och typ. Olika rum låter mycket olika. Det finns inga riktiga patentlösningar utom att lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten. Är det någon som mickar med två sm57:or bredvid varandra varav ena är vinklad 45 grader? Hur funkar det?

/ adama

Jag brukar göra det ibland. Det ger bra resultat med två sm57or.

Jag har även några jjlabs pukmickar men har aldrig provat dom

på gitarrstärkarn så jag vet inte om det är nån stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

vinkel måste provas ut från gång till annan, eftersom det har med månens förhållande till saturnus ringar, och vad du har för färg på kalsongerna att göra.

Vilken måne handlar det om, vår egen eller någon av saturnus?

det är också något som varierar.

Vilken färg på kalsongerna är enklast att behärska. Behöver all hjälp jag kan få här!  😳

Jag vet inte ens om det är meningen att man ska vinkla miken mot eller bort från det 12:e bandet... förmodligen har det också med kalsonger att göra.

du har förstått och jag glädjs med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

vinkel måste provas ut från gång till annan, eftersom det har med månens förhållande till saturnus ringar, och vad du har för färg på kalsongerna att göra.

Vilken måne handlar det om, vår egen eller någon av saturnus?

det är också något som varierar.

Vilken färg på kalsongerna är enklast att behärska. Behöver all hjälp jag kan få här!  😳

Jag vet inte ens om det är meningen att man ska vinkla miken mot eller bort från det 12:e bandet... förmodligen har det också med kalsonger att göra.

du har förstått och jag glädjs med dig.

Ska man haa en stormembranare eller liten i kalsipperna då? En liten återger väl dessas färg på ett mer adekvat sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja mot 12:e bandet. Sedan måste du lyssna själv. Vilket ljud vill du ha? Mera botten och "bumligare" mot kroppen. Motsatt effekt åt andra hållet. Längre bort från gitarren, mera rumsljud och mindre "fras" från fingrar/plektrum. Olika gitarrer låter olika, till och med olika instrument av samma märke och typ. Olika rum låter mycket olika. Det finns inga riktiga patentlösningar utom att lyssna.

men alltså, vart ska då mikrofonen vara från första början, och ännu viktigare, vart ska jag vara? Jag menar, om mikrofonen ligger i kökslådan och är vinklad mot 12:e bandet är ju lite skillnad från om den ligger i farstun.

Att lyssna tycker jag är svårt, eftersom jag ändå mest hör gitarren som den är och inte har några helt slutna lurar att använda mig av.

Börjar misstänka att jag gjort alldeles heltokigt. Fast detta är förmodligen fel tråd för mig då, får kanske göra nån slags forumsökning imorgon eller nåt 😳

(eller leta reda på mikrofonen, var jag nu lagt den denna gången)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning verkligen... 😳

Skulle vara trevligt att bli totalt ifrågasatt faktiskt, synd att jag inte har ngn av de inspelningar jag gjorde för några månader här i spanien, för de blev faktiskt rätt så bra.

😉 ...om det var riktat till mina inlägg alltså...

Jag har på egen hand, och tillsammans med andra, bara spelat in klassisk musik, så jag har rätt dålig koll på vad som gäller pop och rock. Då har jag bara "varit med".

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning verkligen...  😳

Skulle vara trevligt att bli totalt ifrågasatt faktiskt, synd att jag inte har ngn av de inspelningar jag gjorde för några månader här i spanien, för de blev faktiskt rätt så bra.

😉 ...om det var riktat till mina inlägg alltså...

Jag har på egen hand, och tillsammans med andra, bara spelat in klassisk musik, så jag har rätt dålig koll på vad som gäller pop och rock. Då har jag bara "varit med".

haha neeej det var inte menat till ditt inlägg.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning verkligen...  😳

Skulle vara trevligt att bli totalt ifrågasatt faktiskt, synd att jag inte har ngn av de inspelningar jag gjorde för några månader här i spanien, för de blev faktiskt rätt så bra.

😉 ...om det var riktat till mina inlägg alltså...

Jag har på egen hand, och tillsammans med andra, bara spelat in klassisk musik, så jag har rätt dålig koll på vad som gäller pop och rock. Då har jag bara "varit med".

haha neeej det var inte menat till ditt inlägg.. 😛

Jaa ni får fortsätta gissa vilket/vilka inlägg det var riktat till. Den som vinner får en ALLDELES EGET SKITHUSPAPPERSRULLE I GULD....

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning verkligen...  😳

Skulle vara trevligt att bli totalt ifrågasatt faktiskt, synd att jag inte har ngn av de inspelningar jag gjorde för några månader här i spanien, för de blev faktiskt rätt så bra.

😉 ...om det var riktat till mina inlägg alltså...

Jag har på egen hand, och tillsammans med andra, bara spelat in klassisk musik, så jag har rätt dålig koll på vad som gäller pop och rock. Då har jag bara "varit med".

haha neeej det var inte menat till ditt inlägg.. 😛

Jaa ni får fortsätta gissa vilket/vilka inlägg det var riktat till. Den som vinner får en ALLDELES EGET SKITHUSPAPPERSRULLE I GULD....

😉

Vill hjälpa, men jag känner faktiskt att jag inte riktigt har hundra koll, och jag blir faktiskt lite nervös på detta forum. hehe... ska snart spela in, dock haar jag bara med mig två njurformade hit, kanske kan låna. Har inte tillgång till lika bra lokaler här heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och nu har vi ännu en tråd som spårar ur.

Förlåt

:rolleyes:

Ja, det har tyvärr blivit allt vanligare på forumet.

Men den kommentaren är naturligtvis inte riktad mot dig... 😉😆

Hur skall jag tolka det där då?

EDIT: om det är så att jag är ute å cyklar så kan ni väl berätta hur ni tycker att det skall göras iställe?

EDIT2: så hann jag bli förbannad innan ssängdags

EDIT3: och lite lugnare... kanske?

EDIT4: fortfarande osäker, men jag kanske bryr mig lite mindre

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Okej.. Jag har aldrig testat en sm57 på "riktigt". Aldrig fått använda den själv till mina egna grejor. Hur bra är denna mick? På jam stod ju säljaren och skröt om att denna pukmick (den som jag använder) är lika bra som en sm57.

Inte för att jag tror honom, men det har låtit okej.

Micken är en pukmick från JJlabs trummiksset. Setet kostar 2000 kr.

Kommer det bli nån större skillnad? Är det värt tusenlappen så att säga?

/ adama

Jag tycker att den lilla dynamiska JJlabsmicken ibland vara bättre än 57an på pukor, jag brukar ta bort grillen på JJlabsmicken. Hoppas ingen skäller på mig nu. Men så är det väl ungefär det enda JJlabsmicken fungerar till, kanske talkback också :rolleyes:

57an fungerar till många saker, men kolla in Audix i-5, det är betydligt brightare och låter inte lika instängt som 57. Den kostar ungefär lika lite också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...