Jump to content
Annons

öl!


IDF

Recommended Posts

Staropramen Granat måste vara i topp!

Eller en hederlig Guinness på fastande mage...

/J

måste erkänna att jag inte druckit annat än.... jo ni vet vilken jag menar;) så jag har fan glömt hur allt annat smakar 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kom just på det att.. en ÖL kan vara en känsla också.. Mmm.. jag älskar känslan av en kall Chang-beer på Ko Lanta eller på Koa san Road (Bangkok) under solnedgången. Mmm..

Kao San Road i Bangkok t.ex.

bangkok_kaosanroad_robban_o.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag smakade GUINESS på fat blev jag också väldigt förtjust...Irländaren på puben i London sade:

It´s both a drink and a meal in it!!!

But you should go to Ireland and have a REAL GUINESS there at a REAL IRISH PUB...

fucking difference...

Någon gång skall jag dit och testa! 😱

Hehe... Hade en diskution med en Irländare om det nyss, idag faktiskt..

Han sa att det måste absolut va ett äkta guiness glas för det första.

Sen måste man hälla upp den på ett mycket speciellt sätt.

Vet inte exakt men han sa att den ska hällas upp i fyra etapper, och så ska man göra nått så att skummet blir perfekt typ... 😳

HAHA 😎

Jag gjorde alla fel man kunde göra första gången jag drack en guiness. Stod ute i vischan i malmö syd och var vilse. Drog upp en guiness på flaska och halsade på. Jag kan tillägga att det var den äckligaste ölen jag någonsin druckit.

Vågar mig inte på den än idag. Jag gillar ljus öl

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag smakade GUINESS på fat blev jag också väldigt förtjust...Irländaren på puben i London sade:

It´s both a drink and a meal in it!!!

But you should go to Ireland and have a REAL GUINESS there at a REAL IRISH PUB...

fucking difference...

Någon gång skall jag dit och testa! 🙂

Hehe... Hade en diskution med en Irländare om det nyss, idag faktiskt..

Han sa att det måste absolut va ett äkta guiness glas för det första.

Sen måste man hälla upp den på ett mycket speciellt sätt.

Vet inte exakt men han sa att den ska hällas upp i fyra etapper, och så ska man göra nått så att skummet blir perfekt typ... 😉

HAHA 😛

Jag gjorde alla fel man kunde göra första gången jag drack en guiness. Stod ute i vischan i malmö syd och var vilse. Drog upp en guiness på flaska och halsade på. Jag kan tillägga att det var den äckligaste ölen jag någonsin druckit.

Vågar mig inte på den än idag. Jag gillar ljus öl

😉

ahh!! lyckat..

samma som jag gjorde i skogen när jag gick på högstadiet..😛

vi hade nallat en guiness av min polares farsa, fast vi gillade den..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på omständigheterna och tilltugg, men om vi bara pratar en öl rakt av så här på sommaren.... då vill jag ha en ljus lager typ Staropramen serverad i ett högt avlångt glas som kylts ner i frysen. Mmmm. 😛

...o sen e de nåt speciellt att dricka Estrella i Barcelona och Amstel på en grekisk ö. 😉

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Newcastle brown ale. Sen har jag två bra tips om man vill ha något annurlunda.

Innis & Gun, ekfatslagrad öl smakar lite som whisky och Aecht Schlenkerla Rauchbier (nr 1359)

Smakar rökigt som rökt korv ungefär.

Schlenkerla är mkt speciellt--drack det i det hus i Bamberg där originalet bryggs (av en Svensk på den tiden 1990) smakar typ mat-bacon och väldigt rökt som sagt...inget man häver i sig en back av direkt... 😉

Första gången jag smakade GUINESS på fat blev jag också väldigt förtjust...Irländaren på puben i London sade:

It´s both a drink and a meal in it!!!

But you should go to Ireland and have a REAL GUINESS there at a REAL IRISH PUB...

fucking difference...

Någon gång skall jag dit och testa! 😉

Jag uptäckte också Schlenkerla i Bamberg där originalet bryggs.

Jag blev grymt förvånad när jag hittade den på bolaget.

En annan kul öl upplevelse var första gången jag var i tjeckien.

Gick ner till hotellets uteservering och beställde en öl utan att veta

vad den kostade. Gick och satte mig efter en stund kommer bartendern ut med

en halvliter öl på silverbricka. Jag gav han nån sedel med mycket siffror

och fick växel och kvitto. Då började jag räkna lite på valutan och komfram till

att den kostade under 3kr. Sen kom polarna ner och vi började turas om att

bjuda laget runt. 😛

Jag har även druckit Guinnes på Irland. Där kunde man beställa den antingen

rumstempererad eller det som kallades special cold.Märkte dock ingen större skillnad mot London

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag smakade GUINESS på fat blev jag också väldigt förtjust...Irländaren på puben i London sade:

It´s both a drink and a meal in it!!!

But you should go to Ireland and have a REAL GUINESS there at a REAL IRISH PUB...

fucking difference...

Någon gång skall jag dit och testa! 😛

Jag har varit i Dublin och druckit Guiness både på inhemska pubar och på Guiness bryggeriet i sig - likväl som på pubar i London och andra ställen - men nån 'fucking difference' märkte inte jag precis...? Vad skulle vara den stora skillnaden?

Ska kanske tillägga att jag inte är nån fantast av Guiness dock. Inte kaffe heller. 😉

edit: guniess, guiness... tomejto, tomaato..

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Krusovice! Lätt! Tjeckisk lager som smiskar de flesta andra tjecker såsom Staropramen, Zlatopramen, Pilsner Urquel m.fl rejält. Finns både som ljus (två varianter, Imperial och Musketyr) och som mörk (Krusovice Dark). Finns numera även på burk men, nja, burköl går bort. Ska det vara så ska det vara på fat, alternativt flaska 😉

Se'n tycker jag nog Branik är ett finfint alternativ när Krusovice:n lyser med sin frånvaro... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Håller med Danabacken!

Denna tråd skall inte vara bland Gallup. Den har inte med musik att göra.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Starobrno är också god kom jag på.

Angående Guinness så tyckte jag att det smakade flytande sötlimpa första gången, men gav mig fan på att lära mig tycka om det. Drack några till och började acceptera smaken mer och mer, men sen fick jag reda på att det innehåller fisk så då fick jag sluta. 😉 Vem fan vill ha fisk i sin öl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Starobrno är också god kom jag på.

Angående Guinness så tyckte jag att det smakade flytande sötlimpa första gången, men gav mig fan på att lära mig tycka om det. Drack några till och började acceptera smaken mer och mer, men sen fick jag reda på att det innehåller fisk så då fick jag sluta. 🙁 Vem fan vill ha fisk i sin öl?

Ännu ett uppdrag för mythbusters.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är faktiskt fisk i all Guinness förutom den som görs i Kanada. Det är vetenskapligt bevisat. 🙁 Alltså inte hela fiskar, utan bara nån del av simblåsan.

Edit: 666 inlägg, jag tänker aldrig mer skriva nåt. Tack för den här tiden.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken ölsort är goast?

Vilket verktyg är bäst? Omöjligt att svara på då det beror på vilken musik du lyssnar på!

Exempelvis Hiphop passar bra med Heineken eller Malt liquor.

Hallonsaft passar bra till hiphop. Öl är mer för riktiga musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är faktiskt fisk i all Guinness förutom den som görs i Kanada. Det är vetenskapligt bevisat. 🙁 Alltså inte hela fiskar, utan bara nån del av simblåsan.

Edit: 666 inlägg, jag tänker aldrig mer skriva nåt. Tack för den här tiden.

Tack själv!

Kom på en kul sak.

Jag har nog inte skrivit ett ord om musik hittills på det här forumet.

Konstigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken ölsort är goast?

Vilket verktyg är bäst? Omöjligt att svara på då det beror på vilken musik du lyssnar på!

Exempelvis Hiphop passar bra med Heineken eller Malt liquor.

Hallonsaft passar bra till hiphop. Öl är mer för riktiga musiker.

Dom kanske kan hälla hallonsaften uti Heinekenen, nog bäst till fransk hiphop à la bière framboise!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken ölsort är goast?

Vilket verktyg är bäst? Omöjligt att svara på då det beror på vilken musik du lyssnar på!

Exempelvis Hiphop passar bra med Heineken eller Malt liquor.

Hallonsaft passar bra till hiphop. Öl är mer för riktiga musiker.

🙂😆😄 Flame on! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Starobrno är också god kom jag på.

Angående Guinness så tyckte jag att det smakade flytande sötlimpa första gången, men gav mig fan på att lära mig tycka om det. Drack några till och började acceptera smaken mer och mer, men sen fick jag reda på att det innehåller fisk så då fick jag sluta. 😎 Vem fan vill ha fisk i sin öl?

Ännu ett uppdrag för mythbusters.

Behövs inget mythbusters för det här. Det är ganska välkänt bland vegeterianer och veganer att en stor mängd öl använder sig av husbloss (en slags gelatin) som kommer från fisken. Guinness är bara en av dem som använder sig av det. Några andra mer eller mindre kända är: Carling Black Label, alla sorters Skol, Hobgoblin, Leffe, Kronenburg, Newcastle Brown, Murphy's stout och Fosters för att nämna några.

Husbloss och andra typer av animaliska produkter används även i en del viner.

Det jobbiga för vegeterianer och veganer är att det inte står på ingredienslistan särskilt ofta så det gäller att ta reda på innan om det är okej eller inte. Eller helt enkelt strunta i det. Vilket jag gjort tills nyligen. Nu försöker jag enbart köpa öl som jag vet inte innehåller fisk, gelatin eller någon annan bit av djur i sig. Det finns ju en hel del goda att välja på även för oss vegeterianer.

Hur det är med Kilkenny, vilket är min favoritöl, vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Starobrno är också god kom jag på.

Angående Guinness så tyckte jag att det smakade flytande sötlimpa första gången, men gav mig fan på att lära mig tycka om det. Drack några till och började acceptera smaken mer och mer, men sen fick jag reda på att det innehåller fisk så då fick jag sluta. 🙁 Vem fan vill ha fisk i sin öl?

Ännu ett uppdrag för mythbusters.

Behövs inget mythbusters för det här. Det är ganska välkänt bland vegeterianer och veganer att en stor mängd öl använder sig av husbloss (en slags gelatin) som kommer från fisken. Guinness är bara en av dem som använder sig av det. Några andra mer eller mindre kända är: Carling Black Label, alla sorters Skol, Hobgoblin, Leffe, Kronenburg, Newcastle Brown, Murphy's stout och Fosters för att nämna några.

Husbloss och andra typer av animaliska produkter används även i en del viner.

Det jobbiga för vegeterianer och veganer är att det inte står på ingredienslistan särskilt ofta så det gäller att ta reda på innan om det är okej eller inte. Eller helt enkelt strunta i det. Vilket jag gjort tills nyligen. Nu försöker jag enbart köpa öl som jag vet inte innehåller fisk, gelatin eller någon annan bit av djur i sig. Det finns ju en hel del goda att välja på även för oss vegeterianer.

Hur det är med Kilkenny, vilket är min favoritöl, vet jag inte.

Ingen som nämnt WEISSBIER ännu?

Gjort på vete, behöver inga tomtebloss, eller husbloss... vissa är goda som fan men de kräver MAT till. Och de skall vara de KRISTALLKLARA, inte med något GUCK kvar i bottensatsen. Lite som Guinees, vääääldigt speciella, i smaken.

Tänkte faktiskt nämna det. Drack det på Frankfurts flygplats förrförra veckan. Ligger skönt i munvägarna och på smaklökarna. 🙂 Men sen å andra sidan dricker jag det endast weissbier när jag är i Tyskland, så jag tyckte inte det gjorde sig riktigt berättigat att nämna. :rolleyes:

Egentligen borde man skriva en öl-favvo-lista utifrån land. Jag har olika favvobärs beroende på vilket land jag befinner mig i. T.ex sitter en Estrella klockrent i Barcelona, som sagt, men den skulle säkert inte smaka lika bra här hemma.

Var bärs har sin tid och tillfälle. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Leffe trippel är ju inte fel, men svår att hitta på systemet. Där brukar det få bli en Leffe blond istället. Belgisk öl har jag fastnat lite för. De kan vara starka som fan utan att smaka starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...