Jump to content
Annons

Biosfrågor, sätta IRQ osv


Bone

Recommended Posts

Hej.

Jag har just, på grund av oavbrutet strul med in och uppspelning av ljud, formaterat min dator och gjort en ren installation av allt. Men mina problem kvarstår. Jag får fortfarande i omgångar problem med både inspelning och uppspelning av ljud. Ljudet blir distat och låter ibland som att man håller fingret på en LP-skiva när det spelar. Det blir nerpitchat. Känns som att det kan vara att datorn tappar kontakt med FW 410 eller att min processor får jobba för hårt så jag tänkte kolla om man kan lösa det med några biosinställningar.

Jag har:

MSI K8T Neo-Fsr moderkort

In-win s564 midi tower ATX 300W

AMD Athlon 3200+ Processor

Corsair DDR-Dimm ramminne (1024MB)

två st Samsung SpinPoint P80 120 GB S-ATA 8MB cache

Radeon 9800 pro grafikkort

Vitex PCI interface card 1394 (firewire)

Windows XP Home (Sp2, har inte hunnit nergradera firewire än)

M-audio Firewire 410 (senaste drivrutinerna.)

Cubase 3.1.1

EZ drummer

Var och kollade runt lite i biosen, stängde av det inbyggda ljudkortet, cool'n'quiet och dynamic overclocking. Jag märkte att man kunde själv i PNP/PCI Configurations, om man vill, ange vilket IRQ nr ett specifikt PCI Slot ska ha. Jag läste på M-audios sida att man helst ska ha en IRQ under 15 på deras ljudkort så jag undrar om jag kan ange att mitt firewire PCI interface card ska ha ett ledigt nr under 15, eller kan det göra att mitt system blir instabilt?

Har även läst, här på forumet, att man kan teasta att öka grafikkortets latency med programmet DoubleDawg men jag såg att jag kunde ändra det manuellt också i biosen. Ska man göra det i biosen eller är det bättre att använda DoubleDawg programmet? Kan man göra datorn instabil om man ändrar det i biosen? Om jag nu skulle göra det i AGP Aperture Size i biosen hur många MB ska man ställa det på? Alternativen var 4-256MB.

Finns det några fler biostips, förutom dom som var med i senaste studio, man ska tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du testat att flytta på Firewire kortet i datorn? Observera att det normalt sett inte bör sitta under grafikkortet. Du råkar inte ha någon kompis med ett extra firewire kort som du även kan låna för att testa och försäkra dig om att det inte är där felet ligger?

Och har du uppdaterat till senaste bios-versionen?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Men jo, jag har testat alla pci-slots och har senaste bios men inget funkar. Jag tror att problemet ligger i mitt pci firewire-kort (har just startat en tråd om det). Du har ingen aning om datorn blir instabil om jag tvingar på ett pci-slot ett visst IRQ?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det att windows vill bestämma allt själv har närmast med ACPI/APIC att göra (alla IRQ är virtuella och går genom IRQ 9). Har inget att göra med vilka riktiga IRQ som finns, dom ändrar inte Windows utan dom finns där "under huven". Lite förenklat men ändå. Råd om h ur man skall göra har blivit närmast folklore eftersom råden före och efter APCI/APIC tiden saligen har blandat ihop sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

...alla IRQ är virtuella och går genom IRQ 9...

Just detta är nog en riktig djungel. Den info som jag tidigare snappat upp (för länge sedan) är att det finns/fanns 8 fysiska IRQ, och resterande (9-16 på Win98/Me, 9-24 på 2k/XP) delas virtuellt genom IRQ7... 😳

Tror f-n man blir vilse... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tsmalmbe: Prexis, generellt sett så ska IRQ-delning inte längre vara något problem. Men i de fall man ändå råkar ut för problem vilket ofta har med gammal hårdvara att göra så är en möjlig lösning att installera om utan ACPI och sätta IRQ-adresserna själv, alternativt att inaktivera och avlägsna all hårdvara man inte behöver och sedan installera om systemet för att få en ny IRQ tilldelning. Det kan också hjälpa att flytta på pci-kort, men inte alltid.. ehh.. 😄

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Alltså nu börjar jag bli riktigt less på det här. Mitt problem kvarstår och nu har jag testat exakt all. Jag har formaterat datorn och installerat allt igen, köpt ett nytt firewire pci-kort (ett som rekommenderades av M-audio), jag har testat både microsoft patchen för att fixa till problemet med sp2 och, efter jag formaterade datorn, så nergraderade jag firewire till sp1 enligt tipsen från Rme audio. Men inget funkar! Jag blir galen. Det sista alternativ jag har kvar nu är att testa ett annat Firewire 410 (ifall mitt ex skulle vara ett måndags ex) och funkar inte det då passar det helt enkelt inte med min dator, eller? Någon som har något förslag på vad det kan vara som jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En sista bump. Ursäkta men jag måste bara. Har gjort exakt ALLT nu och det VÄGRAR att funka.

Jag har ,som ni kan se om ni läser ovan, testat exakt allt förutom att pröva ett nytt Firewire 410. Så nu i måndags gick jag in på den musikaffär där jag köpte det här kortet och hämtade ett sprillans nytt, bara för att kolla att jag inte hade ett "måndagsexemplar". Exakt samma problem. Det tappar ibland helt kontakten med datorn och då måste jag antingen byta asio drivrutiner eller stänga av ljudkortet i 30 sek och ibland så blir det bara grymt förvrängt ljud (distat och skevt) när jag använder Cubase, Winamp, VLC eller streamar från nätet. Det här är ju helt sjukt. Är det helt enkelt så att det här ljudkortet inte funkar med min dator. Kan jag ha missat något? Jag har ju faktiskt testat alla tips som jag fått här på forumet och mer.

*Lite utanför ämnet* Nåväl jag fick iallafall ett erbjudande från affären att jag kunde byta in mitt kort, utan att förlora så extremt mycket pengar tror jag skulle få runt 3000-3500 kr, och ta ut ett annat ljudkort. Frågan är bara om man ska köra på ett lite billigare internt och köpa en schysst tvåkanalig mikpreamp eller om man ska köra på ett externt usb-kort med allt sånt inbyggt. Nåja, jag får väl söka på ljudkorts och utrustningsavdelningarna.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Jizz, vilken trist historia... jag har haft en del problem med mitt fw410 också men jag har i alla fall kunnat spela in. Hoppas det ordnar sig för dig nu då!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag är fortfarande liiiite övertygad om att problemet är ditt FW-kort. Kan du inte köpa ett nytt? Garanterat billigare medicin än nytt ljudkort. Dom kostar ju inte så mycket, och du kan alltid göra en deal med försäljaren om öppet köp, att du får byta mot varor, icke pengar. Då kan du köpa ny mus eller mera minne för de pengarna du satt ut som exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag har ju redan testat två olika, först ett Vitex och sen ett Adaptec som M-audio rekommenderade. Sen är det så att försäljaren på musikaffären säger att en annan kund just köpt ett Firewire 410 och har ungefär samma problem som mig. Han får ingen distortion, men kortet tappar väldigt ofta kontakten med datorn. Så jag misstänker att det är Firewire 410 som är boven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...