Jump to content
Annons

Skapandet eller tekniken?


adama

Recommended Posts

tjena. har märkt att många på forumet är bra musiker, men är det kanske ännu fler som är extra bra på just studiotekniken? Självklart har de båda med varandra att göra, men känslan över en riktigt bra mix kan vara starkare än att ha skrivit en riktigt bra låt enligt många.

Hur är det med er? är tekniken mer hobby än musikskrivandet? 😕

/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker uppdelningen på ett sätt är rätt ointressant, för åtminstone i mitt musikskapande så formas musiken till stor del med hjälp av tekniken... dvs en del av själva låtskrivandet sitter i det tekniska, eller sådär. En bra mix är ju inte bara intressant på ett tekniskt plan utan kan bidra till att skapa en viss känsla osv.

Snarare kan man kanske göra en uppdelning mellan konstnärliga och hantverksmässiga moment i musikskapandet, vilket grovt stämmer överens med skapande vs tekniskt. Isf tycker jag absolut att det konstnärliga är betydligt mer intressant än det hantverksmässiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade just i dessa banor idag. Jag kom fram till att man eftersträvar en balans mellan höger och vänster hjärnhalva. Den analytiska och logiska delen av hjärnan finner inte mycket tillfredställelse i sjäva musiken, utan hanterar ist. den mer greppbara tekniken bakom musiken. Tekniken kan då vara allt från skalor till byggande av studio.

Om det stämmer vet jag inte, men jag tänker bygga en gitarrförstärkare ändå.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att alla aspekter, musikaliska som tekniska, är mycket viktiga - men naturligtvis att musiken man skapar är det tveklöst viktigaste.

Jag har svårt att skilja dem åt egentligen, eftersom de är så tätt sammanflätade med varandra. Jag skulle inte kunna spela in mina idéer på ett vettigt och smidigt sätt utan tekniken - och jag skulle inte kunna pilla med tekniken utan att ha ett vettigt låtmaterial att pilla med...

Jag strävar efter perfekta låtar med perfekt ljud, så att man inte behöver komma med några ursäkter alls, utan kan stå för varje liten detalj både i musiken och i ljudbilden. Frågan är bara, om man någonsin når ända fram... :rolleyes:😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapandet kommer alltid att vara det primära för mig. Tekniken är bara ett sätt att förverkliga mina visioner. Det var så det en gång började, och det är så det alltid kommer att vara för mig. 😕🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

skapandet och tekniken...det ena kommer ju först i form av en låtide/tema tex vanligtvis en väldigt snabb process för min del...sen får ju tekniken ta vid och sen kommer förhoppningsvis mer skapande in i form av ett vettigt arrangemang vilket kräver sitt attribut...ibland får man skala ner det man trodde skulle vara nödvändigt bara för att slutformen skall kunna anses ren och tillgänglig?!?

😕😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nästan prylbögeriet är det roligaste.

Skämt åsido, skapandet, som ju clichén så förbålt tjusigt lyder. ...även om det, som redan nämnts ovan, ofta rör sig om en kombination av de båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ny teknik som gjort dagens "privatstudiovåg" möjlig.

Den var tidigare förbehållen etablerade studios med stora resurser.

Nu är den inom räckhåll för de allra flesta. Och det leder också till att vi får allt flera som gör musik och som kan komma ut med sin musik till många lyssnare. Det leder samtidigt till att musiken kan utvecklas allt mera mångfacetterat och växa på bredden.

Den håller också på att bryta de stora skivbolagens monopol på att välja vilka som skall få chansen att synas och höras. Vilket också hörs i debatten. Musikvärlden håller på att förändras i grunden tack vare tekniken.

Personligen strävar jag efter att ha så bra tekniska möjligheter som jag över huvud taget kan.

Jag tycker det är lika roligt att utveckla tekniken som att använda den som ett kreativt redskap. Och utvecklandet och tekniken stöder ju hela tiden kreativiteten.

Så att för mig går skapandet och tekniken hand i hand, även om jag i alla fall för närvarande tillbringar mera tid med musikinstrumenten än vid lödkolven och mätinstrumenten eller datorn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapandet, men också produktion och inspelning av en låt. Jag tycker att det är grymt kul att ha en låtgrund och sen sitta och spåna kring den, "kanske bara nån tuff bas och hetsigt trumkomp här med jättemycket reverb på sången, eller bara en gitarrslinga och helt torr sång?". Den processen är väldigt jobbig men grymt rolig tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapande går alltid i första hand för min del...

men det finns inte mycket som slår en färdig produkt(även om det låter bu eller bä). Vägen dit med volymer, effekter osv är inte alltid så jäkla rolig tycker jag. Ibland kan man dock bli faschinerad av hur mycket bättre man kan göra det ursprungliga ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast tycker jag tekniken gör det onödigt svårt för mig att göra dom (o)ljud jag vill.

Har numera ett motstånd mot nya pluggar, nya program och nya maskiner - Börjar man skruva får man oftast inget gjort och den där fina idén är snart väck...

Så är det för mig iaf.

Det är därför jag vägrar testa Reaktor. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är låten färdigskriven i samma veva som den slutmixas. Det som kan vara 2 etapper för vissa är mer ett enda sammanvävt moment för mig. Låtgrunden föds i hjärnan och så fort jag hanmar framför datorn så spelas denna in till klick med gitarr. Efter det så är tekniken och låtskrivandet i symbios. Jag börjar programmera trummor och i och med det kan låten ta nya vändningar och sen med hjälp av pluggar kommer man på något helt nytt att tillföra låten. På detta vis är låten inspelad och klar samtidigt som låten är färdigskriven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ofrånkommligt att de hör ihop på något sätt. Det bästa band jag har varit med i var när trummisen var studioproffs. Han höll all utreustning tipp topp och fixade ett lysande PA. Lödkolvar, extra skruvar och all tänkbar utrustning fanns med på varje gig. Gick något sönder så lagade han det på en kafferast. Perfekt.

I några tidiga studiodiskussioner så brukade jag framhärda i att pluggarna var som ett slags bandmedlemmar. De var de som med sina begränsningar och sina sätt att låta präglade hur slutresultatet blev. Tycker nog fortfarande att det är så. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

självfallet vet jag ju att det har väldigt mycket med varandra att göra, precis det jag skrev. Men antar att ni alla hajade frågan rätt. Själv skulle jag svara skapandet. 😆 Trots att tekniken är en stor del av skapandet, så har jag inga problem med att dela upp det i två "fack". Innan jag sätter mig i studio så har jag iaf hyffsat med material att gå på. ex. vers, brygga, refr. outro och text. Sen om jag får ideer medans jag mixar, det är ju en självklarhet. Men det är ju också en del av "skapandet" om jag nu delar det i två fack. '

Har en kompis som i stort sätt bara sitter och spelar in skumma ljud. Detta endast för att leka med pluggar, panoreringar osv. Han skulle svara tekniken!! 😆

Men...

Jag kan formulera om frågan. Vad är bäst? Känslan efter att ha skrivit en bra låt, eller känslan efter att ha gjort en bra mix?

bra svar förresten! /adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Helst skulle jag vilja att det var skrivandet av en låt som var det viktigaste för så var det från början för min del.

Tyvärr så kommer jag allt oftare på mig själv med att slänga ihop nån låt bara för att ha nåt att spela in och sitta och leka och trixa med, ofta nu för tiden så skriver jag texten sist.

Tänker på detta och försöker att tvinga mig att skriva en låt helt färdig på gitarr eller piano då och då innan jag börjar spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

tekniken tycker jag. jag är stormförtjust i möjligheten att kunna göra riktigt bra inspelningar, oavsett om det är jag själv eller någon annan som skrivit låten.

underbart med den teknik som finns i dagens hemmastudios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...