Jump to content
Annons

Gör det själv studioelektronik


magnus290

Recommended Posts

Hej alla glada entusiaster!

är det några av er här som bygger egen studioutrustning typ compressorer, mic pres, eq mm? Jag har själv byggd 3 ssl kompressorer, 2 calrec eq, 1 urei 1176 compressor o det verkar att få dessa att fungera riktigt bra men det kunde vara bra att dela erfarenheter mm med andra o då gärna i sverige. Har hittills gjort detta internationellt på nätet via "group diy" o det har fungerat bra men det är ju alltid enklare om man kan få kontakt med nån på hemmaplan liksom så om det är nån som är intresserad så hör gärna av er.

För om det är kul att spela in är det ju ännu roligare om man gjort hårdvaran själv också... särskilt om den verkligen är bra... o schemor på riktigt bra grejer går ju att få tag på....

Hoppas att några nappar / Magnus

Magnus@coolcovers.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan inte skryta med några byggen

...men jag har tänkt bygga en egen miditrigger som jag ska använda för att lira in trummor med. Inte påbörjat själva bygget eller programmeringen ännu, har bara en massa lösa tankar i huvudet, men hoppas att jag kommer igång nästa vecka.

Är du vass på sånt här? kanske man kan få lite tips av dig sen när man stöter på problem? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej, Bosse Hansén heter jag med min firma Hansén Audio i Göteborg.

Jag är ny här, hittade detta forun i kväll, va kul med ett Svenskt studio forum.

För er som är intresserade av att bygga med elektronik så har jag lite DIY-projekt på min tekniska sida: http://w1.316.telia.com/~u31617586/

Vi höres

Hälsningar

Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bo!

Har för mig att jag sett dig på Kevs Tech Talk, är det densamma??

Skall kolla in din DIY sida....alltid kul med nya ideer, själv skall jag bygga några micpreamps och signal splitters då jag bestämt mig för att slutligen "flytta " in i datorn.

Hoppas att vi kan få igång lite med DIY på svenska sidor...

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Magnus,

Visst, det är jag som är med och diskuterar på Kev´s DIY forum, jag antar att det är dig som jag svarade angående splitt trafos idag.

Som jag skrev i sista posten, så kolla fabrikatet OEP som du kan köpa både på RS-komponents eller Farnell, ok det är Engelska komponentfirmor men dom har försäljningskontor här i Sverige, jag uppgav tel.numer och best. nummer i sista inlägget som jag gjorde till dig.

Den billiga färdiga mik.splittboxen jag också pratade om säljes under flera namn, bl.a. LEEM och Monacor (men Monacor har 2 in och 1 ut, går att vända tvärt om för att få 1 in och 2 ut men då med fel kön på XLR-kontakterna)

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bo!

Vad skönt att kunna prata elektronik på ettt språk som man förstår mer av....*s*...

Skall bygga mig ett antal mick preamps typ neve / focusrite eller nåt i den stilen o för att det hela skall bli komplett så tänkte jag även göra splitters så jag kan spela in mitt coverband live. blir ju enklarre om man kan separera datorn o PA..... för o stå på puben mede en crashad dator är ju inte kul....bättre om man kan fullfölja spelningen iallafall....

Kollade in din PSU för typ mic pres o dyl.... hur många orkar den driva med fantom o så??

Kanske missade det när jag läste....

Ha de / Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus,

På min tech sida så finns det flera phantom aggregat, max strömuttag är 10mA, 50mA samt 100mA (och agget för 1 st. API kort som kan ge mellan 8-10mA)

Normalt så drar kondensatormikrofoner bara några mA per mikr. exmpl. Neumann U-87 drar bara 0,5mA, men en del nyare trafolösa mikrofoner kan dra upp till 5mA som är i princip max vad som är tillåtet att ta ut på ett mik.uttag.

Det brukar stå i mikens tekniska data vad strömförbrukningen är.

Så med ett 100mA phantom aggregat så kan du köra 20 mikrofoner i det sämsta fallet men normalt så skall du kunna köra omkring 50 st.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...