Jump to content
Annons

Fläsk i trummorna!


fellan (oregistrerad)

Recommended Posts

fellan (oregistrerad)

Halloj,

jag och en polare kände att vi ville börja spela in lite grejer tillsammans på skoj, så min kompis, som lirar trummor, köpte ett mick-paket för sitt trumset. När vi drog in det i mixerbordet och sedan in i min dator för att spela in så känns det som att man inte får någon botten alls i trummorna. Speciellt baskaggen låter dåligt, man får en alldeles för lång efterton och inget fläsk alls!

Det kan ju bero på hur man placerar micken och eftersom vi inte hade nåt stativ så lade vi in micken i kaggen, men även om man flyttar runt den så blir det inte bra!

Om nån vet vad som är fel så blir jag ju... glad!!!! 😛

Tack på förhand

//Felix

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Halloj,

jag och en polare kände att vi ville börja spela in lite grejer tillsammans på skoj, så min kompis, som lirar trummor, köpte ett mick-paket för sitt trumset. När vi drog in det i mixerbordet och sedan in i min dator för att spela in så känns det som att man inte får någon botten alls i trummorna. Speciellt baskaggen låter dåligt, man får en alldeles för lång efterton och inget fläsk alls!

Det kan ju bero på hur man placerar micken och eftersom vi inte hade nåt stativ så lade vi in micken i kaggen, men även om man flyttar runt den så blir det inte bra!

Om nån vet vad som är fel så blir jag ju... glad!!!! 😛

Tack på förhand

//Felix

Det finns ju många sätt att micka trummor, med det mest vanliga sättet att micka en baskagge är att placera micken precis i frontskinnets "utblås-hål". I och med att all luft från bastrumman pressas ut genom hålet så kommer du att få bra tryck där. Sjunger kaggen mycket så släng in en kudde i den. Det krävs även en del vridande på EQ'n för att få till rätt bastryck och klick-attack.

Själv använder jag ibland upp till 3 olika mickar till baskaggen, och blandar ljuden. Men när jag gör ljud live mickar jag oftast precis som jag föreslog ovan.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

fellan (oregistrerad)

Vi har testat att lajja runt som fan med eq, och visst blir det bättre, men det känns som man fortfarande får ett på tok för långt sjungande ljud och för lite fläsk! 🙂

Ett annat problem som vi har är att mickarna för överhäng inte verkar funka alls... Är det så att båda mickarna är pajj eller bara nåt special som att man måste ha nån viss insällning eller nåt? Svar ja; jag är grön som fan! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har testat att lajja runt som fan med eq, och visst blir det bättre, men det känns som man fortfarande får ett på tok för långt sjungande ljud och för lite fläsk! 😉

Ett annat problem som vi har är att mickarna för överhäng inte verkar funka alls... Är det så att båda mickarna är pajj eller bara nåt special som att man måste ha nån viss insällning eller nåt? Svar ja; jag är grön som fan! 😄

Till överhängen måste ni förmodligen slå på fantommatningen, brukar vara en knapp som det står "48V" på.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som jag använt mig av ibland (eller oftast faktiskt) är att placera en mic någon meter ifrån trummorna i höjd med baskaggen för att på lite extra botten eftersom basljudet är starkare där. Hoppas du förstår hur jag menar.

Edit: Stavfel...

Redigerat av Debree
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som jag använt mig av ibland (eller oftast faktiskt) är att placera en mic någon meter ifrån trummorna i höjd med baskaggen för att på lite extra botten eftersom basljudet är starkare där. Hoppas du förstår hur jag menar.

Edit: Stavfel...

Jo då jag fattar men jag har ett digitalt trummset så de hjälper inte mig mycke 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ + kompressor

Gäller samma sak på digitala trummor?

jag har samma problem 😕

Med digitala trummor kan du påverka ljudet hur du vill.

Sänk decay på bastrumman för kortare smäck och eq:a lite 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ + kompressor

Gäller samma sak på digitala trummor?

jag har samma problem 😕

Med digitala trummor kan du påverka ljudet hur du vill.

Sänk decay på bastrumman för kortare smäck och eq:a lite 😉

ok

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som jag använt mig av ibland (eller oftast faktiskt) är att placera en mic någon meter ifrån trummorna i höjd med baskaggen för att på lite extra botten eftersom basljudet är starkare där. Hoppas du förstår hur jag menar.

Edit: Stavfel...

Jo då jag fattar men jag har ett digitalt trummset så de hjälper inte mig mycke 😉

Ehh...Jag tror att den kommentaren var riktad till trådskparen 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som jag använt mig av ibland (eller oftast faktiskt) är att placera en mic någon meter ifrån trummorna i höjd med baskaggen för att på lite extra botten eftersom basljudet är starkare där. Hoppas du förstår hur jag menar.

Edit: Stavfel...

Jo då jag fattar men jag har ett digitalt trummset så de hjälper inte mig mycke 😉

Ehh...Jag tror att den kommentaren var riktad till trådskparen 😕

Ahh, sorry 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra trummor/skinn-rätt stämda är grunden, vidare rätt mikrofonval, till baskaggen i det här fallet skulle jag ta i princip vilken stormembranare som helst (jag brukar ta B1 men även AKG D12/112 etc går alldeles utmärkt-de är dynamiska)- och sätta den nästintill kanten framför frontskinnet på ca 5 cm avstånd, kombinerat med en sm 57 eller småmembranare på frontskinnet eller inuti riktad mot stället där klubban träffar skinnet, ratta fram klicket i den sista utan botten, ratta fram botten på den andra-brukar i 100% av fallen innebära att du får skära rätt friskt i basen på eq´n för att frå fram ett bra ljud med tryck utan för mycket bummel...se till att ha en bra lyssning förstås så du hör/lär dig vad du gör med eq´n! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är intressant för trådstartaren, men för Christofer kanske detta kan vara intressant.

Om trumman sjunger för länge och man inte har möjlighet att spela om den på nytt kan man använda sig av en gate för att bli av med "svansen" genom att experimentera lite med release och/eller decay reglagen på gaten.

Eq på baskagge är väldigt individuellt beroende på musikstil/trumma. Men om det är metalfläsk alá Meshuggah som eftersöks så kan man prova med förljande:

Gasa på rejält runt 7-8Khz tills önskat "klick" uppnås. (ganska smal spik)

Skär rejält runt 200-300hz för att bli av med "bumlighet" (skär lite bredare här)

Gasa en aning runt 60-80hz för "bottentrycket" som slår till i bröstkorgen. (liten rund bulle)

Vad gäller kompressor så är det vanligare att ha den före eq:n, men jag kör den gärna "post eq" för att den inte skall behöva arbeta med en massa frekvenser som jag ändå skär bort i eq:n.

Om det saknas tryck så komprimera ganska hårt, och var inte rädd för att experimentera med attack och releasetider.

Finns lika många sätt att hantera en baskagge som det finns ljudtekniker, men detta funkar för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är intressant för trådstartaren, men för Christofer kanske detta kan vara intressant.

Om trumman sjunger för länge och man inte har möjlighet att spela om den på nytt kan man använda sig av en gate för att bli av med "svansen" genom att experimentera lite med release och/eller decay reglagen på gaten.

Eq på baskagge är väldigt individuellt beroende på musikstil/trumma. Men om det är metalfläsk alá Meshuggah som eftersöks så kan man prova med förljande:

Gasa på rejält runt 7-8Khz tills önskat "klick" uppnås. (ganska smal spik)

Skär rejält runt 200-300hz för att bli av med "bumlighet" (skär lite bredare här)

Gasa en aning runt 60-80hz för "bottentrycket" som slår till i bröstkorgen. (liten rund bulle)

Vad gäller kompressor så är det vanligare att ha den före eq:n, men jag kör den gärna "post eq" för att den inte skall behöva arbeta med en massa frekvenser som jag ändå skär bort i eq:n.

Om det saknas tryck så komprimera ganska hårt, och var inte rädd för att experimentera med attack och releasetider.

Finns lika många sätt att hantera en baskagge som det finns ljudtekniker, men detta funkar för mig.

Tack men om jag vill ha Sabaton fläsk då, hur gör jag då?? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är intressant för trådstartaren, men för Christofer kanske detta kan vara intressant.

Om trumman sjunger för länge och man inte har möjlighet att spela om den på nytt kan man använda sig av en gate för att bli av med "svansen" genom att experimentera lite med release och/eller decay reglagen på gaten.

Eq på baskagge är väldigt individuellt beroende på musikstil/trumma. Men om det är metalfläsk alá Meshuggah som eftersöks så kan man prova med förljande:

Gasa på rejält runt 7-8Khz tills önskat "klick" uppnås. (ganska smal spik)

Skär rejält runt 200-300hz för att bli av med "bumlighet" (skär lite bredare här)

Gasa en aning runt 60-80hz för "bottentrycket" som slår till i bröstkorgen. (liten rund bulle)

Vad gäller kompressor så är det vanligare att ha den före eq:n, men jag kör den gärna "post eq" för att den inte skall behöva arbeta med en massa frekvenser som jag ändå skär bort i eq:n.

Om det saknas tryck så komprimera ganska hårt, och var inte rädd för att experimentera med attack och releasetider.

Finns lika många sätt att hantera en baskagge som det finns ljudtekniker, men detta funkar för mig.

Tack men om jag vill ha Sabaton fläsk då, hur gör jag då?? 🙂

Ringer Tommy Tägtgren! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är intressant för trådstartaren, men för Christofer kanske detta kan vara intressant.

Om trumman sjunger för länge och man inte har möjlighet att spela om den på nytt kan man använda sig av en gate för att bli av med "svansen" genom att experimentera lite med release och/eller decay reglagen på gaten.

Eq på baskagge är väldigt individuellt beroende på musikstil/trumma. Men om det är metalfläsk alá Meshuggah som eftersöks så kan man prova med förljande:

Gasa på rejält runt 7-8Khz tills önskat "klick" uppnås. (ganska smal spik)

Skär rejält runt 200-300hz för att bli av med "bumlighet" (skär lite bredare här)

Gasa en aning runt 60-80hz för "bottentrycket" som slår till i bröstkorgen. (liten rund bulle)

Vad gäller kompressor så är det vanligare att ha den före eq:n, men jag kör den gärna "post eq" för att den inte skall behöva arbeta med en massa frekvenser som jag ändå skär bort i eq:n.

Om det saknas tryck så komprimera ganska hårt, och var inte rädd för att experimentera med attack och releasetider.

Finns lika många sätt att hantera en baskagge som det finns ljudtekniker, men detta funkar för mig.

Tack men om jag vill ha Sabaton fläsk då, hur gör jag då?? 😏

Ringer Tommy Tägtgren! 😆

ok? 😆

Btw: är inte de Peter Tägtgrens brorsa?

Redigerat av Christofer
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är intressant för trådstartaren, men för Christofer kanske detta kan vara intressant.

Om trumman sjunger för länge och man inte har möjlighet att spela om den på nytt kan man använda sig av en gate för att bli av med "svansen" genom att experimentera lite med release och/eller decay reglagen på gaten.

Eq på baskagge är väldigt individuellt beroende på musikstil/trumma. Men om det är metalfläsk alá Meshuggah som eftersöks så kan man prova med förljande:

Gasa på rejält runt 7-8Khz tills önskat "klick" uppnås. (ganska smal spik)

Skär rejält runt 200-300hz för att bli av med "bumlighet" (skär lite bredare här)

Gasa en aning runt 60-80hz för "bottentrycket" som slår till i bröstkorgen. (liten rund bulle)

Vad gäller kompressor så är det vanligare att ha den före eq:n, men jag kör den gärna "post eq" för att den inte skall behöva arbeta med en massa frekvenser som jag ändå skär bort i eq:n.

Om det saknas tryck så komprimera ganska hårt, och var inte rädd för att experimentera med attack och releasetider.

Finns lika många sätt att hantera en baskagge som det finns ljudtekniker, men detta funkar för mig.

Tack men om jag vill ha Sabaton fläsk då, hur gör jag då?? ☺️

Ringer Tommy Tägtgren! 😛

ok? 😲

Btw: är inte de Peter Tägtgrens brorsa?

Precis...

Jag gillar det sound som bröderna Tägtgren brukar ratta fram, så vi (mitt band) använder oss av dem i största möjliga mån.

Har kört hos Tommy på de 3 senaste plattorna med lite råd och tips här och där av Peter, men till nästa skiva funderar vi på att förhandla lite med Peter och se ifall vi kan hitta en lucka där både vi och han har tid...... (ganska lurigt kan jag lova) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...