Jump to content
Annons

Alla spår följer inte med vid bounce


Musiker

Recommended Posts

Annons
Vad är det för ljudkällor du använder? Har du nån hårdvarusynth du styr via MIDI, så måste du spela in den som audio först för att den ska komma med vid bouncen...

Där har du grymt fel tyvärr. Bounce görs i realtid och allt kommer med - även externa hårdvaror. Det är ungefär som att det som kommer ut via mastern "spelas in" som en ljudfil, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för ljudkällor du använder? Har du nån hårdvarusynth du styr via MIDI, så måste du spela in den som audio först för att den ska komma med vid bouncen...

Där har du grymt fel tyvärr. Bounce görs i realtid och allt kommer med - även externa hårdvaror. Det är ungefär som att det som kommer ut via mastern "spelas in" som en ljudfil, typ.

Ok, där ser man... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl just det där med externa hårdvaruburkar som är anledningen till Digidesigns något rigida inställning till realtids bounce? Jag skulle vilja se en snabb mixdown typ Cubase för oss som gör allt inom datorn såvida det inte finns andra skäl att bara ha realtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl just det där med externa hårdvaruburkar som är anledningen till Digidesigns något rigida inställning till realtids bounce? Jag skulle vilja se en snabb mixdown typ Cubase för oss som gör allt inom datorn såvida det inte finns andra skäl att bara ha realtid.

Det finns i och för sig omvägar för att göra just detta, men realtidsbouncen har med ljudkvalien att göra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl just det där med externa hårdvaruburkar som är anledningen till Digidesigns något rigida inställning till realtids bounce? Jag skulle vilja se en snabb mixdown typ Cubase för oss som gör allt inom datorn såvida det inte finns andra skäl att bara ha realtid.

Jag ska med mina ringa kunskaper försöka redogöra för vad och varför..

Först och främst, ProTools LE mjukvaran bygger i mångt och mycket på koden från det större HD systemet, så förklaringen kommer att baseras runt HD versionen.

Hjärtat i ett HD system är de processkort som stoppas in i datorn. Dessa kort är bestyckade med en mängd DSP chip. För att kunna bounce snabbare än realtid så måste man överklocka samtliga DSP chip. Nu är jag ingen kodare, men att klocka om separata chip laddade med olika pluggar med bibehållen ljudkvalite är ingen lek. Kort sagt, som det ser ut idag så är inte ljudmotorn designad för det, och då det är samma grundkod i HD som LE så finns den begränsningen i bägge versionerna.

Det är sedan inte helt ovanligt att man insertar externa effekter och syntar. Ska man sedan bounca en sång med alla dess förutsättningar med högsta möjliga kvalite så är det realtid som gäller.

Kort sagt, vi pratar om prioriteringar. Det finns en hel del andra funktioner, pluggar och syntar som ligger högre upp på listan på önskemål från kunderna..

Om man ställer om frågan, om du fick välja på att digi fixade till snabbare än realtidsbounce (med dess negativa påverkan på ljudet som sker) eller att man utökar MIDI funktionerna eller som nu senast optimerar programmet för dual core och dubbel prop... ligger då snabbbounce på top 5 listan?

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det svaret! Detta är som sagt något jag funderat på av och till och jag kunde nog ana att det var så här det låg till. Och nej, det ligger inte direkt högt på prioriteringslistan jämfört med det du nämnde. Att behålla stabiliteteb och utöka dessa funktioner är långt viktigare.. men får jag drömma kommer det en dag när det finns en snabb-bounce med bibehållen kvalitet. Och att 48-spårs expansionen ingår när man köper en 002:a. 🙂

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...