Jump to content
Annons

Guide till Fasttracker 2?


Anarchos

Recommended Posts

Tja! Har fått tips av skitmånga som gör musik att Fasttracker 2 är väldigt bra att börja med & framförallt ett lätt program. Jag laddade ner det för ett tags sen (det är ett gratis program så klaga inte!) men förstår istortsett noll! så jag undrar om nån här på forumet vet nåt om Fasttracker 2 eller om nån guide som rullar nånstans på nätet? Vore tacksam för svar.

Redigerat av Anarchos
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja! Har fått tips av skitmånga som gör musik att Fasttracker 2 är väldigt bra att börja med & framförallt ett lätt program. Jag laddade ner det för ett tags sen (det är ett gratis program så klaga inte!) men förstår istortsett noll! så jag undrar om nån här på forumet vet nåt om Fasttracker 2 eller om nån guide som rullar nånstans på nätet? Vore tacksam för svar.

Va?! Snälla! 😉

De personer som säger det ...

1) ... Vet antingen väldigt lite själv/är ouppdaterade som satan

2) ... Försöker få dig på villovägar!

3) ... Skämtade med dig helt enkelt.

😉

FastTracker II är visserligen ett fint program men väldigt föråldrat. Nuförtiden använder man helre Renoise, som i jämförelse motsvarar kanske FastTracker IV. Och ja, det är också gratis (DEMO versionen är fullständigt fungerande.) Såvida du inte vill göra låtarna till .WAV format - då får du betala ynka 500 kr, som är värt varenda litet öre kan jag garantera - om du tycker detta sättet att skapa musik passar dig. Och hur använder man Renoise? De har en mycket fin guide med bl a rörliga bilder här. Om detta inte skulle hjälpa så finns det ett forum på hemsidan med många aktiva användare som mer än gärna hjälper till. Renoise är t o m enklare än FTII trots att det är mer kraftfullt.

De som börjar med andra musikprogram, t ex, Cubase... Använder man en 10 år gammal version eller den nyaste?

Du får tro på mig, jag använde FTII mellan 96-03 och bytte då till Renoise.

Nu är jag nyfiken på vilka personer du har pratat med... Du får visserligen göra som du vill, men jag tycker det verkar VÄLDIGT underligt att börja med ett sådant föråldrat program.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Har fått tips av skitmånga som gör musik att Fasttracker 2 är väldigt bra att börja med & framförallt ett lätt program. Jag laddade ner det för ett tags sen (det är ett gratis program så klaga inte!) men förstår istortsett noll! så jag undrar om nån här på forumet vet nåt om Fasttracker 2 eller om nån guide som rullar nånstans på nätet? Vore tacksam för svar.

Va?! Snälla! 😉

De personer som säger det ...

1) ... Vet antingen väldigt lite själv/är ouppdaterade som satan

2) ... Försöker få dig på villovägar!

3) ... Skämtade med dig helt enkelt.

😉

FastTracker II är visserligen ett fint program men väldigt föråldrat. Nuförtiden använder man helre Renoise, som i jämförelse motsvarar kanske FastTracker IV. Och ja, det är också gratis (DEMO versionen är fullständigt fungerande.) Såvida du inte vill göra låtarna till .WAV format - då får du betala ynka 500 kr, som är värt varenda litet öre kan jag garantera - om du tycker detta sättet att skapa musik passar dig. Och hur använder man Renoise? De har en mycket fin guide med bl a rörliga bilder här. Om detta inte skulle hjälpa så finns det ett forum på hemsidan med många aktiva användare som mer än gärna hjälper till. Renoise är t o m enklare än FTII trots att det är mer kraftfullt.

De som börjar med andra musikprogram, t ex, Cubase... Använder man en 10 år gammal version eller den nyaste?

Du får tro på mig, jag använde FTII mellan 96-03 och bytte då till Renoise.

Nu är jag nyfiken på vilka personer du har pratat med... Du får visserligen göra som du vill, men jag tycker det verkar VÄLDIGT underligt att börja med ett sådant föråldrat program.

Jo den enda person som jag kan komma på just nu är ju Max Levin & han verkar ju inte vara särskilt ouppdaterad 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Har fått tips av skitmånga som gör musik att Fasttracker 2 är väldigt bra att börja med & framförallt ett lätt program. Jag laddade ner det för ett tags sen (det är ett gratis program så klaga inte!) men förstår istortsett noll! så jag undrar om nån här på forumet vet nåt om Fasttracker 2 eller om nån guide som rullar nånstans på nätet? Vore tacksam för svar.

Va?! Snälla! 😉

De personer som säger det ...

1) ... Vet antingen väldigt lite själv/är ouppdaterade som satan

2) ... Försöker få dig på villovägar!

3) ... Skämtade med dig helt enkelt.

🙂

FastTracker II är visserligen ett fint program men väldigt föråldrat. Nuförtiden använder man helre Renoise, som i jämförelse motsvarar kanske FastTracker IV. Och ja, det är också gratis (DEMO versionen är fullständigt fungerande.) Såvida du inte vill göra låtarna till .WAV format - då får du betala ynka 500 kr, som är värt varenda litet öre kan jag garantera - om du tycker detta sättet att skapa musik passar dig. Och hur använder man Renoise? De har en mycket fin guide med bl a rörliga bilder här. Om detta inte skulle hjälpa så finns det ett forum på hemsidan med många aktiva användare som mer än gärna hjälper till. Renoise är t o m enklare än FTII trots att det är mer kraftfullt.

De som börjar med andra musikprogram, t ex, Cubase... Använder man en 10 år gammal version eller den nyaste?

Du får tro på mig, jag använde FTII mellan 96-03 och bytte då till Renoise.

Nu är jag nyfiken på vilka personer du har pratat med... Du får visserligen göra som du vill, men jag tycker det verkar VÄLDIGT underligt att börja med ett sådant föråldrat program.

Jo den enda person som jag kan komma på just nu är ju Max Levin & han verkar ju inte vara särskilt ouppdaterad 😉

Förstår ingenting av Max Levins sida, förstår inte va de har med saken att göra heller... Men ouppdaterad är han i så fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår fortfarande ingenting av det, är nog för att jag är van vid eJay SE. men kan inte nån av er ladda ner v.08 å göra en slinga eller nåt å sen berätta stegvis för mig hur ni gjorde?

Kan du öht använda FTII ? Det fungerar inte på Win XP ens...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha 😉 .

Fasttracker, de ju fina grejer det! 😉

okej, kanske inte man lyckas göra en låt som låter "realistisk" menmen.

Men vem tycker inte t.ex gamla sega-8bit melodierna låter skönt då? 🙂

Förresten, ladda ner skaletracker istället! precis samma princip och funkar bättre d.v.s mer kompitabelt och finns lite fler funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår fortfarande ingenting av det, är nog för att jag är van vid eJay SE. men kan inte nån av er ladda ner v.08 å göra en slinga eller nåt å sen berätta stegvis för mig hur ni gjorde?

Kan du öht använda FTII ? Det fungerar inte på Win XP ens...

Jo det funkar. Lyckades spela upp nån låt från CD nyss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Har fått tips av skitmånga som gör musik att Fasttracker 2 är väldigt bra att börja med & framförallt ett lätt program. Jag laddade ner det för ett tags sen (det är ett gratis program så klaga inte!) men förstår istortsett noll! så jag undrar om nån här på forumet vet nåt om Fasttracker 2 eller om nån guide som rullar nånstans på nätet? Vore tacksam för svar.

Va?! Snälla! 😉

De personer som säger det ...

1) ... Vet antingen väldigt lite själv/är ouppdaterade som satan

2) ... Försöker få dig på villovägar!

3) ... Skämtade med dig helt enkelt.

🙂

FastTracker II är visserligen ett fint program men väldigt föråldrat. Nuförtiden använder man helre Renoise, som i jämförelse motsvarar kanske FastTracker IV. Och ja, det är också gratis (DEMO versionen är fullständigt fungerande.) Såvida du inte vill göra låtarna till .WAV format - då får du betala ynka 500 kr, som är värt varenda litet öre kan jag garantera - om du tycker detta sättet att skapa musik passar dig. Och hur använder man Renoise? De har en mycket fin guide med bl a rörliga bilder här. Om detta inte skulle hjälpa så finns det ett forum på hemsidan med många aktiva användare som mer än gärna hjälper till. Renoise är t o m enklare än FTII trots att det är mer kraftfullt.

De som börjar med andra musikprogram, t ex, Cubase... Använder man en 10 år gammal version eller den nyaste?

Du får tro på mig, jag använde FTII mellan 96-03 och bytte då till Renoise.

Nu är jag nyfiken på vilka personer du har pratat med... Du får visserligen göra som du vill, men jag tycker det verkar VÄLDIGT underligt att börja med ett sådant föråldrat program.

Jo den enda person som jag kan komma på just nu är ju Max Levin & han verkar ju inte vara särskilt ouppdaterad 😉

Förstår ingenting av Max Levins sida, förstår inte va de har med saken att göra heller... Men ouppdaterad är han i så fall...

Max Levin är en c64 remixare å har gjort många bra remixer å eget faktist! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår fortfarande ingenting av det, är nog för att jag är van vid eJay SE. men kan inte nån av er ladda ner v.08 å göra en slinga eller nåt å sen berätta stegvis för mig hur ni gjorde?

Kan du öht använda FTII ? Det fungerar inte på Win XP ens...

Jo det funkar. Lyckades spela upp nån låt från CD nyss.

Jag är ändå väldigt nyfiken över hur du lyckats med det? FTII kan va bra om man ska spela upp gamla låtar som är gjort i det programet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skale Tracker (du använder väl version 0.76w?) borde vara rätt enkelt att ladda in wav-filer i. Tryck på disk options-knappen du först ser när du kommit in i programmet. Klicka sedan i sample i fältet items to load. Sen bläddrar du bara dig fram till vart samplingen ligger (samplingen ifråga ska helst vara en WAV på 8 eller 16 bitar i mono eller stereo.

Du väljer vilket nummer samplingen laddas in som genom att klicka i rutan längst upp till höger, där det står 01, 02, 03, osv.

I FastTracker 2 är det ungefär samma sak, förutom att du kan behöva trycka på 16 bit-punkten i samplingseditorn, och säga "nej" när programmet frågar om du vill konvertera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skale Tracker (du använder väl version 0.76w?) borde vara rätt enkelt att ladda in wav-filer i. Tryck på disk options-knappen du först ser när du kommit in i programmet. Klicka sedan i sample i fältet items to load. Sen bläddrar du bara dig fram till vart samplingen ligger (samplingen ifråga ska helst vara en WAV på 8 eller 16 bitar i mono eller stereo.

Du väljer vilket nummer samplingen laddas in som genom att klicka i rutan längst upp till höger, där det står 01, 02, 03, osv.

I FastTracker 2 är det ungefär samma sak, förutom att du kan behöva trycka på 16 bit-punkten i samplingseditorn, och säga "nej" när programmet frågar om du vill konvertera.

Ok, ska testa men nej jag använder v.081 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Äh skit! Det funka ju inte heller 😆 Men kunde ju inte ens bläddra man fick ju skriva i filnamnet å det går ju inte att ladda upp!

EDIT: Eller jo nu gick det! Fast det går ju inte å spela upp 😆

Redigerat av Anarchos
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte spela upp? Hmm.. testat att trycka på tangentbordet lite? Alternativt gå in i samplingseditorn och markera en del av samplingen och tryck på play sel.

Ladda ner lite moduler i .xm-format och testa dig fram lite. Trackers är program som man kan lära sig gradvis men ändå kan göra lite av utan att behöva kunna precis allt.

Anledningen till att 0.76w är den bästa versionen är att det kom till ett par extra buggar som kraschar programmet i nyare versioner, som aldrig blev fixade. 0.76w är vad jag vet den stabilaste versionen. Nyare är inte alltid bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte spela upp? Hmm.. testat att trycka på tangentbordet lite? Alternativt gå in i samplingseditorn och markera en del av samplingen och tryck på play sel.

Ladda ner lite moduler i .xm-format och testa dig fram lite. Trackers är program som man kan lära sig gradvis men ändå kan göra lite av utan att behöva kunna precis allt.

Anledningen till att 0.76w är den bästa versionen är att det kom till ett par extra buggar som kraschar programmet i nyare versioner, som aldrig blev fixade. 0.76w är vad jag vet den stabilaste versionen. Nyare är inte alltid bättre.

Play sel. är ju låst 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

coolt!

Det var MÅÅÅNGA år sen jag använde det . Men jag tror jag kan hela programmet fortfarande i huvet.

Grundkommandon för 'effekter'

F01 - F99 - Fart

G00 - G99 Volym på hela projektet

P1 - P-20 eller nåt .. det va väl STEREO effekt? L/R högtalare?!?

Längst ut efter varje not kan du skriva in siffor för volymen oxo har jag för mig

ifall du inte vill ha full velocity på varje ljud

100 - 199 - Pitcha ljudet uppåt

200 - 299 - Pitcha ljudet nedåt

300 - 399 - Ljuden går ihop, alltså ljuden startar inte från början av samplingen

400 - kommer inte ihåg

500 - 599 - Har för mig att detta kommando klippte ljudet så det blev kortare typ

600 - Kommer inte ihåg

700 - Kommer inte ihåg

800 - Kommer inte ihåg

900 - Ifall du ville börja ett lång sampling i mitten, så kunde man typ skriva 930 för att börja 30ms efter starten av samplingen eller nåt liknande =)

Sen finns ju alla kommandon för chipmoduler, men det är ju ingen generellt utan där får man testa sig fram... gör ett loopat ljud och skriv in "37" tex efter tonen, så blir det 'chipljud' av det 🥰

Jagh trr jag kommer ihåg lite iaf!

http://www.perrra.nu/modules

Jag la upp några få skitgamla moduler jag gjort i fasstracker.. där kanske du kan hitta lite tips om effekter osv i låtarna... du får gärna sno hyur mkt du vill från låtarna, ljud, sånger allt 😏

/Perrra

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

De kritiska kommentarer du fått angånende programval tycker jag att du ska ta med en nypa salt: Om det är bra för dig, då är det bra.

Trackerprogram och speciellt fasttracker med sin enkelhet är ett utmärkt redskap för att få ner idéer och få kreativiteten att blomstra. Kanske passar det dig.

Jag vill dock istället för Skale Tracker rekommendera Milky Tracker:

http://www.milkytracker.net.

Renoise i all ära men jag tror det är rätt så plottrigt att komma igång med om man är ovan vid trackerprogram.

Lättaste sättet att komma igång är att ladda hem moduler och se hur andra gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...